Psychology
Course Details
KTO KARATAY UNIVERSITY
Faculty of Social and Human Sciences
Programme of Psychology
Course Details
Faculty of Social and Human Sciences
Programme of Psychology
Course Details
Course Code | Course Name | Year | Period | Semester | T+A+L | Credit | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PSS301 | Cognitive Psychology | 3 | Autumn | 5 | 3+0+0 | 3 | 6 |
Course Type | Elective |
Course Cycle | Bachelor's (First Cycle) (TQF-HE: Level 6 / QF-EHEA: Level 1 / EQF-LLL: Level 6) |
Course Language | Turkish |
Methods and Techniques | - |
Mode of Delivery | Face to Face |
Prerequisites | - |
Coordinator | Asst. Prof. Zeynep GÜLTEKİN AHÇI |
Instructor(s) | Asst. Prof. Zeynep GÜLTEKİN AHÇI |
Instructor Assistant(s) | - |
Course Content
To introduce students with the scientific perspective of mental processes
Objectives of the Course
Introducing students with a scientific perspective on mental processes
Contribution of the Course to Field Teaching
Basic Vocational Courses | X |
Specialization / Field Courses | |
Support Courses | |
Transferable Skills Courses | |
Humanities, Communication and Management Skills Courses |
Relationships between Course Learning Outcomes and Program Outcomes
Relationship Levels | ||||
Lowest | Low | Medium | High | Highest |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|
P1 | Having specific theoretical and practical knowledge about the field. | 3 |
P2 | Having basic knowledge that can explain the cognitive, emotional and social relations of individuals and can explain it in many ways. | 3 |
P3 | Having the ability to express her/himself orally and in writing. | 3 |
P4 | Having the ability to observe, evaluate and explain the accuracy, validity and reliability of information, accessing scientific and contemporary information specific to the field. | 3 |
P12 | Behaving according to the ethical rules and principles of the psychology profession. | 3 |
Course Learning Outcomes
Upon the successful completion of this course, students will be able to: | |||
---|---|---|---|
No | Learning Outcomes | Outcome Relationship | Measurement Method ** |
O1 | P.1.1 | 1 | |
O2 | P.1.3 | 3 | |
O3 | P.2.3 | 3 | |
O4 | P.3.1 | 1,3 | |
O5 | P.3.3 | 1,3 | |
O6 | P.3.5 | 1,3 | |
O7 | P.4.1 | 1 | |
O8 | P.4.6 | 1 | |
O9 | P.12.1 | 1 | |
O10 | P.12.2 | 1 | |
O11 | P.12.5 | 1,3 | |
O12 | P.12.6 | 1,3 | |
** Written Exam: 1, Oral Exam: 2, Homework: 3, Lab./Exam: 4, Seminar/Presentation: 5, Term Paper: 6, Application: 7 |
Weekly Detailed Course Contents
Week | Topics |
---|---|
1 | Bilişsel Psiklojiye Giriş ve Tarihçe |
2 | Duyum ve Algı |
3 | Duym ve Algı |
4 | Dikkat |
5 | Dikkat |
6 | Dikkat |
7 | Dikkat |
8 | Ara Sınav |
9 | Kısa süreli bellek, çalışma belleği |
10 | Kısa süreli bellek, çalışma belleği |
11 | Uzun süreli bellek |
12 | Açık ve örtük bellek |
13 | Bellek hataları |
14 | Kavramlar |
Textbook or Material
Resources | Goldstein, B .(2013). Bilişsel Psikoloji.(çev.Okhan Gündüz). İstanbul: Kaknüs. |
Evaluation Method and Passing Criteria
In-Term Studies | Quantity | Percentage |
---|---|---|
Attendance | - | - |
Laboratory | - | - |
Practice | - | - |
Field Study | - | - |
Homework | 1 | 20 (%) |
Presentation | - | - |
Projects | - | - |
Listening | - | - |
Midterms | 1 | 30 (%) |
Final Exam | 1 | 40 (%) |
Total | 90 (%) |
ECTS / Working Load Table
Quantity | Duration | Total Work Load | |
---|---|---|---|
Course Week Number and Time | 14 | 3 | 42 |
Out-of-Class Study Time (Pre-study, Library, Reinforcement) | 14 | 6 | 84 |
Midterms | 1 | 7 | 7 |
Quiz | 0 | 0 | 0 |
Homework | 1 | 4 | 4 |
Practice | 0 | 0 | 0 |
Laboratory | 0 | 0 | 0 |
Project | 0 | 0 | 0 |
Workshop | 0 | 0 | 0 |
Presentation/Seminar Preparation | 0 | 0 | 0 |
Fieldwork | 0 | 0 | 0 |
Final Exam | 1 | 14 | 14 |
Other | 0 | 0 | 0 |
Total Work Load: | 151 | ||
Total Work Load / 30 | 5,03 | ||
Course ECTS Credits: | 5 |
Course - Learning Outcomes Matrix
Relationship Levels | ||||
Lowest | Low | Medium | High | Highest |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Learning Outcomes | P1 | P2 | P3 | P4 | P12 |
---|---|---|---|---|---|---|
O1 | Psikolojinin temel kavramlarını ve terminolojisini tanımlar ve psikoloji teorilerinin ve kuramlarının tarihçesini açıklar. | 3 | - | - | - | - |
O2 | Psikoloji teorilerini ve kuramlarını gerçek hayat senaryolarında uygular ve psikolojik testler ile değerlendirme araçlarını kullanma becerisini gösterir. | 3 | - | - | - | - |
O3 | Bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini gözlemleyebilir, değerlendirebilir ve bu değerlendirmeleri anlayabilir. | - | 3 | - | - | - |
O4 | Psikoloji alanında bilimsel ve güncel gelişmeleri takip eder ve bu bilgilere erişir ve bilgiyi anlama yeteneğini geliştirir ve temel kavramları kavrar. | - | - | 3 | - | - |
O5 | Bilgiyi yorumlama yeteneğiyle bilgileri uygular ve bağlamsal olarak değerlendirir. | - | - | 3 | - | - |
O6 | Bilgiyi yaratıcı bir şekilde sorgular ve farklı bakış açılarından sentezler. | - | - | 3 | - | - |
O7 | Psikoloji alanındaki bilimsel çalışmaların kullanılan araştırma tekniklerini ve temel istatistiksel kavramları anlar. | - | - | - | 3 | - |
O8 | Kullanılan araştırma tekniklerinin ve istatistiksel analizlerin etkinliğini değerlendirir ve sonuçları alanın gereksinimlerine göre eleştirir. | - | - | - | 3 | - |
O9 | Bireylerin bilişsel, duygusal ve sosyal ilişkilerini temel düzeyde anlar ve bu konularla ilgili temel bilgilere sahiptir. | - | - | - | - | 3 |
O10 | Bireylerin bilişsel süreçlerini gözlemleyerek bu bilgileri uygular ve temel düzeyde açıklar. | - | - | - | - | 3 |
O11 | İnsan davranışlarının nedenlerini ve sonuçlarını analiz eder. | - | - | - | - | 3 |
O12 | Gözlemlediği bilgileri bir araya getirerek daha çok yönlü açıklamalar yapar. | - | - | - | - | 3 |