(Below, PLOs are shown as key and sub- learning outcomes.)
(In order to see the Sub-Programme Learning Outcomes (SPLOs) affiliated to Key Programme Learning Outcomes (KPLOs), please press + sign.)
P1) Has up-to-date knowledge about workplace environmental factors, working conditions, and principles of protection; can develop and deepen this knowledge.
| P.1.1) İşyeri ortam faktörleri, çalışma koşulları ve korunma ilkeleri ile ilgili güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirebilir ve derinleştirir. |
| P.1.2) İş sağlığı ve güvenliği (İSG) ile ilgili temel kavramları, yönetmelikleri ve standartları tanımlar. |
| P.1.3) Ergonominin temel kavramlarını, tarihçesini, biyomekanik prensiplerini ve ergonomi ile ilgili standartları tanımlayabilir. |
| P.1.4) Risk yönetimi ve değerlendirmesinin temel kavramlarını, metodolojilerini ve standartlarını tanımlar. |
| P.1.5) Defines biological risk factors and explains the effects of these factors on human health. |
| P.1.6) Can apply appropriate protective measures and treatment methods in cases of exposure to biological risk factors. |
| P.1.7) The student can define the basic sources of Occupational Health and Safety (OHS) law, the scope of application of Law No. 6331 and the institutional structure of OHS. |
|
P2) Understands, interprets, and evaluates interdisciplinary interactions in Occupational Health and Safety.
| P.2.1) İş Sağlığı ve Güvenliği konusunda disiplinler arası etkileşimi kavrar, yorumlar ve değerlendirir. |
| P.2.2) İSG süreçlerinin önemini ve risk yönetiminin temel prensiplerini anlar. |
| P.2.3) Ergonominin iş yerlerindeki uygulamalarını ve insan-fiziksel çevre etkileşimlerini kavrayıp, ergonomik tasarım ilkelerini anlar. |
| P.2.4) Farklı iş süreçlerinde risklerin nasıl oluştuğunu ve bu risklerin iş sağlığı, güvenliği ve performans üzerindeki etkilerini kavrar. |
| P.2.5) Explain the classification of biological agents and how they affect risk factors in different work environments. |
| P.2.6) The student can explain the concepts of work accidents and occupational diseases and interpret the responsibilities of employers and employees regarding OHS. |
|
P3) Is knowledgeable about models used in the field of Occupational Health and Safety and is proficient in developing, implementing, and evaluating programs related to occupational health and safety issues.
| P.3.1) İş Sağlığı ve Güvenliği alanında kullanılan modelleri bilerek iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili konularda program geliştirme, yürütme ve değerlendirme konularına hakimdir. |
| P.3.2) Bir işletme veya projenin risk yönetim planını geliştirip, stratejik bir risk yönetimi yaklaşımı oluşturabilir. |
| P.3.3) By analyzing the OHS responsibilities of the employer and subcontractor with practical examples, the student can apply the necessary inspection processes to prevent work accidents. |
|
P4) Has knowledge of research methods and statistical techniques used in Occupational Health and Safety research.
| P.4.1) İş Sağlığı ve Güvenliği konusunda araştırma yöntemleri ve araştırmalarda kullanılan istatistik yöntemler hakkında bilgi sahibidir. |
| P.4.2) Analyzes existing biological risk factors in workplaces and evaluates the risk levels of these factors. |
|
P5) Applies theoretical and practical knowledge in Occupational Health and Safety.
| P.5.1) İş Sağlığı ve Güvenliği konusundaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır. |
| P.5.2) Farklı iş süreçlerinde karşılaşılan tehlikeleri analiz edip, bu tehlikelerin doğurduğu riskleri değerlendirebilir. |
| P.5.3) Çalışma ortamlarında karşılaşılan ergonomik problemleri analiz ederek, bu problemlerin performans ve sağlık üzerindeki etkilerini değerlendirebilir. |
| P.5.4) Risk yönetimi modellerini ve yöntemlerini analiz ederek, hangi yöntemlerin hangi koşullarda daha etkili olduğunu değerlendirebilir. |
| P.5.5) Defines biological risk factors and explains the effects of these factors on human health. |
| P.5.5) Explain the classification of biological agents and how they affect risk factors in different work environments. |
| P.5.6) The student can explain the concepts of work accidents and occupational diseases and interpret the responsibilities of employers and employees regarding OHS. |
|
P6) Identifies health and safety issues of workers using appropriate methods and tools based on the knowledge and skills acquired in Occupational Health and Safety; develops policies and strategies and proposes solutions accordingly.
