Bilgisayar Mühendisliği
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Bilgisayar Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Bilgisayar Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
05060006 | Bilgisayar Organizasyonu | 3 | Bahar | 6 | 3+0+0 | 3 | 5 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Ali ÖZTÜRK |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Doç. Dr. Ali ÖZTÜRK | A-127 | [email protected] | 0 | Perşembe 14.00-15.00 |
Dersin İçeriği
Temel bilgisayar organizasyonu ve tasarımı. Talimat getirme, kod çözme ve yürütme döngüleri. Aritmetik ve mantık işlemleri ve aritmetik mantık biriminin tasarımı. CPU organizasyonu Öğretim formatları ve adresleme modları. Kablolu ve mikroprogramlı kontrol organizasyonu. Bellek organizasyonu: statik ve dinamik anılar ve hafıza tasarımı, sanal bellek, önbellek ve yönetimi. Giriş-Çıkış organizasyonu: arayüzey işlemciler ve çevre birimleri. Performans iyileştirmeleri için borulama ve diğer teknikler. Makine dili ve montaj dili.
Dersin Amacı
Bu dersi başarıyla tamamladıktan sonra, öğrenciler bilgisayar sisteminin temel bileşenlerini ve ilişkilerini tanımlayabilecektir. Bir CPU'nun nasıl organize edildiğini ve borulama gibi tekniklerin bir CPU'nun performansını nasıl geliştirdiğini anlayacaklar. Bellek hiyerarşisi fikrini anlayacaklar ve özellikle bellek önbelleklerinde ve sanal bellekte kullanımını anlayacaklar. Öğrenciler bir CPU'nun çevresel aygıtlarla nasıl iletişim kurduğunu anlayacaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | 5 |
P3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Mikroişlemcilerde kontrol algoritmalarının yazılması. | P.3.4 | 1,7 |
Ö2 | İşlemci yapısı ve çalışma mantığı bilgisi. | P.3.21 | 1,7 |
Ö3 | Bilgisayarın ve mikroişlemcinin temel öğeleri ve doğru bileşeni seçebilme bilgisi. | P.2.19 | 1,7 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Giriş |
2 | Temel bilgisayar organizasyonu ve tasarımı |
3 | Talimat getirme, kod çözme ve yürütme döngüleri |
4 | Aritmetik ve mantık işlemleri ve aritmetik mantık biriminin tasarımı |
5 | CPU organizasyonu |
6 | Öğretim formatları ve adresleme modları |
7 | Kablolu ve mikroprogramlı kontrol organizasyonu |
8 | Bellek organizasyonu: statik ve dinamik anılar ve bellek tasarımı, sanal bellek, önbellek ve yönetimi |
9 | Giriş-Çıkış organizasyonu: arayüzey işlemcileri ve çevre birimleri |
10 | Performans iyileştirmeleri için borulama ve diğer teknikler |
11 | Makine dili ve montaj dili |
12 | Uygulamalar |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Computer Organization and Architecture by William Stallings, Prentice Hall, (2002) |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Laboratuvar | - | - |
Uygulama | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 33 | 33 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 33 | 33 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 150 | ||
Toplam Yük / 30 | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P2 | P3 |
---|---|---|---|
Ö1 | Bilgisayarın ve mikroişlemcinin temel öğeleri ve doğru bileşeni seçebilme bilgisi. | 2 | 3 |
Ö2 | Mikroişlemcilerde kontrol algoritmalarının yazılması. | 1 | 4 |
Ö3 | İşlemci yapısı ve çalışma mantığı bilgisi. | 5 | 2 |