İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Silah Sanayi Teknikerliği Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
07920102 Bilgisayar Destekli Çizim II 1 Bahar 2 2+2+0 4 4
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Ders, anlatım, uygulamalı laboratuvar çalışmaları, bilgisayar destekli çizim (CAD) uygulamaları ve proje temelli öğrenme yöntemleriyle yürütülür. Öğrenciler, ders içi uygulamalarla birlikte bireysel veya grup çalışmaları şeklinde parça ve montaj tasarımları yapar. Haftalık uygulamalarda öğrencilerin yazılım komutlarını etkin biçimde kullanmaları, teknik standartlara uygun çizim üretmeleri ve çıktı dosyalarını hazırlamaları hedeflenir. Ayrıca dönem sonunda bir tasarım projesi hazırlanır ve sunulur.
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar Bu ders için özel bir ön koşul bulunmamaktadır. Ancak öğrencilerin temel teknik çizim prensiplerine ve CAD yazılımı kullanımına yönelik temel bilgiye sahip olmaları faydalıdır.
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. Mehmet AKSOY
Dersi Veren(ler) Öğr.Gör. Mehmet AKSOY
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Öğr.Gör. Mehmet AKSOY T-219 [email protected] 7407 Salı
10:00-12:00
Dersin İçeriği
Bu derste, üç boyutlu bilgisayar destekli tasarım (CAD) ortamında parça modelleme, montaj ve teknik resim oluşturma konuları ele alınır. Öğrenciler, karmaşık mekanik parçaların modellemesini yapar, montaj ortamında parçaları bir araya getirerek mekanizma tasarımı oluşturur. Patlatılmış görünüş, malzeme listesi (BOM) hazırlama, montaj ilişkileri tanımlama ve ölçüsel kontrol gibi uygulamalar gerçekleştirilir. Ayrıca, hazırlanan modellerin üretim (CAM) ve analiz (CAE) yazılımlarına aktarımı öğretilir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerin 3B bilgisayar destekli tasarım (CAD) ortamında parça modelleme, montaj ve teknik resim oluşturma becerilerini geliştirmektir. Öğrenciler, birden fazla parçayı bir araya getirerek mekanizma tasarımı yapmayı, patlatılmış görünüş ve malzeme listesi (BOM) hazırlamayı, ayrıca çizimleri üretim ve analiz yazılımlarına aktarabilmeyi öğrenir. Ders, öğrencilerin mühendislik tasarım sürecine bütüncül bir bakış kazanmalarını hedefler.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur 5
P4 Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır 5
P5 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir 3
P6 Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder 3
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Montaj (assembly) ortamında birden fazla parçayı birleştirerek mekanizma tasarımı oluşturur. P.1.11 1,7
Ö2 2B ve 3B CAD programlarını kullanarak parçaların teknik çizimlerini yapar. P.4.1 1,7
Ö3 Modellediği parçaları üretim (CAM / CNC) veya simülasyon (CAE / analiz) yazılımlarına uygun formatta aktarır. P.5.7 7
Ö4 Montajlardaki ölçüsel ve geometrik uyumsuzlukları analiz ederek gerekli düzeltmeleri yapar. P.5.8 7
Ö5 Hazırladığı montajların patlatılmış görünüşlerini ve malzeme listelerini (BOM) oluşturur. P.6.4 1,7
Ö6 Hazırladığı çizim ve modelleri standartlara uygun şekilde teknik rapor veya sunum formatında paylaşır. P.6.5 7
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Kaptı, A. O. (2022), Bilgisayar Destekli Teknik Resim, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama 1 20 (%)
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Ara Sınavlar 1 30 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 50 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 12 12
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 1 8 8
Uygulama 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 16 16
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 120
Toplam Yük / 30 4
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P4 P5 P6
Ö1 Montaj (assembly) ortamında birden fazla parçayı birleştirerek mekanizma tasarımı oluşturur. 5 4 3 1
Ö2 2B ve 3B CAD programlarını kullanarak parçaların teknik çizimlerini yapar. 4 5 2 1
Ö3 Modellediği parçaları üretim (CAM / CNC) veya simülasyon (CAE / analiz) yazılımlarına uygun formatta aktarır. 3 5 5 2
Ö4 Montajlardaki ölçüsel ve geometrik uyumsuzlukları analiz ederek gerekli düzeltmeleri yapar. 4 3 5 2
Ö5 Hazırladığı montajların patlatılmış görünüşlerini ve malzeme listelerini (BOM) oluşturur. 3 4 2 5
Ö6 Hazırladığı çizim ve modelleri standartlara uygun şekilde teknik rapor veya sunum formatında paylaşır. 3 3 2 5