İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Program Yeterlilikleri
Program Yeterlilikleri (PÖÇ), programı başarı ile tamamlayan ve mezun olan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu program için tanımlanmış olan Program Yeterlilikleri aşağıda verilmektedir.

(Aşağıdaki sekmelere tıklayarak program yeterliliklerine Sıralı ve "Bilgi", "Beceri", "Yetkinlik" kategorileri altında Sınıflandırılmış olarak ulaşabilirsiniz.)
(Program Yeterlilikleri, kilit ve alt yeterlilikler olarak aşağıda sıralı olarak verilmektedir.)
(Kilit Program Yeterliliklerine (KPÖÇ) bağlı Alt Program Yeterliliklerini (APÖÇ) görüntülemek için + işaretine basınız.)
P1) Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur
P.1.1) Temel sayı sistemlerini ve işlem kurallarını kullanır.
P.1.2) Trigonometrik ifadeleri basit hesaplamalarda kullanır.
P.1.3) Temel fizik birimlerini (SI) ve birim dönüşümlerini tanır ve uygular.
P.1.4) İş, enerji ve güç kavramlarını örneklerle açıklar ve enerji denklemleriyle basit problemlerin çözümünü gösterir.
P.1.5) Isı, sıcaklık ve ısı iletim türlerini (kondüksiyon, konveksiyon, radyasyon) örneklerle açıklar.
P.1.6) Dalgalar ve titreşimlerle ilgili temel kavramları tanır ve günlük yaşamdan örneklerle ilişkilendirir.
P.1.7) Kristal yapı, atomik düzen ve bağ tiplerinin, malzemenin mekanik özelliklerine etkilerini açıklar.
P.1.8) Silah parçalarını detaylı olarak inceler ve kullanım amacını anlar.
P.1.9) Silah parçalarının sökülüp takılmasını uygular.
P.1.10) Mühimmat çeşitlerini yapı, kullanım ve etki bakımından sınıflandırır.
P.1.11) Montaj (assembly) ortamında birden fazla parçayı birleştirerek mekanizma tasarımı oluşturur.
P.1.12) Mil, yatak ve rulmanların görevlerini açıklar.
P.1.13) Hidrolik ve pnömatik sistemlerin temel elemanlarını tanır.
P.1.14) SİHA sistemlerinin temel bileşenlerini ve işlevlerini tanımlar.
P.1.15) SİHA için balistik ve atış performansı faktörlerini değerlendirir.
P.1.16) Gerilim, akım ve direnç kavramlarını tanır ve birimleriyle ifade eder
P.1.17) Diyot, transistör ve röle gibi temel elektronik elemanların görevlerini açıklar.
P.1.18) CNC tezgâh türlerini (freze, torna vb.) tanır ve kullanım amaçlarını açıklar.
P.1.19) Bir sistemin giriş, çıkış ve işlem basamaklarını tanımlar.
P.1.20) Namlu sistemlerinin temel görevlerini, yapı elemanlarını ve çalışma prensiplerini açıklar.
P.1.21) İç ve dış balistik kavramlarını tanır ve aralarındaki farkları açıklar.
P.1.22) Üretim sistemlerinin temel kavramlarını, türlerini ve üretim planlama sürecinin aşamalarını açıklar.
P.1.23) Temel ölçüm birimlerini ve ölçme aletlerini tanır.
P.1.24) Basit sensör ve kontrol elemanlarının (sıcaklık, basınç, konum vb.) çalışma mantığını açıklar.
P.1.25) CNC torna ve freze tezgâhlarının temel bileşenlerini tanır.
P.1.26) Silah çeşitlerini fiziksel yapılarına ve kullanım alanlarına göre sınıflandırır.
P2) İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur
P.2.1) Kaynaklı birleştirme yöntemlerini bilir.
P.2.2) Silahların temizliğinin nasıl ve hangi sıklıkla yapıldığını anlar.
P.2.3) Üretim sırasında iş sağlığı ve güvenliği kurallarına dikkat eder.
P.2.4) Emniyet kurallarına uygun şekilde tezgâh başlatma/durdurma işlemlerini uygular.
P.2.5) Isıl işlem fırınlarını, ölçüm ve kontrol ekipmanlarını bilir.
P3) Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır
P.3.1) Genel SİHA sistem mimarisini açıklar.
P.3.2) Geleneksel ve modern imalat yöntemleri arasındaki farkları açıklar.
P.3.3) Modern imalat yöntemleri hakkında genel bir bilgi sahibi olur.
P.3.4) Endüstriyel trendleri takip eder ve bunları uygulamalarında kullanır.
P.3.5) Endüstriyel standartlar ve yenilikçi uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur.
P4) Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır
P.4.1) 2B ve 3B CAD programlarını kullanarak parçaların teknik çizimlerini yapar.
P.4.2) Çizimleri üretim ve analiz yazılımlarına aktarır.
P.4.3) Farklı bakış (ön, yan, üst) ve kesit görünümlerini çizim araçlarıyla doğru şekilde oluşturabilir.
P.4.4) 3B katı modelleme komutlarını kullanarak karmaşık parçaların CAD ortamında tasarımını yapar.
P.4.5) Makine elemanlarına ait temel teknik çizimleri (kesit, görünüş) gösterir veya çizer.
P.4.6) CAD ortamında silah parçası/sistemi modelini oluşturur.
P.4.7) Hidrolik devre şemalarını çizerek işleyişi analiz eder.
P.4.8) CAD veya devre simülasyon yazılımları kullanarak sistem tasarımı yapar.
P.4.9) Seri ve paralel devre bağlantılarını şema üzerinde gösterir ve karşılaştırır.
P.4.10) Takım yolu (tool path) oluşturma mantığını açıklar.
P.4.11) CAD çizimini CAM yazılımına aktarır.
P.4.12) Sistem akış şeması veya süreç diyagramı hazırlar.
P.4.13) CAD yazılımı kullanarak namlu ve ilgili bileşenlerin tasarımını gerçekleştirir.
P.4.14) Basit balistik deney/protokollerini ve ölçüm yöntemlerini tanır; elde edilen verileri okur.
P.4.15) Kalite yönetimi sürecinde kullanılan dokümantasyon, kayıt ve izleme yöntemlerini bilir.
P5) Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir
P.5.1) Oran-orantı, yüzde ve denklemlerle ilgili problemleri çözer.
P.5.2) Temel istatistik kavramlarını (ortalama, sapma vb.) açıklar ve hesaplar.
P.5.3) Kuvvet, hız ve ivme gibi temel mekanik kavramlarını açıklar ve basit hesaplamalar yapar.
P.5.4) Malzemelerin mekanik özelliklerini test sonuçlarına göre değerlendirir.
P.5.5) Namlu çıkış hızı, geri tepme ve balistik davranışları analiz eder.
P.5.6) Farklı mühimmat tiplerinin performans etkilerini karşılaştırır.
P.5.7) Modellediği parçaları üretim (CAM / CNC) veya simülasyon (CAE / analiz) yazılımlarına uygun formatta aktarır.
