İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Sosyal Hizmet Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
83811127 Sosyal Hizmet Uygulamalarında Güçlendirme ve Savunuculuk 1 Güz 1 3+0+0 7 7
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi -
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Anlatım, Soru, Cevap, Tartışma, Ödev Sunumu
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar Yoktur
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Kamil ALPTEKİN
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ
Yardımcı(lar) -
Dersin İçeriği
Ders İçeriğine Giriş, Baskı ve Sosyal Hizmet I, Baskı ve Sosyal Hizmet II, Ayrımcılık ve Sosyal Hizmet I, Ayrımcılık ve Sosyal Hizmet II, Özgürleştirici Değerler, Güç ve Güçlendirme: Neil Thompson, Güç ve Güçlendirme: Kendini Güçlendirme ve Ortaklıkta Çalışma, Güç ve Güçlendirme: Katılım ve Profesyonellik, Sosyal Hizmet Perspektifinden Baskı ve Ayrımcılıkla Başa Çıkma: Ödev Sunumu, Sosyal Hizmet Perspektifinden Baskı ve Ayrımcılıkla Başa Çıkma: Ödev Sunumu, Sosyal Hizmet Perspektifinden Baskı ve Ayrımcılıkla Başa Çıkma: Ev Ödevi Sunumu, Baskıyla Başa Çıkma Sosyal Hizmet Açısından Ayrımcılık ve Ayrımcılık: Ödev Sunumu
Dersin Amacı
Baskı, ayrımcılık ve sosyal adaletsizlik biçimlerinin anlaşılması, sosyal hizmetin özgürleştirici değerleri temelinde bu sorunların irdelenerek eleştirel bir biçimde analiz edilmesi, ayrımcılık karşıtlığı ve ayrımcılık karşıtlığının ortaya çıkışı, temel felsefesi ve teorik temellerinin tartışılması amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P3 Etik yükümlülüklere göre davranma ve karmaşık etik konuları yönetme 5
P4 Profesyonel kimlik geliştirme ve buna uygun davranma 4
P6 Baskı karşıtı uygulamayı benimseme 5
P7 İnsan hakları ile sosyal ve ekonomik adaleti savunma ve geliştirme 4
P8 Bireyler, aileler, gruplar, örgütler, topluluklar ve topluma yönelik ileri genelci sosyal hizmet müdahalesini biyo-psiko-sosyal bakış açısıyla gerçekleştirme 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Sosyal hizmetin etik ilke ve değerlerini ileri sosyal hizmet uygulamasına aktarır. P.3.2 1,5
Ö2 Sosyal hizmetin bilgi, beceri, değerlerini içselleştirir ve bunlara karşı adanmışlık gösterir. P.4.3 1,5
Ö3 Baskı ve ayrımcılığın biçimlerini ve mekanizmalarını analiz eder. P.6.1 1
Ö4 Bireylere, ailelere, gruplara, örgütlere, topluluklara ve topluma yönelik baskı karşıtı sosyal hizmet uygulamalarını gerçekleştirir. P.6.2 1
Ö5 Sosyokültürel farklılığı pozitif bir değer kabul ederek uygulamalarını diğer sosyal hizmet değerleriyle uyumlu bir şekilde yapar. P.6.3 1
Ö6 İnsan haklarının savunuculuğunu yapar. P.7.1 1,5
Ö7 Farklı sosyo-kültürel özelliklere sahip müracaatçı grupları ile genelci sosyal hizmet uygulamasını bağımsız bir şekilde gerçekleştirir. P.8.1 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Ders İçeriğine Giriş
2 Baskı ve Sosyal Hizmet I
3 Baskı ve Sosyal Hizmet II
4 Ayrımcılık ve Sosyal Hizmet I
5 Ayrımcılık ve Sosyal Hizmet II
6 Özgürleştirici Değerler
7 Güç ve Güçlendirme: Neil Thompson
8 Ara Sınav
9 Güç ve Yetkilendirme: Kendini Yetkilendirme ve Ortaklık İçinde Çalışma
10 Güç ve Yetkilendirme: Katılım ve Profesyonellik
11 Ödev Sunumu
12 Ödev Sunumu
13 Ödev Sunumu
14 Ödev Sunumu
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Adams, R. (2003). Sosyal Hizmet ve Güçlendirme. New York: Palgrave Macmillan.
Adams, R., Dominelli, L. ve Payne, M. (2015). Sosyal Hizmet: Temel Alanlar ve Eleştirel Tartışmalar (Çev. Edt.: Tarık Tuncay). Ankara: Nika Yayınevi.
Cankurtaran, Ö. ve Beydili, E. (2016). Ayrımcılık Karşıtı Sosyal Hizmt'in Gerekliliği Üzerine. Toplum ve Sosyal Hizmet, 27(1), 145-160.
Dominelli, L. (2003). Baskı Karşıtı Sosyal Hizmet Teorisi ve Uygulaması. New York: Palgrave Macmillan.
Gaine, C. (2010). Sosyal Hizmet Uygulamasında Eşitlik ve Çeşitlilik. Exeter: Öğrenme Önemlidir Ltd.
Thompson, N. (2013). Kuram ve Uygulamada Sosyal Hizmet Anlamak. Ankara: Dipnot Yayınları.
Thompson, N. (2016). Güç ve Güçlendirme. Ankara: Nika Yayınevi.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Ödev 1 20 (%)
Sunum 1 10 (%)
Seminer - -
Ara Sınavlar 1 20 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 50 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 4 56
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 1 40 40
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 1 27 27
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 40 40
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 225
Toplam Yük / 30 7,50
Dersin AKTS Kredisi: 8
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P3 P4 P6 P7 P8
Ö1 Sosyal hizmetin etik ilke ve değerlerini ileri sosyal hizmet uygulamasına aktarır. 5 - - - -
Ö2 Sosyal hizmetin bilgi, beceri, değerlerini içselleştirir ve bunlara karşı adanmışlık gösterir. - 4 - - -
Ö3 Baskı ve ayrımcılığın biçimlerini ve mekanizmalarını analiz eder. - - 5 - -
Ö4 Bireylere, ailelere, gruplara, örgütlere, topluluklara ve topluma yönelik baskı karşıtı sosyal hizmet uygulamalarını gerçekleştirir. - - 5 - -
Ö5 Sosyokültürel farklılığı pozitif bir değer kabul ederek uygulamalarını diğer sosyal hizmet değerleriyle uyumlu bir şekilde yapar. - - 5 - -
Ö6 İnsan haklarının savunuculuğunu yapar. - - - 4 -
Ö7 Farklı sosyo-kültürel özelliklere sahip müracaatçı grupları ile genelci sosyal hizmet uygulamasını bağımsız bir şekilde gerçekleştirir. - - - - 5