İlk ve Acil Yardım
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
İlk ve Acil Yardım Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
İlk ve Acil Yardım Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 99401011 | Meslek Etiği | 1 | Bahar | 2 | 2+0+0 | 3 | 3 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Yasemin KIRLANGIÇ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Öğr.Gör. Yasemin KIRLANGIÇ | B-224 | [email protected] | 7502 |
Dersin İçeriği
Etik kavramına giriş, etik ve ahlak kavramları arasındaki fark, mesleki etik ve tıp etiği kavramları, mesleki etik sorumluluklar, Meslek etiği açısından hasta takibinde hekim, hasta ve hasta yakını ilişkilerinde dikkat etmesi gereken kurallar, hasta ve çalışan haklarını incelemek, mesleki yozlaşma ve meslek hayatında etik dışı davranışların sonuçları, bilişim ve bilgi etiği kavramı, bilişimde gizlilik ve doğruluk, dijital vatandaşlık ve etik, sosyal medya ve bilgi güvenliği, özel grup hastalara etik yaklaşımlar, etik açıdan hayvan hakları
Dersin Amacı
İlk ve Acil Yardım alanında çalışma hayatında etik ilkelere ve değerlere bağlı davranış kazandırma
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P4 | İlk ve Acil Yardım teknikeri mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, mesleki etik ve ahlak kavramlarını bilir. | 5 |
| P21 | Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri kişisel anlamda kullanabilme yetisine sahip olur. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Görevinin getirmiş olduğu sorumlulukları mesleki etik çerçevesinde yapabilme | P.4.3 | |
| Ö2 | Etik dışı bir durumla karşılaştığında sorunları analiz edip, ortaya koyabilme | P.4.4 | |
| Ö3 | Meslekten kaynaklı bir etik ikilem ile karşılaştığında soruna yönelik yaklaşım üretebilme | P.4.5 | |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Etik kavramı |
| 2 | Etik ve ahlak kavramı |
| 3 | Etik kurallar ve etik sistemleri |
| 4 | Meslek etiği ve tıp etiği kavramlarını incelemek |
| 5 | Mesleki etik sorumluluklar ve iş yerinde etik ortam sağlamak |
| 6 | Meslek etiği açısından hasta takibinde hekim, hasta ve hasta yakını ilişkilerinde dikkat etmesi gereken kurallar |
| 7 | ara sınav |
| 8 | Hasta ve sağlık çalışanı haklarını incelemek |
| 9 | Mesleki yozlaşma ve meslek hayatında etik dışı davranışların sonuçları |
| 10 | Bilişim ve bilgi etiği kavramı |
| 11 | Bilişimde gizlilik ve doğruluk |
| 12 | Dijital vatandaşlık ve etik |
| 13 | Sosyal medya ve bilgi güvenliği |
| 14 | Özel grup hastalara etik yaklaşımlar, Etik açıdan hayvan hakları |
| 15 | Final sınavı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | H. Ferhan Odabaşı, Şenay Ozan Leymun (Editörler) (2019). Bilişim Etiği ve Güvenliği. Nobel Yayınları. Ankara |
| Tıp Etiği El Kitabı Dünya Hekimler Birliği (Çeviren: Dr. Murat CİVANER), Türk Tabipler Birliği Yayınları – 2005 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 10 | 10 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 76 | ||
| Toplam Yük / 30 | 2,53 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P4 |
|---|---|---|
| Ö1 | Görevinin getirmiş olduğu sorumlulukları mesleki etik çerçevesinde yapabilme | 5 |
| Ö2 | Etik dışı bir durumla karşılaştığında sorunları analiz edip, ortaya koyabilme | 5 |
| Ö3 | Meslekten kaynaklı bir etik ikilem ile karşılaştığında soruna yönelik yaklaşım üretebilme | 5 |