P.5.8) Montajlardaki ölçüsel ve geometrik uyumsuzlukları analiz ederek gerekli düzeltmeleri yapar.
P.5.9) Dişli, kayış-kasnak ve zincir mekanizmalarının farklarını karşılaştırır.
P.5.10) Yay ve kam mekanizmalarının çalışma prensiplerini örneklerle açıklar.
P.5.11) Akışkanların basınç, debi ve kuvvet ilişkilerini analiz eder.
P.5.12) Sistemlerde bakım ve arıza tespiti yapar.
P.5.13) Ohm Kanununu kullanarak basit devre problemlerini çözer.
P.5.14) Basit bir kontrol devresinin çalışmasını şema üzerinden yorumlar.
P.5.15) Yüzey işlemlerinin malzeme özelliklerine (sertlik, korozyon direnci, aşınma, estetik) etkilerini değerlendirir.
P.5.16) Yüzey işlem süreçlerinde karşılaşılan hataları (çatlama, soyulma, renk farklılığı vb.) belirler ve çözüm önerileri geliştirir.
P.5.17) Silahlarda meydana gelen hata türlerinin nedenlerini inceler ve anlar.
P.5.18) Hazırladığı CNC kodlarını kontrol eder ve simülasyon ile doğrular.
P.5.19) Modern imalat yöntemlerinin kullanım alanlarını, avantaj ve dezavantajlarını bilir.
P.5.20) Zırh malzemelerinin mekanik, balistik ve termal özelliklerini analiz eder.
P.5.21) Balistik koruma gereksinimlerini değerlendirecek temel hesaplamaları yapar.
P.5.22) Mevcut bir sistemdeki aksaklıkları gözlemleyerek sorunları belirler.
P.5.23) İyileştirme için öneriler sunar ve alternatif çözümleri karşılaştırır.
P.5.24) Mühimmat tipinin namlu tasarımı üzerindeki etkilerini analiz eder.
P.5.25) Ateşleme gazlarının basınç, hacim ve enerji ilişkisini basitçe açıklar ve temel bir hesaplama yapar.
P.5.26) Mermi yörüngesi için temel hesaplamaları yapar (başlangıç hızı, atış açısı, hava direnci etkisi temelinde).
P.5.27) Stok yönetimi, tedarik zinciri ve malzeme kontrol süreçlerini tanımlar.
P.5.28) Tolerans ve yüzey pürüzlülüğü değerlerini teknik resim üzerinde yorumlar.
P.5.29) Ölçüm hatalarının nedenlerini belirler ve düzeltmek için öneri sunar.
P.5.30) G-kodlarını okuyarak basit bir işleme sürecini yorumlar.
P.5.31) İleri malzemelerin mekanik, termal, kimyasal ve yüzey özelliklerini değerlendirir.
P.5.32) Isıl işlem süreçlerinde sıcaklık, süre, soğuma hızı gibi parametrelerin malzeme özelliklerine etkisini değerlendirir.
P.5.33) Isıl işlem sürecinde oluşabilecek hataları (çatlama, deformasyon, yüzey oksidasyonu vb.) analiz eder.
P6) Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder
P.6.1) Grafik ve tablo verilerini yorumlar.
P.6.2) Basit deneysel verileri tabloya döker ve birimler arasında karşılaştırma yapar.
P.6.3) Hazırladığı çizimleri çıktı formatlarına uygun şekilde kaydedip paylaşabilir.
P.6.4) Hazırladığı montajların patlatılmış görünüşlerini ve malzeme listelerini (BOM) oluşturur.
P.6.5) Hazırladığı çizim ve modelleri standartlara uygun şekilde teknik rapor veya sunum formatında paylaşır.
P.6.6) Test sonuçlarına göre zırh performansını raporlar.
P.6.7) Balistik test sonuçlarını kısa bir rapor ya da sunum halinde açıklar ve temel sonuçları yorumlar.
P.6.8) Ölçüm sonuçlarını tablo veya grafik halinde kaydeder ve raporlar.
P.6.9) Topluluk önünde kendinden emin bir şekilde konuşur ve sunum yapar.
P7) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır
P.7.1) Takım içinde liderlik yapar ve iş birliği sağlar.
P.7.2) Farklı disiplinlerden gelen ekip üyeleriyle etkin bir şekilde iletişim kurar.
P.7.3) Proje yönetimi süreçlerini anlar ve uygular.
P.7.4) Grup içindeki farklı yetenekleri tanır ve bu yetenekleri etkili bir şekilde yönlendirir.
P.7.5) Çeşitli görüşleri dikkate alır ve uzlaşma becerilerini kullanır.
P.7.6) Problem çözme sürecinde yaratıcı ve yenilikçi yaklaşımlar geliştirir.
P.7.7) Farklı disiplinlerden gelen ekip üyeleriyle etkin bir şekilde iletişim kurar.
P8) Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir
P.8.1) Kalite yönetiminde sürekli iyileştirme (Kaizen, PDCA döngüsü vb.) yöntemlerini açıklar.
P.8.2) Kişisel ve mesleki hedefler belirler ve bu hedeflere ulaşmak için stratejiler geliştirir.
P.8.3) Kariyer planlama süreçlerini yönetir ve günceller.
P9) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir
P.9.1) Kalite kavramını, kalite yönetim sistemlerinin temel ilkelerini ve tarihsel gelişimini açıklar.
P10) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar
P.10.1) Savunma sanayine yönelik askeri kalite standartlarını (AQAP vb.) tanır ve temel gerekliliklerini açıklar.
P.10.2) İngilizce veya başka bir yabancı dilde teknik metinleri okur ve anlar.
P.10.3) Yabancı dilde etkili bir şekilde yazılı ve sözlü iletişim kurar.
P.10.4) Uluslararası konferanslarda ve etkinliklerde etkili bir şekilde iletişim kurar.
P.10.5) Yabancı dilde meslektaşlarıyla iş birliği yapar ve projelerde etkin bir şekilde katkı sağlar.
P.10.6) Farklı kültürlere ve dil gruplarına saygı gösterir ve kültürel farklılıkları anlar.
P11) Alanıyla ilgili sistem, bileşen ve süreçleri güvenlik, kalite, verimlilik ve maliyet unsurlarını dikkate alarak tasarlayabilme ve uygulayabilme becerisine sahiptir
P.11.1) Alan, hacim ve çevre hesaplarını teknik problemlere uygular.
P.11.2) Ölçülendirme ve toleranslandırma kurallarını uygular.
P.11.3) Basit silah mekanizması parçalarının modellemelerini oluşturur.
P.11.4) Mühimmatın silah tasarımındaki önemini anlar.
P.11.5) Silah sistemlerinde temel tasarım prensiplerini uygular.
P.11.6) Havalı silahlarda kullanılan pnömatik sistemleri analiz eder ve uygular.
P.11.7) SİHA'ların mühimmat entegrasyonu ve kontrol prensiplerini açıklar.
