İlk ve Acil Yardım
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
İlk ve Acil Yardım Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
İlk ve Acil Yardım Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
02721007 | Afetlerde İlkyardım | 1 | Bahar | 2 | 2+0+0 | 3 | 3 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Sunum, Soru-cevap |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Dersin herhangi bir ön koşulu bulunmamaktadır. |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Başak AĞCA |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Öğr.Gör. Başak AĞCA | B-299 | [email protected] | 7501 | Salı 14:00-16:00 |
Dersin İçeriği
İlkyardımın önemi, ilk yardım ile ilgili temel kavramlar; solunum ve dolaşım sistemine ait ilk yardım, temel yaşam desteği; otomatik eksternal defibrilatör; kanama-kanama kontrolü ve şokta ilk yardım; yaralanmalarda ilk yardım; kırık-çıkık-burkulma ve kas kramplarında ilk yardım, sargılar; boğulmalarda ilk yardım; zehirlenmelerde ilk yardım; yanık, donma ve sıcak çarpmalarında ilk yardım; hayvan ısırmalarında ilk yardım; toplum felaketleri, olay yeri ve hasta/yaralının değerlendirilmesi; yaralının kaza ortamından çıkarılması ve taşınması ve triaj; ilk yardım gerektiren tıbbi durumlar.
Dersin Amacı
Her hangi bir afet durumunda felakete uğramış, ani hastalık ya da herhangi bir kazaya maruz kalan birey/toplumun sağlığını koruma, yaşamlarını kurtarma ve sürdürmeye yönelik yapılacak ilk yardım uygulamalarına ilişkin bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | 5 |
P2 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 4 |
P3 | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | lk ve acil yardım basamaklarını doğru şekilde uygulayabilme | P.1.3 | 1 |
Ö2 | İlk ve acil yardım bakım farkını ortaya koyabilme | P.2.4 | |
Ö3 | İlk ve Acil Yardımda erken müdahalenin önemini açıklayabilme | P.3.2 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Acil Bakım ve İlk yardıma Giriş (önemi, tanımı) |
2 | İlk Yardım ile ilgili Temel Kavramlar |
3 | Olay Yeri ve Hasta/Yaralının Değerlendirilmesi |
4 | Solunum ve Dolaşım Sistemine Ait İlk Yardım, Temel Yaşam Desteği |
5 | Kanama ve Şokta İlk Yardım |
6 | Yaralanmalarda İlk Yardım (Kafa-Omurga-Göğüs) |
7 | Yaralanmalarda İlk Yardım (Karın-Ekstremiteler) |
8 | Ara Sınav Haftası |
9 | Yanık, Donma ve Sıcak Çarpmalarında İlk Yardım |
10 | Kırık, Çıkık ve Burkulmalarda İlk Yardım |
11 | Zehirlenmelerde İlk Yardım |
12 | Hayvan Isırmalarında İlk Yardım |
13 | Boğulmalarda İlk Yardım |
14 | Yaralının Kaza Ortamından Çıkarılması ve Taşınması |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Dramalı A, Kaymakçı Ş,Özbayır T,ve ark. (2003). Temel İlk Yardım Uygulamaları, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir. |
Erdil F, Bayraktar N, Şenol-Çelik S (2010) Temel İlk Yardım.Efil Yayınevi. Ankara | |
İnan HF, Kurt Z, Kubilay İ (2011) Temel İlk Yardım Uygulamaları Eğitim Kitabı. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü İlk Yardım ve Acil Sağlık Hizmetleri Daire Başkanlığı, Ankara. http://www.acilafet.gov.tr/img/41E_ilkyardimuyg.pdf |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Laboratuvar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 84 | ||
Toplam Yük / 30 | 2,80 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 |
---|---|---|---|---|
Ö1 | lk ve acil yardım basamaklarını doğru şekilde uygulayabilme | 5 | - | - |
Ö2 | İlk ve acil yardım bakım farkını ortaya koyabilme | - | 4 | - |
Ö3 | İlk ve Acil Yardımda erken müdahalenin önemini açıklayabilme | - | - | 5 |