Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02350104 | Pulmoner Rehabilitasyon | 3 | Güz | 5 | 2+0+1 | 3 | 3 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Büşra ALKAN |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Büşra ALKAN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Dersin amacı, işlenişi, pulmoner rehabilitasyonun tarihçesi, tanımı ilkeleri, solunum hastalıklarının patofizyolojisi ve rehabilitasyonu, pulmoner rehabilitasyonda kullanılan değerlendirme ve tedavi yöntemleri- pulmoner cerrahi sonrası fizyoterapi ve rehabilitasyon, solunuma yardımcı cihazlar, oksijen tedavisi, aspirasyon, solunum problemi olan neonatallerde fizyoterapi ve rehabilitasyon, günlük faaliyetlerde enerji tüketimi.
Dersin Amacı
Solunum problemi olan hastalarda bu problemin tanınması, uygun değerlendirme yöntemleri ile hastaların değerlendirilmesi, solunum fizyoterapi yaklaşımları ve pulmoner rehabilitasyon uygulamalarının seçimi ile hastaya uygun tedavi programının planlanması ve uygulanabilmesinin sağlanması.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P2 | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki sorunları tanımlar, değerlendirir ve bilimsel kanıtlara dayalı uygun değerlendirme ve müdahale yaklaşımlarını planlar. | 5 |
| P3 | Fizyoterapinin çeşitli uygulama alanlarında vaka temelli klinik karar verme becerisine sahiptir. | 5 |
| P1 | Temel sağlık bilimlerine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir; bu bilgiyi fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında etkin biçimde kullanır. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Pulmoner rehabilitasyonda kullanılan değerlendirme yöntemlerini uygular ve hastanın fiziksel, fizyolojik ve fonksiyonel durumunu analiz eder. | P.2.26 | 1,7 |
| Ö2 | Egzersiz eğitimi, solunum egzersizleri ve havayolu temizleme tekniklerini kullanarak solunum fonksiyonlarını geliştirmeye yönelik uygulamalar yapar. | P.2.27 | 1,7 |
| Ö3 | Pulmoner cerrahi, yoğun bakım ve pediatrik hasta gruplarında uygun fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımlarını planlar ve uygular. | P.2.28 | 1,7 |
| Ö4 | Obstrüktif ve restriktif akciğer hastalıklarının patofizyolojisini açıklar ve bu hastalıkların rehabilitasyon yaklaşımlarını tanımlar. | P.3.13 | 1,7 |
| Ö5 | Pulmoner rehabilitasyonun kapsamını, amaçlarını ve temel bileşenlerini açıklar. | P.1.20 | 1,7 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Ders içeriği ve tanımlanması, Pulmoner rehabilitasyonun tanımı ve gerekli komponentler, solunum sistemi yapısal ve fonksiyonel özellikleri |
| 2 | Obstrüktif akciğer hastalıklarının patofizyolojisi ve rehabilitasyonu |
| 3 | Restriktif akciğer problemlerinin patofizyolojisi ve rehabilitasyonu |
| 4 | Pulmoner rehabilitasyonda kullanılan değerlendirme yöntemleri |
| 5 | Pulmoner rehabilitasyonda egzersiz eğitimi, fiziksel aktivite |
| 6 | Solunum egzersizleri, solunum eğitimi |
| 7 | Ara Sınav |
| 8 | Havayolu temizleme teknikleri-I |
| 9 | Havayolu temizleme teknikleri-II |
| 10 | Havayolu temizleme teknikleri-III |
| 11 | Pulmoner cerrahide rehabilitasyon |
| 12 | Yoğun bakımda pulmoner rehabilitasyon |
| 13 | Solunum problemi olan neonatallerde ve pediatrik hastalarda fizyoterapi ve rehabilitasyon |
| 14 | Günlük yaşam aktiviteleri ve enerji tüketimi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | American Association of Cardiovascular and Pulmonary Rehabilitation. Guidelines for Pulmonary Rehabilitation Programs. 4th ed. Champaign, IL: Human Kinetics, 2011 |
| Hodgkin JE, Celi BR, Connors GA. Pulmonary Rehabilitation: Guidelines to Success. 4th ed. St Louis, MO: Mosby, 2008. | |
| Main E, Denehy L. Cardiorespiratory Physiotherapy: Adults and Paediatrics. 5th ed. Edinburgh: Churchill Livingstone, 2016. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Uygulama | 1 | 35 (%) |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 35 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 1 | 10 | 10 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
| Diğer | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü: | 91 | ||
| Toplam Yük / 30 | 3,03 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Pulmoner rehabilitasyonun kapsamını, amaçlarını ve temel bileşenlerini açıklar. | 3 | - | - |
| Ö2 | Pulmoner rehabilitasyonda kullanılan değerlendirme yöntemlerini uygular ve hastanın fiziksel, fizyolojik ve fonksiyonel durumunu analiz eder. | - | 5 | - |
| Ö3 | Egzersiz eğitimi, solunum egzersizleri ve havayolu temizleme tekniklerini kullanarak solunum fonksiyonlarını geliştirmeye yönelik uygulamalar yapar. | - | 5 | - |
| Ö4 | Pulmoner cerrahi, yoğun bakım ve pediatrik hasta gruplarında uygun fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımlarını planlar ve uygular. | - | - | 5 |
| Ö5 | Obstrüktif ve restriktif akciğer hastalıklarının patofizyolojisini açıklar ve bu hastalıkların rehabilitasyon yaklaşımlarını tanımlar. | - | - | 5 |
