Sosyal Hizmet Tezli Yüksek Lisans
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Sosyal Hizmet Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Sosyal Hizmet Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 83811121 | İnsan Hakları ve Kamu Özgürlükleri | 1 | Güz | 1 | 3+0+0 | 7,5 | 7,5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans (TYYÇ: 7. Düzey / QF-EHEA: 2. Düzey / EQF-LLL: 7. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | - |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
İnsan hak ve özgürlüklerinin tarihi, siyasi, hukuki ve felsefi temelleri, insan hakları hukuku ve temel ilkeleri, insan hakları konusunda Birleşmiş Milletler (BM) ve Avrupa'daki çabalar, insan hakları ile ilgili BM bildirileri ile Avrupa Sözleşmeleri, kamu özgürlükleri, insan haklarının korunması sorunu, ulusal ve uluslararası insan hakları savunma mekanizmaları, iç hukuklarda insan haklarının düzenlenme biçimi, korunması için oluşturulan mekanizmalar ve sınırlanmasındaki sorunları, Türkiye'de insan hakları ve kamu özgürlüklerinin tarihsel gelişimi
Dersin Amacı
Öğrencilerin insan hak ve özgürlüklerinin tarihi, siyasi, hukuki ve felsefi temellerini kavramaları, kamu özgürlüklerini çeşitlilikleriyle birlikte tanımaları ve birbiri arasındaki ilişkiyi tartışabilecek düzeye gelmelerini sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P7 | İnsan hakları ile sosyal ve ekonomik adaleti savunma ve geliştirme | 4 |
| P9 | Sosyal hizmet alanları ile ilgili strateji, politika, plan ve program geliştirme | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | İnsan haklarının savunuculuğunu yapar. | P.7.1 | 1 |
| Ö2 | İnsan haklarını ve sosyal, ırksal, ekonomik ve çevresel adaleti geliştiren politikaları yorumlar ve üretir. | P.7.3 | 1 |
| Ö3 | Profesyonel uygulamalarını insan hakları, sosyal ve ekonomik adalet kavramları temelinde değerlendirir. | P.7.4 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Tanışma, dersin işleyişi hakkında genel bilgiler, ödev ve sunumların dağılımı, derse giriş ve temel kavramlar |
| 2 | İnsan haklarının düşünsel ve tarihsel kökenleri -1: İnsan hakları düşüncesinin doğuşu ve gelişmesi, Magna Carta Libertatum'un (1215) (Büyük Özgürlükler Fermanı), doğuştan eşitlik ve aynı haklara sahip olma düşüncesinin gelişimi: Niccolo Machieveli, Hugo Grotius, Thomas Hobbes, John Locke, Montesquieu ve Jean Jacques Rousseau'nun görüşlerinin tartışmaya açılması |
| 3 | İnsan haklarının düşünsel ve tarihsel kökenleri -2: İnsan hakları düşüncesinin doğuşu ve gelişmesi, Magna Carta Libertatum'un (1215) (Büyük Özgürlükler Fermanı), doğuştan eşitlik ve aynı haklara sahip olma düşüncesinin gelişimi: Niccolo Machieveli, Hugo Grotius, Thomas Hobbes, John Locke, Montesquieu ve Jean Jacques Rousseau'nun görüşlerinin tartışmaya açılması |
| 4 | İnsan hakları ve kamu özgürlüklerinin Amerika Birleşik Devletleri'nde (ABD) kurulması süreci ve yayılması, Virginia Haklar Bildirisi ve ABD anayasasının temeli olması bakımından önemi |
| 5 | Fransız İhtilalı ve İnsan ve Yurttaş Hakları Bildirgesi'nin (1789) tartışmaya açılması, insan hakları tarihinde yeri ve önemi, ayırt edici özellikleri, Immanuel Kant'ın, özgürlük tanımı 19. yy Anayasa hareketleri |
| 6 | 20. yy'da I. ve II. Dünya Savaşları sırasında ve sonrasındaki gelişmeler bağlamında İnsan haklarının uluslararası alandaki uygulamaları -1: İinsan hakları konusunda Birleşmiş Milletler (BM) ve Avrupa'daki çabalar, insan hakları ile ilgili BM bildirileri ile Avrupa Sözleşmeleri |
| 7 | 20. yy'da I. ve II. Dünya Savaşları sırasında ve sonrasındaki gelişmeler bağlamında İnsan haklarının uluslararası alandaki uygulamaları -2: İinsan hakları konusunda Birleşmiş Milletler (BM) ve Avrupa'daki çabalar, insan hakları ile ilgili BM bildirileri ile Avrupa Sözleşmeleri |
| 8 | Arasınav |
| 9 | 20. yy'da I. ve II. Dünya Savaşları sırasında ve sonrasındaki gelişmeler bağlamında İnsan haklarının uluslararası alandaki uygulamaları -3: İinsan hakları konusunda Birleşmiş Milletler (BM) ve Avrupa'daki çabalar, insan hakları ile ilgili BM bildirileri ile Avrupa Sözleşmeleri |
| 10 | İnsan hakları ve kamu özgürlüklerinin iç hukuklarda düzenlenme biçimi, korunması için oluşturulan mekanizmalar ve sınırlanmasındaki sorunlar, ABD ve Almanya örnekleri |
| 11 | Kamu özgürlüklerinin çeşitleri, özgürlüklerin esas nitelikleri ve anayasa bağlamı, Siyasal özgürlükler, kişisel yaşamla ilgili eğitim-öğretim özgürlüğü, ekonomik ve sosyal özgürlükler ve bu özgürlüklerin sınırlandırılmasında uyulacak kurallar |
| 12 | Türkiye'de insan hakları ve kamu özgürlüklerinin tarihsel gelişimi, Tanzimat ve Islahat Fermanı'nın getirdikleri, Kanun-i Esasi'nin hazırlanma süreci ve genel yapısı, Meclis-i Mebusan'ın yetkilerinin genişletilmesi, II Meşrutiyet'in kazanımları, 1921, 1924 ve 1961 yasalarının hazırlanma süreçleri, yapıları ve içeriğindeki kamu özgürlükleri, 1980 askeri müdahalesi ve sonraki gelişmeler |
| 13 | Öğrenci sunumları -1 |
| 14 | Öğrenci sunumları -2, dersin genel değerlendirmesi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Gözler, K. (2022). İnsan hakları hukukuna giriş. 4. Baskı. Bursa: Ekin Yayınevi. |
| Güner, R.O. (2022). İnsan hakları paradoksu: Özne ve siyaset. İstanbul: Zoe Kitap |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 3 | 14 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 2 | 20 | 40 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 2 | 24 | 48 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 15 | 15 |
| Diğer | 2 | 12 | 24 |
| Toplam İş Yükü: | 226 | ||
| Toplam Yük / 30 | 7,53 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 8 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P7 |
|---|---|---|
| Ö1 | İnsan haklarının savunuculuğunu yapar. | 5 |
| Ö2 | İnsan haklarını ve sosyal, ırksal, ekonomik ve çevresel adaleti geliştiren politikaları yorumlar ve üretir. | 4 |
| Ö3 | Profesyonel uygulamalarını insan hakları, sosyal ve ekonomik adalet kavramları temelinde değerlendirir. | 5 |
