Sosyal Hizmet Tezli Yüksek Lisans
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Sosyal Hizmet Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Sosyal Hizmet Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 83811107 | Afet ve Kriz Ortamlarında Sosyal Hizmet | 1 | Güz | 1 | 3+0+0 | 7 | 7 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | - |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Sınıf içi tartışma Anlatım Sunum yapma Vakaya dayalı öğrenme |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | Yoktur |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Kamil ALPTEKİN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Dersin İçeriği Afet öncesinden, esnasında ve sonrasında yapılması gereken çalışmalar, afet sonrası yaşanılan sorunlar, afet zararlarını azaltma ve önleme ruhsal travma ve çöküntüler ile baş etme, afetlerde sosyal hizmet uzmanlarının rol ve sorumlulukları, afet yaşamış toplumlara sosyal hizmet müdahalesi, afet çalışmalarında etik.
Dersin Amacı
Öğrencilere afet ve kriz ortamlarında yapılması ve bilinmesi gerekenleri uygulama örnekleri üzerinden anlatarak onların afet yönetimi konusunda birer düzenleyici, geliştirici ve organize edici bir konuma gelmelerini sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | X |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P3 | Etik yükümlülüklere göre davranma ve karmaşık etik konuları yönetme | 5 |
| P4 | Profesyonel kimlik geliştirme ve buna uygun davranma | 3 |
| P5 | Kurum ortamlarında sorumluluk yüklenme | 3 |
| P7 | İnsan hakları ile sosyal ve ekonomik adaleti savunma ve geliştirme | 2 |
| P8 | Bireyler, aileler, gruplar, örgütler, topluluklar ve topluma yönelik ileri genelci sosyal hizmet müdahalesini biyo-psiko-sosyal bakış açısıyla gerçekleştirme | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Sosyal hizmetin etik ilke ve değerlerini ileri sosyal hizmet uygulamasına aktarır. | P.3.2 | 1,5,6 |
| Ö2 | Mesleki uygulamalarını etik yükümlülükler çerçevesinde sorgular. | P.3.3 | 1,7 |
| Ö3 | Sosyal hizmet uygulamalarında teknolojiyi etik kurallar çerçevesinde kullanır. | P.3.6 | 1,7 |
| Ö4 | Mesleki rollere, ilkelere ve kurallara uygun davranır ve mesleki sınırlara dikkat eder. | P.4.1 | 1,5,6,7 |
| Ö5 | Mesleki uygulamalarında süpervizyonu ve kosültasyonu kullanır. | P.4.5 | 1,7 |
| Ö6 | Kurum ortamlarında öngörülmeyen karmaşık (kriz vb.) durumlara karşı sorumluluk yüklenir ve yapıcı çözümler üretir. | P.5.1 | 1,5,6,7 |
| Ö7 | Sosyal hizmet alanlarıyla ilgili çalışmalarda ekiplerde liderlik rolü üstlenir. | P.5.2 | 1,7 |
| Ö8 | Etkili bir hizmet sunumu için meslektaşlarıyla ve diğer meslek gruplarıyla işbirliği yapar. | P.5.3 | 1,7 |
| Ö9 | Farklı sosyo-kültürel özelliklere sahip müracaatçı grupları ile genelci sosyal hizmet uygulamasını bağımsız bir şekilde gerçekleştirir. | P.8.1 | 1,6,7 |
| Ö10 | Hem bireyler arasındaki hem de birey ve sosyal sistemler arasındaki ilişkiyi inceler ve ilişkilendirir. | P.8.2 | 1,5,6,7 |
| Ö11 | Bireyler, aileler, gruplar, örgütler, topluluklar ve toplumla çalışırken etkili sözlü iletişim sergiler ve yazılı iletişimi kullanır. | P.8.3 | 1,3,6,7 |
| Ö12 | Risk grupları ile bağlantı kurar. | P.8.4 | 1,3,5,6,7 |
| Ö13 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme temelinde mesleki kararları oluşturur. | P.8.5 | 1,7 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Tanışma, Dersin anahatları, dersin işleniş biçimi, öğrenci sorumlulukları ve ödevleri, Temel kavramlar: Afet ve acil durum kavramı, afet türleri, afet yönetimi |
