İlk ve Acil Yardım
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
İlk ve Acil Yardım Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
İlk ve Acil Yardım Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02720002 | Resüsitasyon | 1 | Bahar | 2 | 3+0+4 | 6 | 6 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Yasemin KIRLANGIÇ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Öğr.Gör. Yasemin KIRLANGIÇ | B-224 | [email protected] | 7502 | Çarşamba 15:00-15:30 |
Dersin İçeriği
Temel Havayolu Açma Teknikleri 1- Havayolu Açma Ekipmanları - Oral Havayolu - Nazal Havayolu - Laringeal Maske, Erişkin ve çocuklarda temel yaşam desteği, erişkin ve çocuklarda ileri yaşam desteği, erişkin ve çocuklarda yabancı cisim tıkanıkları, temel Ekg ritmleri.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; erişkin- çocuk ve bebeklerde temel yaşam desteği- ileri yaşam desteği konusunda bilgi, tutum ve beceri kazanmak hava yolu açıklığı ve ventilasyonun sağlanması konularında bilgi, tutum ve beceri kazanmak kardiyak monitörizasyon konusunda bilgi- beceri ve tutum kazanmak
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | 5 |
| P3 | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | 5 |
| P6 | İlaçların etki mekanizmasını, oluşabilecek komplikasyonları tanır, buna yönelik acil tedavi uygulama becerisine sahip olur | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | TYD ve İYD uygulama basamaklarını doğru bir sırada hatırlama, önemini açıklayabilme | P.1.1 | 1,4,7 |
| Ö2 | lk ve acil yardım basamaklarını doğru şekilde uygulayabilme | P.1.3 | 1,4,7 |
| Ö3 | Acil sağlık hizmeti sunumu esnasında kullanılan acil sağlık araçlarını ve içerisinde bulunan tıbbi cihaz ve malzemeleri değerlendirerek sorunlara yönelik önerilerde bulunabilme | P.1.6 | 1,4,7 |
| Ö4 | Hastane öncesi tedavi algoritmaları uygulayabilme | P.3.1 | 1,4,7 |
| Ö5 | İlk ve Acil Yardımda erken müdahalenin önemini açıklayabilme | P.3.2 | 1,4,7 |
| Ö6 | İlk ve Acil Yardım ekipmanlarını yardım almadan kullanabilme | P.3.3 | 1,4,7 |
| Ö7 | İlk ve Acil Yardım eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi açıklayabilme. | P.12.1 | 1,4,7 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Erişkinlerde Temel Yaşam Desteği |
| 2 | Erişkinlerde Yabancı Cisim Tıkanıklıklar |
| 3 | Çocuk ve Bebeklerde Temel Yaşam Desteği |
| 4 | Çocuk ve Bebeklerde Yabancı Cisim Tıkanıklıkları |
| 5 | Yetişkinlerde Hava Yolu Açıklığı ve Ventilasyonun Sağlanması |
| 6 | Yetişkinlerde Hava Yolu Açıklığı ve Ventilasyonun Sağlanması |
| 7 | Çocuk ve Bebeklerde Hava Yolu Açıklığı ve Ventilasyonun Sağlanması |
| 8 | Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetlerinde Kullanılan İlaçlar ve Uygulama Yolları |
| 9 | Olay Yeri Yönetimi ve Acil Olgu Yönetimi |
| 10 | Resüsitasyon Sonrası Bakım |
| 11 | Resüsitasyon Sonrası Transport |
| 12 | Temel Ekg |
| 13 | Defibrilasyon Ve Kardiyoversiyon Uygulama |
| 14 | Defibrilasyon Ve Kardiyoversiyon Uygulama |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | İlk ve acil yardım teknikerliği paramedik : klinik konular-mesleki beceriler-opreasyonel uygulamalar / editörler: Gürkan Özel, Betül Akbuğa Özel, Cihangir Özcan 2018 |
| Paramedikler için hastane öncesi travmalı hasta yönetimi / editör, İsmet Çelebi. [2018] | |
| Travma ve resüsitasyon kursu : TRK / Editörler: Korhan Taviloğlu, Cemalettin Ertekin, Recep Güloğlu 2006 | |
| Hastane öncesi acil bakımda EKG ve aritmi yönetimi : [ileri yaşam desteği uygulamaları] / Ali Ekşi, Mehdi Zoghi, Agah Çertuğ Ekşi, Ali 2011 | |
| Pediatrik travmanın ABC'si / Editörler : Murat Anıl, Okşan Derinöz Güleryüz 2023 | |
| Paramedikler için travma yönetimi / Ana editör : A. Salih Özen, Aslı Tok Özen 2020 | |
| Hastane öncesi bakımda EKG ve ileri yaşam desteği uygulamaları / Ali Ekşi Ekşi, Ali 2021 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | 15 | 15 (%) |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 30 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 55 | 55 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 14 | 4 | 56 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 8 | 8 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 170 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5,67 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P12 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | TYD ve İYD uygulama basamaklarını doğru bir sırada hatırlama, önemini açıklayabilme | 5 | - | - |
| Ö2 | lk ve acil yardım basamaklarını doğru şekilde uygulayabilme | 5 | - | - |
| Ö3 | Acil sağlık hizmeti sunumu esnasında kullanılan acil sağlık araçlarını ve içerisinde bulunan tıbbi cihaz ve malzemeleri değerlendirerek sorunlara yönelik önerilerde bulunabilme | 5 | - | - |
| Ö4 | Hastane öncesi tedavi algoritmaları uygulayabilme | - | 5 | - |
| Ö5 | İlk ve Acil Yardımda erken müdahalenin önemini açıklayabilme | - | 5 | - |
| Ö6 | İlk ve Acil Yardım ekipmanlarını yardım almadan kullanabilme | - | 5 | - |
| Ö7 | İlk ve Acil Yardım eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi açıklayabilme. | - | - | 5 |
