Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 99500004 | Farmakoloji | 1 | Güz | 1 | 2+0+0 | 3 | 3 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Esra ŞUMLU |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Esra ŞUMLU |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Esra ŞUMLU | B-Z7 | [email protected] | 7946 | Pazartesi |
Dersin İçeriği
Genel Farmakoloji, Nonsteroidal antiinflamatuvar ilaçlar, Hastalıklara özel kullanılan ilaç bilgileri.
Dersin Amacı
Farmakolojik ajanların etki mekanizmaları, organ sistemlerinde etkili ilaçların özellikleri ve yan etkileri ile ilgili temel bilgilerin kazandırılmasıdır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P | 2 | |
| P3 | Fizyoterapinin çeşitli uygulama alanlarında vaka temelli klinik karar verme becerisine sahiptir. | 2 |
| P4 | Fizyoterapi süreçlerinde hasta, hasta yakını ve sağlık ekibiyle etkin iletişim kurar; ekip çalışmasında aktif rol alır. | 2 |
| P10 | Fizyoterapi uygulamalarının birey, toplum ve sağlık sistemi üzerindeki etkilerini bilir; hasta güvenliği, kişisel veri gizliliği, mesleki etik ve yasal sorumluluk konularında farkındalığa sahiptir. | 2 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Farmakolojinin temel kavramlarını, ilaçların kaynaklarını, geliştirilme basamaklarını ve vücutta izledikleri farmakokinetik süreçleri açıklar. | P.1.8 | 1 |
| Ö2 | İlaçların etki mekanizmalarını, farmakodinamik ilkeleri ve ilaç etkileşimlerini açıklar. | P.2.3 | 1 |
| Ö3 | Farklı ilaç gruplarının (NSAİİ, Parkinson ilaçları, kas gevşeticiler, antikoagülanlar, kortikosteroidler, solunum ilaçları) etki mekanizmalarını, endikasyonlarını ve olası yan etkilerini tanımlar. | P.3.2 | 1 |
| Ö4 | Yaşlı bireylerde ilaç kullanımı ve özel durumlarda doz ayarlaması gibi klinik uygulamalarda farmakolojik bilgiyi yorumlar. | P.10.3 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Genel Farmakoloji - 1 Farmakoloji de temel kavramlar İlaç kaynakları İlaç geliştirme basamakları |
| 2 | Genel Farmakoloji- 2 İlaç uygulama yolları |
| 3 | Genel Farmakoloji- 3 Farmakokinetik kavramlar - I (İlaçların emilimi, dağılımı) |
| 4 | Genel Farmakoloji- 4 Farmakokinetik kavramlar - II (İlaçların metabolizması, atılımı) |
| 5 | Genel Farmakoloji- 5 Farmakodinamik kavramlar (İlaçların etki mekanizmaları) |
| 6 | Genel Farmakoloji- 6 İlaçlar arası farmakodinamik ve farmakokinetik etkileşmeler |
| 7 | ara sınav |
| 8 | Genel Farmakoloji- 8 Yaşlılarda ilaç kullanımı |
| 9 | Nonsteroidal antiinflamatuvar ilaçlar- Araşidonik asid metabolizması ve ürünleri (eikozanoidler) |
| 10 | Parkinson tedavisinde kullanılan ilaçlar İlaçlar, etki mekanizmaları, yan etkileri |
| 11 | Kas gevşeticiler (sınıflandırma, etki mekanizmaları, yan tesirleri, etkileşimleri), antikoagülan ilaçlar |
| 12 | Kortikosteroidler- 1 (sınıflandırma, etki mekanizmaları, yan tesirleri, etkileşimleri) |
| 13 | Solunum hastalıklarında kullanılan ilaçlar, İnhalaterler |
| 14 | Spastisite tedavisinde kullanılan ilaçlar |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Dersin hocasının verdiği notlar kullanılacaktır. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 0 | 0 | 0 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 0 | ||
| Toplam Yük / 30 | 0 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 0 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P10 |
|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Farmakolojinin temel kavramlarını, ilaçların kaynaklarını, geliştirilme basamaklarını ve vücutta izledikleri farmakokinetik süreçleri açıklar. | - | - | - | - |
| Ö2 | İlaçların etki mekanizmalarını, farmakodinamik ilkeleri ve ilaç etkileşimlerini açıklar. | - | - | - | - |
| Ö3 | Farklı ilaç gruplarının (NSAİİ, Parkinson ilaçları, kas gevşeticiler, antikoagülanlar, kortikosteroidler, solunum ilaçları) etki mekanizmalarını, endikasyonlarını ve olası yan etkilerini tanımlar. | - | - | - | - |
| Ö4 | Yaşlı bireylerde ilaç kullanımı ve özel durumlarda doz ayarlaması gibi klinik uygulamalarda farmakolojik bilgiyi yorumlar. | - | - | - | - |
