Sosyal Hizmet Tezli Yüksek Lisans
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Sosyal Hizmet Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Sosyal Hizmet Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 83811106 | Sosyal Bilimlerde İleri İstatistik Uygulamaları | 1 | Güz | 1 | 3+0+0 | 7 | 7 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | - |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Düz anlatım Sınıf içi tartışma Sunum yapma |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | Yoktur. |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Kamil ALPTEKİN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Bu ders ile yüksek lisans öğrencilerinin çok değişkenli analizlerdeki temel konuları öğrenmeleri, karşılaştıkları araştırma sorularına bağlı olarak uygun analizleri seçebilmeleri, çok değişkenli analizlerle ilgili olarak istatistik paket programlarını kullanmaları, çok değişkenli analizlerle ilgili rapor yazabilmeleri ve çok değişkenli analizlere uygun araştırma soruları tasarlayabilmeleri beklenmektedir. Ayrıca, sosyal hizmet araştırmaları özelinde, ileri istatistik uygulamalarının kullanımına ilişkin çalışmalar yürütmeleri de bu derste üzerinde durulacak konular arasındadır.
Dersin Amacı
Öğrencilere tek ve çok değişkenli istatistiksel yöntemleri tanıtmak, uygun paket programda istatistiksel uygulamalar yapmak ve böylece öğrencileri farklı araştırma kurguları için kendi analizlerini yapabilir duruma getirmek
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P2 | Nicel, nitel ve karma yönteme dayalı sosyal hizmet araştırması yapma | 5 |
| P3 | Etik yükümlülüklere göre davranma ve karmaşık etik konuları yönetme | 2 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | İleri düzeyde araştırma yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibidir. | P.2.1 | 1,2 |
| Ö2 | Seçtiği konu ile ilgili alan yazın taraması yapar ve araştırma desenini planlar. | P.2.2 | 1,2 |
| Ö3 | İleri düzeyde istatistik bilgisiyle nitel ve nicel verilerin analizini yapar. | P.2.3 | 1,2 |
| Ö4 | Araştırmalardan elde edilen bulguları düzenler, yorumlar ve raporlaştırır. | P.2.4 | 1,2 |
| Ö5 | Sosyal hizmet alanlarında kuruluş içi ve kuruluşlar arası veri tabanları oluşturur ve bu verileri, uygulamaları değerlendirmede ve geleceğe yönelik stratejiler oluşturmada kullanır. | P.2.5 | 1,2 |
| Ö6 | Sosyal sorunları araştırır ve eleştirel bir şekilde inceler. | P.2.6 | 1,2 |
| Ö7 | Sosyal hizmet uygulamalarında teknolojiyi etik kurallar çerçevesinde kullanır. | P.3.6 | 1,2 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Tanışma, dersin işlenme biçimi İstatistik ve araştırmaya ilişkin temel bazı kavramlar |
| 2 | Uygulama örnekleri ile Ki-Kare testi |
| 3 | Uygulama örnekleri ile Korelasyon |
| 4 | Uygulama örnekleriyle Regresyon analizi: Basit doğrusal regresyon, çoklu regresyon |
| 5 | İki ortalamanın karşılaştırılması -1:-Tek Örneklem t Test, İlişkisiz Örneklemler için t Testi, Mann-Whitney U Testi, İlişkili Örneklemler için t Testi, Wilcoxon Testi |
| 6 | İki ortalamanın karşılaştırılması -2:-Tek Örneklem t Test, İlişkisiz Örneklemler için t Testi, Mann-Whitney U Testi, İlişkili Örneklemler için t Testi, Wilcoxon Testi |
| 7 | İkiden fazla ortalamanın karşılaştırılması -1: Bağımsız Örneklemler için Tek Faktörlü Varyans Analizi ve Post-Hoc Testler, Kruskall-Wallis H Testi, Tekrarlı Ölçümler İçin Tek Faktörlü Varyans Analizi, Friedman Testi |
| 8 | Ara sınav |
| 9 | İkiden fazla ortalamanın karşılaştırılması -2: Bağımsız Örneklemler için Tek Faktörlü Varyans Analizi ve Post-Hoc Testler, Kruskall-Wallis H Testi, Tekrarlı Ölçümler İçin Tek Faktörlü Varyans Analizi, Friedman Testi |
| 10 | ANOVA desenleri -1: Bağımsız Gruplar için İki Faktörlü ANOVA, -Karışık Desen (Mixed Design / SplitPlot) ANOVA (Bir Faktörde Tekrarlı İki Faktörlü ANOVA), Kovaryans Analizi (ANCOVA), -Çok Değişkenli Varyans Analizi (MANOVA) |
| 11 | ANOVA desenleri -2: Bağımsız Gruplar için İki Faktörlü ANOVA, -Karışık Desen (Mixed Design / SplitPlot) ANOVA (Bir Faktörde Tekrarlı İki Faktörlü ANOVA), Kovaryans Analizi (ANCOVA), -Çok Değişkenli Varyans Analizi (MANOVA) |
| 12 | Geçerlik ve güvenirlik kavramları ve analizleri, Madde Toplam Korelasyonu |
| 13 | SPSS de örnekler üzerinden ileri istatistik uygulamaları -1 |
| 14 | SPSS de örnekler üzerinden ileri istatistik uygulamaları -2 |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik. Ankara: Pegem Akademi. |
| Psikolojik danışmanlık ve rehberlik, psikoloji ve diğer sosyal bilimlerde ileri istatistik: SPSS ve Amos uygulamalı (2022). M. Otrar, & (editörler). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Ödev | 1 | 20 (%) |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 110 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 3 | 14 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 14 | 14 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 2 | 18 | 36 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 2 | 19 | 38 |
| Alan Çalışması | 2 | 10 | 20 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
| Diğer | 1 | 13 | 13 |
| Toplam İş Yükü: | 225 | ||
| Toplam Yük / 30 | 7,50 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 8 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P2 | P3 |
|---|---|---|---|
| Ö1 | İleri düzeyde araştırma yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibidir. | 5 | - |
| Ö2 | Seçtiği konu ile ilgili alan yazın taraması yapar ve araştırma desenini planlar. | 5 | - |
| Ö3 | İleri düzeyde istatistik bilgisiyle nitel ve nicel verilerin analizini yapar. | 5 | - |
| Ö4 | Araştırmalardan elde edilen bulguları düzenler, yorumlar ve raporlaştırır. | 5 | - |
| Ö5 | Sosyal hizmet alanlarında kuruluş içi ve kuruluşlar arası veri tabanları oluşturur ve bu verileri, uygulamaları değerlendirmede ve geleceğe yönelik stratejiler oluşturmada kullanır. | 5 | - |
| Ö6 | Sosyal sorunları araştırır ve eleştirel bir şekilde inceler. | 5 | - |
| Ö7 | Sosyal hizmet uygulamalarında teknolojiyi etik kurallar çerçevesinde kullanır. | - | 5 |