| P.6.1) İş Sağlığı ve Güvenliği alanında edindiği bilgi ve becerilerine uygun yöntemler ve araçlar kullanarak çalışanların sağlık ve güvenlik sorunlarını tespit eder, bunlara bağlı politika ve stratejiler geliştirerek çözüm önerileri üretir. |
| P.6.2) İş yerinde potansiyel tehlikeleri belirleyip uygun risk yönetim stratejilerini uygulayabilir. |
| P.6.3) İş yerlerinde ergonomik analiz yöntemlerini kullanarak risk faktörlerini belirleyip ergonomik iyileştirmeler önerebilir. |
| P.6.4) İş yerinde karşılaşılan tehlikeleri tanımlayarak uygun risk değerlendirme yöntemlerini uygulayabilir. |
| P.6.5) Can apply appropriate protective measures and treatment methods in cases of exposure to biological risk factors. |
| P.6.6) Analyzes existing biological risk factors in workplaces and evaluates the risk levels of these factors. |
| P.6.7) Develop effective control strategies for different biological risk factors and evaluate the applicability of these strategies. |
| P.6.8) By analyzing the OHS responsibilities of the employer and subcontractor with practical examples, the student can apply the necessary inspection processes to prevent work accidents. |
| P.6.9) The student can compare the consequences of non-compliance with employer and employee obligations regarding OSH in the context of private and public law and analyze the roles of occupational health and safety professionals. |
| P.6.10) The student can design a strategic plan regarding the employer's responsibilities for the prevention of occupational accidents and diseases and create OSH policies. |
|
P7) Plans, conducts, analyzes, and reports research on Occupational Health and Safety topics.
| P.7.1) İş Sağlığı ve Güvenliği konularında araştırma planlar, yürütür, analiz eder ve yaptığı araştırmayı raporlaştırır. |
| P.7.2) Develop effective control strategies for different biological risk factors and evaluate the applicability of these strategies. |
|
P8) Participates in teamwork and shares information in identifying and solving problems related to Occupational Health and Safety.
| P.8.1) İş Sağlığı ve Güvenliği konusunda alana ilişkin sorunların tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur. |
|
P9) Evaluates international developments in Occupational Health and Safety by considering the conditions of the country.
| P.9.1) İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki uluslararası gelişmeleri ülke koşullarını göz önüne alarak değerlendirir. |
| P.9.2) İşyerindeki İSG uygulamalarını değerlendirip, iyileştirme önerilerinde bulunabilir. |
| P.9.3) Mevcut ergonomik uygulamaları değerlendirip, bu uygulamaların etkinliğini gözden geçirerek iyileştirme önerileri sunabilir. |
| P.9.4) Mevcut risk yönetim planlarını değerlendirebilir, bu planların etkinliğini ölçebilir ve iyileştirme önerileri sunabilir. |
| P.9.5) Evaluates existing legal regulations and standards regarding biological risk factors and makes recommendations. |
| P.9.6) The student can compare the consequences of non-compliance with employer and employee obligations regarding OSH in the context of private and public law and analyze the roles of occupational health and safety professionals. |
|
P10) Acts in accordance with scientific and professional ethical principles in work conducted in the field of Occupational Health and Safety, as well as in all types of academic work.
| P.10.1) İş Sağlığı ve Güvenliği alanında yaptığı çalışmalarda ve her türden akademik çalışmada bilimsel ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. |
| P.10.2) By evaluating occupational health and safety practices within the legal framework, the student can critically evaluate the effectiveness of employers and employees in fulfilling their OHS responsibilities. |
|
P11) Conducts research, presents, and publishes on priority topics in Occupational Health and Safety.
| P.11.1) İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki öncelikli konularda araştırma, sunum ve yayın yapar. |
| P.11.2) By evaluating occupational health and safety practices within the legal framework, the student can critically evaluate the effectiveness of employers and employees in fulfilling their OHS responsibilities. |
|
P12) Contributes to the development of national and international policies related to Occupational Health and Safety.
| P.12.1) İş Sağlığı ve Güvenliği ile ilgili ulusal ve uluslararası politikaların belirlendiği çalışmalara katkıda bulunur. |
| P.12.2) İSG ile ilgili çeşitli yönetmelik ve standartlardan yola çıkarak, iş yerinde özgün İSG politikaları ve uygulamaları geliştirebilir. |
| P.12.3) Ergonomik tasarım prensiplerini kullanarak iş yeri düzenlemeleri veya yeni ürünler için yenilikçi ergonomik çözümler geliştirebilir. |
| P.12.4) Evaluates existing legal regulations and standards regarding biological risk factors and makes recommendations. |
| P.12.5) The student can design a strategic plan regarding the employer's responsibilities for the prevention of occupational accidents and diseases and create OSH policies. |
|
(Below, Programme Learning Outcomes are shown as classified according to the same classification used for the Turkish Qualifications Framework (TQF-HE); that is knowledge, skills and competencies.)
