Elektrik Elektronik Mühendisliği
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Elektrik Elektronik Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Elektrik Elektronik Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 05171714 | Digital Signal Processing | 4 | Bahar | 8 | 3+0+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Yüzyüze ders anlatımı. |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | Öğrenciler Sinyaller ve Sistemler dersinde anlatılan konuları anlamış olmalıdır. |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi İbrahim ONARAN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi İbrahim ONARAN | A-125 | [email protected] | 7678 | Salı 10:30-11:30 |
Dersin İçeriği
Kesik (ayrık) zamanlı işaret ve sistemler hakkında genel bilgiler verilecektir. Daha sonra kesik zamanlı işaretlerin Z dönüşümü, Kesik Zamanlı Fourier Dönüşümü (DTFT), Kesik Fourier Dönüşümü (DFT) gibi dönüşümlerin tanımları ve hesaplanması gösterilerek ayrık zamanlı sistemlerin çalışma prensiplerinin anlaşılmasını sağlayan araçlar tanıtılacaktır. Sürekli zamanlı işaretlerin örneklenmesi, örneklerinden yeniden oluşturulması ve sürekli zamanlı sistemlerin ayrık zamanlı sistemler tarafından benzetimi ele alınacaktır. Dijital süzgeçler tasarlayarak ayrık zamanlı işaretlerin belli frekanslarının süzülmesi gösterilecektir. Farklı sıklıkla örneklenmiş işaretlerin işlenmesi ve bu işleme yönelik sistem tasarımı hakkında bilgi verilecektir. Kesik Fourier Dönüşümün hızlı hesaplanmasını sağlayan Hızlı Fourier Dönüşüm (FFT) algoritmaları incelenecektir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı kesik zamanlı işaretlerin sürekli zamanlı işaretler ile ilişkisini ve kesik zamanlı sistemleri ve işaretleri analiz etmemize yardımcı olan araçları öğretmektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Matematik, fen bilimleri ve mühendislikle ilgili konularda sağlam bir bilgi birikimi ve bu bilgileri karmaşık mühendislik sorunlarını çözme yeteneği. | 5 |
| P2 | Zorlu mühendislik sorunlarını tespit etme, açıklama, matematiksel bir şekilde ifade etme ve çözme yeteneği; bu amaçla uygun analiz ve modelleme tekniklerini seçme ve kullanma yeteneği. | 4 |
| P3 | Belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçek dünya sınırları ve şartları içinde tasarlama yeteneği; bu hedefe ulaşmak için güncel tasarım tekniklerini kullanma yeteneği. | 3 |
| P4 | Mühendislik uygulamalarında ortaya çıkan karmaşık sorunların analiz edilmesi ve çözülmesi için gereken güncel teknikleri ve araçları geliştirme, tercih etme ve kullanma yeteneği; bilgi teknolojilerini etkili bir şekilde kullanabilme becerisi. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Sürekli ve ayrık zamanlı işaretlerde fazör kavramını bilir ve sistemlerin sinüzoidal işaretlere karşı verdiği cevabı hesaplayabilir. | P.1.84 | 1,3 |
| Ö2 | Sürekli Zaman Fourier Dönüşümü, Fourier Katsayıları ve Laplace Dönüşümü hakkında bilgi sahibi olur. | P.1.85 | 1,3 |
| Ö3 | Ayrık Zaman Fourier Dönüşümü (DTFT), Fourier Katsayıları, Ayrık Fourier Dönüşümü (DFT) ve Z Dönüşümü hakkında bilgi sahibi olur. | P.2.72 | 1,3 |
| Ö4 | Ayrık zamanlı sistemlerin gerçeklenmesi hakkında bilgi sahibi olur | P.2.73 | 1,3 |
| Ö5 | Ayrık zamanlı filtrelerin tasarımı, uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur | P.3.19 | 1,3 |
| Ö6 | Hızlı Fourier Dönüşüm (FFT) algoritmalarını bilir. | P.3.20 | 3 |
| Ö7 | Sürekli zamanlı işaretlerin örneklenmesi ve çoklu örnekleme hızında işaret işleme hakkında bilgi sahibi olur. | P.4.36 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Giriş, Sayısal sinyallerin tanıtımı |
| 2 | Ayrık zamanlı sinyaller ve sistemler |
| 3 | Ayrık zamanlı sistemler, z-dönüşümü |
| 4 | Z-dönüşümü ve LTI sistemlere uygulanması |
| 5 | Sinyallerin frekans çözümlemesi |
| 6 | LTI sistemlerin frekans bölgesi analizi |
| 7 | Sinyallerin örneklenmesi ve yeniden oluşturulması |
| 8 | Ayrık Fourier dönüşümü (DFT) |
| 9 | Hızlı Fourier Dönüşümü (FFT) |
| 10 | Ayrık zamanlı sistemlerin gerçeklenmesi |
| 11 | Sistem gerçeklenmesi ve Süzgeç tasarım |
| 12 | Sayısal Süzgeçlerin tasarımı |
| 13 | Çoklu örnekleme hızında sayısal işaret işleme |
| 14 | Genel tekrar |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Sayısal İşaret İşleme, John G. Proakis, 4th Ed. |
| Digital Signal Processing, A Computer-Based Approach; 4th Ed.; S. K. Mitra; McGraw-Hill Inc.; ISBN: 9780072513783 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Ödev | 6 | 25 (%) |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 35 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 40 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Ara Sınav | 1 | 22 | 22 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 6 | 6 | 36 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 24 | 24 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 180 | ||
| Toplam Yük / 30 | 6 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P4 |
|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Sürekli ve ayrık zamanlı işaretlerde fazör kavramını bilir ve sistemlerin sinüzoidal işaretlere karşı verdiği cevabı hesaplayabilir. | 5 | - | - | - |
| Ö2 | Sürekli Zaman Fourier Dönüşümü, Fourier Katsayıları ve Laplace Dönüşümü hakkında bilgi sahibi olur. | 5 | - | - | - |
| Ö3 | Ayrık Zaman Fourier Dönüşümü (DTFT), Fourier Katsayıları, Ayrık Fourier Dönüşümü (DFT) ve Z Dönüşümü hakkında bilgi sahibi olur. | - | 4 | - | - |
| Ö4 | Ayrık zamanlı sistemlerin gerçeklenmesi hakkında bilgi sahibi olur | - | 4 | - | - |
| Ö5 | Ayrık zamanlı filtrelerin tasarımı, uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur | - | - | 3 | - |
| Ö6 | Hızlı Fourier Dönüşüm (FFT) algoritmalarını bilir. | - | - | 3 | - |
| Ö7 | Sürekli zamanlı işaretlerin örneklenmesi ve çoklu örnekleme hızında işaret işleme hakkında bilgi sahibi olur. | - | - | - | 4 |
