İlk ve Acil Yardım
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
İlk ve Acil Yardım Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
İlk ve Acil Yardım Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
02721005 | Toplum Sağlığı | 1 | Bahar | 2 | 2+0+0 | 3 | 3 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Sunum, Soru-cevap |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Dersin herhangi bir ön koşulu bulunmamaktadır. |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Yasemin KIRLANGIÇ |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Öğr.Gör. Yasemin KIRLANGIÇ | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Sağlık gereksinimlerini değerlendirme yöntemleri, omaha sistemi bakım planı, ailelerin gereksinimlerinin karşılanması ve bu gereksinimlere yönelik yardımcı olan hizmetlerin sonuçlarını değerlendirme, hastalıklardan korunma, sağlık sorunlarının birinci basamak sağlık kuruluşlarında takibi ve değerlendirilmesi, birinci basamak sağlık kuruluşlarında yapılan tanı ve tarama yöntemleri
Dersin Amacı
Öğrencinin toplumu tanımak, sağlığı geliştirmek, hastalıklardan korumak, yaşam kalitesini artırmak için kanıta dayalı uygulamalardan yararlanarak hayata geçirmesini öğretmek, öğrendiği bu bilgileri toplum ve aile üzerinde uygulama konusunda cesaretlendirmektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | X |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P11 | İş sağlığı ve güvenliği, iletişim, çevre ve afet bilinci, kalite süreçleri ve aile ve toplum sağlığı hakkında bilgi sahibi olur. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, iletişim sağlığı koruma ve geliştirme, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konularında bilgi edinebilme. | P.11.1 | 1 |
Ö2 | Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sağlığı koruma ve geliştime, iletişim, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konularını anlayabilme. | P.11.2 | 1 |
Ö3 | Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sağlığı koruma ve geliştime, iletişim, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konuları ile entegre edebilme. | P.11.3 | 1 |
Ö4 | Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sağlığı koruma ve geliştime, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konularını analiz edebilme. | P.11.4 | 1 |
Ö5 | Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sağlığı koruma ve geliştime, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konularında stratejiler geliştirebilme. | P.11.5 | 1 |
Ö6 | Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sağlığı koruma ve geliştime, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konularını farklı bakış açılarıyla eleştirebilme. | P.11.6 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Halk Sağlığı Kavramı ve Gelişmesi Halk Sağlığı Hemşireliğinin Tarihi Alma Ata Bildirgesi Halk Sağlığı Hemşireliğinin Amacı, Görev, Yetki ve Sorumlulukları Omaha uygulama şeması |
2 | Aile sağlığı Ailenin Tanımı ve Aile Tipleri Aile Sağlığı Hemşireliği Aile İçi Şiddet Aileden Topluma Sağlığı Koruma ve Geliştirme Hizmetleri |
3 | Evde Bakımda Halk Sağlığı Hemşireliği Evde Hasta Bakımı Konusunda Ailenin Eğitimi Evde Sağlık Ekibi Evde Bakım Hizmetleri Evde Bakımda Hemşirenin Rolü Evde Bakım Hizmet Alanları |
4 | Toplumu tanıma Halk Sağlığında Hizmet Alanları Temel Sağlık Hizmetleri Toplum Sağlığını Koruma ve Geliştirme Ev Ziyaretleri Sağlık Eğitimi |
5 | Anne- Çocuk Sağlığı Ana Sağlığını Etkileyen Etmenler Doğum Öncesi Bakım Hizmetleri Gebelikten-2 yaşa Anne İzlemi |
6 | Emzirme (öğrenci sunumu) Aile-Hemşire İş birliği Programı (NFP) Aile Planlaması Çocuk Sağlığı ve Bağışıklama (Konuk çağrılacak) Okul Öncesi Dönem Çocuk Sağlığı Bağışıklamada Sağlık Çalışanlarının Rolleri |
7 | Okul Sağlığı Hemşireliği Okul Çağı Çocuklarında Sağlık Sorunları ve Kontrolü Okul Sağlığı Hemşiresinin Rolleri Okul Sağlığında İzleme Çevre Sağlığı Çevre Kirliliğinin Sağlığa Etkisi Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar ve Çevre Sağlığı Çevre Sağlığında Halk Sağlığı Hemşiresinin Rolü ve Fonksiyonları |
8 | Adölesan Sağlığı Adölesan Dönem Fiziksel Büyüme ve Gelişme Adölesan Dönemde Psikososyal Gelişme Birinci Basamakta Adölesan İzlemi |
9 | Yaşlı Sağlığı Dünyada ve Türkiye'de Yaşlılık Yaşlılara Yönelik Bakım Sistemleri Yaşlıların Sağlık Hizmetini Kullanma Durumu Türkiye'de Yaşlılara Yönelik Hizmetler Birinci Basamakta Yaşlı Bireylere Verilen Hemşirelik Hizmetleri |
10 | Toplum Ruh Sağlığı Ruhsal Bozuklukların/Hastalıkların Epidemiyolojisi Ruhsal Bozuklukların Oluş Nedenleri Birinci Basamakta Toplum Ruh Sağlığı Hizmetleri |
11 | Bulaşıcı Olmayan Hastalıkların Kontrolü Kimyasal, Biyolojik veya Nükleer Saldırılar Bulaşıcı Olmayan Hastalıklar ve Risk Etmenleri Türkiye'de Bulaşıcı Olmayan Hastalıklarla Mücadele Politikaları Bulaşıcı Hastalıkların Kontrolü Bulaşıcı Hastalıklar Risk Etmenleri Bulaşıcı Hastalıkların Bildirimi Sürveyans Bulaşıcı Hastalıklardan Korunma ve Kontrol |
12 | Epidemiyoloji ve Tarihsel Gelişimi Epidemiyolojinin amacı Sağlık ve Hastalık Ölçümleri Demografi ve Sağlık Kentsel ve Kırsal Bölgeler Demografik Yönüyle Toplum Türleri Sağlık Düzeyi Göstergeleri |
13 | İşçi Sağlığı İş Sağlığı Hemşireliği İşçi Kanunu İş Güvenliği ve İş Kazaları Sosyal Çalışma ve Halk Sağlığı Yardıma Muhtaç Özel Gruplar ve Hemşirelik Yaklaşımı Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Kanunu Sosyal Hizmetler Sosyal Hizmetler Yardım Türleri |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Erci B, Kılıç D, Aydın Avcı İ, Tanrıverdi G, Aylaz R, Güngörmüş Z, Hacıalioğlu N, Öztürk S. (2016). Halk Sağlığı Hemşireliği Kitabı, Göktuğ Basın Yayım, Editör; Behice Erci |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Laboratuvar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 78 | ||
Toplam Yük / 30 | 2,60 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P11 |
---|---|---|
Ö1 | Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, iletişim sağlığı koruma ve geliştirme, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konularında bilgi edinebilme. | 5 |
Ö2 | Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sağlığı koruma ve geliştime, iletişim, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konularını anlayabilme. | 5 |
Ö3 | Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sağlığı koruma ve geliştime, iletişim, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konuları ile entegre edebilme. | 5 |
Ö4 | Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sağlığı koruma ve geliştime, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konularını analiz edebilme. | 5 |
Ö5 | Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sağlığı koruma ve geliştime, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konularında stratejiler geliştirebilme. | 5 |
Ö6 | Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sağlığı koruma ve geliştime, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konularını farklı bakış açılarıyla eleştirebilme. | 5 |