Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
02350104 | Pulmoner Rehabilitasyon | 3 | Güz | 5 | 2+0+1 | 3 | 3 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Büşra ALKAN |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Büşra ALKAN |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Dersin amacı, işlenişi, pulmoner rehabilitasyonun tarihçesi, tanımı ilkeleri, solunum hastalıklarının patofizyolojisi ve rehabilitasyonu, pulmoner rehabilitasyonda kullanılan değerlendirme ve tedavi yöntemleri- pulmoner cerrahi sonrası fizyoterapi ve rehabilitasyon, solunuma yardımcı cihazlar, oksijen tedavisi, aspirasyon, solunum problemi olan neonatallerde fizyoterapi ve rehabilitasyon, günlük faaliyetlerde enerji tüketimi.
Dersin Amacı
Solunum problemi olan hastalarda bu problemin tanınması, uygun değerlendirme yöntemleri ile hastaların değerlendirilmesi, solunum fizyoterapi yaklaşımları ve pulmoner rehabilitasyon uygulamalarının seçimi ile hastaya uygun tedavi programının planlanması ve uygulanabilmesinin sağlanması.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Temel sağlık alanı ve Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanlarında kullanır. | 5 |
P2 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemleri saptar, tanımlar, yorumlar, formüle eder ve çözümler; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. | 5 |
P3 | Bir süreci, olayı, vakayı, donanımını veya ürünü anlar, yorumlar, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer. | 4 |
P4 | Bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışır. | 2 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında öğrendiği teorik ve uygulamalı bilgileri ifade edebilme | P.1.1 | 1,7 |
Ö2 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki hastalıklar hakkında yeni fikirler üretebilme. | P.1.2 | 1 |
Ö3 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki tedaviler hakkında farklı fikirler üretebilme. | P.1.3 | 1 |
Ö4 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki tedavi yöntemlerini uygulayabilme. | P.1.4 | 7 |
Ö5 | Temel sağlık alanı ve Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanı konularında yeterli bilgiye sahip olabilme. | P.1.5 | 1 |
Ö6 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanı konularındaki vakaları ve sorunları yorumlayabilme. | P.1.6 | 1 |
Ö7 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemleri bilme. | P.2.1 | 1 |
Ö8 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemleri analiz edebilme. | P.2.2 | 1,7 |
Ö9 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki müdahale yaklaşımlarını değerlendirebilme. | P.2.3 | 1,7 |
Ö10 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemlere uygun tedavi yöntemleri üretebilme. | P.2.4 | 7 |
Ö11 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemlere uygun müdahale yaklaşımalrı uygulayabilme. | P.2.5 | 7 |
Ö12 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemleri yorumlayabilme. | P.2.6 | 1 |
Ö13 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemlerin müdahale yaklaşımlarını analiz edebilme. | P.2.7 | 1 |
Ö14 | Alanı ile ilgili bir süreci, olayı, vakayı, ürünü veya donanımını anlar. | P.3.1 | 1 |
Ö15 | Alanı ile ilgili bir süreci, olayı, vakayı, ürünü veya donanımını ifade edebilme. | P.3.2 | 1 |
Ö16 | Alanı ile ilgili sorunları açıklayabilme. | P.3.3 | 1 |
Ö17 | Rehabilitasyondaki bir süreci, olayı, vakayı, ürünü fark edebilme. | P.3.4 | 1,7 |
Ö18 | Rehabilitasyondaki bir sürecin, olayın, vakanın, uygun tedavi yöntemini kullanmaya karar verebilme. | P.3.5 | 1,7 |
Ö19 | Bireysel olarak yeterli biçimde çalışabilme. | P.4.1 | 1,7 |
Ö20 | Disiplinler arası konuları birleştirebilme. | P.4.2 | 1 |
Ö21 | Değerlendirme ve tedavi sürecinde tek başına bağımsız veya ekip içinde uyumlu üretken çalışabilme. | P.4.3 | 1 |
Ö22 | Değerlendirme ve tedavi sürecinde ekip içinde bilinçli olarak hareket edebilme. | P.4.6 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Ders içeriği ve tanımlanması, Pulmoner rehabilitasyonun tanımı ve gerekli komponentler, solunum sistemi yapısal ve fonksiyonel özellikleri |
