İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Elektrik Elektronik Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
05160606 Control Engineering 3 Bahar 6 3+0+0 3 6
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi İbrahim ONARAN
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Dr. Öğr. Üyesi İbrahim ONARAN A-125 [email protected] 7678 Salı
15:30-16:30
Dersin İçeriği
Sistemlerin matematiksel modelleri. Durum değişkenli modeller: Sinyal akışlı grafik durum modelleri. Geribesleme kontrol sistemlerinin özellikleri ve performansı. Lineer geri bildirim sistemlerinin kararlılığı: Routh-Hurwitz kriteri. Kök locus yöntemi. Frekans cevabı yöntemleri: Bode diyagramı. Frekans domenindeki kararlılık: Nyquist kriteri.
Dersin Amacı
Bu ders, öğrencinin sistemlerin matematiksel modellemesini yapabilmesini sağlamaktır. Ayrıca bu ders, kontrol tekniklerini öğretmeyi ve sistem cevabını yorumlamayı amaçlamaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Matematik, fen bilimleri ve mühendislikle ilgili konularda sağlam bir bilgi birikimi ve bu bilgileri karmaşık mühendislik sorunlarını çözme yeteneği. 5
P2 Zorlu mühendislik sorunlarını tespit etme, açıklama, matematiksel bir şekilde ifade etme ve çözme yeteneği; bu amaçla uygun analiz ve modelleme tekniklerini seçme ve kullanma yeteneği. 5
P3 Belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçek dünya sınırları ve şartları içinde tasarlama yeteneği; bu hedefe ulaşmak için güncel tasarım tekniklerini kullanma yeteneği. 5
P4 Mühendislik uygulamalarında ortaya çıkan karmaşık sorunların analiz edilmesi ve çözülmesi için gereken güncel teknikleri ve araçları geliştirme, tercih etme ve kullanma yeteneği; bilgi teknolojilerini etkili bir şekilde kullanabilme becerisi. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Elektrik-Elektronik sistemlerde durum değişkenleri, durum modeli kavramlarını bilmeli. P.4.10 1,3
Ö2 Doğrusal sistemlerin transfer fonksiyonlarını hesaplar. P.1.40 1,3
Ö3 Elektronik ve mekanik sistem elemanlarının karakteristik özelliklerini bilir. P.2.74 1,3
Ö4 Sistemlerin çözümünü Laplace dönüşümü kullanarak hesaplar. P.3.21 1,3
Ö5 Kalıcı durum hatalarını bilir. P.2.75 1
Ö6 Nedensellik, zamanla değişmezlik, lineerlilik ve kararlılık gibi çeşitli sistem özelliklerini anlamak. P.3.22 1,3
Ö7 Desibel kavramını bilir ve hesaplarını yapabilir. P.1.86 1
Ö8 Kontrolcü çeşitlerini bilir ve verilen özelliklere göre tasarım yapar. P.4.37 3
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Kontrol Mühendisliğine giriş, Laplace Dönüşümleri
2 Elektriksel ve mekanik sistemlerin transfer fonksiyonları, Ağ (göz) analizi
3 Doğrusallaştırma ve Durum Uzay Gösterimi
4 Birinci ve ikinci dereceden sistemlerin zaman cevabı
5 Üst dereceli sistemler, Durum Uzay modellerinin Laplace dönüşümü ve zaman cevabı, sistemlerin indirgenmesi
6 Sinyal akış grafiği, alternatif gösterimler, benzerlik dönüşümleri
7 Kararlılık, Routh-Hurwitz kriteri
8 Kalıcı durum hataları ve kök yer eğrisi tekniği
9 Kök yer eğrisi çizimi, kazanç değiştirerek tasarım
10 İdeal entegratör, faz gecikmeli kompansatör, PD kompansatör
11 Faz gecikmeli, PI, PID kompansatörler
12 Frekans cevap teknikleri, Bode çizimleri, Nyquist kriteri
13 Zaman gecikmeli sistemler, Nichols grafiği, sistemlerin frekans ve zaman cevapları arasındaki ilişki
14 Frekans cevabından sistem benzetimi, frekans bölgesinde faz gecikmeli ve ilerletmeli sistem tasarımı.
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Control Systems Engineering, Norman S. Nise, Wiley, 8th edition.
Modern Control Systems, by Richard C. Dorf, Robert H. Bishop, 11th Edition, Prentice Hall, (2008)
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Ödev 5 20 (%)
Sunum - -
Projeler - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 35 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 45 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 5 12 60
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 3 3
Diğer 1 30 30
Toplam İş Yükü: 180
Toplam Yük / 30 6
Dersin AKTS Kredisi: 6
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P3 P4
Ö1 Doğrusal sistemlerin transfer fonksiyonlarını hesaplar. 5 - - -
Ö2 Desibel kavramını bilir ve hesaplarını yapabilir. 4 - - -
Ö3 Elektronik ve mekanik sistem elemanlarının karakteristik özelliklerini bilir. - 4 - -
Ö4 Kalıcı durum hatalarını bilir. - 5 - -
Ö5 Sistemlerin çözümünü Laplace dönüşümü kullanarak hesaplar. - - 4 -
Ö6 Nedensellik, zamanla değişmezlik, lineerlilik ve kararlılık gibi çeşitli sistem özelliklerini anlamak. - - 5 -
Ö7 Elektrik-Elektronik sistemlerde durum değişkenleri, durum modeli kavramlarını bilmeli. - - - 4
Ö8 Kontrolcü çeşitlerini bilir ve verilen özelliklere göre tasarım yapar. - - - 5