Psychology
Course Details

KTO KARATAY UNIVERSITY
Faculty of Social and Human Sciences
Programme of Psychology
Course Details
Faculty of Social and Human Sciences
Programme of Psychology
Course Details

| Course Code | Course Name | Year | Period | Semester | T+A+L | Credit | ECTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PSS412 | Psychological Tests II | 4 | Spring | 8 | 3+0+0 | 3 | 6 |
| Course Type | Elective |
| Course Cycle | Bachelor's (First Cycle) (TQF-HE: Level 6 / QF-EHEA: Level 1 / EQF-LLL: Level 6) |
| Course Language | Turkish |
| Methods and Techniques | - |
| Mode of Delivery | Face to Face |
| Prerequisites | - |
| Coordinator | Assoc. Prof. Seher AKDENİZ |
| Instructor(s) | Assoc. Prof. Mustafa GÜLER |
| Instructor Assistant(s) | - |
Course Content
Psikolojik Değerlendirmeye Giriş: Klinik Psikolojide değerlendirme teknikleri Psikolojik Değerlendirmeye Giriş: Klinik Psikolojik testlerde geçerlik ve güvenirlik Klinik Değerlendirme Görüşmesi Projektif Testler: Rorscach Mürekkep Lekeleri Testi – Kuramsal Bilgiler Projektif Testler: Rorscach Mürekkep Lekeleri Testi – Uygulamaya yönelik bilgiler Projektif Testler: Tematik Algı Testi – Kuramsal Bilgiler Projektif Testler: Tematik Algı Testi – Uygulamaya yönelik bilgiler Projektif Testler: Çizim Testleri Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri – Kuramsal bilgiler Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri – Profil çıkartma Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri – Rapor yazma Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri – Uygulama Klinik psikolojik testlerde rapor yazımı, sonuçların paylaşımı ve etik kurallar
Objectives of the Course
Objectives (depression and anxiety scales, etc.) and projective tests (TAT) used to classify normal behaviors as well as psychological disorders and psychopathology will be introduced in this course. The application of frequently used tests in the field and the writing of test reports are planned in this course. In addition, basic psychometric properties of psychological tests (validity, reliability, norms, adaptation, etc.) will be introduced
Contribution of the Course to Field Teaching
| Basic Vocational Courses | |
| Specialization / Field Courses | |
| Support Courses | |
| Transferable Skills Courses | |
| Humanities, Communication and Management Skills Courses |
Weekly Detailed Course Contents
| Week | Topics |
|---|---|
| 1 | Gelişimsel testler-Gessel gelişim figürleri testi |
| 2 | Ankara Gelişim Testleri Envanteri- Peabody resim kelime testi |
| 3 | Zeka testleri-Cattel zeka testi, Raven matriks IQ testi |
| 4 | Stanford-Binet zeka testi |
| 5 | Stanford-Binet zeka testi |
| 6 | Wechsler çocuklar için zeka testi |
| 7 | Wechsler çocuklar için zeka testi |
| 8 | Vize |
| 9 | Kişilik testleri |
| 10 | Kişilik testleri |
| 11 | Kaygı ölçekleri |
| 12 | Pierre Harris çocuklar için öz-kavram ölçeği |
| 13 | Ebeveyn davranışını değerlendirme ölçeği (EDDÖ) |
| 14 | Edwards kişisel tercih envanteri |
Textbook or Material
| Resources | Öner, N. (1997). Türkiye'de Kullanılan Psikolojik Testler. Boğaziçi Yayınları: İstanbul Cohen, RJ & Swerdlik, ME. (2015). Psikolojik test ve değerleme. (Çev. Ed. Ezel Tavşancıl). |
Evaluation Method and Passing Criteria
| In-Term Studies | Quantity | Percentage |
|---|---|---|
| Attendance | - | - |
| Laboratory | - | - |
| Practice | - | - |
| Field Study | - | - |
| Homework | - | - |
| Presentation | - | - |
| Projects | - | - |
| Listening | - | - |
| Midterms | - | - |
| Final Exam | - | - |
| Total | 0 (%) | |
ECTS / Working Load Table
| Quantity | Duration | Total Work Load | |
|---|---|---|---|
| Course Week Number and Time | 0 | 0 | 0 |
| Out-of-Class Study Time (Pre-study, Library, Reinforcement) | 0 | 0 | 0 |
| Midterms | 0 | 0 | 0 |
| Quiz | 0 | 0 | 0 |
| Homework | 0 | 0 | 0 |
| Practice | 0 | 0 | 0 |
| Laboratory | 0 | 0 | 0 |
| Project | 0 | 0 | 0 |
| Workshop | 0 | 0 | 0 |
| Presentation/Seminar Preparation | 0 | 0 | 0 |
| Fieldwork | 0 | 0 | 0 |
| Final Exam | 0 | 0 | 0 |
| Other | 0 | 0 | 0 |
| Total Work Load: | 0 | ||
| Total Work Load / 30 | 0 | ||
| Course ECTS Credits: | 0 | ||