(In order to see the Sub-Programme Learning Outcomes (SPLOs) affiliated to Key Programme Learning Outcomes (KPLOs), please press + sign.)
| Knowledge (Described as Theoritical and/or Factual Knowledge.) |
P1) Has up-to-date knowledge about workplace environmental factors, working conditions, and principles of protection; can develop and deepen this knowledge.
| P.1.1) İşyeri ortam faktörleri, çalışma koşulları ve korunma ilkeleri ile ilgili güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirebilir ve derinleştirir. |
| P.1.2) İş sağlığı ve güvenliği (İSG) ile ilgili temel kavramları, yönetmelikleri ve standartları tanımlar. |
| P.1.3) Ergonominin temel kavramlarını, tarihçesini, biyomekanik prensiplerini ve ergonomi ile ilgili standartları tanımlayabilir. |
| P.1.4) Risk yönetimi ve değerlendirmesinin temel kavramlarını, metodolojilerini ve standartlarını tanımlar. |
| P.1.5) Defines biological risk factors and explains the effects of these factors on human health. |
| P.1.6) Can apply appropriate protective measures and treatment methods in cases of exposure to biological risk factors. |
| P.1.7) The student can define the basic sources of Occupational Health and Safety (OHS) law, the scope of application of Law No. 6331 and the institutional structure of OHS. |
|
P3) Is knowledgeable about models used in the field of Occupational Health and Safety and is proficient in developing, implementing, and evaluating programs related to occupational health and safety issues.
| P.3.1) İş Sağlığı ve Güvenliği alanında kullanılan modelleri bilerek iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili konularda program geliştirme, yürütme ve değerlendirme konularına hakimdir. |
| P.3.2) Bir işletme veya projenin risk yönetim planını geliştirip, stratejik bir risk yönetimi yaklaşımı oluşturabilir. |
| P.3.3) By analyzing the OHS responsibilities of the employer and subcontractor with practical examples, the student can apply the necessary inspection processes to prevent work accidents. |
|
P4) Has knowledge of research methods and statistical techniques used in Occupational Health and Safety research.
| P.4.1) İş Sağlığı ve Güvenliği konusunda araştırma yöntemleri ve araştırmalarda kullanılan istatistik yöntemler hakkında bilgi sahibidir. |
| P.4.2) Analyzes existing biological risk factors in workplaces and evaluates the risk levels of these factors. |
|
|
| Skills (Describe as Cognitive and/or Practical Skills.) |
P2) Understands, interprets, and evaluates interdisciplinary interactions in Occupational Health and Safety.
| P.2.1) İş Sağlığı ve Güvenliği konusunda disiplinler arası etkileşimi kavrar, yorumlar ve değerlendirir. |
| P.2.2) İSG süreçlerinin önemini ve risk yönetiminin temel prensiplerini anlar. |
| P.2.3) Ergonominin iş yerlerindeki uygulamalarını ve insan-fiziksel çevre etkileşimlerini kavrayıp, ergonomik tasarım ilkelerini anlar. |
| P.2.4) Farklı iş süreçlerinde risklerin nasıl oluştuğunu ve bu risklerin iş sağlığı, güvenliği ve performans üzerindeki etkilerini kavrar. |
| P.2.5) Explain the classification of biological agents and how they affect risk factors in different work environments. |
| P.2.6) The student can explain the concepts of work accidents and occupational diseases and interpret the responsibilities of employers and employees regarding OHS. |
|
P5) Applies theoretical and practical knowledge in Occupational Health and Safety.
| P.5.1) İş Sağlığı ve Güvenliği konusundaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır. |
| P.5.2) Farklı iş süreçlerinde karşılaşılan tehlikeleri analiz edip, bu tehlikelerin doğurduğu riskleri değerlendirebilir. |
| P.5.3) Çalışma ortamlarında karşılaşılan ergonomik problemleri analiz ederek, bu problemlerin performans ve sağlık üzerindeki etkilerini değerlendirebilir. |
| P.5.4) Risk yönetimi modellerini ve yöntemlerini analiz ederek, hangi yöntemlerin hangi koşullarda daha etkili olduğunu değerlendirebilir. |
| P.5.5) Defines biological risk factors and explains the effects of these factors on human health. |
| P.5.5) Explain the classification of biological agents and how they affect risk factors in different work environments. |
| P.5.6) The student can explain the concepts of work accidents and occupational diseases and interpret the responsibilities of employers and employees regarding OHS. |
|
P7) Plans, conducts, analyzes, and reports research on Occupational Health and Safety topics.
| P.7.1) İş Sağlığı ve Güvenliği konularında araştırma planlar, yürütür, analiz eder ve yaptığı araştırmayı raporlaştırır. |
| P.7.2) Develop effective control strategies for different biological risk factors and evaluate the applicability of these strategies. |
|
P8) Participates in teamwork and shares information in identifying and solving problems related to Occupational Health and Safety.
