Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02360102 | Nörofizyolojik Yaklaşımlar II | 3 | Bahar | 6 | 2+0+2 | 3 | 3 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Osman KARACA |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Osman KARACA | B-229 | [email protected] | 7845 | Cuma 10:30-11:30 |
Dersin İçeriği
İnme sonrası klinik özellikler, nörofizyolojik yaklaşımların kavramsal boyutu, nörofizyolojik yaklaşımlarda ölçme, değerlendirme ve tedavi uygulamaları, klinik karar verme sürecinin uygulanması, vaka çalışmaları
Dersin Amacı
İnme sonrası gözlenen klinik özellikler ve hareket ve fonksiyon bozukluğunun nedenlerini açıklamak, inme rehabilitasyonunda uygulanan ölçme, değerlendirme ve nörofizyolojik yaklaşımlarla ilgili temel özelliklerin kavranmasını sağlamak ve uygulamaya yansıtılmasını sağlamak, inme sonrası fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında problem çözme becerisini geliştirmektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P2 | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki sorunları tanımlar, değerlendirir ve bilimsel kanıtlara dayalı uygun değerlendirme ve müdahale yaklaşımlarını planlar. | 4 |
| P1 | Temel sağlık bilimlerine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir; bu bilgiyi fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında etkin biçimde kullanır. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Serebrovasküler olayların nöroanatomi, risk faktörleri ve klinik özelliklerini açıklar; inme sonrası rehabilitasyon prensiplerini yorumlar. | P.1.48 | 1,7 |
| Ö2 | NGT–Bobath yaklaşımının kuramsal temellerini ve değerlendirme prensiplerini açıklar. | P.1.49 | 1,7 |
| Ö3 | Brunnstrom yönteminin değerlendirme ve tedavi prensiplerini açıklar ve temel klinik senaryolarda uygular. | P.2.47 | 1,7 |
| Ö4 | Bobath yaklaşımı ile pozisyonlama, mobilizasyon, denge ve yürüme eğitimi için uygun tedavi planı oluşturur. | P.2.48 | 1,7 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Serebrovasküler olaylar (tanım, nöroanatomi, risk faktörleri) |
| 2 | İnme sonrası klinik özellikler, tıbbi tedavi, genel rehabilitasyon prensipleri, nörofizyolojik yaklaşımların kuramsal boyutu ve diğer tedavi yöntemleriyle ilişkisi, |
| 3 | Brunnstrom yöntemi ile değerlendirme prensipleri |
| 4 | Brunnstrom yöntemi ile tedavi prensipleri |
| 5 | NGT- Normal ve inme sonrası hareket, tonus ve postural kontrol İnme tedavisinde Nörogelişimsel tedavi yaklaşımı (NGT) Bobath, temel özellikler ve prensipler |
| 6 | NGT-Bobath klinik problem çözme yaklaşımı ve değerlendirme yöntemleri, vaka çalışması |
| 7 | Ara Sınav |
| 8 | Genel konu tekrarı ve sınav sorularının değerlendirilmesi |
| 9 | NGT- Bobath yaklaşımı ile pozisyonlama, gövde ve üst ekstremite tedavisi ve mobilizasyon yöntemleri |
| 10 | NGT- Bobath yaklaşımı ile alt ekstremite tedavisi |
| 11 | NGT- Bobath yaklaşımı ile denge ve yürüme eğitimi, vaka çalışması |
| 12 | Margaret Johnstone yöntemi ile değerlendirme prensipleri |
| 13 | Margaret Johnstone yöntemi ile tedavi prensipleri |
| 14 | İnme tedavisinde kullanılan Nörofizyolojik yöntemlerin karşılaştırılması ve kullanılabilecek diğer fizyoterapi yöntemleri |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, A.Saadet Otman, A. Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. ISBN: 978-605-9160-76-6, 2018, ANKARA |
| İnme Sonrası Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Ayşe Karaduman, Sibel Aksu Yıldırım, Öznur Tunca Yılmaz. ISBN: 978-605-6305-83-2, 2016, ANKARA |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Uygulama | 1 | 35 (%) |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 35 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 13 | 4 | 52 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 1 | 7 | 7 |
| Laboratuvar | 4 | 4 | 16 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 8 | 8 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 90 | ||
| Toplam Yük / 30 | 3 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 |
|---|---|---|---|
| Ö1 | Serebrovasküler olayların nöroanatomi, risk faktörleri ve klinik özelliklerini açıklar; inme sonrası rehabilitasyon prensiplerini yorumlar. | - | - |
| Ö2 | NGT–Bobath yaklaşımının kuramsal temellerini ve değerlendirme prensiplerini açıklar. | - | - |
| Ö3 | Brunnstrom yönteminin değerlendirme ve tedavi prensiplerini açıklar ve temel klinik senaryolarda uygular. | - | - |
| Ö4 | Bobath yaklaşımı ile pozisyonlama, mobilizasyon, denge ve yürüme eğitimi için uygun tedavi planı oluşturur. | - | - |