P.11.8) Yüzey işlem sonrası kalite kontrol ve test yöntemlerini (sertlik, kaplama kalınlığı, yüzey pürüzlülüğü, korozyon testi vb.) bilir ve sonuçlarını yorumlar.
P.11.9) Yüzey işlemlerinin korozyon ve aşınmaya etkisini değerlendirir.
P.11.10) Test ve doğrulama prosedürleri ile onarımı doğrular.
P.11.11) Basit işleme stratejilerini (delme, kontur, cep boşaltma vb.) seçer ve uygular.
P.11.12) Lazer, plazma ve su jeti ile işleme yöntemlerinin çalışma prensiplerini ve uygulama alanlarını açıklar.
P.11.13) Zırh sistemlerinde kullanılan üretim tekniklerini uygular.
P.11.14) Sistemi oluşturan bileşenleri (makine, yazılım, insan faktörü vb.) sınıflandırır.
P.11.15) Namlu test ve doğrulama süreçlerini analiz eder.
P.11.16) Üretim süreçlerinde kalite kontrol tekniklerini (ölçüm, test, tolerans, hata analizi vb.) kullanır.
P.11.17) Üretim sürecinde kapasite planlaması, malzeme ihtiyaç planlaması (MRP) ve iş yükü dengelemesi kavramlarını açıklar.
P.11.18) Üretim sürecinde kalite, verimlilik, maliyet ve zaman unsurlarını değerlendirir.
P.11.19) Üretim planlama sürecinde kapasite, zaman ve kaynak kullanımını optimize edecek şekilde karar verir.
P.11.20) İşlenen parçayı ölçerek toleransa uygunluğunu kontrol eder.
P.11.21) İleri malzemelerin yüzey işlem, kaplama ve koruma teknikleriyle performans iyileştirme yollarını açıklar.
P.11.22) Isıl işlem sonrası sertlik, mikroyapı ve mekanik özellik testlerini uygular ve sonuçları yorumlar.
P.11.23) Genel talaşlı imalat yöntemlerini bilir.
P12) Silah sanayi ve ilgili teknolojik alanlarda kullanılan malzeme, üretim yöntemleri ve test süreçlerini seçme, uygulama ve geliştirme becerisine sahiptir
P.12.1) Silah üretiminde kullanılan çelik, polimer ve kompozit malzemeleri sınıflandırır.
P.12.2) Isıl işlem yöntemini ve malzeme davranışına etkisini analiz eder.
P.12.3) Kompozit malzemelerin özelliklerini bilir.
P.12.4) Malzemeleri sınıflandırabilme becerisi kazanır.
P.12.5) Mühimmatın mekanik ve kimyasal özelliklerini analiz eder.
P.12.6) Depolama, taşıma ve güvenlik prosedürlerini uygular.
P.12.7) Mühimmat üretim proseslerini anlar.
P.12.8) Birleştirme elemanlarını (cıvata, somun, pim vb.) tanır ve uygun olanı seçer.
P.12.9) Seçtiği makine elemanlarının malzeme ve üretim şekilleri hakkında yorum yapar.
P.12.10) İmalatta kullanılan temel üretim yöntemlerini (döküm, talaşlı imalat, kaynak, plastik şekillendirme vb.) tanır ve sınıflandırır.
P.12.11) Genel döküm yöntemlerini bilir.
P.12.12) Genel plastik şekil değiştirme yöntemlerini bilir.
P.12.13) Silah parçalarını üretim süreçlerine göre operasyon tasarımlarını yapar.
P.12.14) Silah parçalarının hangi proses ile üretileceği bilgisini anlar.
P.12.15) Temel elektrik ölçü aletlerini (multimetre vb.) kullanarak ölçüm yapar.
P.12.16) Yüzey işlemlerinin amacını, türlerini ve endüstrideki önemini açıklar.
P.12.17) Kaplama, boya ve sertleştirme yöntemlerini tanımlar.
P.12.18) Ürün Yaşam döngüsü PLM ve ürün veri yönetimi PDM sistemini anlar.
P.12.19) Elektriksel, kimyasal, mekanik ve termal enerji temelli imalat yöntemlerini sınıflandırır.
P.12.20) Elektrohidrolik şekillendirme, manyetik titreşimle şekil verme ve yüksek hızlı dövme tekniklerinin prensiplerini kavrar.
P.12.21) Zırh türlerini malzeme ve kullanım şartlarına göre sınıflandırır.
P.12.22) Malzeme seçimi, üretim yöntemi ve ağırlık optimizasyonu konularında tasarım kararları verir.
P.12.23) Namlu ısınması, malzeme davranışı ve termal etkilerin güvenlik/işletme üzerindeki etkilerini yorumlar.
P.12.24) Kumpas, mikrometre ve komparatör gibi el ölçüm cihazlarını kullanarak ölçüm yapar.
P.12.25) Kesici takım türlerini (karbür, HSS vb.) sınıflandırır.
P.12.26) İleri malzeme kavramını ve silah sanayinde kullanılan yeni nesil malzemelerin temel özelliklerini açıklar.
P.12.27) İleri malzemelerin üretim, işleme ve şekillendirme yöntemlerini tanımlar.
P.12.28) Isıl işlemin amacını, temel kavramlarını ve metal malzemeler üzerindeki etkilerini açıklar.
P.12.29) Sertleştirme, menevişleme, tavlama, normalleştirme, sementasyon gibi temel ısıl işlem türlerini tanımlar.
P13) Savunma teknolojileri alanındaki yenilikçi uygulamaları takip eder, Ar-Ge çalışmalarına katkıda bulunabilecek düzeyde bilgi ve beceriye sahiptir
P.13.1) Silah sanayiine özgü üretim teknikleri ve yeni teknolojiler (kompozit üretim, eklemeli imalat vb.) hakkında temel bilgi sahibi olur.
P.13.2) Havacılık ürünlerinin savunma sanayindeki kullanım alanlarını analiz eder.
P.13.3) Kompozit, seramik ve nanoyapılı malzemelerin savunma sanayiindeki kullanım alanlarını açıklar.
P14) Çalışma ortamında ulusal ve uluslararası standartları, mevzuatı ve etik ilkeleri gözeterek sorumluluk bilinciyle hareket eder
P.14.1) Atış ve test prosedürlerinin hangi standartlara göre yapıldığını anlar.
P.14.2) Ulusal ve uluslararası mühimmat standartlarını uygular ve uyumluluğu sağlar.
P.14.3) Ergonomi ve güvenlik standartlarına uygun tasarım yapar.
P.14.4) Tasarımı kalite standartlarına göre dokümante eder.
P.14.5) Havacılık güvenlik ve yasal düzenlemeleri değerlendirir.
P.14.6) Kullanım ve bakım prosedürleri standartlarını tanımlar ve uygular.
P.14.7) Parça muayene ve kabul kriterleri standartlarını anlar ve uygular.
