Sosyal Hizmet Tezli Yüksek Lisans
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Sosyal Hizmet Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Sosyal Hizmet Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 83810100 | Bilimsel Araştırma Yöntemleri | 1 | Güz | 1 | 3+0+0 | 7,5 | 7,5 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans (TYYÇ: 7. Düzey / QF-EHEA: 2. Düzey / EQF-LLL: 7. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Düz anlatım Sınıf içi tartışma Sunum yapma |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | Yoktur. |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ufuk AY |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Abdullah TOPCUOĞLU |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Ders, bilimsel araştırmanın temel dayanakları; bilimsel araştırma etiği; araştırma süreci ve teknikleri:problemin tanımlanması, araştırmanın amacı ve hipotez(denence), değişken türleri, araştırma türleri (modeli), araştırmaevreni ve örneklem, veri toplama teknikleri, geçerlik vegüvenirliğin ölçümü; verilerin işlenmesi, çözümü ve yorumlanması araştırma raporunun yazılması gibi konularıiçerir.
Dersin Amacı
Sosyal hizmet yüksek lisans programı öğrencilerine teorik ve uygulamalı düzeyde bir bilimsel araştırmanın temel kavramlarını süreç ve tekniklerini öğretmek bu dersin temel amacıdır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Çağdaş sosyal hizmet kuramlarını uygulamaya aktarma | 2 |
| P2 | Nicel, nitel ve karma yönteme dayalı sosyal hizmet araştırması yapma | 4 |
| P3 | Etik yükümlülüklere göre davranma ve karmaşık etik konuları yönetme | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | İnsan ve toplum bilimlerine ait kuramların yanı sıra sosyal hizmet uygulamalarından elde edilen bilgileri sosyal hizmet müdahalelerinde kullanır. | P.1.2 | 1,2 |
| Ö2 | Seçtiği konu ile ilgili alan yazın taraması yapar ve araştırma desenini planlar. | P.2.2 | 1,2 |
| Ö3 | Araştırmalardan elde edilen bulguları düzenler, yorumlar ve raporlaştırır. | P.2.4 | 1,2 |
| Ö4 | Sosyal hizmet alanlarında kuruluş içi ve kuruluşlar arası veri tabanları oluşturur ve bu verileri, uygulamaları değerlendirmede ve geleceğe yönelik stratejiler oluşturmada kullanır. | P.2.5 | 1,2 |
| Ö5 | Sosyal sorunları araştırır ve eleştirel bir şekilde inceler. | P.2.6 | 1,2 |
| Ö6 | Mesleğine, müracaatçılarına, meslektaşlarına, birlikte çalıştığı diğer meslek elemanlarına, çalıştığı kuruma ve topluma karşı etik sorumlulukları bilir ve bunları yüklenir. | P.3.1 | 1,2 |
| Ö7 | Sosyal hizmetin etik ilke ve değerlerini ileri sosyal hizmet uygulamasına aktarır. | P.3.2 | 1,2 |
| Ö8 | Sosyal hizmet uygulamalarında teknolojiyi etik kurallar çerçevesinde kullanır. | P.3.6 | 1,2 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Tanışma ve derse oryantasyon, ders materyallerinin ve işlenişinin tanıtılması, temenni ve beklentiler |
| 2 | Aile Danışmanlığında Araştırmanın Yeri ve Önemi, Bilim ve Bilimle İlgili Kavramlar. Bilim ve Araştırma. Bilimsel Yöntem. Bilimsel Tutum ve Davranışlar. |
| 3 | Araştırma Tanımı, Türleri ve Aşamaları. Araştırmanın Temel Nitelikleri veAraştırmaya Karşı Bazı Yanlış Tutumlar |
| 4 | Aile Danışmanlığında Nicel ve Nitel Araştırmanın Kullanımı |
| 5 | Araştırma Konu seçimi, Araştırma Süreç ve Teknikleri |
| 6 | Eleştirel Kaynak İncelemesi, Hipotez ve Strateji Geliştirme |
| 7 | Ara sınav |
| 8 | Bilimsel Araştırma Veri |
| 9 | Araştırmada Ölçme ve Ölçekler |
| 10 | Nicel Analiz Yöntemleri (I) |
| 11 | Nicel Analiz Yöntemleri (II) |
| 12 | Nitel Analiz Yöntemleri |
| 13 | Araştırma Önerisinin Planlanması |
| 14 | Araştırma Raporunun Hazırlanması ve Bilimsel Araştırma Etiği |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | 2 |
| 3 | |
| 4 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Ödev | 1 | 20 (%) |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 110 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 3 | 14 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 14 | 14 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 2 | 18 | 36 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 2 | 19 | 38 |
| Alan Çalışması | 2 | 10 | 20 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
| Diğer | 1 | 13 | 13 |
| Toplam İş Yükü: | 225 | ||
| Toplam Yük / 30 | 7,50 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 8 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | İnsan ve toplum bilimlerine ait kuramların yanı sıra sosyal hizmet uygulamalarından elde edilen bilgileri sosyal hizmet müdahalelerinde kullanır. | 4 | - | - |
| Ö2 | Seçtiği konu ile ilgili alan yazın taraması yapar ve araştırma desenini planlar. | - | 5 | - |
| Ö3 | Araştırmalardan elde edilen bulguları düzenler, yorumlar ve raporlaştırır. | - | 5 | - |
| Ö4 | Sosyal hizmet alanlarında kuruluş içi ve kuruluşlar arası veri tabanları oluşturur ve bu verileri, uygulamaları değerlendirmede ve geleceğe yönelik stratejiler oluşturmada kullanır. | - | 5 | - |
| Ö5 | Sosyal sorunları araştırır ve eleştirel bir şekilde inceler. | - | 5 | - |
| Ö6 | Mesleğine, müracaatçılarına, meslektaşlarına, birlikte çalıştığı diğer meslek elemanlarına, çalıştığı kuruma ve topluma karşı etik sorumlulukları bilir ve bunları yüklenir. | - | - | 4 |
| Ö7 | Sosyal hizmetin etik ilke ve değerlerini ileri sosyal hizmet uygulamasına aktarır. | - | - | 4 |
| Ö8 | Sosyal hizmet uygulamalarında teknolojiyi etik kurallar çerçevesinde kullanır. | - | - | 4 |
