Psychology
Course Details

KTO KARATAY UNIVERSITY
Faculty of Social and Human Sciences
Programme of Psychology
Course Details
Faculty of Social and Human Sciences
Programme of Psychology
Course Details

| Course Code | Course Name | Year | Period | Semester | T+A+L | Credit | ECTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PSS301 | Cognitive Psychology | 3 | Autumn | 5 | 3+0+0 | 3 | 6 |
| Course Type | Elective |
| Course Cycle | Bachelor's (First Cycle) (TQF-HE: Level 6 / QF-EHEA: Level 1 / EQF-LLL: Level 6) |
| Course Language | Turkish |
| Methods and Techniques | - |
| Mode of Delivery | Face to Face |
| Prerequisites | - |
| Coordinator | Asst. Prof. Zeynep GÜLTEKİN AHÇI |
| Instructor(s) | Asst. Prof. Zeynep GÜLTEKİN AHÇI |
| Instructor Assistant(s) | - |
Course Content
To introduce students with the scientific perspective of mental processes
Objectives of the Course
Introducing students with a scientific perspective on mental processes
Contribution of the Course to Field Teaching
| Basic Vocational Courses | X |
| Specialization / Field Courses | |
| Support Courses | |
| Transferable Skills Courses | |
| Humanities, Communication and Management Skills Courses |
Relationships between Course Learning Outcomes and Program Outcomes
| Relationship Levels | ||||
| Lowest | Low | Medium | High | Highest |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Learning Outcomes | Level |
|---|---|---|
| P1 | Having specific theoretical and practical knowledge about the field. | 3 |
| P2 | Having basic knowledge that can explain the cognitive, emotional and social relations of individuals and can explain it in many ways. | 3 |
| P3 | Having the ability to express her/himself orally and in writing. | 3 |
| P4 | Having the ability to observe, evaluate and explain the accuracy, validity and reliability of information, accessing scientific and contemporary information specific to the field. | 3 |
| P12 | Behaving according to the ethical rules and principles of the psychology profession. | 3 |
Course Learning Outcomes
| Upon the successful completion of this course, students will be able to: | |||
|---|---|---|---|
| No | Learning Outcomes | Outcome Relationship | Measurement Method ** |
| O1 | P.1.1 | 1 | |
| O2 | P.1.3 | 3 | |
| O3 | P.2.3 | 3 | |
| O4 | P.3.1 | 1,3 | |
| O5 | P.3.3 | 1,3 | |
| O6 | P.3.5 | 1,3 | |
| O7 | P.4.1 | 1 | |
| O8 | P.4.6 | 1 | |
| O9 | P.12.1 | 1 | |
| O10 | P.12.2 | 1 | |
| O11 | P.12.5 | 1,3 | |
| O12 | P.12.6 | 1,3 | |
| ** Written Exam: 1, Oral Exam: 2, Homework: 3, Lab./Exam: 4, Seminar/Presentation: 5, Term Paper: 6, Application: 7 | |||
Weekly Detailed Course Contents
| Week | Topics |
|---|---|
| 1 | Bilişsel Psiklojiye Giriş ve Tarihçe |
| 2 | Duyum ve Algı |
| 3 | Duym ve Algı |
| 4 | Dikkat |
| 5 | Dikkat |
| 6 | Dikkat |
| 7 | Dikkat |
| 8 | Ara Sınav |
| 9 | Kısa süreli bellek, çalışma belleği |
| 10 | Kısa süreli bellek, çalışma belleği |
| 11 | Uzun süreli bellek |
| 12 | Açık ve örtük bellek |
| 13 | Bellek hataları |
| 14 | Kavramlar |
Textbook or Material
| Resources | Goldstein, B .(2013). Bilişsel Psikoloji.(çev.Okhan Gündüz). İstanbul: Kaknüs. |
Evaluation Method and Passing Criteria
| In-Term Studies | Quantity | Percentage |
|---|---|---|
| Attendance | - | - |
| Laboratory | - | - |
| Practice | - | - |
| Field Study | - | - |
| Homework | 1 | 20 (%) |
| Presentation | - | - |
| Projects | - | - |
| Listening | - | - |
| Midterms | 1 | 30 (%) |
| Final Exam | 1 | 40 (%) |
| Total | 90 (%) | |
ECTS / Working Load Table
| Quantity | Duration | Total Work Load | |
|---|---|---|---|
| Course Week Number and Time | 14 | 3 | 42 |
| Out-of-Class Study Time (Pre-study, Library, Reinforcement) | 14 | 6 | 84 |
| Midterms | 1 | 7 | 7 |
| Quiz | 0 | 0 | 0 |
| Homework | 1 | 4 | 4 |
| Practice | 0 | 0 | 0 |
| Laboratory | 0 | 0 | 0 |
| Project | 0 | 0 | 0 |
| Workshop | 0 | 0 | 0 |
| Presentation/Seminar Preparation | 0 | 0 | 0 |
| Fieldwork | 0 | 0 | 0 |
| Final Exam | 1 | 14 | 14 |
| Other | 0 | 0 | 0 |
| Total Work Load: | 151 | ||
| Total Work Load / 30 | 5,03 | ||
| Course ECTS Credits: | 5 | ||
Course - Learning Outcomes Matrix
| Relationship Levels | ||||
| Lowest | Low | Medium | High | Highest |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Learning Outcomes | P1 | P2 | P3 | P4 | P12 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| O1 | Psikolojinin temel kavramlarını ve terminolojisini tanımlar ve psikoloji teorilerinin ve kuramlarının tarihçesini açıklar. | 3 | - | - | - | - |
| O2 | Psikoloji teorilerini ve kuramlarını gerçek hayat senaryolarında uygular ve psikolojik testler ile değerlendirme araçlarını kullanma becerisini gösterir. | 3 | - | - | - | - |
| O3 | Bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini gözlemleyebilir, değerlendirebilir ve bu değerlendirmeleri anlayabilir. | - | 3 | - | - | - |
| O4 | Psikoloji alanında bilimsel ve güncel gelişmeleri takip eder ve bu bilgilere erişir ve bilgiyi anlama yeteneğini geliştirir ve temel kavramları kavrar. | - | - | 3 | - | - |
| O5 | Bilgiyi yorumlama yeteneğiyle bilgileri uygular ve bağlamsal olarak değerlendirir. | - | - | 3 | - | - |
| O6 | Bilgiyi yaratıcı bir şekilde sorgular ve farklı bakış açılarından sentezler. | - | - | 3 | - | - |
| O7 | Psikoloji alanındaki bilimsel çalışmaların kullanılan araştırma tekniklerini ve temel istatistiksel kavramları anlar. | - | - | - | 3 | - |
| O8 | Kullanılan araştırma tekniklerinin ve istatistiksel analizlerin etkinliğini değerlendirir ve sonuçları alanın gereksinimlerine göre eleştirir. | - | - | - | 3 | - |
| O9 | Bireylerin bilişsel, duygusal ve sosyal ilişkilerini temel düzeyde anlar ve bu konularla ilgili temel bilgilere sahiptir. | - | - | - | - | 3 |
| O10 | Bireylerin bilişsel süreçlerini gözlemleyerek bu bilgileri uygular ve temel düzeyde açıklar. | - | - | - | - | 3 |
| O11 | İnsan davranışlarının nedenlerini ve sonuçlarını analiz eder. | - | - | - | - | 3 |
| O12 | Gözlemlediği bilgileri bir araya getirerek daha çok yönlü açıklamalar yapar. | - | - | - | - | 3 |
