Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02330105 | Egzersiz Fizyolojisi | 2 | Güz | 3 | 2+0+0 | 3 | 3 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Büşra ALKAN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Büşra ALKAN | B-228 | [email protected] | 7659 | Perşembe 10.00 |
Dersin İçeriği
Kardiyovasküler sistem ve egzersiz, kardiyovasküler regülasyon ve integrasyon, kardiyovasküler sistemin fonksiyonel kapasitesinin değerlendirilmesi, kişisel farklılıklar ve enerji kapasitesinin ölçülmesi, egzersiz testleri, istirahat ve fiziksel aktivitede enerji harcaması, aerobik ve anaerobik eğitim, maksimal aerobik gücü etkileyen faktörler, toparlanma, pulmoner sistem ve egzersiz, solunum kontrolü, asit-baz dengesi, kas fizyolojisi, kas-iskelet sistemi ve egzersiz, sinir fizyolojisi, eksitasyon, inhibisyon, nöral kontrol, propriyosepsiyon ve kinestezi, kas kuvvetinin ölçülmesi ve artırılması, egzersiz ve hormonal sistem, ergojenik yardım, termoregülasyon ve egzersiz, sualtı ve yüksek irtifa fizyolojisi, vücut kompozisyonu.
Dersin Amacı
Dersin amacı, değişik çevresel şartları altında egzersizin vücut sistemlerine olan etkisinin öğretilmesi, egzersiz sırasında oluşabilecek problemleri değerlendirme, egzersiz önerilerinin kavranmasını ve temel uygulamaya yansıtılmasını sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P2 | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki sorunları tanımlar, değerlendirir ve bilimsel kanıtlara dayalı uygun değerlendirme ve müdahale yaklaşımlarını planlar. | 5 |
| P3 | Fizyoterapinin çeşitli uygulama alanlarında vaka temelli klinik karar verme becerisine sahiptir. | 4 |
| P1 | Temel sağlık bilimlerine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir; bu bilgiyi fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında etkin biçimde kullanır. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Egzersiz sonrası toparlanma süreçlerini, çevresel ve bireysel faktörlerin egzersiz performansına etkilerini analiz eder. | P.2.16 | 1 |
| Ö2 | Egzersiz fizyolojisi ilkelerine uygun olarak uygulama tekniğini bilir ve sonuçlara göre bireye özgü egzersiz reçetesi ve programı oluşturur. | P.3.7 | 1 |
| Ö3 | Egzersiz sırasında kalp-dolaşım, solunum, kas-iskelet, sinir ve endokrin sistemlerin akut ve kronik fizyolojik yanıtlarını açıklar. | P.1.13 | 1 |
| Ö4 | Vücutta enerji üretim sistemlerini (aerobik ve anaerobik) açıklar, istirahat ve egzersiz sırasında enerji harcamasını değerlendirir. | P.1.14 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Giriş, dersin amaç ve işleyişinin açıklanması |
| 2 | Vücutta ve egzersizde enerji transfer sistemler |
| 3 | Kas fizyolojisi |
| 4 | Kas iskelet sistemi ve egzersiz |
| 5 | Sinir fizyolojisi ve nöral kontrol |
| 6 | Kardiyovasküler sistem ve egzersiz |
| 7 | Endokrin sistem ve vücut kompozisyonu |
| 8 | Solunum fizyolojisi ve egzersiz |
| 9 | İstirahat ve fiziksel aktivitede enerji kapasitesi ve enerji harcamasının ölçülmesi, egzersiz testleri |
| 10 | Aerobik ve anaerobik egzersiz eğitimi |
| 11 | Egzersiz sonrası toparlanma |
| 12 | Termoregülasyon ve egzersiz, Sualtı ve yüksek irtifa fizyolojisi |
| 13 | Kalp atım hızı ve kan basıncının pratik uygulaması ve klinik ölçümler |
| 14 | Submaksimal ve maksimal egzersiz testlerinin pratik uygulaması ve klinik ölçümler |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | ACSM`s Guidelines for Exercise Testing and Prescription. 7th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2009. |
| McArdle WD, Katch FI, Katch VL. Exercise Physiology: Nutrition, Energy and Human Performance. 7th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2009. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 91 | ||
| Toplam Yük / 30 | 3,03 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Egzersiz sırasında kalp-dolaşım, solunum, kas-iskelet, sinir ve endokrin sistemlerin akut ve kronik fizyolojik yanıtlarını açıklar. | 5 | - | - |
| Ö2 | Vücutta enerji üretim sistemlerini (aerobik ve anaerobik) açıklar, istirahat ve egzersiz sırasında enerji harcamasını değerlendirir. | 5 | - | - |
| Ö3 | Egzersiz sonrası toparlanma süreçlerini, çevresel ve bireysel faktörlerin egzersiz performansına etkilerini analiz eder. | - | 4 | - |
| Ö4 | Egzersiz fizyolojisi ilkelerine uygun olarak uygulama tekniğini bilir ve sonuçlara göre bireye özgü egzersiz reçetesi ve programı oluşturur. | - | - | 4 |
