Sosyal Hizmet Tezli Yüksek Lisans
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Sosyal Hizmet Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Sosyal Hizmet Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 83811122 | Dünyada ve Türkiye’de Sosyal Hizmet Tartışmaları | 1 | Güz | 1 | 3+0+0 | 7,5 | 7,5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans (TYYÇ: 7. Düzey / QF-EHEA: 2. Düzey / EQF-LLL: 7. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ |
| Dersi Veren(ler) | - |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Bu derste öğrencilerle birlikte gerek uluslararası gerekse ulusal sosyal hizmet uygulamalarında göze çarpan (örneğin küreselleşme ve neoliberal politikaların etkinliği, sosyal devletin küçülmesi, post-modernist teorilerin sosyal hizmetin bilgi gövdesini kuşatması, Türkiye'de sosyal hizmet eğitiminde savrulma ve açıköğretim, yeşil sosyal hizmet, sosyal hizmetlerin yerel yönetimlere devri, sosyal hizmet müdahaleleri ve eğitiminde teknoloji kullanımı) tartışılacaktır
Dersin Amacı
Sosyal hizmet yüksek lisans öğrencilerine ulusal ve uluslararası boyutlarıyla sosyal hizmet mesleğinde, eğitiminde ve sosyal hizmetler alanında güncel tartışmalar hakkında bilgi vermek ve bu tartışmaları sınıf içi ortama taşıyarak öğrencilerin bir meslek ve bilim olarak sosyal hizmetin geldiği ve kat ettiği aşamaya yönelik farkındalık düzeyini artırmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Çağdaş sosyal hizmet kuramlarını uygulamaya aktarma | 4 |
| P7 | İnsan hakları ile sosyal ve ekonomik adaleti savunma ve geliştirme | 3 |
| P9 | Sosyal hizmet alanları ile ilgili strateji, politika, plan ve program geliştirme | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Sosyal hizmet alanlarında toplumun ve dünyanın gündemindeki kuramsal tartışma ve uygulamaları analiz eder. | P.1.4 | 1 |
| Ö2 | Sosyal refah politikalarının sosyal hizmetlerin sunumunu nasıl etkilediğini değerlendirir. | P.9.3 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Dersin işleniş hakkında bilgiler, Sosyal hizmet mesleğinin dinamik yapısı, toplumsal gelişmeler ve sosyal hizmet mesleği, ders kapsamında öğrenci ödevlerin belirlenmesi |
| 2 | Küreselleşme, neoliberalizm ve yeni refah aktörleri (refah karması). Bunların sosyal hizmet mesleğine yansımaları |
| 3 | Postmodernizm düşüncesi ve bilgi yapısı, postmodernizmin sosyal hizmet bilim ve mesleğine etkileri |
| 4 | Sosyal hizmette güçlendirme, baskı karşıtı uygulama ve çok kültürcü yaklaşımın temel argümanları |
| 5 | Sosyal hizmette ekolojik perspektifin öne çıkışı ve yükselen yeni bir alan: Yeşil Sosyal Hizmet |
| 6 | Sosyal hizmetlerin yerel yönetimlere devri, dünyadan yerel yönetimlerde sosyal hizmet uygulama örnekleri |
| 7 | Sivil toplum kurumlarının sosyal hizmet sunum sistemindeki güçlü ve zayıf yönleri, gönüllülük ve profesyonellik tartışmalarına yeniden bakış |
| 8 | Vize (ara sınav) |
| 9 | Pandemide sosyal hizmet ve dijitalleşen sosyal hizmet: Sosyal hizmet uygulamalarında teknoloji kullanımı |
| 10 | Sosyal hizmet eğitiminde uzmanlaşma ve açıköğretim sorunu |
| 11 | Pandemi sonrası Dünyada ve Türkiye'de sosyal hizmet uzmanı istihdamı: Darboğazlar ve yeni fırsatlar |
| 12 | Dünyada okul sosyal hizmeti örnekleri, Türkiye'de okul sosyal hizmeti alanını inşa etme gereksinimi ve güçlüğü |
| 13 | Öğrenci grupları ödev sunumu -1 |
| 14 | Öğrenci grupları ödev sunumu -2 ve dersin genel değerlendirmesi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Dominelli, L. (2018). Yeşil sosyal hizmet: Çevre krizlerinden çevresel adalete. A. İçağasıoğlu Çoban (çeviri editörü). Ankara: Nika yayınevi. |
| Kadın ve sosyal politika (2022). D. Koca, & E.T. Karagöl (editörler). Konya: Çizgi Kitabebevi | |
| Payne, M. (2020). Modern sosyal hizmet kuramı. K. Karataş (çeviri editörü). Ankara: Nika Yayınevi. | |
| Sosyal hizmet eğitiminin genişleyen sınırları: Uygulama ve araştırma için bir rehber (2021). M. Kırlıoğlu, & D. Akarçay Ulutaş (editörler). Konya: Eğitim Yayınevi | |
| Topçuoğlu, R., Akbaş, E. (2009). Küreselleşme sürecinde daralan sosyal haklar ve Türkiye'de sosyal hizmet sunumunda yaşanan dönüşümün kuramsal ve politik çerçevesi. Uluslararası sosyal haklar sempozyumu bildiri kitabı, ss: 175-181. Antalya Akdeniz Üniversitesi Yayını: |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 3 | 14 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 2 | 30 | 60 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 20 | 20 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
| Diğer | 2 | 12 | 24 |
| Toplam İş Yükü: | 228 | ||
| Toplam Yük / 30 | 7,60 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 8 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P9 |
|---|---|---|---|
| Ö1 | Sosyal hizmet alanlarında toplumun ve dünyanın gündemindeki kuramsal tartışma ve uygulamaları analiz eder. | 4 | - |
| Ö2 | Sosyal refah politikalarının sosyal hizmetlerin sunumunu nasıl etkilediğini değerlendirir. | - | 5 |
