Sosyal Hizmet Tezli Yüksek Lisans
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Sosyal Hizmet Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Sosyal Hizmet Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
83811112 | Travma Odaklı Sosyal Hizmet Müdahalesi | 1 | Güz | 1 | 3+0+0 | 7 | 7 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans (TYYÇ: 7. Düzey / QF-EHEA: 2. Düzey / EQF-LLL: 7. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında, travmatik olaylar sonrasında insan davranışının anlaşılması, kimlik, benlik değişimi, travmatik olaylara verilen yanıtların yaşam döngüsündeki yeri, travma sonrası stres bozukluğu ve travma sonrası büyüme süreçlerinin psikososyal etkileri, krize müdahale süreci, psikolojik ilk yardım, ikincil travma konularında bilgi ve uygulama örnekleri paylaşılacaktır.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, travmatik olaydan sonra bireyin yaşadığı psikososyal sorunlarla başa çıkmasına ve sosyal işlevselliğini devam ettirmesine yardımcı olacak psikososyal destek içerikli sosyal hizmet uygulamalarının bütüncül bakış açısıyla sunulmasıdır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Çağdaş sosyal hizmet kuramlarını uygulamaya aktarma | 4 |
P3 | Etik yükümlülüklere göre davranma ve karmaşık etik konuları yönetme | 4 |
P6 | Baskı karşıtı uygulamayı benimseme | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | İleri genelci sosyal hizmet perspektifine ilişkin bilgiyi farklı müracaatçı grupları için sosyal hizmet uygulamalarında kullanır. | P.1.3 | 1,6 |
Ö2 | Sosyal hizmetin etik ilke ve değerlerini ileri sosyal hizmet uygulamasına aktarır. | P.3.2 | 1,6 |
Ö3 | Baskı ve ayrımcılığın biçimlerini ve mekanizmalarını analiz eder. | P.6.1 | 1,6 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Ders İzlencesinin Tanıtımı, Sosyal Hizmet Yaklaşımlarının Özeti (Sistem Kuramı, Ekolojik Kuram, Güçler Perspektifi, Çözüm Odaklı Yaklaşım gibi), Tartışma Konusu: Davranış Değişimini Nasıl Anlarız? (Davranış, Duyum, Algı) |
2 | Tutum Değişimi, Uygulamaya Hazırlık Değişkenleri (Görüşmenin Başlangıcı, İletişim Dili, Empatinin Önemi), Tartışma Konusu: İhtiyaçları Nasıl Belirleriz? |
3 | Benlik, Kişilik, Kişiler Arası İlişkiler |
4 | Sosyal Biliş, Sosyal Etki |
5 | Psikososyal Gelişim, Psikoloji Kuramları Özeti (Yapısalcı Yaklaşım, İşlevsel Kuram, Psikoanalitik Kuram, Davranışçı Yaklaşım gibi) |
6 | Travma, Travmanın Tarihçesi, Travma Türleri ve Kuramsal Perspektif |
7 | Ara Sınav Haftası |
8 | Travma Sonrası Stres, Travma Sonrası Gelişim, Travma Sonrası Stres Tepkileri, Manevi Yetkinlik, Bilişsel Terapi |
9 | Travma Sonrası Danışmanlık, Etik İlke ve Sorumluluklar, İşlevsel Olmayan Düşünceler |
10 | Çocuk ve Ergenlerde Travma (İstismar, İhmal, Yas) |
11 | Krize Müdahale Süreci |
12 | Psikolojik İlk Yardım, Öfke ve Stres Yönetimi |
13 | Tükenmişlik ve İkincil Travma |
14 | Psikososyal Destek Çerçevesi İçin Örnek, Genel Değerlendirme |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Aslan, G. G. (2022). Travma Bilgili Bakım ve Sosyal Hizmet. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 22(54), 87-106. |
Briere, J.N. ve Scott, C. (2016). Travma terapisinin ilkeleri: Belirtiler, değerlendirme ve tedavi için bir kılavuz. (B.D. Genç, Çev.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. (Orijinal çalışma basım tarihi 2014). | |
Friedman, M. J., Keane, T. M., & Resick, P. A. (2015). Handbook of PTSD Science and Practice (2nd Ed.). New York, NY: Guilford Press | |
Lotfi, S., & Başcıllar, M. (2017). Travma sonrası stres bozukluğu ve sosyal hizmet. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (3), 275-286. | |
Murdock, N. L. (2013). Psikolojik Danışma ve Psikoterapi Kuramları: Olgu sunumu Yaklaşımıyla. Füsun Akkoyun (Çev. Ed.). Nobel Akademik Yayıncılık. | |
Zara, A., & İçöz, F. J. (2015). Türkiye'de Ruh sağlığı alanında travma mağdurlarıyla çalışanlarda ikincil travmatik stres. Klinik Psikiyatri, 18(1523), 1. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 10 | 10 | 100 |
Ara Sınav | 1 | 33 | 33 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 50 | 50 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 225 | ||
Toplam Yük / 30 | 7,50 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 8 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P6 |
---|---|---|---|---|
Ö1 | İleri genelci sosyal hizmet perspektifine ilişkin bilgiyi farklı müracaatçı grupları için sosyal hizmet uygulamalarında kullanır. | 4 | - | - |
Ö2 | Sosyal hizmetin etik ilke ve değerlerini ileri sosyal hizmet uygulamasına aktarır. | - | 4 | - |
Ö3 | Baskı ve ayrımcılığın biçimlerini ve mekanizmalarını analiz eder. | - | - | 4 |