Silah Sanayi Teknikerliği
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Silah Sanayi Teknikerliği Programı
Ders Bolognaları
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Silah Sanayi Teknikerliği Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 07931114 | Sistem Analizi ve Tasarımı | 2 | Güz | 3 | 2+2+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Ders anlatımı, PDM/PLM ve CAD yazılımlarıyla vaka analizleri, proje temelli öğrenme, grup çalışmaları, görsel sunumlar ve sınıf içi tartışmalar uygulanır. Öğrenciler, dönemlik proje senaryoları üzerinden sistem tasarımı ve veri yönetimi süreçlerini deneyimleme fırsatı bulur. |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | Bu ders için herhangi bir ön koşul bulunmamaktadır. |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Mehmet AKSOY |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Emre ÜNAL |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Öğr.Gör. Emre ÜNAL | T-219 | [email protected] | 7405 | Salı 13:00-15:00 |
Dersin İçeriği
Proje tanıtımı, kapsam belirleme ve paydaş analizi; ürün ağaçları (EBOM, MBOM) ve kodlama stratejileri; teknik çizim standardizasyonu ve CAD dosya yönetimi; PLM/PDM sistemleri, iş akışları ve doküman yaşam döngüsü; versiyon ve revizyon kontrolü (ECO süreçleri); veri paylaşımı ve erişim yönetimi; CAD-CAM-CAE entegrasyonu ve üretim verileri; ERP/MRP/MES entegrasyonu; tedarikçi veri yönetimi ve kalite entegrasyonu; izlenebilirlik, dokümantasyon standartları; test, validasyon ve üretime geçiş süreçleri; performans ölçümleri, veri analitiği, sürekli iyileştirme ve değişiklik yönetimi konularını kapsar.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilere ürün geliştirme sürecinde sistematik analiz, modelleme ve dokümantasyon becerileri kazandırmaktır. Öğrenciler, bir ürünün yaşam döngüsü boyunca proje planlama, veri yönetimi, kodlama, revizyon kontrolü, entegrasyon ve kalite süreçlerini analiz edip yönetebilecek düzeye gelirler. Ayrıca PLM, ERP, MES gibi sistemlerin bütünleşik çalışma prensiplerini öğrenerek gerçek üretim projelerinde uygulama yetkinliği kazanırlar.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur | 4 |
| P4 | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır | 4 |
| P5 | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir | 4 |
| P11 | Alanıyla ilgili sistem, bileşen ve süreçleri güvenlik, kalite, verimlilik ve maliyet unsurlarını dikkate alarak tasarlayabilme ve uygulayabilme becerisine sahiptir | 5 |
| P14 | Çalışma ortamında ulusal ve uluslararası standartları, mevzuatı ve etik ilkeleri gözeterek sorumluluk bilinciyle hareket eder | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Bir sistemin giriş, çıkış ve işlem basamaklarını tanımlar. | P.1.19 | 1,7 |
| Ö2 | Sistem akış şeması veya süreç diyagramı hazırlar. | P.4.12 | 1,7 |
| Ö3 | Mevcut bir sistemdeki aksaklıkları gözlemleyerek sorunları belirler. | P.5.22 | 1 |
| Ö4 | İyileştirme için öneriler sunar ve alternatif çözümleri karşılaştırır. | P.5.23 | 1 |
| Ö5 | Sistemi oluşturan bileşenleri (makine, yazılım, insan faktörü vb.) sınıflandırır. | P.11.14 | 1 |
| Ö6 | Sistem değişikliğinin verimlilik, maliyet ve güvenlik üzerindeki etkilerini yorumlar. | P.14.9 | 1,7 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Proje tanıtımı, kapsam belirleme ve paydaş analizi (ürün vizyonu, hedefler) |
| 2 | Ürün ağaçları ve BOM temelleri: EBOM, MBOM, detay ve özet BOM yapıları |
| 3 | Parça numaralandırma, kodlama stratejileri ve isimlendirme kuralları |
| 4 | Teknik çizimlerin standardizasyonu ve dosyalama (CAD dosya yönetimi) |
| 5 | PLM / PDM sistemleri: iş akışları, yetkilendirme ve doküman yaşam döngüsü |
| 6 | Versiyon kontrolü, revizyon yönetimi ve konfigürasyon kontrolü (ECO süreçleri) |
| 7 | Ürün veri dağıtımı: dosya paylaşımı, yayınlama, erişim kontrolleri |
| 8 | CAD — CAM — CAE entegrasyonu ve üretim verisi (NC kodları, iş emri çıktıları) |
| 9 | ERP / MRP / MES entegrasyonu: stok, üretim planlama ve saha uygulaması |
| 10 | Tedarikçi veri yönetimi, parça tedariki ve tedarikçi kalite entegrasyonu |
| 11 | İzlenebilirlik, seri/lot takibi ve uyumluluk (dokümantasyon, standartlar) |
| 12 | Test verileri, kabul kriterleri ve üretime geçiş/validasyon süreçleri |
| 13 | Performans göstergeleri (KPI), veri analitiği ve sürekli iyileştirme (Kaizen) |
| 14 | Değişiklik yönetimi, bakım/geri çağırma planları ve proje kapanışı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Sistem Analizi ve Tasarımı - Berk Ayvaz, Oğuz Borat - 2025 |
| ÜRETİM YÖNETİMİ - Lee J. Krajewski - Larry P. Ritzman - Manoj K. Malhotra, Pearson - 2020 | |
| PROJE PLANLAMA VE YÖNETİMİ - Hulûsi Demir, Hüseyin Avunduk, Mehmet Emre Güler - 2016 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Ödev | 1 | 20 (%) |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 16 | 16 |
| Uygulama | 14 | 2 | 28 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 22 | 22 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 151 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5,03 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P4 | P5 | P11 | P14 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Bir sistemin giriş, çıkış ve işlem basamaklarını tanımlar. | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 |
| Ö2 | Sistem akış şeması veya süreç diyagramı hazırlar. | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 |
| Ö3 | Mevcut bir sistemdeki aksaklıkları gözlemleyerek sorunları belirler. | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 |
| Ö4 | İyileştirme için öneriler sunar ve alternatif çözümleri karşılaştırır. | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 |
| Ö5 | Sistemi oluşturan bileşenleri (makine, yazılım, insan faktörü vb.) sınıflandırır. | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 |
| Ö6 | Sistem değişikliğinin verimlilik, maliyet ve güvenlik üzerindeki etkilerini yorumlar. | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 |
