İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Sosyal Hizmet Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
83811108 Sığınmacı, Mülteci ve Göçmenlerle Sosyal Hizmet 1 Güz 1 3+0+0 7 7,5
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans (TYYÇ: 7. Düzey / QF-EHEA: 2. Düzey / EQF-LLL: 7. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Dilara USTABAŞI GÜNDÜZ
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Doç. Dr. Dilara USTABAŞI GÜNDÜZ C BLOK-C226 [email protected] 7314 Cuma
10.30-12.30
Dersin İçeriği
Küresel hareketlilik çağında göç kuramları ve temel kavramlar; sığınmacı, mülteci ve göçmenlere hukuki statü ve mevzuata bakış, sığınmacı ve göçmenlerin; eğitim, sağlık ve çalışma yaşamları süreçlerinde sosyal hizmetin işlevleri, sığınmacı ve göçmen ailelere yönelik sosyal hizmet müdahalesi.
Dersin Amacı
Bu ders ile öğrencilerin göç alanında ulusal ve uluslararası mevzuata dair bilgi sahibi olmaları; göçmenlerin yaşadıkları statüye dayalı sorunlara karşı geliştirilebilecek müdahaleleri ve göçmenlere hizmet sunan refah kurumlarını bu yönde kullanabilmelerini; göç alanında öne çıkan sosyal sorunlara dair gelişmeleri takip edebilmeleri, yordayarak analiz edebilmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Çağdaş sosyal hizmet kuramlarını uygulamaya aktarma 4
P2 Nicel, nitel ve karma yönteme dayalı sosyal hizmet araştırması yapma 4
P3 Etik yükümlülüklere göre davranma ve karmaşık etik konuları yönetme 4
P4 Profesyonel kimlik geliştirme ve buna uygun davranma 4
P5 Kurum ortamlarında sorumluluk yüklenme 4
P6 Baskı karşıtı uygulamayı benimseme 5
P7 İnsan hakları ile sosyal ve ekonomik adaleti savunma ve geliştirme 5
P8 Bireyler, aileler, gruplar, örgütler, topluluklar ve topluma yönelik ileri genelci sosyal hizmet müdahalesini biyo-psiko-sosyal bakış açısıyla gerçekleştirme 5
P9 Sosyal hizmet alanları ile ilgili strateji, politika, plan ve program geliştirme 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 İleri genelci sosyal hizmet perspektifine ilişkin bilgiyi farklı müracaatçı grupları için sosyal hizmet uygulamalarında kullanır. P.1.3 1,5,6
Ö2 Baskı ve ayrımcılığın biçimlerini ve mekanizmalarını analiz eder. P.6.1 1,5,6
Ö3 Bireylere, ailelere, gruplara, örgütlere, topluluklara ve topluma yönelik baskı karşıtı sosyal hizmet uygulamalarını gerçekleştirir. P.6.2 1,5,6
Ö4 Sosyokültürel farklılığı pozitif bir değer kabul ederek uygulamalarını diğer sosyal hizmet değerleriyle uyumlu bir şekilde yapar. P.6.3 1,5,6
Ö5 İnsan haklarının savunuculuğunu yapar. P.7.1 1
Ö6 Sosyal hizmet uygulamalarında sosyal adaleti gözetir ve sosyal adaletin gelişmesine katkı sağlar. P.7.2 1,5,6
Ö7 İnsan haklarını ve sosyal, ırksal, ekonomik ve çevresel adaleti geliştiren politikaları yorumlar ve üretir. P.7.3 1,5,6
Ö8 Farklı sosyo-kültürel özelliklere sahip müracaatçı grupları ile genelci sosyal hizmet uygulamasını bağımsız bir şekilde gerçekleştirir. P.8.1 1,5,6
Ö9 Hem bireyler arasındaki hem de birey ve sosyal sistemler arasındaki ilişkiyi inceler ve ilişkilendirir. P.8.2 1,5,6
Ö10 Risk grupları ile bağlantı kurar. P.8.4 1,5,6
Ö11 Yaratıcı ve eleştirel düşünme temelinde mesleki kararları oluşturur. P.8.5 1,5,6
Ö12 Sosyal refah politikalarının sosyal hizmetlerin sunumunu nasıl etkilediğini değerlendirir. P.9.3 1,5,6
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Giriş: Dersin içeriği hakkında bilgilendirme, dersten beklentiler ve ödev içeriğinin açıklanması
2 İç ve dış göç bağlamında Türkiye'nin göç tarihi
3 Göç kuramları bağlamında Türkiye'deki göçmen gruplarının durumu
4 Türkiye'de göç mevzuatı: iç hukuktan ve uluslararası hukuktan doğan yükümlülükler. Göç politikalarının refah hizmetlerinin planlanmasına ve uygulanmasına etkisi.
