İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Bilgisayar Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
05080002 Dağıtık Sistemler 4 Bahar 8 3+0+0 3 5
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Ali Osman ÇIBIKDİKEN
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Dr. Öğr. Üyesi Ali Osman ÇIBIKDİKEN A-124 [email protected] 7585 Pazartesi
14.00-15.00
Dersin İçeriği
Süreç Senkronizasyonu ve Kilitlenmeler, İş Parçacığı Senkronizasyonu, Dağıtık Sistemlerde Senkronizasyon, Zaman Yönetimi, Merkezi Algoritmalar, Lamport'un Dağıtılmış Algoritması, Token Tabanlı ve Sezgisel Algoritmalar, Dağıtılmış Kilitlenme Algılama: Merkezileştirilmiş ve Dağıtılmış Algoritmalar, Seçim Algoritmaları, Anlaşma Protokolleri: Bizans Anlaşması, Dağıtık Sistemlerde Dinamik Çizelgeleme, Dağıtık Dosya Sistemleri, Dağıtık Sistemlerde Hata Toleransı, Dağıtılmış Gerçek Zamanlı Sistemler, Dağıtık Sistemler ve Blokzincir Teknolojisi
Dersin Amacı
Dağıtılmış işletim sistemlerine ve dağıtılmış algoritmalara vurgu yaparak dağıtılmış sistemlerin teori ve uygulamasını tanıtmak
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri X
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi 5
P4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi 5
P5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Dağıtık sistemin ne olduğunu, bir bilgisayar sisteminin neden dağıtık sistem olarak tasarlanması gerektiğini ve bu tür sistemlerde aranan özelliklerin (şeffaflık, ölçeklenebilirlik, açıklık) neler olduğunun açıklanması. P.2.30 1,7
Ö2 Dağıtık sistemlerin işleyişinin altında yatan ilkeleri incelemek, bu ilkelerle ilgili sorunları ve zorlukları belirlemek P.2.31 1,7
Ö3 Hem temel işletim sistemi mekanizmalarını (örneğin, iletişim için temeller, çoklu iş parçacığı, eşzamanlılık vb.) ve/veya daha yüksek seviyeli ara katman hizmetlerini (örneğin, RPC, RMI, mesaj geçişi, kuyruk sistemleri vb.) kullanarak dağıtılmış sistem yazılımı tasarlamak ve oluşturmak P.5.7 1,7
Ö4 Tutarlılık ve çoğaltmanın dağıtılmış sistem tasarımını nasıl etkilediğini açıklamak, ortaya çıkan olası sorunları ve karşılık gelen çözümleri belirlemek P.4.23 1,7
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Giriş, ara bağlantılar, dağıtılmış sistem sınıflandırması, hizmet modelleri istemci-sunucu hesaplama, ağ protokolleri
2 Uzaktan Yordam Çağrıları, Üst düzey iletişim ve yayınlama-üye olma
3 Dağıtılmış Sistemlerde Senkronizasyon
4 Tutarlılık Modelleri: Sıralı Tutarlılık, Nedensel Tutarlılık modelleri, CAP Teoremi, Nihai Tutarlılık
5   Dağıtılmış Karşılıklı Dışlama: Merkezi Algoritmalar, Lamport`un Dağıtılmış Algoritması, Token Tabanlı ve Sezgisel Algoritmalar
6 Dağıtılmış Kilitlenme Algılama: Merkezi ve Dağıtılmış Algoritmalar
7 Seçim Algoritmaları
8 Anlaşma Protokolleri: Bizans Anlaşması
9 Dağıtılmış Sistemlerde Dinamik Çizelgeleme
10 Dağıtılmış Sistemlerde Statik Çizelgeleme
11 Dağıtılmış Dosya Sistemleri
12 Dağıtılmış Sistemlerde Hata Toleransı
13 Dağıtık sistemler ve blokzincir teknolojisi
14 Blokzincir teknolojisinde dağıtık uygulama geliştirme
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Andrew S. Tanenbaum, Maarten van Steen, 2008, Distributed Systems: Principles and Paradigms, 2/E, Prentice-Hall
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 40 (%)
Toplam 80 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 33 33
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 33 33
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 150
Toplam Yük / 30 5
Dersin AKTS Kredisi: 5
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P2 P4 P5
Ö1 Dağıtık sistemin ne olduğunu, bir bilgisayar sisteminin neden dağıtık sistem olarak tasarlanması gerektiğini ve bu tür sistemlerde aranan özelliklerin (şeffaflık, ölçeklenebilirlik, açıklık) neler olduğunun açıklanması. 3 1 4
Ö2 Dağıtık sistemlerin işleyişinin altında yatan ilkeleri incelemek, bu ilkelerle ilgili sorunları ve zorlukları belirlemek 2 5 3
Ö3 Tutarlılık ve çoğaltmanın dağıtılmış sistem tasarımını nasıl etkilediğini açıklamak, ortaya çıkan olası sorunları ve karşılık gelen çözümleri belirlemek 1 2 4
Ö4 Hem temel işletim sistemi mekanizmalarını (örneğin, iletişim için temeller, çoklu iş parçacığı, eşzamanlılık vb.) ve/veya daha yüksek seviyeli ara katman hizmetlerini (örneğin, RPC, RMI, mesaj geçişi, kuyruk sistemleri vb.) kullanarak dağıtılmış sistem yazılımı tasarlamak ve oluşturmak 3 1 4