İlk ve Acil Yardım
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
İlk ve Acil Yardım Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
İlk ve Acil Yardım Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
02730001 | Travma | 2 | Güz | 3 | 2+0+2 | 5 | 5 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Başak AĞCA |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Öğr.Gör. Başak AĞCA | B-229 | [email protected] | 7501 | Salı 14:00-16:00 |
Dersin İçeriği
Travmada Genel Bilgiler- Olay Yeri Değerlendirmesi- Hasta/ Yaralı Değerlendirmesi ve Nakil, Travmalı Hasta/ Yaralıda Hava Yolu Sağlanması ve İleri Hava Yolu Uygulamaları, Şok Tanımlaması- Şok Tipleri ve Şok Tedavi Algoritması, Kafa Travmaları ve Tedavi Algoritması, Yüz, Burun, Boğaz, Çene Travmalarında Acil Tedavi Algoritması, Toraks Travmaları, Karın ve Pelvis Travmaları, Omurga- Omurilik Travmaları ,Ekstremite Travmaları, Yanık, Sıcak- Soğuk Travmaları, Yanık, Sıcak- Soğuk Travmaları, Pediatrik Travmalar ,Geriatrik Travmalar ve Gebelikte Travma ve Tedavi Algoritmaları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı Sistem Travmalarını Tanımak Travmalı Hasta/ Yaralıya Yaklaşımda Öncelik Sırasını Belirlemek Temel Yaşam ve İleri Yaşam Desteği Sağlayarak Stabilizasyon, Bakım ve Nakil İşlemlerini Gerçekleştirmektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | 5 |
P2 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 5 |
P3 | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | 5 |
P5 | Hastanın tıbbi, sosyal ve psikolojik sorunları hakkında bilinçli olur, hastalara yardımcı olabilecek bilgiyi yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir. | 4 |
P12 | llk ve Acil Yardım alanında aldığı eğitimi ve becerileri alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi, alandaki uygulamaya aktarır. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | TYD ve İYD uygulama basamaklarını doğru bir sırada hatırlama, önemini açıklayabilme | P.1.1 | 1,4,7 |
Ö2 | İnsan anatomisini ve fizyolojisini açıklayabilme | P.1.2 | 1,4,7 |
Ö3 | lk ve acil yardım basamaklarını doğru şekilde uygulayabilme | P.1.3 | 1,4,7 |
Ö4 | Hastalıklar hakkında tanı koyabilecek bilgileri açıklayabilme | P.1.5 | 1,4,7 |
Ö5 | Acil sağlık hizmeti sunumu esnasında kullanılan acil sağlık araçlarını ve içerisinde bulunan tıbbi cihaz ve malzemeleri değerlendirerek sorunlara yönelik önerilerde bulunabilme | P.1.6 | 1,4,7 |
Ö6 | Hasta güvenliğini sağlayıp, hastanın ihtiyacı olan tedaviyi yapabilme | P.2.3 | 1,4,7 |
Ö7 | Hastane öncesi tedavi algoritmaları uygulayabilme | P.3.1 | 1,4,7 |
Ö8 | İlk ve Acil Yardım ekipmanlarını yardım almadan kullanabilme | P.3.3 | 1,4,7 |
Ö9 | İlk ve Acil Yardım hastasının ön tanısını söyleyebilme | P.5.1 | 1,4,7 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Travmada Genel Bilgiler- Olay Yeri Değerlendirmesi- Hasta/ Yaralı Değerlendirmesi ve Nakil |
2 | Travmalı Hasta/ Yaralıda Hava Yolu Sağlanması ve İleri Hava Yolu Uygulamaları |
3 | Şok Tanımlaması- Şok Tipleri ve Şok Tedavi Algoritması |
4 | Kafa Travmaları ve Tedavi Algoritması |
5 | Yüz, Burun, Boğaz, Çene Travmalarında Acil Tedavi Algoritması |
6 | Toraks Travmaları ve Tedavi Algoritmaları |
7 | Karın ve Pelvis Travmaları- Tedavi Algoritmaları |
8 | Ara sınav |
9 | Omurga- Omurilik Travmaları ve Tedavi Algoritmaları |
10 | Ekstremite Travmaları ve Tedavi Algoritmaları |
11 | Yanık, Sıcak- Soğuk Travmaları ve Tedavi Algoritmaları |
12 | Pediatrik Travmalar ve Tedavi Algoritmaları |
13 | Geriatrik Travmalar ve Tedavi Algoritmaları |
14 | Gebelikte Travma ve Tedavi Algoritmaları |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | HTT- TRK Kitabı İSTANBUL-2008 Travma ve Resüsitasyon Kurs kitabı, Korhan Taviloğlu, Cemalettin Ertekin, Recep Güloğlu, İstanbul, 2006 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Laboratuvar | 1 | 15 (%) |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 35 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 142 | ||
Toplam Yük / 30 | 4,73 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P5 |
---|---|---|---|---|---|
Ö1 | TYD ve İYD uygulama basamaklarını doğru bir sırada hatırlama, önemini açıklayabilme | 4 | 4 | 4 | 4 |
Ö2 | İnsan anatomisini ve fizyolojisini açıklayabilme | 3 | 3 | 3 | 3 |
Ö3 | lk ve acil yardım basamaklarını doğru şekilde uygulayabilme | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö4 | Hastalıklar hakkında tanı koyabilecek bilgileri açıklayabilme | 4 | 4 | 4 | 4 |
Ö5 | Acil sağlık hizmeti sunumu esnasında kullanılan acil sağlık araçlarını ve içerisinde bulunan tıbbi cihaz ve malzemeleri değerlendirerek sorunlara yönelik önerilerde bulunabilme | 3 | 3 | 3 | 3 |
Ö6 | Hasta güvenliğini sağlayıp, hastanın ihtiyacı olan tedaviyi yapabilme | 4 | 4 | 4 | 4 |
Ö7 | Hastane öncesi tedavi algoritmaları uygulayabilme | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö8 | İlk ve Acil Yardım ekipmanlarını yardım almadan kullanabilme | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö9 | İlk ve Acil Yardım hastasının ön tanısını söyleyebilme | 5 | 5 | 5 | 5 |