Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02330103 | Fizyoterapide Ölçme ve Değerlendirme | 2 | Güz | 3 | 2+0+2 | 4 | 4 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Necmiye ÜN YILDIRIM |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Prof. Dr. Necmiye ÜN YILDIRIM | B-230 | [email protected] | 0000 |
Dersin İçeriği
Hasta hikayesi ve genel fizyoterapi değerlendirmeleri, hareketin temel prensipleri, postür analizi (anterior, lateral, posterior), kısalık ve esneklik testleri, antropometrik ölçümler (çevre, uzunluk, çap ve yağ ölçümleri), normal eklem hareketi ve kas kuvveti değerlendirmeleri
Dersin Amacı
Dersin amacı; öğrencilerin, hasta hikayesi alma, genel fizyoterapi değerlendirmeleri, hareketin temel prensipleri, postür analizi (lateral, anterior,posterior), kısalık testleri, esneklik testleri, antropometrik ölçümler, normal eklem hareketi ve kas kuvveti değerlendirmeleri konusunda, pratik-teorik bilgi ve becerileri kazanmalarını sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P2 | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki sorunları tanımlar, değerlendirir ve bilimsel kanıtlara dayalı uygun değerlendirme ve müdahale yaklaşımlarını planlar. | 4 |
| P4 | Fizyoterapi süreçlerinde hasta, hasta yakını ve sağlık ekibiyle etkin iletişim kurar; ekip çalışmasında aktif rol alır. | 3 |
| P1 | Temel sağlık bilimlerine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir; bu bilgiyi fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında etkin biçimde kullanır. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Kas kısalık, esneklik ve kuvvet testlerini doğru pozisyon ve teknikle uygular. | P.2.12 | 1,7 |
| Ö2 | Fizyoterapi değerlendirme sonuçlarını tedavi planlamasında kullanır. | P.2.14 | 1,7 |
| Ö3 | Kas kuvvetini doğru pozisyon ve teknikte ölçer. | P.3.4 | 1,7 |
| Ö4 | Sağlıklı ve farklı tanıları olan bireylerin postür analizini yapabilir. | P.3.5 | 1,7 |
| Ö5 | Gonyometrik ölçüm tekniklerini tanır ve eklem hareket açıklığını doğru şekilde ölçer. | P.6.2 | 1,7 |
| Ö6 | Antropometrik ölçümler (çevre, uzunluk, deri kıvrım) ile vücut kompozisyonunu değerlendirir. | P.6.3 | 1,7 |
| Ö7 | Ölçüm sonuçlarını analiz eder, normal değerlerle karşılaştırır ve klinik anlamını yorumlar. | P.2.13 | 1,7 |
| Ö8 | Ölçme sürecinde etik ilkeleri ve hasta güvenliğini gözetir. | P.10.5 | 1,7 |
| Ö9 | Ölçme ve değerlendirme kavramlarını, geçerlik–güvenirlik ilkelerini açıklar. | P.1.27 | 1,7 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Giriş, dersin amaç ve işleyişinin açıklanması hasta hikayesi, hareketin temel prensipleri |
| 2 | Postür analizi (anterior ve lateral postür analizi) nasıl yapılır, anterior ve lateral postür analizinde nelere bakılır, ne tür deformitelerle karşılaşılır. |
| 3 | Posterior postür analizinde nelere bakılır, hangi deformitelerle karşılaşılır. Skolyoz değerlendirilmesinde nelere bakılır. |
| 4 | Kısalık nedir, farklı kas gruplarında nasıl değerlendirilir? Eseneklik nedir? Nasıl değerlendirilir? |
| 5 | Antropometri nedir? Farklı vücut kısımlarının çevre ve uzunluk ölçüm değerlendirmeleri nasıl yapılır? |
| 6 | Farklı vücut kısmlarının çap ve yağ dokusu ölçümleri nasıl yapılır? |
| 7 | Ara Sınav |
| 8 | Normal eklem hareketi değerlendirmesi nasıl yapılır? Farklı vücut kısımlarının gonyometrik ölçümlerinin uygulamalı olarak yapılması. |
| 9 | Normal eklem hareketi değerlendirmesi nasıl yapılır? Farklı vücut kısımlarının gonyometrik ölçümlerinin uygulamalı olarak yapılması. |
| 10 | Kas kuvvetine etki eden faktörler ve ölçüm yöntemleri nelerdir? Vücut kaslarının kuvvet değerlendirmeleri. |
| 11 | Vücut kaslarının kuvvet değerlendirmeleri. |
| 12 | Vücut kaslarının kuvvet değerlendirmeleri |
| 13 | Vücut kaslarının kuvvet değerlendirmeleri. |
| 14 | Final sınavı. |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Otman AS, Köse N. Tedavi Hareketlerinde Temel Değerlendirme Prensipleri. 4. baskı Yücel Ofset Matbaacılık. Ankara, 2008. |
| Kas İskelet Sisteminde Pratik Ölçme ve Değerlendirme |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 20 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 40 (%) |
| Toplam | 60 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 14 | 2 | 28 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 4 | 4 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 120 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P6 | P10 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Ölçme ve değerlendirme kavramlarını, geçerlik–güvenirlik ilkelerini açıklar. | - | - | - | - | - |
| Ö2 | Kas kısalık, esneklik ve kuvvet testlerini doğru pozisyon ve teknikle uygular. | - | - | - | - | - |
| Ö3 | Ölçüm sonuçlarını analiz eder, normal değerlerle karşılaştırır ve klinik anlamını yorumlar. | - | - | - | - | - |
| Ö4 | Fizyoterapi değerlendirme sonuçlarını tedavi planlamasında kullanır. | - | - | - | - | - |
| Ö5 | Kas kuvvetini doğru pozisyon ve teknikte ölçer. | - | - | - | - | - |
| Ö6 | Sağlıklı ve farklı tanıları olan bireylerin postür analizini yapabilir. | - | - | - | - | - |
| Ö7 | Gonyometrik ölçüm tekniklerini tanır ve eklem hareket açıklığını doğru şekilde ölçer. | - | - | - | - | - |
| Ö8 | Antropometrik ölçümler (çevre, uzunluk, deri kıvrım) ile vücut kompozisyonunu değerlendirir. | - | - | - | - | - |
| Ö9 | Ölçme sürecinde etik ilkeleri ve hasta güvenliğini gözetir. | - | - | - | - | - |
