Sosyal Hizmet Tezli Yüksek Lisans
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Sosyal Hizmet Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Sosyal Hizmet Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 83811127 | Sosyal Hizmet Uygulamalarında Güçlendirme ve Savunuculuk | 1 | Güz | 1 | 3+0+0 | 7 | 7 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | - |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Anlatım, Soru, Cevap, Tartışma, Ödev Sunumu |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | Yoktur |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Kamil ALPTEKİN |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Ders İçeriğine Giriş, Baskı ve Sosyal Hizmet I, Baskı ve Sosyal Hizmet II, Ayrımcılık ve Sosyal Hizmet I, Ayrımcılık ve Sosyal Hizmet II, Özgürleştirici Değerler, Güç ve Güçlendirme: Neil Thompson, Güç ve Güçlendirme: Kendini Güçlendirme ve Ortaklıkta Çalışma, Güç ve Güçlendirme: Katılım ve Profesyonellik, Sosyal Hizmet Perspektifinden Baskı ve Ayrımcılıkla Başa Çıkma: Ödev Sunumu, Sosyal Hizmet Perspektifinden Baskı ve Ayrımcılıkla Başa Çıkma: Ödev Sunumu, Sosyal Hizmet Perspektifinden Baskı ve Ayrımcılıkla Başa Çıkma: Ev Ödevi Sunumu, Baskıyla Başa Çıkma Sosyal Hizmet Açısından Ayrımcılık ve Ayrımcılık: Ödev Sunumu
Dersin Amacı
Baskı, ayrımcılık ve sosyal adaletsizlik biçimlerinin anlaşılması, sosyal hizmetin özgürleştirici değerleri temelinde bu sorunların irdelenerek eleştirel bir biçimde analiz edilmesi, ayrımcılık karşıtlığı ve ayrımcılık karşıtlığının ortaya çıkışı, temel felsefesi ve teorik temellerinin tartışılması amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P3 | Etik yükümlülüklere göre davranma ve karmaşık etik konuları yönetme | 5 |
| P4 | Profesyonel kimlik geliştirme ve buna uygun davranma | 4 |
| P6 | Baskı karşıtı uygulamayı benimseme | 5 |
| P7 | İnsan hakları ile sosyal ve ekonomik adaleti savunma ve geliştirme | 4 |
| P8 | Bireyler, aileler, gruplar, örgütler, topluluklar ve topluma yönelik ileri genelci sosyal hizmet müdahalesini biyo-psiko-sosyal bakış açısıyla gerçekleştirme | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Sosyal hizmetin etik ilke ve değerlerini ileri sosyal hizmet uygulamasına aktarır. | P.3.2 | 1,5 |
| Ö2 | Sosyal hizmetin bilgi, beceri, değerlerini içselleştirir ve bunlara karşı adanmışlık gösterir. | P.4.3 | 1,5 |
| Ö3 | Baskı ve ayrımcılığın biçimlerini ve mekanizmalarını analiz eder. | P.6.1 | 1 |
| Ö4 | Bireylere, ailelere, gruplara, örgütlere, topluluklara ve topluma yönelik baskı karşıtı sosyal hizmet uygulamalarını gerçekleştirir. | P.6.2 | 1 |
| Ö5 | Sosyokültürel farklılığı pozitif bir değer kabul ederek uygulamalarını diğer sosyal hizmet değerleriyle uyumlu bir şekilde yapar. | P.6.3 | 1 |
| Ö6 | İnsan haklarının savunuculuğunu yapar. | P.7.1 | 1,5 |
| Ö7 | Farklı sosyo-kültürel özelliklere sahip müracaatçı grupları ile genelci sosyal hizmet uygulamasını bağımsız bir şekilde gerçekleştirir. | P.8.1 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Ders İçeriğine Giriş |
| 2 | Baskı ve Sosyal Hizmet I |
| 3 | Baskı ve Sosyal Hizmet II |
| 4 | Ayrımcılık ve Sosyal Hizmet I |
| 5 | Ayrımcılık ve Sosyal Hizmet II |
| 6 | Özgürleştirici Değerler |
| 7 | Güç ve Güçlendirme: Neil Thompson |
| 8 | Ara Sınav |
| 9 | Güç ve Yetkilendirme: Kendini Yetkilendirme ve Ortaklık İçinde Çalışma |
| 10 | Güç ve Yetkilendirme: Katılım ve Profesyonellik |
| 11 | Ödev Sunumu |
| 12 | Ödev Sunumu |
| 13 | Ödev Sunumu |
| 14 | Ödev Sunumu |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Adams, R. (2003). Sosyal Hizmet ve Güçlendirme. New York: Palgrave Macmillan. |
| Adams, R., Dominelli, L. ve Payne, M. (2015). Sosyal Hizmet: Temel Alanlar ve Eleştirel Tartışmalar (Çev. Edt.: Tarık Tuncay). Ankara: Nika Yayınevi. | |
| Cankurtaran, Ö. ve Beydili, E. (2016). Ayrımcılık Karşıtı Sosyal Hizmt'in Gerekliliği Üzerine. Toplum ve Sosyal Hizmet, 27(1), 145-160. | |
| Dominelli, L. (2003). Baskı Karşıtı Sosyal Hizmet Teorisi ve Uygulaması. New York: Palgrave Macmillan. | |
| Gaine, C. (2010). Sosyal Hizmet Uygulamasında Eşitlik ve Çeşitlilik. Exeter: Öğrenme Önemlidir Ltd. | |
| Thompson, N. (2013). Kuram ve Uygulamada Sosyal Hizmet Anlamak. Ankara: Dipnot Yayınları. | |
| Thompson, N. (2016). Güç ve Güçlendirme. Ankara: Nika Yayınevi. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Ödev | 1 | 20 (%) |
| Sunum | 1 | 10 (%) |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 20 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 40 | 40 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 27 | 27 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 40 | 40 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 225 | ||
| Toplam Yük / 30 | 7,50 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 8 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P3 | P4 | P6 | P7 | P8 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Sosyal hizmetin etik ilke ve değerlerini ileri sosyal hizmet uygulamasına aktarır. | 5 | - | - | - | - |
| Ö2 | Sosyal hizmetin bilgi, beceri, değerlerini içselleştirir ve bunlara karşı adanmışlık gösterir. | - | 4 | - | - | - |
| Ö3 | Baskı ve ayrımcılığın biçimlerini ve mekanizmalarını analiz eder. | - | - | 5 | - | - |
| Ö4 | Bireylere, ailelere, gruplara, örgütlere, topluluklara ve topluma yönelik baskı karşıtı sosyal hizmet uygulamalarını gerçekleştirir. | - | - | 5 | - | - |
| Ö5 | Sosyokültürel farklılığı pozitif bir değer kabul ederek uygulamalarını diğer sosyal hizmet değerleriyle uyumlu bir şekilde yapar. | - | - | 5 | - | - |
| Ö6 | İnsan haklarının savunuculuğunu yapar. | - | - | - | 4 | - |
| Ö7 | Farklı sosyo-kültürel özelliklere sahip müracaatçı grupları ile genelci sosyal hizmet uygulamasını bağımsız bir şekilde gerçekleştirir. | - | - | - | - | 5 |