P.14.8) Ulusal ve uluslararası zırh standartlarını, test yöntemlerini ve sertifikasyon süreçlerini anlar.
P.14.9) Sistem değişikliğinin verimlilik, maliyet ve güvenlik üzerindeki etkilerini yorumlar.
P.14.10) Namlu tasarımında kullanılan ulusal ve uluslararası standartları uygular.
P.14.11) ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001 gibi ulusal ve uluslararası standartların temel prensiplerini tanımlar.
P.14.12) Savunma sanayi üretim süreçlerinde kalite güvence, izlenebilirlik ve teslimat planlamasının önemini açıklar.
P.14.13) İleri malzemelerin üretim ve kullanımında çevre, sağlık ve etik faktörleri bilir.
P15) Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme
P.15.1) Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme
P.15.2) Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme
P.15.3) Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerler arasında karşılaştırma yapabilme
P.15.4) Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme
P.15.5) Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme
P.15.6) Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme
P16) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portfolyosu A1-A1+ seviyesi genel düzeyinde kullanır
P.16.1) Gündelik hayata yönelik basit düzeydeki temel ifadeleri kullanabilme
P.16.2) Dinleme ve okuma metinlerinde geçen, sık kullanılan ifade ve cümleleri kavrayabilme
P.16.3) Sosyal ortamlarda kendini tanıtabilme, kişisel bilgiler ile ilgili soru sorabilme ve cevap verebilme
P.16.4) Kendi geçmişini, yakın çevresini ve olayları basit düzeyde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilme
P.16.5) Günlük hayatta karşılaşılan basit formları doldurabilme, kısa ve basit notlar oluşturabilme
P.16.6) Kısa ve basit düzeydeki metinleri okuyabilme, ilan ve afiş gibi yazılı metinlerdeki basit içerikleri kavrayabilme
P17) Osmanlı'dan Türkiye Cumhuriyet'e gelen süreci genel hatlarıyla açıklayabilme ve dünya tarihi içerisindeki konumunu tespit edebilme
P.17.1) Ana hatlarıyla Osmanlı'nın siyasi ve toplum yapısını ifade edebilme
P.17.2) Millî Mücadele döneminin motivasyon unsurlarını açıklayabilme
P.17.3) Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluş sürecini farklı perspektiflerle aktarabilme
P.17.4) Türkiye'nin siyasi, sosyokültürel ve sosyoekonomik yapısının temel saiklerini anlayabilme
P.17.5) Türkiye'nin kuruluş süreci ve dünya tarihi içindeki konumunu çözümleyerek geniş bir perspektif sunabilme
P.17.6) Türkiye'nin kuruluş sürecinin ve konumunun tarihi ve sosyal etkilerini özetleyebilme
P18) Milletimizin ait olduğu medeniyeti tanımak ve meslek ahlakıyla hareket edebilmek ve sosyal sorumluluk bilincine sahip olmak
P.18.1) Meslek ahlakı ve sosyal sorumluluk bilincinin temel prensiplerine sahip olabilme
P.18.2) Meslek ahlakının ve sosyal sorumluluğun önemini hayata yansıtabilme
P.18.3) Çalışma hayatında meslek ahlakı ilkelerine ve sosyal sorumluluk bilincine uygun hareket edebilme
P.18.4) Alandaki meslek ahlakı kavramının ve sosyal sorumluluğun icabını ihtimamlı şekilde inceleyebilme
P.18.5) Karşılayacağı problemler için meslek ahlakına uygun stratejiler üretebilme
P.18.6) Eşyaya teslim olmayan bir ahlak ile sosyal sorumluluğun etki ve sonuçlarını değerlendirebilme
P19) Türk dilinin yazılı ve sözlü anlatım biçimlerinde meydana gelebilecek anlatım bozukluklarının tespiti, giderilmesi ve doğru cümleler ile anlamlı konuşma metinlerinin üretimi ve bilimsel araştırma yöntemleri konularında yetkinleşebilme
P.19.1) Anlam ve anlatım bozukluklarını açıklayabilme
P.19.2) Yazım kurallarını, noktalama işaretlerini ve sözlü anlatım sorunlarını ayırt edebilme
P.19.3) Söyleyiş ve sesletim sorunlarını gidererek dilde doğru ve anlamlı konular özgün örneklendirme yapabilme
P.19.4) Türk dilinde imlâ ve noktalama işaretlerini sınıflandırabilme
P.19.5) Türk dilinin yazılı, sözlü ve tartışmaya dayalı anlatım türlerinde imlâ ve noktalama işaretlerini doğru bir şekilde kategorize edebilme
P.19.6) Bilimsel araştırma yöntemleri (konunun seçilmesi, sınırlandırılması ve ilgili kaynakların taranması) konusunda bilgi sahibi olabilmek, araştırma sonuçlarının yazıya geçirilmesi konusunda fikir sahibi olabilmek ve doğru kaynağı seçebilme
P20) Sağlıklı ve güvenli bir çalışma ortamı oluşturmak için karşılaşılan sorunlarının çözümünde İSG ile ilgili bilgiler ile uygun yöntem ve araçları seçer ve kullanır
P.20.1) İş sağlığı ve güvenliği kavramını bütün olarak açıklayabilme
P.20.2) İş ile insan sağlığı arasındaki etkileşimleri kavrayabilme
P.20.3) İş ve sağlık İlişkilerinde işyeri ortamı faktörlerini tanımlayabilme
P.20.4) İş ile ilgili hastalıkların neler olduğunu, nasıl ortaya çıktığını ve etkilerini bilme
P.20.5) İş ile ilgili hastalıklar ve meslek hastalıklarını önlemek için alınacak tedbirleri açıklayabilme
P.20.6) Çalışma ortamlarındaki risk etmenlerini belirleyip analiz ederek alınacak önlemleri açıklayabilme
P.20.7) Kaza oluşum teorilerini kavrayabilme ve risk değerlendirmesi standartlarını açıklayabilme
P.20.8) İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili mevzuat ve hukuksal sorumlulukları bilme
P21) Öğrencilerin bilgi teknolojilerini etkin ve verimli bir şekilde kullanarak akademik ve profesyonel hayatlarında karşılaştıkları problemleri çözme yetkinliği kazanmaları
P.21.1) Bilgi teknolojileri ve bilgisayar sistemlerinin temel kavramlarını tanımlayabilme ve bu kavramlar arasındaki ilişkileri açıklayabilme
P.21.2) Temel yazılım uygulamalarını (örneğin sunum yazılımı vb.) etkin bir şekilde kullanabilme ve bu araçlarla profesyonel belgeler hazırlayabilme
P.21.3) İnternet ve web teknolojilerini kullanarak bilgi arama, bilgiye erişme ve bilgiyi güvenli bir şekilde paylaşma becerisi geliştirebilme
P.21.4) Veri güvenliği, etik ve gizlilik konularında bilinçli olma ve bu ilkeleri uygulayabilme
P.21.5) Bilgisayar programlama ve algoritma mantığını temel seviyede kavrayarak basit programlar yazabilme
P.21.6) Bilgi teknolojilerinin farklı disiplinlerdeki uygulamalarını anlama ve bu teknolojilerin potansiyel etkilerini değerlendirebilme
(Program Yeterlilikleri, Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ) düzey tanımlayıcıları için kullanılmış olan sınıflandırmaya (bilgi, beceri ve yetkinlikler) göre kilit ve alt yeterlilikleri olarak aşağıda verilmektedir.)
