İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Elektrik Elektronik Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
05150505 Yapay Zekaya Giriş 3 Güz 5 3+0+0 3 3
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler 1. Teorik Anlatım: Konular ders kapsamında teorik olarak anlatılır. Öğrenciler programlamanın temel kavramlarını ve algoritmaların mantığını kavrayabilmeleri için konu anlatımları dinler. 2. Uygulamalı Çalışmalar: Öğrenciler, teorik olarak anlatılan konuların uygulamasını yapmak için ders eğitmeni mentorlüğünde çeşitli örneklerle çalışmalar gerçekleştirir. Kazanımlar elde edilmeye çalışılır. 3. Adım Adım Çözümleme: Karşılaşılan problemler adım adım çözülerek her adımın nasıl işlediği açıklanır. Bu yöntemle öğrencilerin konulara daha hakim olması sağlanır. 4.Gerçek Hayat Örnekleri: Konuların daha iyi anlaşılması için gerçek hayattan örnekler ve problem senaryoları sunulur. Böylece öğrenciler öğrendiklerini pratikte nasıl kullanacağını görür. 5. Laboratuvar Föyleri ve Quizler: Haftalık laboratuvar föyleri ve sınav öncesi quizler ile öğrencilerin ilerlemesi değerlendirilir, konuların anlaşılıp anlaşılmadığı takip edilir.
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar Dersin herhangi bir ön koşulu bulunmamaktadır. Tüm öğrencilere temel seviyeden başlanarak eğitim verilmektedir.
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Öğr.Gör. Uğur POLAT
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Öğr.Gör. Uğur POLAT -A122 TSMYO T213 [email protected] 7860 Pazartesi
15:00-16:00
Dersin İçeriği
Yapay Zekâ Temel Kavramlar
Etmenler (Ajanlar)
Problem Çözme ve Arama
Bilgisiz Arama Yöntemleri
Bilgili Arama Yöntemleri
Makine Öğrenmesine Giriş
Sınıflandırma Algoritmaları
Kümelenme ve Boyut İndirgeme
Derin Öğrenmeye Giriş
Konvolüsyonel Sinir Ağları (CNN)
Doğal Dil İşleme (NLP)
Takviyeli Öğrenme (Reinforcement Learning)
Münazara ve Değerlendirme
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilere yapay zeka (YZ) kavramlarının temelini kazandırmak, YZ'nin nasıl çalıştığını, temel algoritmalarını ve uygulama alanlarını anlamalarını sağlamaktır. Öğrenciler, yapay zekanın tarihçesi, makine öğrenmesi, derin öğrenme, doğal dil işleme ve bilgisayarla görme gibi alt disiplinlere giriş yaparak, teorik bilgileri pratik uygulamalarla birleştireceklerdir.

Dersin sonunda öğrenciler, YZ'nin temel algoritmalarını tanıyabilecek, farklı veri türleriyle çalışarak algoritmalar geliştirebilecek, etik ve toplumsal etkilerini tartışabilecek, gerçek dünya problemlerine çözüm üretebilecek bir seviyeye ulaşacaktır. Ders, yapay zekanın bilimsel ve teknik yönlerini anlamak isteyen öğrencilere temel bir çerçeve sunarken, gelecekte YZ alanında daha ileri düzey çalışmalara hazırlık sağlar.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri X
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Matematik, fen bilimleri ve mühendislikle ilgili konularda sağlam bir bilgi birikimi ve bu bilgileri karmaşık mühendislik sorunlarını çözme yeteneği. 5
P2 Zorlu mühendislik sorunlarını tespit etme, açıklama, matematiksel bir şekilde ifade etme ve çözme yeteneği; bu amaçla uygun analiz ve modelleme tekniklerini seçme ve kullanma yeteneği. 5
P5 Karmaşık mühendislik sorunlarını veya disipline özgü araştırma konularını incelemek için deneylerin planlanması, gerçekleştirilmesi, verilerin toplanması, sonuçların analiz edilmesi ve yorumlanmasına dair yetenek. 4
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Mühendislik problemlerine yaklaşık çözüm yöntemi geliştirme becerilerini sahip olur. P.1.2 1,2,5
Ö2 Bilgisayar destekli analiz ve hesaplamaları yapar. P.4.4
Ö3 Ekip halinde çalışma becerisi elde eder. P.6.2 2,5
Ö4 Bir mühendislik problemi hakkında farklı disiplinlerle çalışır, problemin çözümüne yönelik rapor hazırlar. P.6.3 2,5
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Yapay Zekâ Temel Kavramlar
2 Etmenler (Ajanlar)
3 Problem Çözme ve Arama
4 Bilgisiz Arama Yöntemleri
5 Bilgili Arama Yöntemleri
6 Makine Öğrenmesine Giriş
7 Sınav Öncesi Quiz ve Genel Tekrar
8 Ara Sınav
9 Sınıflandırma Algoritmaları
10 Kümelenme ve Boyut İndirgeme
11 Derin Öğrenmeye Giriş
12 Konvolüsyonel Sinir Ağları (CNN)
13 Doğal Dil İşleme (NLP)
14 Takviyeli Öğrenme (Reinforcement Learning)
15 Sınav Öncesi Quiz ve Münazara Çalışması
16 Final Sınavı
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Stuart Russell, Peter Norvig,"Artificial Intelligence-A Modern Approach", 4th Edition, Pearson
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Ödev - -
Sunum 1 20 (%)
Projeler - -
Kısa sınav (Quiz) 2 10 (%)
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 30 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 40 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 1 14
Ara Sınav 1 7 7
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 1 10 10
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 16 16
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 99
Toplam Yük / 30 3,30
Dersin AKTS Kredisi: 3
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P4 P6
Ö1 Mühendislik problemlerine yaklaşık çözüm yöntemi geliştirme becerilerini sahip olur. 5 5 4
Ö2 Bilgisayar destekli analiz ve hesaplamaları yapar. 5 5 4
Ö3 Ekip halinde çalışma becerisi elde eder. 5 5 4
Ö4 Bir mühendislik problemi hakkında farklı disiplinlerle çalışır, problemin çözümüne yönelik rapor hazırlar. 5 5 4