Sosyal Hizmet Tezli Yüksek Lisans
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Sosyal Hizmet Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Sosyal Hizmet Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 83811114 | Sosyal Hizmette Görüşme Teknikleri | 1 | Güz | 1 | 3+0+0 | 7 | 7 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | - |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | Yoktur |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Yüksel BAYKARA ACAR |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Derste sosyal hizmette genelci yaklaşımın temel unsurları, etik ilke ve değerleri, sosyal hizmete görüşme, görüşmede temel iletişim becerileri, kendiliğin kullanımı, kültürel yetkinlik, görüşme aşamaları, görüşme teknikleri, farklı hizmet yararlanıcılarıyla görüşme, görüşmede güç durumlar ve bunlarla baş etme, sosyal hizmet uygulamasında motivasyonel görüşme ve kayıt tutma ve raporlama konuları ele alınmaktadır.
Dersin Amacı
Birey ve ailelerle içinde bulundukları durumu anlamak, sorunu analiz etmek ve onlara sorunlarıyla başa çıkmaları konusunda yardım edebilmek amacıyla sosyal hizmet uzmanları tarafından kurumsal ortamlarda kullanılan genel görüşme kurallarının detaylı bir şekilde ele alınması, görüşme tekniklerin kullanımı, görüşmelerde süreç, içerik, etik ikilemler ve diğer klinik konular bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Çağdaş sosyal hizmet kuramlarını uygulamaya aktarma | 4 |
| P3 | Etik yükümlülüklere göre davranma ve karmaşık etik konuları yönetme | 4 |
| P4 | Profesyonel kimlik geliştirme ve buna uygun davranma | 5 |
| P8 | Bireyler, aileler, gruplar, örgütler, topluluklar ve topluma yönelik ileri genelci sosyal hizmet müdahalesini biyo-psiko-sosyal bakış açısıyla gerçekleştirme | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Kuramla uygulama arasındaki ilişkiyi kurar. | P.1.1 | 1 |
| Ö2 | İnsan ve toplum bilimlerine ait kuramların yanı sıra sosyal hizmet uygulamalarından elde edilen bilgileri sosyal hizmet müdahalelerinde kullanır. | P.1.2 | 1 |
| Ö3 | İleri genelci sosyal hizmet perspektifine ilişkin bilgiyi farklı müracaatçı grupları için sosyal hizmet uygulamalarında kullanır. | P.1.3 | 1,3 |
| Ö4 | Sosyal hizmetin etik ilke ve değerlerini ileri sosyal hizmet uygulamasına aktarır. | P.3.2 | 1 |
| Ö5 | Mesleki uygulamalarında etik ve etik olmayan davranışı ayırt eder. | P.3.4 | 1,3 |
| Ö6 | Mesleki rollere, ilkelere ve kurallara uygun davranır ve mesleki sınırlara dikkat eder. | P.4.1 | 1,3 |
| Ö7 | Kişisel ve profesyonel değerler arasındaki farkı ayırt eder. | P.4.4 | 1 |
| Ö8 | Farklı sosyo-kültürel özelliklere sahip müracaatçı grupları ile genelci sosyal hizmet uygulamasını bağımsız bir şekilde gerçekleştirir. | P.8.1 | 1 |
| Ö9 | Bireyler, aileler, gruplar, örgütler, topluluklar ve toplumla çalışırken etkili sözlü iletişim sergiler ve yazılı iletişimi kullanır. | P.8.3 | 1,3 |
| Ö10 | Risk grupları ile bağlantı kurar. | P.8.4 | 3 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Sosyal Hizmette Genelci Uygulama ve Temel Unsurları Sosyal Hizmet Uygulamasında Yansıtıcı ve Eleştirel Düşünme, İletişimin Temel Unsurları, Konuşma ve Mesleki Görüşme, Sosyal Hizmette Görüşme: Temel amaçlar, tanımlar, kavramlar |
| 2 | Sosyal Hizmette Mülakat Türleri, Sosyal Hizmette Görüşme, Etik ve Değerler, Empati ve Dinleme |
| 3 | Terapötik Ortam, Güven İlişkisi, Profesyonel İlişki, Sosyal Hizmet Uygulamasında Benliğin Kullanımı (Use of Self), Kültürel Yetkinlik |
| 4 | Görüşme Aşamaları ve Kullanılan Teknikler, Tanışma Aşaması |
| 5 | Değerlendirme ve Amaç Belirleme, Müracaatçının Güçleri ve Problemleri |