(Kilit Program Yeterliliklerine (KPÖÇ) bağlı Alt Program Yeterliliklerini (APÖÇ) görüntülemek için + işaretine basınız.)
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
P1) Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur
P.1.1) Temel sayı sistemlerini ve işlem kurallarını kullanır.
P.1.2) Trigonometrik ifadeleri basit hesaplamalarda kullanır.
P.1.3) Temel fizik birimlerini (SI) ve birim dönüşümlerini tanır ve uygular.
P.1.4) İş, enerji ve güç kavramlarını örneklerle açıklar ve enerji denklemleriyle basit problemlerin çözümünü gösterir.
P.1.5) Isı, sıcaklık ve ısı iletim türlerini (kondüksiyon, konveksiyon, radyasyon) örneklerle açıklar.
P.1.6) Dalgalar ve titreşimlerle ilgili temel kavramları tanır ve günlük yaşamdan örneklerle ilişkilendirir.
P.1.7) Kristal yapı, atomik düzen ve bağ tiplerinin, malzemenin mekanik özelliklerine etkilerini açıklar.
P.1.8) Silah parçalarını detaylı olarak inceler ve kullanım amacını anlar.
P.1.9) Silah parçalarının sökülüp takılmasını uygular.
P.1.10) Mühimmat çeşitlerini yapı, kullanım ve etki bakımından sınıflandırır.
P.1.11) Montaj (assembly) ortamında birden fazla parçayı birleştirerek mekanizma tasarımı oluşturur.
P.1.12) Mil, yatak ve rulmanların görevlerini açıklar.
P.1.13) Hidrolik ve pnömatik sistemlerin temel elemanlarını tanır.
P.1.14) SİHA sistemlerinin temel bileşenlerini ve işlevlerini tanımlar.
P.1.15) SİHA için balistik ve atış performansı faktörlerini değerlendirir.
P.1.16) Gerilim, akım ve direnç kavramlarını tanır ve birimleriyle ifade eder
P.1.17) Diyot, transistör ve röle gibi temel elektronik elemanların görevlerini açıklar.
P.1.18) CNC tezgâh türlerini (freze, torna vb.) tanır ve kullanım amaçlarını açıklar.
P.1.19) Bir sistemin giriş, çıkış ve işlem basamaklarını tanımlar.
P.1.20) Namlu sistemlerinin temel görevlerini, yapı elemanlarını ve çalışma prensiplerini açıklar.
P.1.21) İç ve dış balistik kavramlarını tanır ve aralarındaki farkları açıklar.
P.1.22) Üretim sistemlerinin temel kavramlarını, türlerini ve üretim planlama sürecinin aşamalarını açıklar.
P.1.23) Temel ölçüm birimlerini ve ölçme aletlerini tanır.
P.1.24) Basit sensör ve kontrol elemanlarının (sıcaklık, basınç, konum vb.) çalışma mantığını açıklar.
P.1.25) CNC torna ve freze tezgâhlarının temel bileşenlerini tanır.
P.1.26) Silah çeşitlerini fiziksel yapılarına ve kullanım alanlarına göre sınıflandırır.
P2) İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur
P.2.1) Kaynaklı birleştirme yöntemlerini bilir.
P.2.2) Silahların temizliğinin nasıl ve hangi sıklıkla yapıldığını anlar.
P.2.3) Üretim sırasında iş sağlığı ve güvenliği kurallarına dikkat eder.
P.2.4) Emniyet kurallarına uygun şekilde tezgâh başlatma/durdurma işlemlerini uygular.
P.2.5) Isıl işlem fırınlarını, ölçüm ve kontrol ekipmanlarını bilir.
P12) Silah sanayi ve ilgili teknolojik alanlarda kullanılan malzeme, üretim yöntemleri ve test süreçlerini seçme, uygulama ve geliştirme becerisine sahiptir
P.12.1) Silah üretiminde kullanılan çelik, polimer ve kompozit malzemeleri sınıflandırır.
P.12.2) Isıl işlem yöntemini ve malzeme davranışına etkisini analiz eder.
P.12.3) Kompozit malzemelerin özelliklerini bilir.
P.12.4) Malzemeleri sınıflandırabilme becerisi kazanır.
P.12.5) Mühimmatın mekanik ve kimyasal özelliklerini analiz eder.
P.12.6) Depolama, taşıma ve güvenlik prosedürlerini uygular.
P.12.7) Mühimmat üretim proseslerini anlar.
P.12.8) Birleştirme elemanlarını (cıvata, somun, pim vb.) tanır ve uygun olanı seçer.
P.12.9) Seçtiği makine elemanlarının malzeme ve üretim şekilleri hakkında yorum yapar.
P.12.10) İmalatta kullanılan temel üretim yöntemlerini (döküm, talaşlı imalat, kaynak, plastik şekillendirme vb.) tanır ve sınıflandırır.
P.12.11) Genel döküm yöntemlerini bilir.
P.12.12) Genel plastik şekil değiştirme yöntemlerini bilir.
P.12.13) Silah parçalarını üretim süreçlerine göre operasyon tasarımlarını yapar.
P.12.14) Silah parçalarının hangi proses ile üretileceği bilgisini anlar.
P.12.15) Temel elektrik ölçü aletlerini (multimetre vb.) kullanarak ölçüm yapar.
P.12.16) Yüzey işlemlerinin amacını, türlerini ve endüstrideki önemini açıklar.
P.12.17) Kaplama, boya ve sertleştirme yöntemlerini tanımlar.
P.12.18) Ürün Yaşam döngüsü PLM ve ürün veri yönetimi PDM sistemini anlar.
P.12.19) Elektriksel, kimyasal, mekanik ve termal enerji temelli imalat yöntemlerini sınıflandırır.
P.12.20) Elektrohidrolik şekillendirme, manyetik titreşimle şekil verme ve yüksek hızlı dövme tekniklerinin prensiplerini kavrar.
P.12.21) Zırh türlerini malzeme ve kullanım şartlarına göre sınıflandırır.
P.12.22) Malzeme seçimi, üretim yöntemi ve ağırlık optimizasyonu konularında tasarım kararları verir.
P.12.23) Namlu ısınması, malzeme davranışı ve termal etkilerin güvenlik/işletme üzerindeki etkilerini yorumlar.
P.12.24) Kumpas, mikrometre ve komparatör gibi el ölçüm cihazlarını kullanarak ölçüm yapar.
P.12.25) Kesici takım türlerini (karbür, HSS vb.) sınıflandırır.
P.12.26) İleri malzeme kavramını ve silah sanayinde kullanılan yeni nesil malzemelerin temel özelliklerini açıklar.
