Silah Sanayi Teknikerliği
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Silah Sanayi Teknikerliği Programı
Ders Bolognaları
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Silah Sanayi Teknikerliği Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 07920103 | Makine Elemanları | 1 | Bahar | 2 | 2+1+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Bu ders, teorik anlatım ve uygulamalı çalışmaların birlikte yürütüldüğü bir ders olarak planlanmıştır. Ders kapsamında etkileşimli sunumlar, teknik çizim uygulamaları, örnek problem çözümleri, grup tartışmaları ve vaka analizleri kullanılmaktadır. Öğrenciler, makine elemanlarının hesaplamalarını yaparak tasarım kararlarını gerekçelendirir. |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | Bu ders için özel bir ön koşul bulunmamaktadır. Ancak öğrencilerin teknik resim okuma, temel malzeme bilgisi ve imalat yöntemleri konularında önceden bilgi sahibi olmaları dersin verimliliğini artıracaktır. |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Mehmet AKSOY |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Mehmet AKSOY |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Öğr.Gör. Mehmet AKSOY | T-219 | [email protected] | 7407 | Salı 10:00-12:00 |
Dersin İçeriği
Bu ders, makine sistemlerinde kullanılan temel elemanların tanıtımı, işlevleri ve hesaplama prensiplerini kapsar. Cıvata, somun, pim, mil, yatak, rulman, dişli, kayış-kasnak, zincir ve yay gibi makine elemanlarının malzeme seçimi, boyutlandırma yöntemleri ve çalışma koşullarına göre uygun eleman seçimi öğretilir. Ayrıca, bu elemanların teknik çizimleri, montaj ilişkileri ve standartlara uygun gösterimleri uygulamalı olarak incelenir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerin makine sistemlerinde kullanılan temel elemanların görevlerini, çalışma prensiplerini ve seçme kriterlerini öğrenmelerini sağlamaktır. Öğrenciler; cıvata, somun, pim, mil, yatak, rulman, dişli, kayış-kasnak, zincir ve yay gibi makine elemanlarının işlevlerini, malzeme seçimlerini, üretim yöntemlerini ve montaj ilişkilerini kavrar. Ayrıca bu elemanların teknik çizimlerini okuyup çizebilme becerisi kazanır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur | 5 |
| P4 | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır | 3 |
| P5 | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir | 5 |
| P12 | Silah sanayi ve ilgili teknolojik alanlarda kullanılan malzeme, üretim yöntemleri ve test süreçlerini seçme, uygulama ve geliştirme becerisine sahiptir | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Mil, yatak ve rulmanların görevlerini açıklar. | P.1.12 | 1,7 |
| Ö2 | Makine elemanlarına ait temel teknik çizimleri (kesit, görünüş) gösterir veya çizer. | P.4.5 | 1,7 |
| Ö3 | Dişli, kayış-kasnak ve zincir mekanizmalarının farklarını karşılaştırır. | P.5.9 | 1,7 |
| Ö4 | Yay ve kam mekanizmalarının çalışma prensiplerini örneklerle açıklar. | P.5.10 | 1,7 |
| Ö5 | Birleştirme elemanlarını (cıvata, somun, pim vb.) tanır ve uygun olanı seçer. | P.12.8 | 1,7 |
| Ö6 | Seçtiği makine elemanlarının malzeme ve üretim şekilleri hakkında yorum yapar. | P.12.9 | 1,7 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Makine elemanlarına giriş ve sınıflandırma |
| 2 | Bağlantı elemanları: cıvata, somun, pim ve bağlantı prensipleri |
| 3 | Vida geometrisi, sıkma momenti ve bağlantı dayanımı |
| 4 | Mil tasarımı, anahtarlar (kama) ve destek elemanları |
| 5 | Yataklar ve rulman seçimi: kaymalı & yuvarlanmalı yataklar |
| 6 | Dişli tipleri ve temel dişli tasarım kavramları |
| 7 | Dişli hesapları: güç iletimi, aşınma ve verimlilik |
| 8 | Kayış-kasnak ve kasnak tasarımları (endüstriyel & savunma örnekleri) |
| 9 | Zincirli tahrikler ve bakım/güvenilirlik ilkeleri |
| 10 | Yay türleri, enerji depolama ve yorgunluk hesapları |
| 11 | Kavrama, fren ve debriyaj uygulamaları |
| 12 | Teknik çizimler ve montaj gösterimleri (kesit, tolerans) |
| 13 | Malzeme seçimi, ısıl işlem ve yüzey işlemlerinin etkileri |
| 14 | Tasarım entegrasyonu: örnek uygulama sunumları ve değerlendirme |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Budynas, R. G., & Nisbett, J. K. (2020). Shigley's Mechanical Engineering Design (11th Edition). McGraw-Hill Education. |
| Mott, R. L. (2018). Machine Elements in Mechanical Design (6th Edition). Pearson Education. | |
| Karagöz, S. (2015). Makine Elemanları ve Tasarımı. Nobel Yayıncılık. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | 1 | 20 (%) |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 14 | 1 | 14 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 140 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4,67 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P4 | P5 | P12 |
|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Mil, yatak ve rulmanların görevlerini açıklar. | 5 | 2 | 3 | 3 |
| Ö2 | Makine elemanlarına ait temel teknik çizimleri (kesit, görünüş) gösterir veya çizer. | 4 | 5 | 3 | 3 |
| Ö3 | Dişli, kayış-kasnak ve zincir mekanizmalarının farklarını karşılaştırır. | 4 | 2 | 5 | 3 |
| Ö4 | Yay ve kam mekanizmalarının çalışma prensiplerini örneklerle açıklar. | 4 | 2 | 4 | 3 |
| Ö5 | Birleştirme elemanlarını (cıvata, somun, pim vb.) tanır ve uygun olanı seçer. | 5 | 3 | 4 | 4 |
| Ö6 | Seçtiği makine elemanlarının malzeme ve üretim şekilleri hakkında yorum yapar. | 4 | 3 | 4 | 5 |
