Your transaction is in progress.
Please Wait...
Program Qualifications
Programme Educational Objectives (PEOs) are the those describing what the graduates are expected to attain or achieve in their academic and/or professional life after a few years of graduation. In this context, Programme Educational Objectives defined for this programme are as follows:

(Please click on the buttons below to reach the PLOs as “Conjoined” or as “Classified” under the “Knowledge”, “Skills” and “Competencies”.)
(Below, PLOs are shown as key and sub- learning outcomes.)
(In order to see the Sub-Programme Learning Outcomes (SPLOs) affiliated to Key Programme Learning Outcomes (KPLOs), please press + sign.)
P1) Has up-to-date knowledge about workplace environmental factors, working conditions, and principles of protection; can develop and deepen this knowledge.
P.1.1) İşyeri ortam faktörleri, çalışma koşulları ve korunma ilkeleri ile ilgili güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirebilir ve derinleştirir.
P.1.2) İş sağlığı ve güvenliği (İSG) ile ilgili temel kavramları, yönetmelikleri ve standartları tanımlar.
P.1.3) Ergonominin temel kavramlarını, tarihçesini, biyomekanik prensiplerini ve ergonomi ile ilgili standartları tanımlayabilir.
P.1.4) Risk yönetimi ve değerlendirmesinin temel kavramlarını, metodolojilerini ve standartlarını tanımlar.
P.1.5) Defines biological risk factors and explains the effects of these factors on human health.
P.1.6) Can apply appropriate protective measures and treatment methods in cases of exposure to biological risk factors.
P.1.7) The student can define the basic sources of Occupational Health and Safety (OHS) law, the scope of application of Law No. 6331 and the institutional structure of OHS.
P2) Understands, interprets, and evaluates interdisciplinary interactions in Occupational Health and Safety.
P.2.1) İş Sağlığı ve Güvenliği konusunda disiplinler arası etkileşimi kavrar, yorumlar ve değerlendirir.
P.2.2) İSG süreçlerinin önemini ve risk yönetiminin temel prensiplerini anlar.
P.2.3) Ergonominin iş yerlerindeki uygulamalarını ve insan-fiziksel çevre etkileşimlerini kavrayıp, ergonomik tasarım ilkelerini anlar.
P.2.4) Farklı iş süreçlerinde risklerin nasıl oluştuğunu ve bu risklerin iş sağlığı, güvenliği ve performans üzerindeki etkilerini kavrar.
P.2.5) Explain the classification of biological agents and how they affect risk factors in different work environments.
P.2.6) The student can explain the concepts of work accidents and occupational diseases and interpret the responsibilities of employers and employees regarding OHS.
P3) Is knowledgeable about models used in the field of Occupational Health and Safety and is proficient in developing, implementing, and evaluating programs related to occupational health and safety issues.
P.3.1) İş Sağlığı ve Güvenliği alanında kullanılan modelleri bilerek iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili konularda program geliştirme, yürütme ve değerlendirme konularına hakimdir.
P.3.2) Bir işletme veya projenin risk yönetim planını geliştirip, stratejik bir risk yönetimi yaklaşımı oluşturabilir.
P.3.3) By analyzing the OHS responsibilities of the employer and subcontractor with practical examples, the student can apply the necessary inspection processes to prevent work accidents.
P4) Has knowledge of research methods and statistical techniques used in Occupational Health and Safety research.
P.4.1) İş Sağlığı ve Güvenliği konusunda araştırma yöntemleri ve araştırmalarda kullanılan istatistik yöntemler hakkında bilgi sahibidir.
P.4.2) Analyzes existing biological risk factors in workplaces and evaluates the risk levels of these factors.
P5) Applies theoretical and practical knowledge in Occupational Health and Safety.
P.5.1) İş Sağlığı ve Güvenliği konusundaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır.
P.5.2) Farklı iş süreçlerinde karşılaşılan tehlikeleri analiz edip, bu tehlikelerin doğurduğu riskleri değerlendirebilir.
P.5.3) Çalışma ortamlarında karşılaşılan ergonomik problemleri analiz ederek, bu problemlerin performans ve sağlık üzerindeki etkilerini değerlendirebilir.
P.5.4) Risk yönetimi modellerini ve yöntemlerini analiz ederek, hangi yöntemlerin hangi koşullarda daha etkili olduğunu değerlendirebilir.
P.5.5) Defines biological risk factors and explains the effects of these factors on human health.
P.5.5) Explain the classification of biological agents and how they affect risk factors in different work environments.
P.5.6) The student can explain the concepts of work accidents and occupational diseases and interpret the responsibilities of employers and employees regarding OHS.
P6) Identifies health and safety issues of workers using appropriate methods and tools based on the knowledge and skills acquired in Occupational Health and Safety; develops policies and strategies and proposes solutions accordingly.