P.12.27) İleri malzemelerin üretim, işleme ve şekillendirme yöntemlerini tanımlar.
P.12.28) Isıl işlemin amacını, temel kavramlarını ve metal malzemeler üzerindeki etkilerini açıklar.
P.12.29) Sertleştirme, menevişleme, tavlama, normalleştirme, sementasyon gibi temel ısıl işlem türlerini tanımlar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
P3) Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır
P.3.1) Genel SİHA sistem mimarisini açıklar.
P.3.2) Geleneksel ve modern imalat yöntemleri arasındaki farkları açıklar.
P.3.3) Modern imalat yöntemleri hakkında genel bir bilgi sahibi olur.
P.3.4) Endüstriyel trendleri takip eder ve bunları uygulamalarında kullanır.
P.3.5) Endüstriyel standartlar ve yenilikçi uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur.
P4) Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır
P.4.1) 2B ve 3B CAD programlarını kullanarak parçaların teknik çizimlerini yapar.
P.4.2) Çizimleri üretim ve analiz yazılımlarına aktarır.
P.4.3) Farklı bakış (ön, yan, üst) ve kesit görünümlerini çizim araçlarıyla doğru şekilde oluşturabilir.
P.4.4) 3B katı modelleme komutlarını kullanarak karmaşık parçaların CAD ortamında tasarımını yapar.
P.4.5) Makine elemanlarına ait temel teknik çizimleri (kesit, görünüş) gösterir veya çizer.
P.4.6) CAD ortamında silah parçası/sistemi modelini oluşturur.
P.4.7) Hidrolik devre şemalarını çizerek işleyişi analiz eder.
P.4.8) CAD veya devre simülasyon yazılımları kullanarak sistem tasarımı yapar.
P.4.9) Seri ve paralel devre bağlantılarını şema üzerinde gösterir ve karşılaştırır.
P.4.10) Takım yolu (tool path) oluşturma mantığını açıklar.
P.4.11) CAD çizimini CAM yazılımına aktarır.
P.4.12) Sistem akış şeması veya süreç diyagramı hazırlar.
P.4.13) CAD yazılımı kullanarak namlu ve ilgili bileşenlerin tasarımını gerçekleştirir.
P.4.14) Basit balistik deney/protokollerini ve ölçüm yöntemlerini tanır; elde edilen verileri okur.
P.4.15) Kalite yönetimi sürecinde kullanılan dokümantasyon, kayıt ve izleme yöntemlerini bilir.
P5) Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir
P.5.1) Oran-orantı, yüzde ve denklemlerle ilgili problemleri çözer.
P.5.2) Temel istatistik kavramlarını (ortalama, sapma vb.) açıklar ve hesaplar.
P.5.3) Kuvvet, hız ve ivme gibi temel mekanik kavramlarını açıklar ve basit hesaplamalar yapar.
P.5.4) Malzemelerin mekanik özelliklerini test sonuçlarına göre değerlendirir.
P.5.5) Namlu çıkış hızı, geri tepme ve balistik davranışları analiz eder.
P.5.6) Farklı mühimmat tiplerinin performans etkilerini karşılaştırır.
P.5.7) Modellediği parçaları üretim (CAM / CNC) veya simülasyon (CAE / analiz) yazılımlarına uygun formatta aktarır.
P.5.8) Montajlardaki ölçüsel ve geometrik uyumsuzlukları analiz ederek gerekli düzeltmeleri yapar.
P.5.9) Dişli, kayış-kasnak ve zincir mekanizmalarının farklarını karşılaştırır.
P.5.10) Yay ve kam mekanizmalarının çalışma prensiplerini örneklerle açıklar.
P.5.11) Akışkanların basınç, debi ve kuvvet ilişkilerini analiz eder.
P.5.12) Sistemlerde bakım ve arıza tespiti yapar.
P.5.13) Ohm Kanununu kullanarak basit devre problemlerini çözer.
P.5.14) Basit bir kontrol devresinin çalışmasını şema üzerinden yorumlar.
P.5.15) Yüzey işlemlerinin malzeme özelliklerine (sertlik, korozyon direnci, aşınma, estetik) etkilerini değerlendirir.
P.5.16) Yüzey işlem süreçlerinde karşılaşılan hataları (çatlama, soyulma, renk farklılığı vb.) belirler ve çözüm önerileri geliştirir.
P.5.17) Silahlarda meydana gelen hata türlerinin nedenlerini inceler ve anlar.
P.5.18) Hazırladığı CNC kodlarını kontrol eder ve simülasyon ile doğrular.
P.5.19) Modern imalat yöntemlerinin kullanım alanlarını, avantaj ve dezavantajlarını bilir.
P.5.20) Zırh malzemelerinin mekanik, balistik ve termal özelliklerini analiz eder.
P.5.21) Balistik koruma gereksinimlerini değerlendirecek temel hesaplamaları yapar.
P.5.22) Mevcut bir sistemdeki aksaklıkları gözlemleyerek sorunları belirler.
P.5.23) İyileştirme için öneriler sunar ve alternatif çözümleri karşılaştırır.
P.5.24) Mühimmat tipinin namlu tasarımı üzerindeki etkilerini analiz eder.
P.5.25) Ateşleme gazlarının basınç, hacim ve enerji ilişkisini basitçe açıklar ve temel bir hesaplama yapar.
P.5.26) Mermi yörüngesi için temel hesaplamaları yapar (başlangıç hızı, atış açısı, hava direnci etkisi temelinde).
P.5.27) Stok yönetimi, tedarik zinciri ve malzeme kontrol süreçlerini tanımlar.
P.5.28) Tolerans ve yüzey pürüzlülüğü değerlerini teknik resim üzerinde yorumlar.
P.5.29) Ölçüm hatalarının nedenlerini belirler ve düzeltmek için öneri sunar.
P.5.30) G-kodlarını okuyarak basit bir işleme sürecini yorumlar.
P.5.31) İleri malzemelerin mekanik, termal, kimyasal ve yüzey özelliklerini değerlendirir.
P.5.32) Isıl işlem süreçlerinde sıcaklık, süre, soğuma hızı gibi parametrelerin malzeme özelliklerine etkisini değerlendirir.
P.5.33) Isıl işlem sürecinde oluşabilecek hataları (çatlama, deformasyon, yüzey oksidasyonu vb.) analiz eder.
P11) Alanıyla ilgili sistem, bileşen ve süreçleri güvenlik, kalite, verimlilik ve maliyet unsurlarını dikkate alarak tasarlayabilme ve uygulayabilme becerisine sahiptir
P.11.1) Alan, hacim ve çevre hesaplarını teknik problemlere uygular.
P.11.2) Ölçülendirme ve toleranslandırma kurallarını uygular.
P.11.3) Basit silah mekanizması parçalarının modellemelerini oluşturur.
P.11.4) Mühimmatın silah tasarımındaki önemini anlar.