5 Göç yönetimi, göç yönetişimi, Ulusal ve uluslararası göç alanındaki aktörler.
6 Göç çalışmalarında sosyal hizmet kuram ve yaklaşımları
7 Sosyal uyum, sosyal bütünleşme ve ilgili kavramlar. Karşılaştırmalı olarak ülkelerin uyum denemeleri.
8 Ara Sınav
9 Türkiye'den göç: yaşanan sorunlar, birinci ve ikinci kuşak Türkiyeli göçmenler ve diaspora
10 Göç çalışmaları I: göçün kadınlaşması, göç ve aile sorunları
11 Göç çalışmaları II: göçmen çocuklar: refakatsiz çocuklar, okullaşma, erken yaşta evlilik, çocuk işçiliği ve diğer sorunlar
12 Göç çalışmaları III: Göç ve ruh sağlığı sorunları, çoklu dezavantajlılık: göçmen yaşlılar ve özel gereksinimli bireyler
13 Göç çalışmaları IV: Göç yönetimi, göç alanında sivil toplum kuruluşları ve uluslararası aktörler
14 Dersin sonlandırılması: kazanımlar ve genel değerlendirme
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Gencer, T. E. & Güzel B. (Ed.) (2023). Göç, Göçmenlerle Çalışma ve Sosyal Hizmet. 2. Basım. Nobel Akademik Yayıncılık.
Adıgüzel, Y. (2022). Göç sosyolojisi. 5. Basım. Nobel Akademik Yayıncılık.
Ustabaşı Gündüz, D. (Ed.) (2022). Göçmen refahı-disiplinlerarası bakış. Eğitim yayınevi.
Buz, S. & Çevik, H. (2020). Göç ve entegrasyon: uygulama alanları-politikalar-paydaşlar. Nika yayınevi.
Valtonen, K. (2008). Social work and migration: immigrant and refugee settlement and integration. Routledge.
Cox, P. & Geisen, T. (2014). Migration perspektives in social work research: local, national and international contexts. The Bitish Journal of Social Work, 44(Supplement 1), i157-173.
Alptekin, K., Akarçay Ulutaş, D., & Ustabaşı Gündüz, D. (2018). Konya'da Geçici Koruma Altında Yaşayan Suriyeliler Üzerine Bir Çalışma. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 18, 87-114.
Tekeli, İ. (2015). Göç ve ötesi. Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Ödev 1 60 (%)
Sunum - -
Seminer - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı - -
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 4 56
Ara Sınav 1 40 40
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 1 60 60
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 1 30 30
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 0 0 0
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 228
Toplam Yük / 30 7,60
Dersin AKTS Kredisi: 8
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P6 P7 P8 P9
Ö1 İleri genelci sosyal hizmet perspektifine ilişkin bilgiyi farklı müracaatçı grupları için sosyal hizmet uygulamalarında kullanır. 4 - - - -
Ö2 Baskı ve ayrımcılığın biçimlerini ve mekanizmalarını analiz eder. - 5 - - -
Ö3 Bireylere, ailelere, gruplara, örgütlere, topluluklara ve topluma yönelik baskı karşıtı sosyal hizmet uygulamalarını gerçekleştirir. - 5 - - -
Ö4 Sosyokültürel farklılığı pozitif bir değer kabul ederek uygulamalarını diğer sosyal hizmet değerleriyle uyumlu bir şekilde yapar. - 5 - - -
Ö5 İnsan haklarının savunuculuğunu yapar. - - 5 - -
Ö6 Sosyal hizmet uygulamalarında sosyal adaleti gözetir ve sosyal adaletin gelişmesine katkı sağlar. - - 5 - -
Ö7 İnsan haklarını ve sosyal, ırksal, ekonomik ve çevresel adaleti geliştiren politikaları yorumlar ve üretir. - - 3 - -
Ö8 Farklı sosyo-kültürel özelliklere sahip müracaatçı grupları ile genelci sosyal hizmet uygulamasını bağımsız bir şekilde gerçekleştirir. - - - 5 -
Ö9 Hem bireyler arasındaki hem de birey ve sosyal sistemler arasındaki ilişkiyi inceler ve ilişkilendirir. - - - 5 -
Ö10 Risk grupları ile bağlantı kurar. - - - 3 -
Ö11 Yaratıcı ve eleştirel düşünme temelinde mesleki kararları oluşturur. - - - 3 -
Ö12 Sosyal refah politikalarının sosyal hizmetlerin sunumunu nasıl etkilediğini değerlendirir. - - - - 5