| 6 | Problemi Tanımlama ve Kullanılan Teknikler |
| 7 | Gelişim Aşaması ve Kullanılan Teknikler |
| 8 | Sonlandırma Aşaması ve Kullanılan Teknikler |
| 9 | Görüşmelerde Karşılaşılan Güç Durumlar, Direnci Fark Etme ve Savunma, Kriz Durumlarını Ele Alma, Güç Durumlar ve Etik |
| 10 | Sosyal Hizmet Görüşmelerinde Kayıt Tutma Ve Raporlaştırma |
| 11 | Sosyal Hizmet Uygulamasında Motivasyonel Görüşme |
| 12 | Farklı Hizmet Alan Gruplarıyla Görüşme, Çocuk ve Ergenlerle Görüşme |
| 13 | Yaşlılarla Görüşme |
| 14 | Kanunla İhtilafa Düşmüş Olan Bireyler |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Alfred Kadushin ve Goldie Kadushin (2016). Sosyal Hizmet Görüşme Teknikleri. 1. Baskı. Çeviri Editörleri: Doç. Dr. Özlem Karakuş, Doç. Dr. Yalçın Özdemir, Ankara: Nika Yayınevi. |
| Erkan Gönül (1997). Sosyal Hizmette Mülakat. Ankara. | |
| Collins Donald, Jordan Catheleen ve Heather Coleman. An Introduction to Family Social Work, Second Edition, Thomson Brook/Cole, Australia, 2007. | |
| Dökmen, Üstün. İletişim Çatışmaları ve Empati, Sistem yayıncılık, 1994. | |
| Karen Kirst Ashman ve Grafton H. Hull. Understanding Generalist Practice, Second Edition, Nelson Hall Publishers, Chicago, 1999 | |
| Hohman, Melinda (2021). Motivational Interviewing in Social Work Practice. Second Edition.TNew York: he Guilford Press. | |
| Coleman, William Lord (2011). Family Focused Pediatrics: Interview tEchnics and other Strategies to Help Families Resolve their Interactive and Emotional Problems: A Clinical and Technical Manual for all Pediatric Care Professionals, 2nd edition. | |
| Okoli, R., Ugwu, C. & Ebimgbo, S. (2017). Interviewing and Counseling as Social Work Tools. In Okoye, U., Chukwu, N. & Agwu, P. (Eds.). Social work in Nigeria: Book of readings (pp 70–83). Nsukka: University of Nigeria Press Ltd. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Ödev | 1 | 50 (%) |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar | - | - |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 30 | 30 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 20 | 20 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 35 | 35 |
| Diğer | 3 | 10 | 30 |
| Toplam İş Yükü: | 213 | ||
| Toplam Yük / 30 | 7,10 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 7 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P4 | P8 |
|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Kuramla uygulama arasındaki ilişkiyi kurar. | 4 | - | - | - |
| Ö2 | İnsan ve toplum bilimlerine ait kuramların yanı sıra sosyal hizmet uygulamalarından elde edilen bilgileri sosyal hizmet müdahalelerinde kullanır. | 4 | - | - | - |
| Ö3 | İleri genelci sosyal hizmet perspektifine ilişkin bilgiyi farklı müracaatçı grupları için sosyal hizmet uygulamalarında kullanır. | 4 | - | - | - |
| Ö4 | Sosyal hizmetin etik ilke ve değerlerini ileri sosyal hizmet uygulamasına aktarır. | - | 4 | - | - |
| Ö5 | Mesleki uygulamalarında etik ve etik olmayan davranışı ayırt eder. | - | 4 | - | - |
| Ö6 | Mesleki rollere, ilkelere ve kurallara uygun davranır ve mesleki sınırlara dikkat eder. | - | - | 5 | - |
| Ö7 | Kişisel ve profesyonel değerler arasındaki farkı ayırt eder. | - | - | 5 | - |
| Ö8 | Farklı sosyo-kültürel özelliklere sahip müracaatçı grupları ile genelci sosyal hizmet uygulamasını bağımsız bir şekilde gerçekleştirir. | - | - | - | 5 |
| Ö9 | Bireyler, aileler, gruplar, örgütler, topluluklar ve toplumla çalışırken etkili sözlü iletişim sergiler ve yazılı iletişimi kullanır. | - | - | - | 5 |
| Ö10 | Risk grupları ile bağlantı kurar. | - | - | - | 5 |
