Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
02330105 | Egzersiz Fizyolojisi | 2 | Güz | 3 | 2+0+0 | 3 | 3 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Büşra ALKAN |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Büşra ALKAN |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Kardiyovasküler sistem ve egzersiz, kardiyovasküler regülasyon ve integrasyon, kardiyovasküler sistemin fonksiyonel kapasitesinin değerlendirilmesi, kişisel farklılıklar ve enerji kapasitesinin ölçülmesi, egzersiz testleri, istirahat ve fiziksel aktivitede enerji harcaması, aerobik ve anaerobik eğitim, maksimal aerobik gücü etkileyen faktörler, toparlanma, pulmoner sistem ve egzersiz, solunum kontrolü, asit-baz dengesi, kas fizyolojisi, kas-iskelet sistemi ve egzersiz, sinir fizyolojisi, eksitasyon, inhibisyon, nöral kontrol, propriyosepsiyon ve kinestezi, kas kuvvetinin ölçülmesi ve artırılması, egzersiz ve hormonal sistem, ergojenik yardım, termoregülasyon ve egzersiz, sualtı ve yüksek irtifa fizyolojisi, vücut kompozisyonu.
Dersin Amacı
Dersin amacı, değişik çevresel şartları altında egzersizin vücut sistemlerine olan etkisinin öğretilmesi, egzersiz sırasında oluşabilecek problemleri değerlendirme, egzersiz önerilerinin kavranmasını ve temel uygulamaya yansıtılmasını sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Temel sağlık alanı ve Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanlarında kullanır. | 4 |
P2 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemleri saptar, tanımlar, yorumlar, formüle eder ve çözümler; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. | 5 |
P3 | Bir süreci, olayı, vakayı, donanımını veya ürünü anlar, yorumlar, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında öğrendiği teorik ve uygulamalı bilgileri ifade edebilme | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki hastalıklar hakkında yeni fikirler üretebilme. | P.1.2 | 1 |
Ö3 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki tedaviler hakkında farklı fikirler üretebilme. | P.1.3 | 1 |
Ö4 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki tedavi yöntemlerini uygulayabilme. | P.1.4 | 1 |
Ö5 | Temel sağlık alanı ve Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanı konularında yeterli bilgiye sahip olabilme. | P.1.5 | 1 |
Ö6 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanı konularındaki vakaları ve sorunları yorumlayabilme. | P.1.6 | 1 |
Ö7 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemleri bilme. | P.2.1 | 1 |
Ö8 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemleri analiz edebilme. | P.2.2 | 1 |
Ö9 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki müdahale yaklaşımlarını değerlendirebilme. | P.2.3 | 1 |
Ö10 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemlere uygun tedavi yöntemleri üretebilme. | P.2.4 | 1 |
Ö11 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemlere uygun müdahale yaklaşımalrı uygulayabilme. | P.2.5 | 1 |
Ö12 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemleri yorumlayabilme. | P.2.6 | 1 |
Ö13 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemlerin müdahale yaklaşımlarını analiz edebilme. | P.2.7 | 1 |
Ö14 | Alanı ile ilgili bir süreci, olayı, vakayı, ürünü veya donanımını anlar. | P.3.1 | 1 |
Ö15 | Alanı ile ilgili bir süreci, olayı, vakayı, ürünü veya donanımını ifade edebilme. | P.3.2 | 1 |
Ö16 | Alanı ile ilgili sorunları açıklayabilme. | P.3.3 | 1 |
Ö17 | Rehabilitasyondaki bir süreci, olayı, vakayı, ürünü fark edebilme. | P.3.4 | 1 |
Ö18 | Rehabilitasyondaki bir sürecin, olayın, vakanın, uygun tedavi yöntemini kullanmaya karar verebilme. | P.3.5 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Giriş, dersin amaç ve işleyişinin açıklanması |
2 | Vücutta ve egzersizde enerji transfer sistemler |
3 | Kas fizyolojisi |
4 | Kas iskelet sistemi ve egzersiz |
5 | Sinir fizyolojisi ve nöral kontrol |
6 | Kardiyovasküler sistem ve egzersiz |
7 | Endokrin sistem ve vücut kompozisyonu |
8 | Solunum fizyolojisi ve egzersiz |
9 | İstirahat ve fiziksel aktivitede enerji kapasitesi ve enerji harcamasının ölçülmesi, egzersiz testleri |
10 | Aerobik ve anaerobik egzersiz eğitimi |
11 | Egzersiz sonrası toparlanma |
12 | Termoregülasyon ve egzersiz, Sualtı ve yüksek irtifa fizyolojisi |
13 | Kalp atım hızı ve kan basıncının pratik uygulaması ve klinik ölçümler |
14 | Submaksimal ve maksimal egzersiz testlerinin pratik uygulaması ve klinik ölçümler |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | ACSM`s Guidelines for Exercise Testing and Prescription. 7th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2009. |
McArdle WD, Katch FI, Katch VL. Exercise Physiology: Nutrition, Energy and Human Performance. 7th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2009. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 91 | ||
Toplam Yük / 30 | 3,03 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 |
---|---|---|---|---|
Ö1 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında öğrendiği teorik ve uygulamalı bilgileri ifade edebilme | 5 | - | - |
Ö2 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki hastalıklar hakkında yeni fikirler üretebilme. | 4 | - | - |
Ö3 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki tedaviler hakkında farklı fikirler üretebilme. | 4 | - | - |
Ö4 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki tedavi yöntemlerini uygulayabilme. | 4 | - | - |
Ö5 | Temel sağlık alanı ve Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanı konularında yeterli bilgiye sahip olabilme. | 5 | - | - |
Ö6 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanı konularındaki vakaları ve sorunları yorumlayabilme. | 5 | - | - |
Ö7 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemleri bilme. | - | 5 | - |
Ö8 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemleri analiz edebilme. | - | 5 | - |
Ö9 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki müdahale yaklaşımlarını değerlendirebilme. | - | 5 | - |
Ö10 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemlere uygun tedavi yöntemleri üretebilme. | - | 4 | - |
Ö11 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemlere uygun müdahale yaklaşımalrı uygulayabilme. | - | 5 | - |
Ö12 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemleri yorumlayabilme. | - | 5 | - |
Ö13 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemlerin müdahale yaklaşımlarını analiz edebilme. | - | 5 | - |
Ö14 | Alanı ile ilgili bir süreci, olayı, vakayı, ürünü veya donanımını anlar. | - | - | 4 |
Ö15 | Alanı ile ilgili bir süreci, olayı, vakayı, ürünü veya donanımını ifade edebilme. | - | - | 3 |
Ö16 | Alanı ile ilgili sorunları açıklayabilme. | - | - | 4 |
Ö17 | Rehabilitasyondaki bir süreci, olayı, vakayı, ürünü fark edebilme. | - | - | 5 |
Ö18 | Rehabilitasyondaki bir sürecin, olayın, vakanın, uygun tedavi yöntemini kullanmaya karar verebilme. | - | - | 4 |