Silah Sanayi Teknikerliği
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Silah Sanayi Teknikerliği Programı
Ders Bolognaları
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Silah Sanayi Teknikerliği Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 07931111 | Bilgisayar Destekli Üretim | 2 | Güz | 3 | 2+2+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Ders; teorik anlatım, bilgisayar laboratuvarında uygulamalı çalışmalar, örnek parça tasarımları ve CAM yazılımı üzerinde takım yolu oluşturma uygulamaları ile yürütülür. Öğrenciler, CAD ortamında oluşturulan modelleri CAM yazılımlarına aktararak işlem stratejilerini belirler ve simülasyon analizleri yapar. Görsel anlatımlar, örnek kesim videoları ve proje tabanlı öğrenme yöntemleriyle öğrencilerin üretim sürecine bütünsel bakış geliştirmeleri hedeflenir. |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | Bu ders için herhangi bir ön koşul bulunmamaktadır. Ancak CAD tabanlı çizim ve modelleme konularına temel düzeyde hâkimiyet, dersin uygulama kısmında öğrencilerin başarı düzeyini artıracaktır. |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Mehmet AKSOY |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Mehmet AKSOY |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Öğr.Gör. Mehmet AKSOY | T-219 | [email protected] | 7497 | Salı 10:00-12:00 |
Dersin İçeriği
Bu derste bilgisayar destekli üretim (CAM) sistemlerinin temel ilkeleri, CAD ortamında oluşturulan modellerin işlenebilirliğinin analizi ve takım yolu oluşturma mantığı ele alınır. CNC tezgâh türleri (torna, freze vb.) tanıtılır, kesici takım seçimi, kesme parametreleri ve işleme stratejileri öğretilir. Öğrenciler, CAD verilerini CAM yazılımlarına aktararak takım yolları oluşturur, simülasyon sonuçlarını değerlendirir ve G/M kodlarını analiz eder.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerin bilgisayar destekli üretim (CAM) sistemlerini tanıması, CNC tezgâhlarında kullanılan takım yolu (toolpath) oluşturma mantığını kavraması ve CAD ortamında hazırlanan çizimlerin CAM yazılımına aktarılması sürecini öğrenmelerini sağlamaktır. Öğrenciler, talaşlı imalat stratejilerini uygulayarak işleme kodlarını (G ve M kodları) yorumlayabilecek, üretim sürecinde iş sağlığı ve güvenliği kurallarına uygun şekilde çalışabileceklerdir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur | 5 |
| P2 | İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur | 3 |
| P4 | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır | 5 |
| P5 | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir | 4 |
| P11 | Alanıyla ilgili sistem, bileşen ve süreçleri güvenlik, kalite, verimlilik ve maliyet unsurlarını dikkate alarak tasarlayabilme ve uygulayabilme becerisine sahiptir | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | CNC tezgâh türlerini (freze, torna vb.) tanır ve kullanım amaçlarını açıklar. | P.1.18 | 1 |
| Ö2 | Üretim sırasında iş sağlığı ve güvenliği kurallarına dikkat eder. | P.2.3 | 7 |
| Ö3 | Takım yolu (tool path) oluşturma mantığını açıklar. | P.4.10 | 1,7 |
| Ö4 | CAD çizimini CAM yazılımına aktarır. | P.4.11 | 1,7 |
| Ö5 | Hazırladığı CNC kodlarını kontrol eder ve simülasyon ile doğrular. | P.5.18 | 1,7 |
| Ö6 | Basit işleme stratejilerini (delme, kontur, cep boşaltma vb.) seçer ve uygular. | P.11.11 | 1,7 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Bilgisayar destekli üretime giriş, CAM sistemlerinin tanıtımı. |
| 2 | CAD ve CAM arasındaki ilişki, veri aktarım formatları (STEP, IGES vb.). |
| 3 | CNC tezgâh türleri, temel bileşenler ve çalışma prensipleri. |
| 4 | Takım yolu (toolpath) oluşturma mantığı ve temel kavramlar. |
| 5 | Kesici takım türleri ve kesme parametrelerinin seçimi. |
| 6 | 2 eksenli işlemede takım yolu oluşturma uygulamaları. |
| 7 | 3 eksenli frezeleme işlemleri ve takım yolu optimizasyonu. |
| 8 | Simülasyon ortamında işleme sürecinin analizi. |
| 9 | G ve M kodlarının yapısı ve temel işlevleri. |
| 10 | CAM yazılımında kod oluşturma ve post-process işlemleri. |
| 11 | Karma (multi-tool / multi-pass) işleme stratejileri. |
| 12 | Yüzey işleme (finishing) ve hassas toleranslı işleme uygulamaları. |
| 13 | Simülasyon hatalarının tespiti ve optimizasyon önerileri. |
| 14 | Parça üretim projesi: CAD modelden CAM koduna tam iş akışı. |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Groover, M. P. (2019). Automation, Production Systems, and Computer-Integrated Manufacturing. Pearson Education. |
| Zeid, I., & Sivasubramanian, S. (2020). Mastering CAD/CAM (3. Baskı). McGraw-Hill Education. | |
| Erkoç, Ş. (2017). Bilgisayar Destekli İmalat (CAM) Uygulamaları. Nobel Yayıncılık. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | 1 | 20 (%) |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 14 | 2 | 28 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 18 | 18 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 142 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4,73 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P4 | P5 | P11 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | CNC tezgâh türlerini (freze, torna vb.) tanır ve kullanım amaçlarını açıklar. | 5 | 3 | 2 | 3 | 5 |
| Ö2 | Üretim sırasında iş sağlığı ve güvenliği kurallarına dikkat eder. | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 |
| Ö3 | Takım yolu (tool path) oluşturma mantığını açıklar. | 5 | 2 | 4 | 5 | 5 |
| Ö4 | CAD çizimini CAM yazılımına aktarır. | 4 | 2 | 5 | 4 | 5 |
| Ö5 | Hazırladığı CNC kodlarını kontrol eder ve simülasyon ile doğrular. | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 |
| Ö6 | Basit işleme stratejilerini (delme, kontur, cep boşaltma vb.) seçer ve uygular. | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 |