P.6.1) İş Sağlığı ve Güvenliği alanında edindiği bilgi ve becerilerine uygun yöntemler ve araçlar kullanarak çalışanların sağlık ve güvenlik sorunlarını tespit eder, bunlara bağlı politika ve stratejiler geliştirerek çözüm önerileri üretir.
P.6.2) İş yerinde potansiyel tehlikeleri belirleyip uygun risk yönetim stratejilerini uygulayabilir.
P.6.3) İş yerlerinde ergonomik analiz yöntemlerini kullanarak risk faktörlerini belirleyip ergonomik iyileştirmeler önerebilir.
P.6.4) İş yerinde karşılaşılan tehlikeleri tanımlayarak uygun risk değerlendirme yöntemlerini uygulayabilir.
P.6.5) Can apply appropriate protective measures and treatment methods in cases of exposure to biological risk factors.
P.6.6) Analyzes existing biological risk factors in workplaces and evaluates the risk levels of these factors.
P.6.7) Develop effective control strategies for different biological risk factors and evaluate the applicability of these strategies.
P.6.8) By analyzing the OHS responsibilities of the employer and subcontractor with practical examples, the student can apply the necessary inspection processes to prevent work accidents.
P.6.9) The student can compare the consequences of non-compliance with employer and employee obligations regarding OSH in the context of private and public law and analyze the roles of occupational health and safety professionals.
P.6.10) The student can design a strategic plan regarding the employer's responsibilities for the prevention of occupational accidents and diseases and create OSH policies.
P7) Plans, conducts, analyzes, and reports research on Occupational Health and Safety topics.
P.7.1) İş Sağlığı ve Güvenliği konularında araştırma planlar, yürütür, analiz eder ve yaptığı araştırmayı raporlaştırır.
P.7.2) Develop effective control strategies for different biological risk factors and evaluate the applicability of these strategies.
P8) Participates in teamwork and shares information in identifying and solving problems related to Occupational Health and Safety.
P.8.1) İş Sağlığı ve Güvenliği konusunda alana ilişkin sorunların tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur.
P9) Evaluates international developments in Occupational Health and Safety by considering the conditions of the country.
P.9.1) İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki uluslararası gelişmeleri ülke koşullarını göz önüne alarak değerlendirir.
P.9.2) İşyerindeki İSG uygulamalarını değerlendirip, iyileştirme önerilerinde bulunabilir.
P.9.3) Mevcut ergonomik uygulamaları değerlendirip, bu uygulamaların etkinliğini gözden geçirerek iyileştirme önerileri sunabilir.
P.9.4) Mevcut risk yönetim planlarını değerlendirebilir, bu planların etkinliğini ölçebilir ve iyileştirme önerileri sunabilir.
P.9.5) Evaluates existing legal regulations and standards regarding biological risk factors and makes recommendations.
P.9.6) The student can compare the consequences of non-compliance with employer and employee obligations regarding OSH in the context of private and public law and analyze the roles of occupational health and safety professionals.
P10) Acts in accordance with scientific and professional ethical principles in work conducted in the field of Occupational Health and Safety, as well as in all types of academic work.
P.10.1) İş Sağlığı ve Güvenliği alanında yaptığı çalışmalarda ve her türden akademik çalışmada bilimsel ve mesleki etik ilkelere uygun davranır.
P.10.2) By evaluating occupational health and safety practices within the legal framework, the student can critically evaluate the effectiveness of employers and employees in fulfilling their OHS responsibilities.
P11) Conducts research, presents, and publishes on priority topics in Occupational Health and Safety.
P.11.1) İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki öncelikli konularda araştırma, sunum ve yayın yapar.
P.11.2) By evaluating occupational health and safety practices within the legal framework, the student can critically evaluate the effectiveness of employers and employees in fulfilling their OHS responsibilities.
P12) Contributes to the development of national and international policies related to Occupational Health and Safety.
P.12.1) İş Sağlığı ve Güvenliği ile ilgili ulusal ve uluslararası politikaların belirlendiği çalışmalara katkıda bulunur.
P.12.2) İSG ile ilgili çeşitli yönetmelik ve standartlardan yola çıkarak, iş yerinde özgün İSG politikaları ve uygulamaları geliştirebilir.
P.12.3) Ergonomik tasarım prensiplerini kullanarak iş yeri düzenlemeleri veya yeni ürünler için yenilikçi ergonomik çözümler geliştirebilir.
P.12.4) Evaluates existing legal regulations and standards regarding biological risk factors and makes recommendations.
P.12.5) The student can design a strategic plan regarding the employer's responsibilities for the prevention of occupational accidents and diseases and create OSH policies.
