Sosyal Hizmet Tezli Yüksek Lisans
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Sosyal Hizmet Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Sosyal Hizmet Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 83810101 | Sosyal Hizmetin Temelleri ve Müdahaleleri | 1 | Güz | 1 | 3+0+0 | 7 | 7 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans (TYYÇ: 7. Düzey / QF-EHEA: 2. Düzey / EQF-LLL: 7. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Sınıf içi tartışma Sunum yapma |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | Yoktur |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ | C-223 | [email protected] | 7460 |
Dersin İçeriği
Bu derste bir meslek ve disiplin olarak sosyal hizmetin ontolojisi, fonksiyonları ve sosyal yaşamda kapladığı yer tartışmaya açılacaktır. Sosyal hizmetin genelci model çerçevesinde bilgi, beceri ve değer bileşenleri ile bunların sosyal hizmet müdahalelerine nasıl aktarılacağı konusuna yer verilecektir. Bu bağlamda kuram-uygulama ilişkisi incelenecektir. Sosyal hizmet uygulamalarında sıkılıkla kullanılan genel sistemler teorisi, ekosistem perspektifi, güçler perspektifi, radikal sosyal hizmet, sosyal yapılandırmacı yaklaşım vb çağdaş akımlar gözden geçirilecektir. Birey Odaklı; Grup Odaklı ve Toplum Odaklı Sosyal Hizmet Müdahalesi de bu derste ele alınacak konular arasındadır.
Dersin Amacı
Yüksek lisans öğrencilerine sosyal hizmet mesleği ve disiplininin temel özelliklerini derinlemesine ele almak, ileri genelci sosyal hizmet uygulamasını tanıtıp birey, grup ve toplum odaklı sosyal hizmet müdahaleleri hakkında yine derinlemesine bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Çağdaş sosyal hizmet kuramlarını uygulamaya aktarma | 5 |
| P2 | Nicel, nitel ve karma yönteme dayalı sosyal hizmet araştırması yapma | 4 |
| P4 | Profesyonel kimlik geliştirme ve buna uygun davranma | 2 |
| P6 | Baskı karşıtı uygulamayı benimseme | 3 |
| P7 | İnsan hakları ile sosyal ve ekonomik adaleti savunma ve geliştirme | 2 |
| P9 | Sosyal hizmet alanları ile ilgili strateji, politika, plan ve program geliştirme | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Kuramla uygulama arasındaki ilişkiyi kurar. | P.1.1 | 1,5,6 |
| Ö2 | İnsan ve toplum bilimlerine ait kuramların yanı sıra sosyal hizmet uygulamalarından elde edilen bilgileri sosyal hizmet müdahalelerinde kullanır. | P.1.2 | 1,5,6 |
| Ö3 | İleri genelci sosyal hizmet perspektifine ilişkin bilgiyi farklı müracaatçı grupları için sosyal hizmet uygulamalarında kullanır. | P.1.3 | 1,2 |
| Ö4 | Sosyal hizmet alanlarında toplumun ve dünyanın gündemindeki kuramsal tartışma ve uygulamaları analiz eder. | P.1.4 | 1,2,5 |
| Ö5 | Seçtiği konu ile ilgili alan yazın taraması yapar ve araştırma desenini planlar. | P.2.2 | 1,2 |
| Ö6 | Sosyal sorunları araştırır ve eleştirel bir şekilde inceler. | P.2.6 | 1,2,5,6 |
| Ö7 | Baskı ve ayrımcılığın biçimlerini ve mekanizmalarını analiz eder. | P.6.1 | 1,2,5,6 |
| Ö8 | İnsan haklarını ve sosyal, ırksal, ekonomik ve çevresel adaleti geliştiren politikaları yorumlar ve üretir. | P.7.3 | 1,2 |
| Ö9 | Sosyal refah politikalarının sosyal hizmetlerin sunumunu nasıl etkilediğini değerlendirir. | P.9.3 | 3,5 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Tanışma, Ders hakkında bilgilendirme, ödevlerin dağılımı ve sunum takviminin belirlenmesi, |
| 2 | Sosyal refah kavramının ele alınışı, sosyal refah sınıflandırmaları, sosyal refahın temel bileşenleri ve sosyal refah sosyal hizmet ilişkisinin kurulması |
| 3 | Sosyal hizmet kavramının ele alınışı, sosyal hizmet mesleğinin kısa tarihçesi, meslekleşme sürecindeki sorunlar, ulusal ve uluslararası sosyal hizmet tanımları, |
