İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Grafik Tasarım Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
GRA359 Görsel Disiplinlerde Göstergebilim 3 Güz 5 2+0+0 2 2
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Anlatım ve Tartışma
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Çağrı GÜMÜŞ
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Doç. Dr. Çağrı GÜMÜŞ - [email protected]
Dersin İçeriği
Dilbilim çıkışlı göstergebilim (semiologie) disiplininin ana kuramsal çerçevesi ve edebiyattan popüler kültüre dek farklı alanlarda bir okuma yöntemi olarak kullanılması, görsel disiplinlerde (mimarlık, plastik sanatlar, endüstri tasarımı, grafik tasarım) göstergebilimin uygulanması ve farklı çözümleme örnekleri dersin kapsamını oluşturur.
Dersin Amacı
Göstergebilimin uygulama alanlarını tanıtmak. Göstergebilimsel bir işlem olan kesitlemeyi öğrenmelerini ve uygulayabilmelerini sağlamak. Göstergebilimsel çözümlemeler yapabilmelerini sağlamak.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri X
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 A Tasarım ilke ve elemanları hakkında doğru bilgileri kazanabilme, sanat ve tasarım alanında kuram ve kuramcıları açıklayabilme. 3
P2 B Tasarım problemlerini oluşturma, değerlendirme ve tasarım sürecini planlayabilme ve yönetme becerisi. 2
P3 C Tasarım disiplini kapsamına giren farklı ölçeklerdeki tasarımları gerçekleştirebilme becerisi. 3
P7 G Etkin iletişim kurma, kendini ifade edebilme ve çalışma sunabilme becerisi. 3
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Tasarım problemlerini çözme ve özgün fikirler üretme becerisi. P.1.3 1
Ö2 Belirli bir konsept dâhilinde ve sınırlılığında çalışma becerisi. P.2.3 3,7
Ö3 Derse ilişkin kuramsal bilgileri analiz etme becerisi. P.2.6 1
Ö4 Düşündüklerini sözel ve görsel yollarla aktarabilme becerisi. P.3.5 3,7
Ö5 Görsel yolla iletişim kurma ve kendini ifade etme becerisi. P.7.2 1
Ö6 Düşündüklerini sözel ve görsel yollarla uzman olan yada olmayan kişilere aktarabilme becerisi. P.7.3 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Göstergebilim: tanımı, kapsamı, alanı
2 Göstergebilim kuramının düzenlenişi
3 Kavramlaştırma, biçimselleştirme
4 Gösterge dizgelerinin üretim süreci
5 Anlatı izlencesinin evreleri
6 Söylemsel yapılar
7 Metinsel yapılar
8 Göstergebilimsel işlem olarak kesitleme
9 Göstergebilim ve uygulama alanları Metin ve görüntü,
10 Göstergebilim ve uygulama alanları Modern yazın kuramları
11 Göstergebilim ve uygulama alanları Toplumsal törenlerin göstergebilimi
12 Göstergebilimsel çözümleme uygulamaları
13 Göstergebilimsel çözümleme uygulamaları
14 Göstergebilim kuramının düzenlenişi
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar R. Barthes, ‘Göstergebilim İlkeleri', Ank., 1979. BERGER, John; ‘Görme Biçimleri', 1999 M., Rıfat, ‘Homo Semioticus Ve Genel Göstergebilim Sorunları', İst., 2007
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Uygulama - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 2 6 12
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 1 5 5
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 1 5 5
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 5 5
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 60
Toplam Yük / 30 2
Dersin AKTS Kredisi: 2
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P3 P7
Ö1 Tasarım problemlerini çözme ve özgün fikirler üretme becerisi. 3 - - -
Ö2 Belirli bir konsept dâhilinde ve sınırlılığında çalışma becerisi. - 2 - -
Ö3 Derse ilişkin kuramsal bilgileri analiz etme becerisi. - 2 - -
Ö4 Düşündüklerini sözel ve görsel yollarla aktarabilme becerisi. - - 3 -
Ö5 Görsel yolla iletişim kurma ve kendini ifade etme becerisi. - - 3 -
Ö6 Düşündüklerini sözel ve görsel yollarla uzman olan yada olmayan kişilere aktarabilme becerisi. - - 3 -