İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
KTO Karatay Üniversitesi
AKTS Bilgi Sistemi
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
02350104 Pulmoner Rehabilitasyon 3 Güz 5 2+0+1 3 3
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Büşra ALKAN
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Büşra ALKAN
Yardımcı(lar) -
Dersin İçeriği
Dersin amacı, işlenişi, pulmoner rehabilitasyonun tarihçesi, tanımı ilkeleri, solunum hastalıklarının patofizyolojisi ve rehabilitasyonu, pulmoner rehabilitasyonda kullanılan değerlendirme ve tedavi yöntemleri- pulmoner cerrahi sonrası fizyoterapi ve rehabilitasyon, solunuma yardımcı cihazlar, oksijen tedavisi, aspirasyon, solunum problemi olan neonatallerde fizyoterapi ve rehabilitasyon, günlük faaliyetlerde enerji tüketimi.
Dersin Amacı
Solunum problemi olan hastalarda bu problemin tanınması, uygun değerlendirme yöntemleri ile hastaların değerlendirilmesi, solunum fizyoterapi yaklaşımları ve pulmoner rehabilitasyon uygulamalarının seçimi ile hastaya uygun tedavi programının planlanması ve uygulanabilmesinin sağlanması.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Temel sağlık alanı ve Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanlarında kullanır. 5
P2 Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemleri saptar, tanımlar, yorumlar, formüle eder ve çözümler; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. 5
P3 Bir süreci, olayı, vakayı, donanımını veya ürünü anlar, yorumlar, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer. 4
P4 Bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışır. 2
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında öğrendiği teorik ve uygulamalı bilgileri ifade edebilme P.1.1 1,7
Ö2 Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki hastalıklar hakkında yeni fikirler üretebilme. P.1.2 1
Ö3 Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki tedaviler hakkında farklı fikirler üretebilme. P.1.3 1
Ö4 Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki tedavi yöntemlerini uygulayabilme. P.1.4 7
Ö5 Temel sağlık alanı ve Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanı konularında yeterli bilgiye sahip olabilme. P.1.5 1
Ö6 Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanı konularındaki vakaları ve sorunları yorumlayabilme. P.1.6 1
Ö7 Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemleri bilme. P.2.1 1
Ö8 Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemleri analiz edebilme. P.2.2 1,7
Ö9 Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki müdahale yaklaşımlarını değerlendirebilme. P.2.3 1,7
Ö10 Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemlere uygun tedavi yöntemleri üretebilme. P.2.4 7
Ö11 Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemlere uygun müdahale yaklaşımalrı uygulayabilme. P.2.5 7
Ö12 Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemleri yorumlayabilme. P.2.6 1
Ö13 Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemlerin müdahale yaklaşımlarını analiz edebilme. P.2.7 1
Ö14 Alanı ile ilgili bir süreci, olayı, vakayı, ürünü veya donanımını anlar. P.3.1 1
Ö15 Alanı ile ilgili bir süreci, olayı, vakayı, ürünü veya donanımını ifade edebilme. P.3.2 1
Ö16 Alanı ile ilgili sorunları açıklayabilme. P.3.3 1
Ö17 Rehabilitasyondaki bir süreci, olayı, vakayı, ürünü fark edebilme. P.3.4 1,7
Ö18 Rehabilitasyondaki bir sürecin, olayın, vakanın, uygun tedavi yöntemini kullanmaya karar verebilme. P.3.5 1,7
Ö19 Bireysel olarak yeterli biçimde çalışabilme. P.4.1 1,7
Ö20 Disiplinler arası konuları birleştirebilme. P.4.2 1
Ö21 Değerlendirme ve tedavi sürecinde tek başına bağımsız veya ekip içinde uyumlu üretken çalışabilme. P.4.3 1
Ö22 Değerlendirme ve tedavi sürecinde ekip içinde bilinçli olarak hareket edebilme. P.4.6 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Ders içeriği ve tanımlanması, Pulmoner rehabilitasyonun tanımı ve gerekli komponentler, solunum sistemi yapısal ve fonksiyonel özellikleri
