Psychology
Course Details
KTO KARATAY UNIVERSITY
Faculty of Social and Human Sciences
Programme of Psychology
Course Details
Faculty of Social and Human Sciences
Programme of Psychology
Course Details
Course Code | Course Name | Year | Period | Semester | T+A+L | Credit | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PSK411 | Ethical Principles in Psychology | 4 | Autumn | 7 | 3+0+0 | 3 | 4 |
Course Type | Compulsory |
Course Cycle | Bachelor's (First Cycle) (TQF-HE: Level 6 / QF-EHEA: Level 1 / EQF-LLL: Level 6) |
Course Language | Turkish |
Methods and Techniques | - |
Mode of Delivery | Face to Face |
Prerequisites | - |
Coordinator | - |
Instructor(s) | Asst. Prof. Kamil TUZGÖL |
Instructor Assistant(s) | - |
Course Content
Düzeltici ve pozitif etik Etik davranışın temelleri Etik yaklaşımların mesleki davranış ve standartlara uygulanması Etik sorunlar karşısında karar verme Mesleki beceri, yeterlilik ve etik Mesleki sınırlar ve etik Gizlilik, kayıtların korunması ve etik Tehlikeli davranışlar ve etik Mesleki sorunlar ve etik Adli psikoloji ve etik Değerlendirme ve etik Psikoterapi sürecinde özel konular ve etik
Objectives of the Course
The ethical problems of this derste psycholgy are investigated. It includes topics such as competence, confidentiality, information, plagiarism and APA standards.
Contribution of the Course to Field Teaching
Basic Vocational Courses | X |
Specialization / Field Courses | |
Support Courses | |
Transferable Skills Courses | |
Humanities, Communication and Management Skills Courses |
Relationships between Course Learning Outcomes and Program Outcomes
Relationship Levels | ||||
Lowest | Low | Medium | High | Highest |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|
P6 | Having the ability to follow current national and international literature in the field. | 5 |
P7 | Having the ability to interact with subfields of psychology and the different disciplines. | 3 |
P10 | Using appropriate information technologies, analysis methods and data collection techniques in psychology study areas (education, practice, research and management). | 3 |
Course Learning Outcomes
Upon the successful completion of this course, students will be able to: | |||
---|---|---|---|
No | Learning Outcomes | Outcome Relationship | Measurement Method ** |
O1 | P.6.6 | 1 | |
O2 | P.6.2 | 1 | |
O3 | P.6.3 | 1 | |
O4 | P.6.4 | 1 | |
O5 | P.6.5 | 1 | |
O6 | P.6.6 | 1 | |
O7 | P.6.7 | 1 | |
O8 | P.7.1 | 1 | |
O9 | P.10.1 | 1 | |
O10 | P.10.6 | 3 | |
** Written Exam: 1, Oral Exam: 2, Homework: 3, Lab./Exam: 4, Seminar/Presentation: 5, Term Paper: 6, Application: 7 |
Weekly Detailed Course Contents
Week | Topics |
---|---|
1 | Düzeltici ve pozitif etik |
2 | Etik davranışın temelleri |
3 | Etik yaklaşımların mesleki davranış ve standartlara uygulanması |
4 | Etik sorunlar karşısında karar verme |
5 | Mesleki beceri, yeterlilik ve etik |
6 | Mesleki sınırlar ve etik |
7 | Ara Sınav |
8 | Gizlilik, kayıtların korunması ve etik |
9 | Tehlikeli davranışlar ve etik |
10 | Mesleki sorunlar ve etik |
11 | Adli psikoloji ve etik |
12 | Değerlendirme ve etik |
13 | Psikoterapi sürecinde özel konular ve etik |
14 | Tekrar |
Textbook or Material
Resources | Knapp, S.J. & Vande Creek, L.D. (2010). Psikologlar İçin Pratik Etik: Pozitif Yaklaşım. Çev.: M. Yılmaz, T.F. Karahan, S.B. Çelik, M.E. Sardoğan. (Orijinali, APA, 2006) Ankara: Mentis Yayıncılık. Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliği, TPD, 2014 |
Evaluation Method and Passing Criteria
In-Term Studies | Quantity | Percentage |
---|---|---|
Attendance | - | - |
Laboratory | - | - |
Practice | - | - |
Field Study | - | - |
Homework | - | - |
Presentation | - | - |
Projects | - | - |
Listening | - | - |
Midterms | 1 | 40 (%) |
Final Exam | 1 | 60 (%) |
Total | 100 (%) |
ECTS / Working Load Table
Quantity | Duration | Total Work Load | |
---|---|---|---|
Course Week Number and Time | 14 | 3 | 42 |
Out-of-Class Study Time (Pre-study, Library, Reinforcement) | 14 | 3 | 42 |
Midterms | 1 | 14 | 14 |
Quiz | 0 | 0 | 0 |
Homework | 0 | 0 | 0 |
Practice | 0 | 0 | 0 |
Laboratory | 0 | 0 | 0 |
Project | 0 | 0 | 0 |
Workshop | 0 | 0 | 0 |
Presentation/Seminar Preparation | 1 | 9 | 9 |
Fieldwork | 0 | 0 | 0 |
Final Exam | 1 | 14 | 14 |
Other | 0 | 0 | 0 |
Total Work Load: | 121 | ||
Total Work Load / 30 | 4,03 | ||
Course ECTS Credits: | 4 |
Course - Learning Outcomes Matrix
Relationship Levels | ||||
Lowest | Low | Medium | High | Highest |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Learning Outcomes | P6 | P7 | P10 |
---|---|---|---|---|
O1 | Etik ilkeleri uygular ve bu ilkeleri yerine getirme konusundaki yükümlülüğünün farkındadır. | 3 | - | - |
O2 | Yararlı olmak, zarar vermemek ve insan haklarına saygı gösterme ilkelerini uygulamada bilinçlidir. | 3 | - | - |
O3 | Etik ilkelerin ve bağlılık gerekliliklerinin derinlemesine analizini yapar ve bu ilkeleri sorumlulukla uygular. | 3 | - | - |
O4 | Etik ilkeleri yorumlayarak, uygulama alanlarında yeni yaklaşımlar ve stratejiler geliştirir. | 3 | - | - |
O5 | Dürüstlük ve ayrımcılık yapmama ilkelerini birleştirerek etik bir yaklaşım oluşturur. | 3 | - | - |
O6 | Türk Psikologlar Derneği tarafından kabul edilen etik ilkeleri ve bağlılık gerekliliklerini anlar ve bu ilkelerin önemini kavrar. | 3 | - | - |
O7 | İnsan haklarına saygı ve sorumluluk ilkelerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. | 3 | - | - |
O8 | Mesleki konulara ait saha uygulamalarını anlar ve bunların kişisel ve mesleki gelişimine nasıl katkı sağlayabileceğini kavrar. | - | 3 | - |
O9 | Karşılaşılan problemleri anlar ve bu problemlerin topluma hizmet kapsamında önemini kavrar. | - | - | 3 |
O10 | Bilimsel yöntemlerle ele alınan problemlerin çözümlerini eleştirir ve gerektiğinde düzeltmeler yapar. | - | - | 3 |