İlk ve Acil Yardım
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
İlk ve Acil Yardım Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
İlk ve Acil Yardım Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02731004 | Evde Bakımda Acil Durumlar | 2 | Güz | 3 | 2+0+0 | 3 | 3 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Sunum, Soru-cevap, Vaka analizi ve problem temelli öğrenme Senaryo canlandırma (rol oynama), Grup tartışmaları ve beyin fırtınası Gerçek vakalardan uyarlanmış interaktif etkinlikler |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | Dersin herhangi bir ön koşulu bulunmamaktadır. |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Başak AĞCA |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Öğr.Gör. Başak AĞCA | B-229 | [email protected] | 7501 | Salı 10:00-12:00 |
Dersin İçeriği
Vaka Temelli Öğrenmeye Giriş, Evde Risk Faktörleri, Solunum Problemleri ,Kardiyak Aciller, Hipoglisemi ve Diyabetik Aciller, Zehirlenmeler, Yanıklar ve Elektrik Çarpmaları, Düşmeler ve Travmalar, Nörolojik Aciller, Solunum ve Dolaşım Durması, Çocukluk Çağı Acilleri, Ruhsal Krizler ve Panik Durumlarında Temel ilkyardım ve acil müdahale uygulamaları ile ilgili bilgi sahibi olma.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerin ev ortamında gelişen acil durumlara hızlı, güvenli ve etkili şekilde müdahale edebilme becerilerini geliştirmektir. Öğrenciler, vaka senaryoları üzerinden hasta değerlendirmesi, risk analizi, hasta güvenliği, ekip iletişimi ve uygun acil bakım basamaklarını uygulama yetkinliği kazanır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | 5 |
| P2 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 5 |
| P3 | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | 5 |
| P6 | İlaçların etki mekanizmasını, oluşabilecek komplikasyonları tanır, buna yönelik acil tedavi uygulama becerisine sahip olur | 5 |
| P12 | llk ve Acil Yardım alanında aldığı eğitimi ve becerileri alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi, alandaki uygulamaya aktarır. | 5 |
| P22 | Temel ve ileri yaşam desteği konusunda açıklar ve uygular. | 5 |
| P23 | Acil sağlık hizmetlerinin sunumunda kullanılan ekipmanları tanımlar ve kullanır. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | TYD ve İYD uygulama basamaklarını doğru bir sırada hatırlama, önemini açıklayabilme | P.1.1 | 1 |
| Ö2 | Hastada acil görülen komplikasyonları analiz edebilme ve neden sonuç ilişkisi kurabilme | P.1.4 | 1 |
| Ö3 | Hasta güvenliğini sağlayıp, hastanın ihtiyacı olan tedaviyi yapabilme | P.2.3 | 1 |
| Ö4 | İlk ve acil yardım bakım farkını ortaya koyabilme | P.2.4 | 1 |
| Ö5 | İlk ve Acil Yardım ekipmanlarını yardım almadan kullanabilme | P.3.3 | 1 |
| Ö6 | Hastanın ön tanısına ait gerekli tedaviyi yapabilme | P.6.5 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Evde acil durumların tanımı, vaka analizi yöntemi |
| 2 | Evde Risk Faktörleri |
| 3 | Solunum Problemleri |
| 4 | Kardiyak Aciller |
| 5 | Hipoglisemi ve Diyabetik Aciller |
| 6 | Zehirlenmeler |
| 7 | Yanıklar ve Elektrik Çarpmaları |
| 8 | Ara Sınav |
| 9 | Düşmeler ve Travmalar |
| 10 | Nörolojik Aciller |
| 11 | Solunum ve Dolaşım Durması |
| 12 | Çocukluk Çağı Acilleri |
| 13 | Ruhsal Krizler ve Panik Durumları |
| 14 | Vaka Çalışmaları |
| 15 | Vaka Çalışmaları |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | İlk ve acil yardım teknikerliği paramedik : klinik konular-mesleki beceriler-opreasyonel uygulamalar / editörler: Gürkan Özel, Betül Akbuğa Özel, Cihangir Özcan 2018 |
| Sağlık bilimlerinde ilk yardım ve uygulamaları / Editör : Sevilay Erden 2021 | |
| Ambulans ve acil bakım teknikerleri (paramedik) için temel konular ve tedavi yaklaşımları / ed.: Recai Dağlı ... [ve öte.] 2016 | |
| Acil Bakım Rehberi / Bedrettin Erdem Erdem, Bedrettin 2022 | |
| Karadayı, B. & Coşkun, F. (2022). Evde Acil Durum Yönetimi ve Vaka Analizleri. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 10 | 10 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 81 | ||
| Toplam Yük / 30 | 2,70 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P6 |
|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | TYD ve İYD uygulama basamaklarını doğru bir sırada hatırlama, önemini açıklayabilme | 5 | - | - | - |
| Ö2 | Hastada acil görülen komplikasyonları analiz edebilme ve neden sonuç ilişkisi kurabilme | 5 | - | - | - |
| Ö3 | Hasta güvenliğini sağlayıp, hastanın ihtiyacı olan tedaviyi yapabilme | - | 5 | - | - |
| Ö4 | İlk ve acil yardım bakım farkını ortaya koyabilme | - | 5 | - | - |
| Ö5 | İlk ve Acil Yardım ekipmanlarını yardım almadan kullanabilme | - | - | 5 | - |
| Ö6 | Hastanın ön tanısına ait gerekli tedaviyi yapabilme | - | - | - | 5 |