P.11.5) Silah sistemlerinde temel tasarım prensiplerini uygular.
P.11.6) Havalı silahlarda kullanılan pnömatik sistemleri analiz eder ve uygular.
P.11.7) SİHA'ların mühimmat entegrasyonu ve kontrol prensiplerini açıklar.
P.11.8) Yüzey işlem sonrası kalite kontrol ve test yöntemlerini (sertlik, kaplama kalınlığı, yüzey pürüzlülüğü, korozyon testi vb.) bilir ve sonuçlarını yorumlar.
P.11.9) Yüzey işlemlerinin korozyon ve aşınmaya etkisini değerlendirir.
P.11.10) Test ve doğrulama prosedürleri ile onarımı doğrular.
P.11.11) Basit işleme stratejilerini (delme, kontur, cep boşaltma vb.) seçer ve uygular.
P.11.12) Lazer, plazma ve su jeti ile işleme yöntemlerinin çalışma prensiplerini ve uygulama alanlarını açıklar.
P.11.13) Zırh sistemlerinde kullanılan üretim tekniklerini uygular.
P.11.14) Sistemi oluşturan bileşenleri (makine, yazılım, insan faktörü vb.) sınıflandırır.
P.11.15) Namlu test ve doğrulama süreçlerini analiz eder.
P.11.16) Üretim süreçlerinde kalite kontrol tekniklerini (ölçüm, test, tolerans, hata analizi vb.) kullanır.
P.11.17) Üretim sürecinde kapasite planlaması, malzeme ihtiyaç planlaması (MRP) ve iş yükü dengelemesi kavramlarını açıklar.
P.11.18) Üretim sürecinde kalite, verimlilik, maliyet ve zaman unsurlarını değerlendirir.
P.11.19) Üretim planlama sürecinde kapasite, zaman ve kaynak kullanımını optimize edecek şekilde karar verir.
P.11.20) İşlenen parçayı ölçerek toleransa uygunluğunu kontrol eder.
P.11.21) İleri malzemelerin yüzey işlem, kaplama ve koruma teknikleriyle performans iyileştirme yollarını açıklar.
P.11.22) Isıl işlem sonrası sertlik, mikroyapı ve mekanik özellik testlerini uygular ve sonuçları yorumlar.
P.11.23) Genel talaşlı imalat yöntemlerini bilir.
P15) Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme
P.15.1) Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme
P.15.2) Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme
P.15.3) Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerler arasında karşılaştırma yapabilme
P.15.4) Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme
P.15.5) Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme
P.15.6) Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
P6) Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder
P.6.1) Grafik ve tablo verilerini yorumlar.
P.6.2) Basit deneysel verileri tabloya döker ve birimler arasında karşılaştırma yapar.
P.6.3) Hazırladığı çizimleri çıktı formatlarına uygun şekilde kaydedip paylaşabilir.
P.6.4) Hazırladığı montajların patlatılmış görünüşlerini ve malzeme listelerini (BOM) oluşturur.
P.6.5) Hazırladığı çizim ve modelleri standartlara uygun şekilde teknik rapor veya sunum formatında paylaşır.
P.6.6) Test sonuçlarına göre zırh performansını raporlar.
P.6.7) Balistik test sonuçlarını kısa bir rapor ya da sunum halinde açıklar ve temel sonuçları yorumlar.
P.6.8) Ölçüm sonuçlarını tablo veya grafik halinde kaydeder ve raporlar.
P.6.9) Topluluk önünde kendinden emin bir şekilde konuşur ve sunum yapar.
P7) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır
P.7.1) Takım içinde liderlik yapar ve iş birliği sağlar.
P.7.2) Farklı disiplinlerden gelen ekip üyeleriyle etkin bir şekilde iletişim kurar.
P.7.3) Proje yönetimi süreçlerini anlar ve uygular.
P.7.4) Grup içindeki farklı yetenekleri tanır ve bu yetenekleri etkili bir şekilde yönlendirir.
P.7.5) Çeşitli görüşleri dikkate alır ve uzlaşma becerilerini kullanır.
P.7.6) Problem çözme sürecinde yaratıcı ve yenilikçi yaklaşımlar geliştirir.
P.7.7) Farklı disiplinlerden gelen ekip üyeleriyle etkin bir şekilde iletişim kurar.
P8) Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir
P.8.1) Kalite yönetiminde sürekli iyileştirme (Kaizen, PDCA döngüsü vb.) yöntemlerini açıklar.
P.8.2) Kişisel ve mesleki hedefler belirler ve bu hedeflere ulaşmak için stratejiler geliştirir.
P.8.3) Kariyer planlama süreçlerini yönetir ve günceller.
P9) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir
P.9.1) Kalite kavramını, kalite yönetim sistemlerinin temel ilkelerini ve tarihsel gelişimini açıklar.
P10) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar
P.10.1) Savunma sanayine yönelik askeri kalite standartlarını (AQAP vb.) tanır ve temel gerekliliklerini açıklar.
P.10.2) İngilizce veya başka bir yabancı dilde teknik metinleri okur ve anlar.
P.10.3) Yabancı dilde etkili bir şekilde yazılı ve sözlü iletişim kurar.
P.10.4) Uluslararası konferanslarda ve etkinliklerde etkili bir şekilde iletişim kurar.
P.10.5) Yabancı dilde meslektaşlarıyla iş birliği yapar ve projelerde etkin bir şekilde katkı sağlar.
P.10.6) Farklı kültürlere ve dil gruplarına saygı gösterir ve kültürel farklılıkları anlar.
P13) Savunma teknolojileri alanındaki yenilikçi uygulamaları takip eder, Ar-Ge çalışmalarına katkıda bulunabilecek düzeyde bilgi ve beceriye sahiptir
P.13.1) Silah sanayiine özgü üretim teknikleri ve yeni teknolojiler (kompozit üretim, eklemeli imalat vb.) hakkında temel bilgi sahibi olur.
P.13.2) Havacılık ürünlerinin savunma sanayindeki kullanım alanlarını analiz eder.
P.13.3) Kompozit, seramik ve nanoyapılı malzemelerin savunma sanayiindeki kullanım alanlarını açıklar.
P14) Çalışma ortamında ulusal ve uluslararası standartları, mevzuatı ve etik ilkeleri gözeterek sorumluluk bilinciyle hareket eder
P.14.1) Atış ve test prosedürlerinin hangi standartlara göre yapıldığını anlar.
P.14.2) Ulusal ve uluslararası mühimmat standartlarını uygular ve uyumluluğu sağlar.
P.14.3) Ergonomi ve güvenlik standartlarına uygun tasarım yapar.
P.14.4) Tasarımı kalite standartlarına göre dokümante eder.
P.14.5) Havacılık güvenlik ve yasal düzenlemeleri değerlendirir.
P.14.6) Kullanım ve bakım prosedürleri standartlarını tanımlar ve uygular.
P.14.7) Parça muayene ve kabul kriterleri standartlarını anlar ve uygular.