| P.8.1) İş Sağlığı ve Güvenliği konusunda alana ilişkin sorunların tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur. |
|
P11) Conducts research, presents, and publishes on priority topics in Occupational Health and Safety.
| P.11.1) İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki öncelikli konularda araştırma, sunum ve yayın yapar. |
| P.11.2) By evaluating occupational health and safety practices within the legal framework, the student can critically evaluate the effectiveness of employers and employees in fulfilling their OHS responsibilities. |
|
|
| Competences (Described as "Ability of the learner to apply knowledge and skills autonomously with responsibility", "Learning to learn"," Communication and social" and "Field specific" competences.) |
P6) Identifies health and safety issues of workers using appropriate methods and tools based on the knowledge and skills acquired in Occupational Health and Safety; develops policies and strategies and proposes solutions accordingly.
| P.6.1) İş Sağlığı ve Güvenliği alanında edindiği bilgi ve becerilerine uygun yöntemler ve araçlar kullanarak çalışanların sağlık ve güvenlik sorunlarını tespit eder, bunlara bağlı politika ve stratejiler geliştirerek çözüm önerileri üretir. |
| P.6.2) İş yerinde potansiyel tehlikeleri belirleyip uygun risk yönetim stratejilerini uygulayabilir. |
| P.6.3) İş yerlerinde ergonomik analiz yöntemlerini kullanarak risk faktörlerini belirleyip ergonomik iyileştirmeler önerebilir. |
| P.6.4) İş yerinde karşılaşılan tehlikeleri tanımlayarak uygun risk değerlendirme yöntemlerini uygulayabilir. |
| P.6.5) Can apply appropriate protective measures and treatment methods in cases of exposure to biological risk factors. |
| P.6.6) Analyzes existing biological risk factors in workplaces and evaluates the risk levels of these factors. |
| P.6.7) Develop effective control strategies for different biological risk factors and evaluate the applicability of these strategies. |
| P.6.8) By analyzing the OHS responsibilities of the employer and subcontractor with practical examples, the student can apply the necessary inspection processes to prevent work accidents. |
| P.6.9) The student can compare the consequences of non-compliance with employer and employee obligations regarding OSH in the context of private and public law and analyze the roles of occupational health and safety professionals. |
| P.6.10) The student can design a strategic plan regarding the employer's responsibilities for the prevention of occupational accidents and diseases and create OSH policies. |
|
P9) Evaluates international developments in Occupational Health and Safety by considering the conditions of the country.
| P.9.1) İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki uluslararası gelişmeleri ülke koşullarını göz önüne alarak değerlendirir. |
| P.9.2) İşyerindeki İSG uygulamalarını değerlendirip, iyileştirme önerilerinde bulunabilir. |
| P.9.3) Mevcut ergonomik uygulamaları değerlendirip, bu uygulamaların etkinliğini gözden geçirerek iyileştirme önerileri sunabilir. |
| P.9.4) Mevcut risk yönetim planlarını değerlendirebilir, bu planların etkinliğini ölçebilir ve iyileştirme önerileri sunabilir. |
| P.9.5) Evaluates existing legal regulations and standards regarding biological risk factors and makes recommendations. |
| P.9.6) The student can compare the consequences of non-compliance with employer and employee obligations regarding OSH in the context of private and public law and analyze the roles of occupational health and safety professionals. |
|
P10) Acts in accordance with scientific and professional ethical principles in work conducted in the field of Occupational Health and Safety, as well as in all types of academic work.
| P.10.1) İş Sağlığı ve Güvenliği alanında yaptığı çalışmalarda ve her türden akademik çalışmada bilimsel ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. |
| P.10.2) By evaluating occupational health and safety practices within the legal framework, the student can critically evaluate the effectiveness of employers and employees in fulfilling their OHS responsibilities. |
|
P12) Contributes to the development of national and international policies related to Occupational Health and Safety.
| P.12.1) İş Sağlığı ve Güvenliği ile ilgili ulusal ve uluslararası politikaların belirlendiği çalışmalara katkıda bulunur. |
| P.12.2) İSG ile ilgili çeşitli yönetmelik ve standartlardan yola çıkarak, iş yerinde özgün İSG politikaları ve uygulamaları geliştirebilir. |
| P.12.3) Ergonomik tasarım prensiplerini kullanarak iş yeri düzenlemeleri veya yeni ürünler için yenilikçi ergonomik çözümler geliştirebilir. |
| P.12.4) Evaluates existing legal regulations and standards regarding biological risk factors and makes recommendations. |
| P.12.5) The student can design a strategic plan regarding the employer's responsibilities for the prevention of occupational accidents and diseases and create OSH policies. |
|
|