İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Silah Sanayi Teknikerliği Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
07931114 Sistem Analizi ve Tasarımı 2 Güz 3 2+2+0 5 5
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Ders anlatımı, PDM/PLM ve CAD yazılımlarıyla vaka analizleri, proje temelli öğrenme, grup çalışmaları, görsel sunumlar ve sınıf içi tartışmalar uygulanır. Öğrenciler, dönemlik proje senaryoları üzerinden sistem tasarımı ve veri yönetimi süreçlerini deneyimleme fırsatı bulur.
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar Bu ders için herhangi bir ön koşul bulunmamaktadır.
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. Mehmet AKSOY
Dersi Veren(ler) Öğr.Gör. Emre ÜNAL
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Öğr.Gör. Emre ÜNAL T-219 [email protected] 7405 Salı
13:00-15:00
Dersin İçeriği
Proje tanıtımı, kapsam belirleme ve paydaş analizi; ürün ağaçları (EBOM, MBOM) ve kodlama stratejileri; teknik çizim standardizasyonu ve CAD dosya yönetimi; PLM/PDM sistemleri, iş akışları ve doküman yaşam döngüsü; versiyon ve revizyon kontrolü (ECO süreçleri); veri paylaşımı ve erişim yönetimi; CAD-CAM-CAE entegrasyonu ve üretim verileri; ERP/MRP/MES entegrasyonu; tedarikçi veri yönetimi ve kalite entegrasyonu; izlenebilirlik, dokümantasyon standartları; test, validasyon ve üretime geçiş süreçleri; performans ölçümleri, veri analitiği, sürekli iyileştirme ve değişiklik yönetimi konularını kapsar.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilere ürün geliştirme sürecinde sistematik analiz, modelleme ve dokümantasyon becerileri kazandırmaktır. Öğrenciler, bir ürünün yaşam döngüsü boyunca proje planlama, veri yönetimi, kodlama, revizyon kontrolü, entegrasyon ve kalite süreçlerini analiz edip yönetebilecek düzeye gelirler. Ayrıca PLM, ERP, MES gibi sistemlerin bütünleşik çalışma prensiplerini öğrenerek gerçek üretim projelerinde uygulama yetkinliği kazanırlar.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur 4
P4 Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır 4
P5 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir 4
P11 Alanıyla ilgili sistem, bileşen ve süreçleri güvenlik, kalite, verimlilik ve maliyet unsurlarını dikkate alarak tasarlayabilme ve uygulayabilme becerisine sahiptir 5
P14 Çalışma ortamında ulusal ve uluslararası standartları, mevzuatı ve etik ilkeleri gözeterek sorumluluk bilinciyle hareket eder 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Bir sistemin giriş, çıkış ve işlem basamaklarını tanımlar. P.1.19 1,7
Ö2 Sistem akış şeması veya süreç diyagramı hazırlar. P.4.12 1,7
Ö3 Mevcut bir sistemdeki aksaklıkları gözlemleyerek sorunları belirler. P.5.22 1
Ö4 İyileştirme için öneriler sunar ve alternatif çözümleri karşılaştırır. P.5.23 1
Ö5 Sistemi oluşturan bileşenleri (makine, yazılım, insan faktörü vb.) sınıflandırır. P.11.14 1
Ö6 Sistem değişikliğinin verimlilik, maliyet ve güvenlik üzerindeki etkilerini yorumlar. P.14.9 1,7
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Proje tanıtımı, kapsam belirleme ve paydaş analizi (ürün vizyonu, hedefler)
2 Ürün ağaçları ve BOM temelleri: EBOM, MBOM, detay ve özet BOM yapıları
3 Parça numaralandırma, kodlama stratejileri ve isimlendirme kuralları
4 Teknik çizimlerin standardizasyonu ve dosyalama (CAD dosya yönetimi)
5 PLM / PDM sistemleri: iş akışları, yetkilendirme ve doküman yaşam döngüsü
6 Versiyon kontrolü, revizyon yönetimi ve konfigürasyon kontrolü (ECO süreçleri)
7 Ürün veri dağıtımı: dosya paylaşımı, yayınlama, erişim kontrolleri
8 CAD — CAM — CAE entegrasyonu ve üretim verisi (NC kodları, iş emri çıktıları)
9 ERP / MRP / MES entegrasyonu: stok, üretim planlama ve saha uygulaması
10 Tedarikçi veri yönetimi, parça tedariki ve tedarikçi kalite entegrasyonu
11 İzlenebilirlik, seri/lot takibi ve uyumluluk (dokümantasyon, standartlar)
12 Test verileri, kabul kriterleri ve üretime geçiş/validasyon süreçleri
13 Performans göstergeleri (KPI), veri analitiği ve sürekli iyileştirme (Kaizen)
14 Değişiklik yönetimi, bakım/geri çağırma planları ve proje kapanışı
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Sistem Analizi ve Tasarımı - Berk Ayvaz, Oğuz Borat - 2025
ÜRETİM YÖNETİMİ - Lee J. Krajewski - Larry P. Ritzman - Manoj K. Malhotra, Pearson - 2020
PROJE PLANLAMA VE YÖNETİMİ - Hulûsi Demir, Hüseyin Avunduk, Mehmet Emre Güler - 2016
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Ödev 1 20 (%)
Sunum - -
Projeler - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Ara Sınavlar 1 30 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 50 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 1 16 16
Uygulama 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 22 22
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 151
Toplam Yük / 30 5,03
Dersin AKTS Kredisi: 5
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P4 P5 P11 P14
Ö1 Bir sistemin giriş, çıkış ve işlem basamaklarını tanımlar. 4 4 4 5 4
Ö2 Sistem akış şeması veya süreç diyagramı hazırlar. 4 5 4 5 4
Ö3 Mevcut bir sistemdeki aksaklıkları gözlemleyerek sorunları belirler. 4 4 5 4 4
Ö4 İyileştirme için öneriler sunar ve alternatif çözümleri karşılaştırır. 4 4 5 4 4
Ö5 Sistemi oluşturan bileşenleri (makine, yazılım, insan faktörü vb.) sınıflandırır. 4 5 4 4 4
Ö6 Sistem değişikliğinin verimlilik, maliyet ve güvenlik üzerindeki etkilerini yorumlar. 4 4 5 5 4