(Below, Programme Learning Outcomes are shown as classified according to the same classification used for the Turkish Qualifications Framework (TQF-HE); that is knowledge, skills and competencies.)
(In order to see the Sub-Programme Learning Outcomes (SPLOs) affiliated to Key Programme Learning Outcomes (KPLOs), please press + sign.)
Knowledge (Described as Theoritical and/or Factual Knowledge.)
P1) Has up-to-date knowledge about workplace environmental factors, working conditions, and principles of protection; can develop and deepen this knowledge.
P.1.1) İşyeri ortam faktörleri, çalışma koşulları ve korunma ilkeleri ile ilgili güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirebilir ve derinleştirir.
P.1.2) İş sağlığı ve güvenliği (İSG) ile ilgili temel kavramları, yönetmelikleri ve standartları tanımlar.
P.1.3) Ergonominin temel kavramlarını, tarihçesini, biyomekanik prensiplerini ve ergonomi ile ilgili standartları tanımlayabilir.
P.1.4) Risk yönetimi ve değerlendirmesinin temel kavramlarını, metodolojilerini ve standartlarını tanımlar.
P.1.5) Defines biological risk factors and explains the effects of these factors on human health.
P.1.6) Can apply appropriate protective measures and treatment methods in cases of exposure to biological risk factors.
P.1.7) The student can define the basic sources of Occupational Health and Safety (OHS) law, the scope of application of Law No. 6331 and the institutional structure of OHS.
P3) Is knowledgeable about models used in the field of Occupational Health and Safety and is proficient in developing, implementing, and evaluating programs related to occupational health and safety issues.
P.3.1) İş Sağlığı ve Güvenliği alanında kullanılan modelleri bilerek iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili konularda program geliştirme, yürütme ve değerlendirme konularına hakimdir.
P.3.2) Bir işletme veya projenin risk yönetim planını geliştirip, stratejik bir risk yönetimi yaklaşımı oluşturabilir.
P.3.3) By analyzing the OHS responsibilities of the employer and subcontractor with practical examples, the student can apply the necessary inspection processes to prevent work accidents.
P4) Has knowledge of research methods and statistical techniques used in Occupational Health and Safety research.
P.4.1) İş Sağlığı ve Güvenliği konusunda araştırma yöntemleri ve araştırmalarda kullanılan istatistik yöntemler hakkında bilgi sahibidir.
P.4.2) Analyzes existing biological risk factors in workplaces and evaluates the risk levels of these factors.
Skills (Describe as Cognitive and/or Practical Skills.)
P2) Understands, interprets, and evaluates interdisciplinary interactions in Occupational Health and Safety.
P.2.1) İş Sağlığı ve Güvenliği konusunda disiplinler arası etkileşimi kavrar, yorumlar ve değerlendirir.
P.2.2) İSG süreçlerinin önemini ve risk yönetiminin temel prensiplerini anlar.
P.2.3) Ergonominin iş yerlerindeki uygulamalarını ve insan-fiziksel çevre etkileşimlerini kavrayıp, ergonomik tasarım ilkelerini anlar.
P.2.4) Farklı iş süreçlerinde risklerin nasıl oluştuğunu ve bu risklerin iş sağlığı, güvenliği ve performans üzerindeki etkilerini kavrar.
P.2.5) Explain the classification of biological agents and how they affect risk factors in different work environments.
P.2.6) The student can explain the concepts of work accidents and occupational diseases and interpret the responsibilities of employers and employees regarding OHS.
P5) Applies theoretical and practical knowledge in Occupational Health and Safety.
P.5.1) İş Sağlığı ve Güvenliği konusundaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır.
P.5.2) Farklı iş süreçlerinde karşılaşılan tehlikeleri analiz edip, bu tehlikelerin doğurduğu riskleri değerlendirebilir.
P.5.3) Çalışma ortamlarında karşılaşılan ergonomik problemleri analiz ederek, bu problemlerin performans ve sağlık üzerindeki etkilerini değerlendirebilir.
P.5.4) Risk yönetimi modellerini ve yöntemlerini analiz ederek, hangi yöntemlerin hangi koşullarda daha etkili olduğunu değerlendirebilir.
P.5.5) Defines biological risk factors and explains the effects of these factors on human health.
P.5.5) Explain the classification of biological agents and how they affect risk factors in different work environments.
P.5.6) The student can explain the concepts of work accidents and occupational diseases and interpret the responsibilities of employers and employees regarding OHS.
P7) Plans, conducts, analyzes, and reports research on Occupational Health and Safety topics.
P.7.1) İş Sağlığı ve Güvenliği konularında araştırma planlar, yürütür, analiz eder ve yaptığı araştırmayı raporlaştırır.
