Grafik Tasarım
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Grafik Tasarım Programı
Ders Bolognaları
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Grafik Tasarım Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| GRA359 | Görsel Disiplinlerde Göstergebilim | 3 | Güz | 5 | 2+0+0 | 2 | 2 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Anlatım ve Tartışma |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Çağrı GÜMÜŞ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Doç. Dr. Çağrı GÜMÜŞ | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Dilbilim çıkışlı göstergebilim (semiologie) disiplininin ana kuramsal çerçevesi ve edebiyattan popüler kültüre dek farklı alanlarda bir okuma yöntemi olarak kullanılması, görsel disiplinlerde (mimarlık, plastik sanatlar, endüstri tasarımı, grafik tasarım) göstergebilimin uygulanması ve farklı çözümleme örnekleri dersin kapsamını oluşturur.
Dersin Amacı
Göstergebilimin uygulama alanlarını tanıtmak. Göstergebilimsel bir işlem olan kesitlemeyi öğrenmelerini ve uygulayabilmelerini sağlamak. Göstergebilimsel çözümlemeler yapabilmelerini sağlamak.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | A Tasarım ilke ve elemanları hakkında doğru bilgileri kazanabilme, sanat ve tasarım alanında kuram ve kuramcıları açıklayabilme. | 3 |
| P2 | B Tasarım problemlerini oluşturma, değerlendirme ve tasarım sürecini planlayabilme ve yönetme becerisi. | 2 |
| P3 | C Tasarım disiplini kapsamına giren farklı ölçeklerdeki tasarımları gerçekleştirebilme becerisi. | 3 |
| P7 | G Etkin iletişim kurma, kendini ifade edebilme ve çalışma sunabilme becerisi. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Tasarım problemlerini çözme ve özgün fikirler üretme becerisi. | P.1.3 | 1 |
| Ö2 | Belirli bir konsept dâhilinde ve sınırlılığında çalışma becerisi. | P.2.3 | 3,7 |
| Ö3 | Derse ilişkin kuramsal bilgileri analiz etme becerisi. | P.2.6 | 1 |
| Ö4 | Düşündüklerini sözel ve görsel yollarla aktarabilme becerisi. | P.3.5 | 3,7 |
| Ö5 | Görsel yolla iletişim kurma ve kendini ifade etme becerisi. | P.7.2 | 1 |
| Ö6 | Düşündüklerini sözel ve görsel yollarla uzman olan yada olmayan kişilere aktarabilme becerisi. | P.7.3 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Göstergebilim: tanımı, kapsamı, alanı |
| 2 | Göstergebilim kuramının düzenlenişi |
| 3 | Kavramlaştırma, biçimselleştirme |
| 4 | Gösterge dizgelerinin üretim süreci |
| 5 | Anlatı izlencesinin evreleri |
| 6 | Söylemsel yapılar |
| 7 | Metinsel yapılar |
| 8 | Göstergebilimsel işlem olarak kesitleme |
| 9 | Göstergebilim ve uygulama alanları Metin ve görüntü, |
| 10 | Göstergebilim ve uygulama alanları Modern yazın kuramları |
| 11 | Göstergebilim ve uygulama alanları Toplumsal törenlerin göstergebilimi |
| 12 | Göstergebilimsel çözümleme uygulamaları |
| 13 | Göstergebilimsel çözümleme uygulamaları |
| 14 | Göstergebilim kuramının düzenlenişi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | R. Barthes, ‘Göstergebilim İlkeleri', Ank., 1979. BERGER, John; ‘Görme Biçimleri', 1999 M., Rıfat, ‘Homo Semioticus Ve Genel Göstergebilim Sorunları', İst., 2007 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 2 | 6 | 12 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 5 | 5 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 5 | 5 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 60 | ||
| Toplam Yük / 30 | 2 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P7 |
|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Tasarım problemlerini çözme ve özgün fikirler üretme becerisi. | 3 | - | - | - |
| Ö2 | Belirli bir konsept dâhilinde ve sınırlılığında çalışma becerisi. | - | 2 | - | - |
| Ö3 | Derse ilişkin kuramsal bilgileri analiz etme becerisi. | - | 2 | - | - |
| Ö4 | Düşündüklerini sözel ve görsel yollarla aktarabilme becerisi. | - | - | 3 | - |
| Ö5 | Görsel yolla iletişim kurma ve kendini ifade etme becerisi. | - | - | 3 | - |
| Ö6 | Düşündüklerini sözel ve görsel yollarla uzman olan yada olmayan kişilere aktarabilme becerisi. | - | - | 3 | - |