P.14.8) Ulusal ve uluslararası zırh standartlarını, test yöntemlerini ve sertifikasyon süreçlerini anlar.
P.14.9) Sistem değişikliğinin verimlilik, maliyet ve güvenlik üzerindeki etkilerini yorumlar.
P.14.10) Namlu tasarımında kullanılan ulusal ve uluslararası standartları uygular.
P.14.11) ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001 gibi ulusal ve uluslararası standartların temel prensiplerini tanımlar.
P.14.12) Savunma sanayi üretim süreçlerinde kalite güvence, izlenebilirlik ve teslimat planlamasının önemini açıklar.
P.14.13) İleri malzemelerin üretim ve kullanımında çevre, sağlık ve etik faktörleri bilir.
P16) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portfolyosu A1-A1+ seviyesi genel düzeyinde kullanır
P.16.1) Gündelik hayata yönelik basit düzeydeki temel ifadeleri kullanabilme
P.16.2) Dinleme ve okuma metinlerinde geçen, sık kullanılan ifade ve cümleleri kavrayabilme
P.16.3) Sosyal ortamlarda kendini tanıtabilme, kişisel bilgiler ile ilgili soru sorabilme ve cevap verebilme
P.16.4) Kendi geçmişini, yakın çevresini ve olayları basit düzeyde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilme
P.16.5) Günlük hayatta karşılaşılan basit formları doldurabilme, kısa ve basit notlar oluşturabilme
P.16.6) Kısa ve basit düzeydeki metinleri okuyabilme, ilan ve afiş gibi yazılı metinlerdeki basit içerikleri kavrayabilme
P17) Osmanlı'dan Türkiye Cumhuriyet'e gelen süreci genel hatlarıyla açıklayabilme ve dünya tarihi içerisindeki konumunu tespit edebilme
P.17.1) Ana hatlarıyla Osmanlı'nın siyasi ve toplum yapısını ifade edebilme
P.17.2) Millî Mücadele döneminin motivasyon unsurlarını açıklayabilme
P.17.3) Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluş sürecini farklı perspektiflerle aktarabilme
P.17.4) Türkiye'nin siyasi, sosyokültürel ve sosyoekonomik yapısının temel saiklerini anlayabilme
P.17.5) Türkiye'nin kuruluş süreci ve dünya tarihi içindeki konumunu çözümleyerek geniş bir perspektif sunabilme
P.17.6) Türkiye'nin kuruluş sürecinin ve konumunun tarihi ve sosyal etkilerini özetleyebilme
P18) Milletimizin ait olduğu medeniyeti tanımak ve meslek ahlakıyla hareket edebilmek ve sosyal sorumluluk bilincine sahip olmak
P.18.1) Meslek ahlakı ve sosyal sorumluluk bilincinin temel prensiplerine sahip olabilme
P.18.2) Meslek ahlakının ve sosyal sorumluluğun önemini hayata yansıtabilme
P.18.3) Çalışma hayatında meslek ahlakı ilkelerine ve sosyal sorumluluk bilincine uygun hareket edebilme
P.18.4) Alandaki meslek ahlakı kavramının ve sosyal sorumluluğun icabını ihtimamlı şekilde inceleyebilme
P.18.5) Karşılayacağı problemler için meslek ahlakına uygun stratejiler üretebilme
P.18.6) Eşyaya teslim olmayan bir ahlak ile sosyal sorumluluğun etki ve sonuçlarını değerlendirebilme
P19) Türk dilinin yazılı ve sözlü anlatım biçimlerinde meydana gelebilecek anlatım bozukluklarının tespiti, giderilmesi ve doğru cümleler ile anlamlı konuşma metinlerinin üretimi ve bilimsel araştırma yöntemleri konularında yetkinleşebilme
P.19.1) Anlam ve anlatım bozukluklarını açıklayabilme
P.19.2) Yazım kurallarını, noktalama işaretlerini ve sözlü anlatım sorunlarını ayırt edebilme
P.19.3) Söyleyiş ve sesletim sorunlarını gidererek dilde doğru ve anlamlı konular özgün örneklendirme yapabilme
P.19.4) Türk dilinde imlâ ve noktalama işaretlerini sınıflandırabilme
P.19.5) Türk dilinin yazılı, sözlü ve tartışmaya dayalı anlatım türlerinde imlâ ve noktalama işaretlerini doğru bir şekilde kategorize edebilme
P.19.6) Bilimsel araştırma yöntemleri (konunun seçilmesi, sınırlandırılması ve ilgili kaynakların taranması) konusunda bilgi sahibi olabilmek, araştırma sonuçlarının yazıya geçirilmesi konusunda fikir sahibi olabilmek ve doğru kaynağı seçebilme
P20) Sağlıklı ve güvenli bir çalışma ortamı oluşturmak için karşılaşılan sorunlarının çözümünde İSG ile ilgili bilgiler ile uygun yöntem ve araçları seçer ve kullanır
P.20.1) İş sağlığı ve güvenliği kavramını bütün olarak açıklayabilme
P.20.2) İş ile insan sağlığı arasındaki etkileşimleri kavrayabilme
P.20.3) İş ve sağlık İlişkilerinde işyeri ortamı faktörlerini tanımlayabilme
P.20.4) İş ile ilgili hastalıkların neler olduğunu, nasıl ortaya çıktığını ve etkilerini bilme
P.20.5) İş ile ilgili hastalıklar ve meslek hastalıklarını önlemek için alınacak tedbirleri açıklayabilme
P.20.6) Çalışma ortamlarındaki risk etmenlerini belirleyip analiz ederek alınacak önlemleri açıklayabilme
P.20.7) Kaza oluşum teorilerini kavrayabilme ve risk değerlendirmesi standartlarını açıklayabilme
P.20.8) İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili mevzuat ve hukuksal sorumlulukları bilme
P21) Öğrencilerin bilgi teknolojilerini etkin ve verimli bir şekilde kullanarak akademik ve profesyonel hayatlarında karşılaştıkları problemleri çözme yetkinliği kazanmaları
P.21.1) Bilgi teknolojileri ve bilgisayar sistemlerinin temel kavramlarını tanımlayabilme ve bu kavramlar arasındaki ilişkileri açıklayabilme
P.21.2) Temel yazılım uygulamalarını (örneğin sunum yazılımı vb.) etkin bir şekilde kullanabilme ve bu araçlarla profesyonel belgeler hazırlayabilme
P.21.3) İnternet ve web teknolojilerini kullanarak bilgi arama, bilgiye erişme ve bilgiyi güvenli bir şekilde paylaşma becerisi geliştirebilme
P.21.4) Veri güvenliği, etik ve gizlilik konularında bilinçli olma ve bu ilkeleri uygulayabilme
P.21.5) Bilgisayar programlama ve algoritma mantığını temel seviyede kavrayarak basit programlar yazabilme
P.21.6) Bilgi teknolojilerinin farklı disiplinlerdeki uygulamalarını anlama ve bu teknolojilerin potansiyel etkilerini değerlendirebilme