Silah Sanayi Teknikerliği
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Silah Sanayi Teknikerliği Programı
Ders Bolognaları
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Silah Sanayi Teknikerliği Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 07920102 | Bilgisayar Destekli Çizim II | 1 | Bahar | 2 | 2+2+0 | 4 | 4 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Ders, anlatım, uygulamalı laboratuvar çalışmaları, bilgisayar destekli çizim (CAD) uygulamaları ve proje temelli öğrenme yöntemleriyle yürütülür. Öğrenciler, ders içi uygulamalarla birlikte bireysel veya grup çalışmaları şeklinde parça ve montaj tasarımları yapar. Haftalık uygulamalarda öğrencilerin yazılım komutlarını etkin biçimde kullanmaları, teknik standartlara uygun çizim üretmeleri ve çıktı dosyalarını hazırlamaları hedeflenir. Ayrıca dönem sonunda bir tasarım projesi hazırlanır ve sunulur. |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | Bu ders için özel bir ön koşul bulunmamaktadır. Ancak öğrencilerin temel teknik çizim prensiplerine ve CAD yazılımı kullanımına yönelik temel bilgiye sahip olmaları faydalıdır. |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Mehmet AKSOY |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Mehmet AKSOY |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Öğr.Gör. Mehmet AKSOY | T-219 | [email protected] | 7407 | Salı 10:00-12:00 |
Dersin İçeriği
Bu derste, üç boyutlu bilgisayar destekli tasarım (CAD) ortamında parça modelleme, montaj ve teknik resim oluşturma konuları ele alınır. Öğrenciler, karmaşık mekanik parçaların modellemesini yapar, montaj ortamında parçaları bir araya getirerek mekanizma tasarımı oluşturur. Patlatılmış görünüş, malzeme listesi (BOM) hazırlama, montaj ilişkileri tanımlama ve ölçüsel kontrol gibi uygulamalar gerçekleştirilir. Ayrıca, hazırlanan modellerin üretim (CAM) ve analiz (CAE) yazılımlarına aktarımı öğretilir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerin 3B bilgisayar destekli tasarım (CAD) ortamında parça modelleme, montaj ve teknik resim oluşturma becerilerini geliştirmektir. Öğrenciler, birden fazla parçayı bir araya getirerek mekanizma tasarımı yapmayı, patlatılmış görünüş ve malzeme listesi (BOM) hazırlamayı, ayrıca çizimleri üretim ve analiz yazılımlarına aktarabilmeyi öğrenir. Ders, öğrencilerin mühendislik tasarım sürecine bütüncül bir bakış kazanmalarını hedefler.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur | 5 |
| P4 | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır | 5 |
| P5 | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir | 3 |
| P6 | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Montaj (assembly) ortamında birden fazla parçayı birleştirerek mekanizma tasarımı oluşturur. | P.1.11 | 1,7 |
| Ö2 | 2B ve 3B CAD programlarını kullanarak parçaların teknik çizimlerini yapar. | P.4.1 | 1,7 |
| Ö3 | Modellediği parçaları üretim (CAM / CNC) veya simülasyon (CAE / analiz) yazılımlarına uygun formatta aktarır. | P.5.7 | 7 |
| Ö4 | Montajlardaki ölçüsel ve geometrik uyumsuzlukları analiz ederek gerekli düzeltmeleri yapar. | P.5.8 | 7 |
| Ö5 | Hazırladığı montajların patlatılmış görünüşlerini ve malzeme listelerini (BOM) oluşturur. | P.6.4 | 1,7 |
| Ö6 | Hazırladığı çizim ve modelleri standartlara uygun şekilde teknik rapor veya sunum formatında paylaşır. | P.6.5 | 7 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Kaptı, A. O. (2022), Bilgisayar Destekli Teknik Resim, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | 1 | 20 (%) |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 8 | 8 |
| Uygulama | 14 | 2 | 28 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 120 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P4 | P5 | P6 |
|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Montaj (assembly) ortamında birden fazla parçayı birleştirerek mekanizma tasarımı oluşturur. | 5 | 4 | 3 | 1 |
| Ö2 | 2B ve 3B CAD programlarını kullanarak parçaların teknik çizimlerini yapar. | 4 | 5 | 2 | 1 |
| Ö3 | Modellediği parçaları üretim (CAM / CNC) veya simülasyon (CAE / analiz) yazılımlarına uygun formatta aktarır. | 3 | 5 | 5 | 2 |
| Ö4 | Montajlardaki ölçüsel ve geometrik uyumsuzlukları analiz ederek gerekli düzeltmeleri yapar. | 4 | 3 | 5 | 2 |
| Ö5 | Hazırladığı montajların patlatılmış görünüşlerini ve malzeme listelerini (BOM) oluşturur. | 3 | 4 | 2 | 5 |
| Ö6 | Hazırladığı çizim ve modelleri standartlara uygun şekilde teknik rapor veya sunum formatında paylaşır. | 3 | 3 | 2 | 5 |