P.7.2) Develop effective control strategies for different biological risk factors and evaluate the applicability of these strategies.
P8) Participates in teamwork and shares information in identifying and solving problems related to Occupational Health and Safety.
P.8.1) İş Sağlığı ve Güvenliği konusunda alana ilişkin sorunların tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur.
P11) Conducts research, presents, and publishes on priority topics in Occupational Health and Safety.
P.11.1) İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki öncelikli konularda araştırma, sunum ve yayın yapar.
P.11.2) By evaluating occupational health and safety practices within the legal framework, the student can critically evaluate the effectiveness of employers and employees in fulfilling their OHS responsibilities.
Competences (Described as "Ability of the learner to apply knowledge and skills autonomously with responsibility", "Learning to learn"," Communication and social" and "Field specific" competences.)
P6) Identifies health and safety issues of workers using appropriate methods and tools based on the knowledge and skills acquired in Occupational Health and Safety; develops policies and strategies and proposes solutions accordingly.
P.6.1) İş Sağlığı ve Güvenliği alanında edindiği bilgi ve becerilerine uygun yöntemler ve araçlar kullanarak çalışanların sağlık ve güvenlik sorunlarını tespit eder, bunlara bağlı politika ve stratejiler geliştirerek çözüm önerileri üretir.
P.6.2) İş yerinde potansiyel tehlikeleri belirleyip uygun risk yönetim stratejilerini uygulayabilir.
P.6.3) İş yerlerinde ergonomik analiz yöntemlerini kullanarak risk faktörlerini belirleyip ergonomik iyileştirmeler önerebilir.
P.6.4) İş yerinde karşılaşılan tehlikeleri tanımlayarak uygun risk değerlendirme yöntemlerini uygulayabilir.
P.6.5) Can apply appropriate protective measures and treatment methods in cases of exposure to biological risk factors.
P.6.6) Analyzes existing biological risk factors in workplaces and evaluates the risk levels of these factors.
P.6.7) Develop effective control strategies for different biological risk factors and evaluate the applicability of these strategies.
P.6.8) By analyzing the OHS responsibilities of the employer and subcontractor with practical examples, the student can apply the necessary inspection processes to prevent work accidents.
P.6.9) The student can compare the consequences of non-compliance with employer and employee obligations regarding OSH in the context of private and public law and analyze the roles of occupational health and safety professionals.
P.6.10) The student can design a strategic plan regarding the employer's responsibilities for the prevention of occupational accidents and diseases and create OSH policies.
P9) Evaluates international developments in Occupational Health and Safety by considering the conditions of the country.
P.9.1) İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki uluslararası gelişmeleri ülke koşullarını göz önüne alarak değerlendirir.
P.9.2) İşyerindeki İSG uygulamalarını değerlendirip, iyileştirme önerilerinde bulunabilir.
P.9.3) Mevcut ergonomik uygulamaları değerlendirip, bu uygulamaların etkinliğini gözden geçirerek iyileştirme önerileri sunabilir.
P.9.4) Mevcut risk yönetim planlarını değerlendirebilir, bu planların etkinliğini ölçebilir ve iyileştirme önerileri sunabilir.
P.9.5) Evaluates existing legal regulations and standards regarding biological risk factors and makes recommendations.
P.9.6) The student can compare the consequences of non-compliance with employer and employee obligations regarding OSH in the context of private and public law and analyze the roles of occupational health and safety professionals.
P10) Acts in accordance with scientific and professional ethical principles in work conducted in the field of Occupational Health and Safety, as well as in all types of academic work.
P.10.1) İş Sağlığı ve Güvenliği alanında yaptığı çalışmalarda ve her türden akademik çalışmada bilimsel ve mesleki etik ilkelere uygun davranır.
P.10.2) By evaluating occupational health and safety practices within the legal framework, the student can critically evaluate the effectiveness of employers and employees in fulfilling their OHS responsibilities.
P12) Contributes to the development of national and international policies related to Occupational Health and Safety.
P.12.1) İş Sağlığı ve Güvenliği ile ilgili ulusal ve uluslararası politikaların belirlendiği çalışmalara katkıda bulunur.
P.12.2) İSG ile ilgili çeşitli yönetmelik ve standartlardan yola çıkarak, iş yerinde özgün İSG politikaları ve uygulamaları geliştirebilir.
P.12.3) Ergonomik tasarım prensiplerini kullanarak iş yeri düzenlemeleri veya yeni ürünler için yenilikçi ergonomik çözümler geliştirebilir.
P.12.4) Evaluates existing legal regulations and standards regarding biological risk factors and makes recommendations.
P.12.5) The student can design a strategic plan regarding the employer's responsibilities for the prevention of occupational accidents and diseases and create OSH policies.