Sosyal Hizmet Tezli Yüksek Lisans
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Sosyal Hizmet Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Sosyal Hizmet Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 83811129 | Sosyal Politika ve Sosyal Hizmet Yönetimi | 1 | Güz | 1 | 3+0+0 | 7 | 7 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans (TYYÇ: 7. Düzey / QF-EHEA: 2. Düzey / EQF-LLL: 7. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | Yoktur |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Doğa BAŞER |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Doç. Dr. Doğa BAŞER | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Tanışma ve genel ilkeler ve dersin çerçevesini tartışma. Temel kavramlar. Sosyal politika ve yönetim kavramları sosyal hizmet için neden önemli@f1 Sosyal politika ve sosyal hizmet ilişkisi nasıl açıklanmalı@f2 Sosyal politikanın doğuşu ve gelişimi. İdeolojiler ve devletin değişen rol ve işlevleri Devlet, örgüt/kurum, müracaatçı/hizmetten yararlanan üçgeninde sosyal hizmet: Riskler, olanaklar Değişen devlet, sosyal hizmette yönetim ve yönetişim İnsani hizmet örgütleri: Kapsam ve temel özellikler İnsani hizmet örgütlerinde karar alma: Liderlik, katılım Süpervizyon Tarihsel bir çerçevede Türkiye'de kamu yönetimi sistemini değişimi Türkiye örneğinde sosyal sorunlar ve sosyal hizmetin rolü
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, sosyal politika ve kamu yönetimi disiplinleri ile sosyal hizmet mesleği arasındaki ilişkiyi tarihsel bir perspektif içinde incelemek ve sosyal politikanın gelişimiyle birlikte ortaya çıkan refah devletleri tipolojileri çerçevesinde refah devletine ilişkin farklı ideolojik bakışları sosyal hizmet mesleği odağında tartışmaktır. Ders kapsamında, 1970'lerden itibaren kamu yönetimini ve dezavantajlı gruplara yönelik sosyal politikaları temelden etkileyen neoliberal yaklaşım incelenecek ve sosyal hizmet disiplini üzerindeki etkileri dünyadan ve Türkiye'den politika analizi örnekleriyle tartışılacaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | X |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P5 | Kurum ortamlarında sorumluluk yüklenme | 5 |
| P7 | İnsan hakları ile sosyal ve ekonomik adaleti savunma ve geliştirme | 4 |
| P9 | Sosyal hizmet alanları ile ilgili strateji, politika, plan ve program geliştirme | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Sosyal hizmet alanlarıyla ilgili çalışmalarda ekiplerde liderlik rolü üstlenir. | P.5.2 | 1,3 |
| Ö2 | İnsan haklarını ve sosyal, ırksal, ekonomik ve çevresel adaleti geliştiren politikaları yorumlar ve üretir. | P.7.3 | 1 |
| Ö3 | Müracaatçılara yönelik kurum hizmetlerini planlar, yeni programlar geliştirir. | P.9.1 | 1,3 |
| Ö4 | Çalıştığı kurumun bağlı olduğu mevzuatı yorumlar ve uygulamaya aktarır. | P.9.2 | 1,3 |
| Ö5 | Sosyal refah politikalarının sosyal hizmetlerin sunumunu nasıl etkilediğini değerlendirir. | P.9.3 | 1,3 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Tanışma ve genel ilkeler ve dersin çerçevesini tartışma, Temel kavramlar, Sosyal politika ve yönetim kavramları sosyal hizmet için neden önemli? Sosyal politika ve sosyal hizmet ilişkisi nasıl açıklanmalı? |
| 2 | Sosyal politikanın doğuşu ve gelişimi. İdeolojiler ve devletin değişen rol ve işlevleri |
| 3 | Devlet, örgüt/kurum, müracaatçı/hizmetten yararlanan üçgeninde sosyal hizmet: Riskler, olanaklar |