| 2 | Afet zararlarını azaltma, önleme, hazırlık ve örgütlenme |
| 3 | Afetlerde psikososyal gereksinim ve kaynak belirleme |
| 4 | Afet sonrası psikososyal müdahaleler ve uygulama örnekleri |
| 5 | Afet sonrası psikolojik yardımda grup uygulaması |
| 6 | Afet yaşamış toplumlarla çalışma |
| 7 | Afet çalışmalarında etik |
| 8 | Vize (Ara sınav) |
| 9 | Hizmet verenler için stres tepkileri travma sonrası gelişim, stres yönetimi ve özbakım -1 |
| 10 | Hizmet verenler için stres tepkileri travma sonrası gelişim, stres yönetimi ve özbakım -2 |
| 11 | Afetlerde medya ve diğer kurumlarla iletişim ve bilgi aktarımı |
| 12 | Öğrenci ödevlerinin sunumu -1 |
| 13 | Öğrenci ödevlerinin sunumu -2 |
| 14 | Öğrenci ödevlerinin sunumu -3, dersin genel değerlendirmesi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Afet ve acil durumlarda psikososyal destek hizmetleri: saha çalışanları için el rehberi (2019). S. Arslan Tomas, E. Şavur, & E. Uygun (düzenleme). Ankara: UNICEF Türkiye Temsilciliği. |
| Mavili Aktaş, A. (2013). Kriz durumlarında sosyal hizmet müdahalesi. Kriz Dergisi 11(3) 37-44. | |
| Tuncay, T. (2004). Afetlerde sosyal hizmet. 1999 yılı Marmara ve Bolu-Düzce depremleri sonrasında gerçekleştirilen sosyal hizmet uygulamaları. Ankara. | |
| 5 Artan, T., & Özkan, O. (2020). Afetler ve sosyal hizmet. Journal of ADEM, 1(1); 47-54. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Ödev | - | - |
| Sunum | 1 | 20 (%) |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 3 | 14 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 2 | 16 | 32 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 20 | 20 |
| Alan Çalışması | 3 | 17 | 51 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 17 | 17 |
| Diğer | 2 | 5 | 10 |
| Toplam İş Yükü: | 226 | ||
| Toplam Yük / 30 | 7,53 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 8 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P3 | P4 | P5 | P8 |
|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Sosyal hizmetin etik ilke ve değerlerini ileri sosyal hizmet uygulamasına aktarır. | 5 | - | - | - |
| Ö2 | Mesleki uygulamalarını etik yükümlülükler çerçevesinde sorgular. | 5 | - | - | - |
| Ö3 | Sosyal hizmet uygulamalarında teknolojiyi etik kurallar çerçevesinde kullanır. | 4 | - | - | - |
| Ö4 | Mesleki rollere, ilkelere ve kurallara uygun davranır ve mesleki sınırlara dikkat eder. | - | 4 | - | - |
| Ö5 | Mesleki uygulamalarında süpervizyonu ve kosültasyonu kullanır. | - | 3 | - | - |
| Ö6 | Kurum ortamlarında öngörülmeyen karmaşık (kriz vb.) durumlara karşı sorumluluk yüklenir ve yapıcı çözümler üretir. | - | - | 5 | - |
| Ö7 | Sosyal hizmet alanlarıyla ilgili çalışmalarda ekiplerde liderlik rolü üstlenir. | - | - | 4 | - |
| Ö8 | Etkili bir hizmet sunumu için meslektaşlarıyla ve diğer meslek gruplarıyla işbirliği yapar. | - | - | 4 | - |
| Ö9 | Farklı sosyo-kültürel özelliklere sahip müracaatçı grupları ile genelci sosyal hizmet uygulamasını bağımsız bir şekilde gerçekleştirir. | - | - | - | 5 |
| Ö10 | Hem bireyler arasındaki hem de birey ve sosyal sistemler arasındaki ilişkiyi inceler ve ilişkilendirir. | - | - | - | 2 |
| Ö11 | Bireyler, aileler, gruplar, örgütler, topluluklar ve toplumla çalışırken etkili sözlü iletişim sergiler ve yazılı iletişimi kullanır. | - | - | - | 5 |
| Ö12 | Risk grupları ile bağlantı kurar. | - | - | - | 3 |
| Ö13 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme temelinde mesleki kararları oluşturur. | - | - | - | 5 |