2 Obstrüktif akciğer hastalıklarının patofizyolojisi ve rehabilitasyonu
3 Restriktif akciğer problemlerinin patofizyolojisi ve rehabilitasyonu
4 Pulmoner rehabilitasyonda kullanılan değerlendirme yöntemleri
5 Pulmoner rehabilitasyonda egzersiz eğitimi, fiziksel aktivite
6 Solunum egzersizleri, solunum eğitimi
7 Ara Sınav
8 Havayolu temizleme teknikleri-I
9 Havayolu temizleme teknikleri-II
10 Havayolu temizleme teknikleri-III
11 Pulmoner cerrahide rehabilitasyon
12 Yoğun bakımda pulmoner rehabilitasyon
13 Solunum problemi olan neonatallerde ve pediatrik hastalarda fizyoterapi ve rehabilitasyon
14 Günlük yaşam aktiviteleri ve enerji tüketimi
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar American Association of Cardiovascular and Pulmonary Rehabilitation. Guidelines for Pulmonary Rehabilitation Programs. 4th ed. Champaign, IL: Human Kinetics, 2011
Hodgkin JE, Celi BR, Connors GA. Pulmonary Rehabilitation: Guidelines to Success. 4th ed. St Louis, MO: Mosby, 2008.
Main E, Denehy L. Cardiorespiratory Physiotherapy: Adults and Paediatrics. 5th ed. Edinburgh: Churchill Livingstone, 2016.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Uygulama 1 30 (%)
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Ara Sınavlar 1 30 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 40 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 1 14
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 1 10 10
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 0 0 0
Diğer 1 15 15
Toplam İş Yükü: 91
Toplam Yük / 30 3,03
Dersin AKTS Kredisi: 3
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P3 P4
Ö1 Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında öğrendiği teorik ve uygulamalı bilgileri ifade edebilme 5 - - -
Ö2 Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki hastalıklar hakkında yeni fikirler üretebilme. 5 - - -
Ö3 Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki tedaviler hakkında farklı fikirler üretebilme. 4 - - -
Ö4 Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki tedavi yöntemlerini uygulayabilme. 5 - - -
Ö5 Temel sağlık alanı ve Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanı konularında yeterli bilgiye sahip olabilme. 5 - - -
Ö6 Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanı konularındaki vakaları ve sorunları yorumlayabilme. 5 - - -
Ö7 Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemleri bilme. - 5 - -
Ö8 Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemleri analiz edebilme. - 4 - -
Ö9 Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki müdahale yaklaşımlarını değerlendirebilme. - 5 - -
Ö10 Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemlere uygun tedavi yöntemleri üretebilme. - 5 - -
Ö11 Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemlere uygun müdahale yaklaşımalrı uygulayabilme. - 5 - -
Ö12 Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemleri yorumlayabilme. - 5 - -
Ö13 Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemlerin müdahale yaklaşımlarını analiz edebilme. - 4 - -
Ö14 Alanı ile ilgili bir süreci, olayı, vakayı, ürünü veya donanımını anlar. - - 3 -
Ö15 Alanı ile ilgili bir süreci, olayı, vakayı, ürünü veya donanımını ifade edebilme. - - 3 -
Ö16 Alanı ile ilgili sorunları açıklayabilme. - - 4 -
Ö17 Rehabilitasyondaki bir süreci, olayı, vakayı, ürünü fark edebilme. - - 5 -
Ö18 Rehabilitasyondaki bir sürecin, olayın, vakanın, uygun tedavi yöntemini kullanmaya karar verebilme. - - 5 -
Ö19 Bireysel olarak yeterli biçimde çalışabilme. - - - 3
Ö20 Disiplinler arası konuları birleştirebilme. - - - 2
Ö21 Değerlendirme ve tedavi sürecinde tek başına bağımsız veya ekip içinde uyumlu üretken çalışabilme. - - - 2
Ö22 Değerlendirme ve tedavi sürecinde ekip içinde bilinçli olarak hareket edebilme. - - - 3