| 4 | Değişen devlet, sosyal hizmette yönetim ve yönetişim |
| 5 | İnsani hizmet örgütleri: Kapsam ve temel özellikler |
| 6 | İnsani hizmet örgütlerinde karar alma: Liderlik, katılım |
| 7 | Süpervizyon |
| 8 | Tarihsel bir çerçevede Türkiye'de kamu yönetimi sistemini değişimi |
| 9 | Türkiye örneğinde sosyal sorunlar ve sosyal hizmetin rolü |
| 10 | Türkiye örneğinde sosyal sorunlar ve sosyal hizmetin rolü |
| 11 | Türkiye örneğinde sosyal sorunlar ve sosyal hizmetin rolü |
| 12 | Türkiye örneğinde sosyal sorunlar ve sosyal hizmetin rolü |
| 13 | Türkiye örneğinde sosyal sorunlar ve sosyal hizmetin rolü |
| 14 | Türkiye örneğinde sosyal sorunlar ve sosyal hizmetin rolü |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Akarcay Ulutas, D. (2017) "Sosyal Hizmet ve Yönetim Bakış Açısı"Sosyal Hizmeti Yeniden Düşünmek (Ed. Tahir Emre Gencer ve İbrahim Cılga) içinde, ss: 153-170. Nika Yayinevi, Ankara. |
| Brody, R. ve Nair, M.D. (2020). Makro Sosyal Hizmet (Buz, S., Ayalp, M.C. Ceviri Editorler). Nika Yayinevi. Ankara. | |
| Cetin, H. (2018) Sosyal Hizmet Yönetimi Bugünü ve Yarını. Nika Yayinevi, Ankara. | |
| Danış, M.Z. (2007) "Sosyal Hizmet Mesleği ve Disiplininde Sosyal Politikanın Yeri ve Önemi". Toplum ve Sosyal Hizmet. Cilt 18, Sayı 2. Hacettepe Üniversitesi İİBF Sosyal Hizmet Bölümü Yayını. | |
| Dickens, Jonathan. Social Work And Social Policy An Introduction. 2nd ed. London: Routledge, Taylor & Francis, 2009. Print. | |
| Fişek, G. (2007) Sosyal Hizmet ve Sosyal Yardımların Sosyal Politika Araçları İçerisindeki Yeri – "Genel"i "Yerel"e İndirmek"- (Cahit Talas'a Armağan) Ankara. Bu makaleye https://gurhan.fisek.net/sosyal-hizmet-ve-sosyal-yardimlarin-sosyal-politika-araclari-icerisindeki-yeri-geneli-yerele-indirmek/ adresinde erişebilirsiniz). | |
| Hafford Letchfield, T. (2009) Management and Organisations in Social Work". Learning Matters, Exeter-UK. | |
| Ustabaşı Gündüz, D. (2017) "Yeni Kamu Yönetimi Anlayışının Sosyal Hizmet Yönetimine Yansımaları". Sosyal Hizmeti Yeniden Düşünmek (Ed. Tahir Emre Gencer ve İbrahim Cılga) içinde, ss: 171-188. Nika Yayinevi, Ankara. | |
| Yolcuoğlu, İ.G. (2012) "Türkiye'de Sosyal Politika ve Sosyal Hizmetlerin Geliştirilmesi". Toplum ve Sosyal Hizmet. Cilt 23, Sayı 2. Hacettepe Üniversitesi İİBF Sosyal Hizmet Bölümü Yayını. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 70 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 22 | 22 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 20 | 20 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 35 | 35 |
| Diğer | 1 | 25 | 25 |
| Toplam İş Yükü: | 225 | ||
| Toplam Yük / 30 | 7,50 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 8 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P5 | P7 | P9 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Sosyal hizmet alanlarıyla ilgili çalışmalarda ekiplerde liderlik rolü üstlenir. | 5 | - | - |
| Ö2 | İnsan haklarını ve sosyal, ırksal, ekonomik ve çevresel adaleti geliştiren politikaları yorumlar ve üretir. | - | 4 | - |
| Ö3 | Müracaatçılara yönelik kurum hizmetlerini planlar, yeni programlar geliştirir. | - | - | 5 |
| Ö4 | Çalıştığı kurumun bağlı olduğu mevzuatı yorumlar ve uygulamaya aktarır. | - | - | 5 |
| Ö5 | Sosyal refah politikalarının sosyal hizmetlerin sunumunu nasıl etkilediğini değerlendirir. | - | - | 5 |
