Elektrik Elektronik Mühendisliği
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Elektrik Elektronik Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Elektrik Elektronik Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 05160606 | Control Engineering | 3 | Bahar | 6 | 3+0+0 | 3 | 6 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi İbrahim ONARAN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi İbrahim ONARAN | A-125 | [email protected] | 7678 | Salı 15:30-16:30 |
Dersin İçeriği
Sistemlerin matematiksel modelleri. Durum değişkenli modeller: Sinyal akışlı grafik durum modelleri. Geribesleme kontrol sistemlerinin özellikleri ve performansı. Lineer geri bildirim sistemlerinin kararlılığı: Routh-Hurwitz kriteri. Kök locus yöntemi. Frekans cevabı yöntemleri: Bode diyagramı. Frekans domenindeki kararlılık: Nyquist kriteri.
Dersin Amacı
Bu ders, öğrencinin sistemlerin matematiksel modellemesini yapabilmesini sağlamaktır. Ayrıca bu ders, kontrol tekniklerini öğretmeyi ve sistem cevabını yorumlamayı amaçlamaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Matematik, fen bilimleri ve mühendislikle ilgili konularda sağlam bir bilgi birikimi ve bu bilgileri karmaşık mühendislik sorunlarını çözme yeteneği. | 5 |
| P2 | Zorlu mühendislik sorunlarını tespit etme, açıklama, matematiksel bir şekilde ifade etme ve çözme yeteneği; bu amaçla uygun analiz ve modelleme tekniklerini seçme ve kullanma yeteneği. | 5 |
| P3 | Belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçek dünya sınırları ve şartları içinde tasarlama yeteneği; bu hedefe ulaşmak için güncel tasarım tekniklerini kullanma yeteneği. | 5 |
| P4 | Mühendislik uygulamalarında ortaya çıkan karmaşık sorunların analiz edilmesi ve çözülmesi için gereken güncel teknikleri ve araçları geliştirme, tercih etme ve kullanma yeteneği; bilgi teknolojilerini etkili bir şekilde kullanabilme becerisi. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Elektrik-Elektronik sistemlerde durum değişkenleri, durum modeli kavramlarını bilmeli. | P.4.10 | 1,3 |
| Ö2 | Doğrusal sistemlerin transfer fonksiyonlarını hesaplar. | P.1.40 | 1,3 |
| Ö3 | Elektronik ve mekanik sistem elemanlarının karakteristik özelliklerini bilir. | P.2.74 | 1,3 |
| Ö4 | Sistemlerin çözümünü Laplace dönüşümü kullanarak hesaplar. | P.3.21 | 1,3 |
| Ö5 | Kalıcı durum hatalarını bilir. | P.2.75 | 1 |
| Ö6 | Nedensellik, zamanla değişmezlik, lineerlilik ve kararlılık gibi çeşitli sistem özelliklerini anlamak. | P.3.22 | 1,3 |
| Ö7 | Desibel kavramını bilir ve hesaplarını yapabilir. | P.1.86 | 1 |
| Ö8 | Kontrolcü çeşitlerini bilir ve verilen özelliklere göre tasarım yapar. | P.4.37 | 3 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Kontrol Mühendisliğine giriş, Laplace Dönüşümleri |
| 2 | Elektriksel ve mekanik sistemlerin transfer fonksiyonları, Ağ (göz) analizi |
| 3 | Doğrusallaştırma ve Durum Uzay Gösterimi |
| 4 | Birinci ve ikinci dereceden sistemlerin zaman cevabı |
| 5 | Üst dereceli sistemler, Durum Uzay modellerinin Laplace dönüşümü ve zaman cevabı, sistemlerin indirgenmesi |
| 6 | Sinyal akış grafiği, alternatif gösterimler, benzerlik dönüşümleri |
| 7 | Kararlılık, Routh-Hurwitz kriteri |
| 8 | Kalıcı durum hataları ve kök yer eğrisi tekniği |
| 9 | Kök yer eğrisi çizimi, kazanç değiştirerek tasarım |
| 10 | İdeal entegratör, faz gecikmeli kompansatör, PD kompansatör |
| 11 | Faz gecikmeli, PI, PID kompansatörler |
| 12 | Frekans cevap teknikleri, Bode çizimleri, Nyquist kriteri |
| 13 | Zaman gecikmeli sistemler, Nichols grafiği, sistemlerin frekans ve zaman cevapları arasındaki ilişki |
| 14 | Frekans cevabından sistem benzetimi, frekans bölgesinde faz gecikmeli ve ilerletmeli sistem tasarımı. |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Control Systems Engineering, Norman S. Nise, Wiley, 8th edition. |
| Modern Control Systems, by Richard C. Dorf, Robert H. Bishop, 11th Edition, Prentice Hall, (2008) |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Ödev | 5 | 20 (%) |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 35 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 45 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 5 | 12 | 60 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 3 | 3 |
| Diğer | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü: | 180 | ||
| Toplam Yük / 30 | 6 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P4 |
|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Doğrusal sistemlerin transfer fonksiyonlarını hesaplar. | 5 | - | - | - |
| Ö2 | Desibel kavramını bilir ve hesaplarını yapabilir. | 4 | - | - | - |
| Ö3 | Elektronik ve mekanik sistem elemanlarının karakteristik özelliklerini bilir. | - | 4 | - | - |
| Ö4 | Kalıcı durum hatalarını bilir. | - | 5 | - | - |
| Ö5 | Sistemlerin çözümünü Laplace dönüşümü kullanarak hesaplar. | - | - | 4 | - |
| Ö6 | Nedensellik, zamanla değişmezlik, lineerlilik ve kararlılık gibi çeşitli sistem özelliklerini anlamak. | - | - | 5 | - |
| Ö7 | Elektrik-Elektronik sistemlerde durum değişkenleri, durum modeli kavramlarını bilmeli. | - | - | - | 4 |
| Ö8 | Kontrolcü çeşitlerini bilir ve verilen özelliklere göre tasarım yapar. | - | - | - | 5 |
