İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
02330105 Egzersiz Fizyolojisi 2 Güz 3 2+0+0 3 3
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Büşra ALKAN
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Dr. Öğr. Üyesi Büşra ALKAN B-228 [email protected] 7659 Perşembe
10.00
Dersin İçeriği
Kardiyovasküler sistem ve egzersiz, kardiyovasküler regülasyon ve integrasyon, kardiyovasküler sistemin fonksiyonel kapasitesinin değerlendirilmesi, kişisel farklılıklar ve enerji kapasitesinin ölçülmesi, egzersiz testleri, istirahat ve fiziksel aktivitede enerji harcaması, aerobik ve anaerobik eğitim, maksimal aerobik gücü etkileyen faktörler, toparlanma, pulmoner sistem ve egzersiz, solunum kontrolü, asit-baz dengesi, kas fizyolojisi, kas-iskelet sistemi ve egzersiz, sinir fizyolojisi, eksitasyon, inhibisyon, nöral kontrol, propriyosepsiyon ve kinestezi, kas kuvvetinin ölçülmesi ve artırılması, egzersiz ve hormonal sistem, ergojenik yardım, termoregülasyon ve egzersiz, sualtı ve yüksek irtifa fizyolojisi, vücut kompozisyonu.
Dersin Amacı
Dersin amacı, değişik çevresel şartları altında egzersizin vücut sistemlerine olan etkisinin öğretilmesi, egzersiz sırasında oluşabilecek problemleri değerlendirme, egzersiz önerilerinin kavranmasını ve temel uygulamaya yansıtılmasını sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P2 Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki sorunları tanımlar, değerlendirir ve bilimsel kanıtlara dayalı uygun değerlendirme ve müdahale yaklaşımlarını planlar. 5
P3 Fizyoterapinin çeşitli uygulama alanlarında vaka temelli klinik karar verme becerisine sahiptir. 4
P1 Temel sağlık bilimlerine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir; bu bilgiyi fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında etkin biçimde kullanır. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Egzersiz sonrası toparlanma süreçlerini, çevresel ve bireysel faktörlerin egzersiz performansına etkilerini analiz eder. P.2.16 1
Ö2 Egzersiz fizyolojisi ilkelerine uygun olarak uygulama tekniğini bilir ve sonuçlara göre bireye özgü egzersiz reçetesi ve programı oluşturur. P.3.7 1
Ö3 Egzersiz sırasında kalp-dolaşım, solunum, kas-iskelet, sinir ve endokrin sistemlerin akut ve kronik fizyolojik yanıtlarını açıklar. P.1.13 1
Ö4 Vücutta enerji üretim sistemlerini (aerobik ve anaerobik) açıklar, istirahat ve egzersiz sırasında enerji harcamasını değerlendirir. P.1.14 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Giriş, dersin amaç ve işleyişinin açıklanması
2 Vücutta ve egzersizde enerji transfer sistemler
3 Kas fizyolojisi
4 Kas iskelet sistemi ve egzersiz
5 Sinir fizyolojisi ve nöral kontrol
6 Kardiyovasküler sistem ve egzersiz
7 Endokrin sistem ve vücut kompozisyonu
8 Solunum fizyolojisi ve egzersiz
9 İstirahat ve fiziksel aktivitede enerji kapasitesi ve enerji harcamasının ölçülmesi, egzersiz testleri
10 Aerobik ve anaerobik egzersiz eğitimi
11 Egzersiz sonrası toparlanma
12 Termoregülasyon ve egzersiz, Sualtı ve yüksek irtifa fizyolojisi
13 Kalp atım hızı ve kan basıncının pratik uygulaması ve klinik ölçümler
14 Submaksimal ve maksimal egzersiz testlerinin pratik uygulaması ve klinik ölçümler
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar ACSM`s Guidelines for Exercise Testing and Prescription. 7th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2009.
McArdle WD, Katch FI, Katch VL. Exercise Physiology: Nutrition, Energy and Human Performance. 7th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2009.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Uygulama - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 20 20
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 91
Toplam Yük / 30 3,03
Dersin AKTS Kredisi: 3
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P3
Ö1 Egzersiz sırasında kalp-dolaşım, solunum, kas-iskelet, sinir ve endokrin sistemlerin akut ve kronik fizyolojik yanıtlarını açıklar. 5 - -
Ö2 Vücutta enerji üretim sistemlerini (aerobik ve anaerobik) açıklar, istirahat ve egzersiz sırasında enerji harcamasını değerlendirir. 5 - -
Ö3 Egzersiz sonrası toparlanma süreçlerini, çevresel ve bireysel faktörlerin egzersiz performansına etkilerini analiz eder. - 4 -
Ö4 Egzersiz fizyolojisi ilkelerine uygun olarak uygulama tekniğini bilir ve sonuçlara göre bireye özgü egzersiz reçetesi ve programı oluşturur. - - 4