2 | Obstrüktif akciğer hastalıklarının patofizyolojisi ve rehabilitasyonu |
3 | Restriktif akciğer problemlerinin patofizyolojisi ve rehabilitasyonu |
4 | Pulmoner rehabilitasyonda kullanılan değerlendirme yöntemleri |
5 | Pulmoner rehabilitasyonda egzersiz eğitimi, fiziksel aktivite |
6 | Solunum egzersizleri, solunum eğitimi |
7 | Ara Sınav |
8 | Havayolu temizleme teknikleri-I |
9 | Havayolu temizleme teknikleri-II |
10 | Havayolu temizleme teknikleri-III |
11 | Pulmoner cerrahide rehabilitasyon |
12 | Yoğun bakımda pulmoner rehabilitasyon |
13 | Solunum problemi olan neonatallerde ve pediatrik hastalarda fizyoterapi ve rehabilitasyon |
14 | Günlük yaşam aktiviteleri ve enerji tüketimi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | American Association of Cardiovascular and Pulmonary Rehabilitation. Guidelines for Pulmonary Rehabilitation Programs. 4th ed. Champaign, IL: Human Kinetics, 2011 |
Hodgkin JE, Celi BR, Connors GA. Pulmonary Rehabilitation: Guidelines to Success. 4th ed. St Louis, MO: Mosby, 2008. | |
Main E, Denehy L. Cardiorespiratory Physiotherapy: Adults and Paediatrics. 5th ed. Edinburgh: Churchill Livingstone, 2016. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | 1 | 30 (%) |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 40 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 1 | 10 | 10 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü: | 91 | ||
Toplam Yük / 30 | 3,03 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P4 |
---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında öğrendiği teorik ve uygulamalı bilgileri ifade edebilme | 5 | - | - | - |
Ö2 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki hastalıklar hakkında yeni fikirler üretebilme. | 5 | - | - | - |
Ö3 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki tedaviler hakkında farklı fikirler üretebilme. | 4 | - | - | - |
Ö4 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki tedavi yöntemlerini uygulayabilme. | 5 | - | - | - |
Ö5 | Temel sağlık alanı ve Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanı konularında yeterli bilgiye sahip olabilme. | 5 | - | - | - |
Ö6 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanı konularındaki vakaları ve sorunları yorumlayabilme. | 5 | - | - | - |
Ö7 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemleri bilme. | - | 5 | - | - |
Ö8 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemleri analiz edebilme. | - | 4 | - | - |
Ö9 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki müdahale yaklaşımlarını değerlendirebilme. | - | 5 | - | - |
Ö10 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemlere uygun tedavi yöntemleri üretebilme. | - | 5 | - | - |
Ö11 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemlere uygun müdahale yaklaşımalrı uygulayabilme. | - | 5 | - | - |
Ö12 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemleri yorumlayabilme. | - | 5 | - | - |
Ö13 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemlerin müdahale yaklaşımlarını analiz edebilme. | - | 4 | - | - |
Ö14 | Alanı ile ilgili bir süreci, olayı, vakayı, ürünü veya donanımını anlar. | - | - | 3 | - |
Ö15 | Alanı ile ilgili bir süreci, olayı, vakayı, ürünü veya donanımını ifade edebilme. | - | - | 3 | - |
Ö16 | Alanı ile ilgili sorunları açıklayabilme. | - | - | 4 | - |
Ö17 | Rehabilitasyondaki bir süreci, olayı, vakayı, ürünü fark edebilme. | - | - | 5 | - |
Ö18 | Rehabilitasyondaki bir sürecin, olayın, vakanın, uygun tedavi yöntemini kullanmaya karar verebilme. | - | - | 5 | - |
Ö19 | Bireysel olarak yeterli biçimde çalışabilme. | - | - | - | 3 |
Ö20 | Disiplinler arası konuları birleştirebilme. | - | - | - | 2 |
Ö21 | Değerlendirme ve tedavi sürecinde tek başına bağımsız veya ekip içinde uyumlu üretken çalışabilme. | - | - | - | 2 |
Ö22 | Değerlendirme ve tedavi sürecinde ekip içinde bilinçli olarak hareket edebilme. | - | - | - | 3 |