| 4 | Bir meslek olarak sosyal hizmetin fonksiyonu, sorun ve uygulama alanları, meslek ve iş arasındaki farklılıklar, meslek olma kriterleri |
| 5 | Meslek olma kriterleri bakımından sosyal hizmet analizi 1: Amaç, odak ve hedefler, sistematik teori |
| 6 | Meslek olma kriterleri bakımından sosyal hizmet analizi 2: Sistematik teori (devam), mesleki değer ve etik: |
| 7 | Meslek olma kriterleri bakımından sosyal hizmet analizi 3: Sosyal hizmetin beceri temeli, sosyal hizmet müdahalesi, müdahale aktörleri |
| 8 | Ara Sınav |
| 9 | Meslek olma kriterleri bakımından sosyal hizmet analizi 4: Birey odaklı sosyal hizmet müdahalesi yöntemleri |
| 10 | Meslek olma kriterleri bakımından sosyal hizmet analizi 5: Grup Odaklı sosyal hizmet müdahalesi |
| 11 | Meslek olma kriterleri bakımından sosyal hizmet analizi 6: Toplum odaklı sosyal hizmet müdahalesi |
| 12 | Sosyal hizmet eğitimi ve sosyal hizmet eğitimin nitelikleri |
| 13 | Öğrenci ödevlerinin sunumları -1 |
| 14 | Öğrenci ödevlerinin sunumları -2, dersin genel değerlendirmesi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Alptekin, K. (2016). Başlangıçtan bugüne ve yarına Türkiye'de sosyal hizmet eğitimi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
| Flexner, A. (2001). Is social work a profession? Research on Social Work Practice, 11(2), 152-165. Doi: 10.1177/104973150101100202 | |
| Gitterman. A. (2014). Social work: A profession in search of its identity. Journal of Social Work Education, 50, 599–607. Doi: 10.1080/10437797.2014.947898 | |
| Miley, K.K., O'Melia, M.W., & DuBois, B.L. (2013). Generalist social work practice: An empowering approach. Boston: Pearson. | |
| Türkeri, S.S. (2023). Sosyal hizmet mesleği: Toplumsal rolleri ve yeterlilikleri. Ankara: Nika Yayınevi. | |
| 5 Johnson, L.C., & Yanca, S.J. (2007). Social work practice: A generalist approach. Boston, MA: Pearson Allynand Bacon. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Ödev | - | - |
| Sunum | 1 | 20 (%) |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 3 | 14 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 14 | 14 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 2 | 18 | 36 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 2 | 19 | 38 |
| Alan Çalışması | 2 | 10 | 20 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
| Diğer | 1 | 13 | 13 |
| Toplam İş Yükü: | 225 | ||
| Toplam Yük / 30 | 7,50 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 8 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P6 | P7 | P9 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Kuramla uygulama arasındaki ilişkiyi kurar. | 5 | - | - | - | - |
| Ö2 | İnsan ve toplum bilimlerine ait kuramların yanı sıra sosyal hizmet uygulamalarından elde edilen bilgileri sosyal hizmet müdahalelerinde kullanır. | 4 | - | - | - | - |
| Ö3 | İleri genelci sosyal hizmet perspektifine ilişkin bilgiyi farklı müracaatçı grupları için sosyal hizmet uygulamalarında kullanır. | 3 | - | - | - | - |
| Ö4 | Sosyal hizmet alanlarında toplumun ve dünyanın gündemindeki kuramsal tartışma ve uygulamaları analiz eder. | 4 | - | - | - | - |
| Ö5 | Seçtiği konu ile ilgili alan yazın taraması yapar ve araştırma desenini planlar. | - | 4 | - | - | - |
| Ö6 | Sosyal sorunları araştırır ve eleştirel bir şekilde inceler. | - | 5 | - | - | - |
| Ö7 | Baskı ve ayrımcılığın biçimlerini ve mekanizmalarını analiz eder. | - | - | 5 | - | - |
| Ö8 | İnsan haklarını ve sosyal, ırksal, ekonomik ve çevresel adaleti geliştiren politikaları yorumlar ve üretir. | - | - | - | 5 | - |
| Ö9 | Sosyal refah politikalarının sosyal hizmetlerin sunumunu nasıl etkilediğini değerlendirir. | - | - | - | - | 3 |
