İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Grafik Tasarım Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
GRA157 Perspektif 1 Güz 1 2+2+0 3 5
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Özlem TEKDEMİR DÖKEROĞLU
Yardımcı(lar) -
Dersin İçeriği
İki boyuttan iki boyuta ölçülü aktarma çalışmaları ve ton farklılıklarını aktarma çalışmaları yapılır.
Dersin Amacı
İki ve üç boyutlu şekillerin düzlem üzerindeki perspektif görünüşlerinin; elde edilmesinde, gölgelendirilmesinde ve perspektif görünüşlere istenilen doğrultuda ve uzunlukta eleman yerleştirilmesinde kullanılan pratik çizim yöntemlerinin öğretilmesidir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri X
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P6 F İki ve üç boyutlu düşünebilme ve ifadelendirme becerisi. 5
P10 J Tasarım alanındaki teknolojileri, teknikleri ve yenilikleri kullanabilme becerisi. Tasarım için ilgili bilgisayar yazılımlarını ve bilişim, iletişim teknolojilerini etkin kullanabilme becerisi. 5
P12 L Alan malzemelerinin yapısı, aletleri ve makinaları hakkında doğru bilgi kazanma ve bunları kullanabilme becerisi. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 İki ve üç boyutlu düşünebilme becerisi. P.6.1
Ö2 İki /üç boyutlu nesneleri görme/algılama, yorumlama becerisi. P.6.2
Ö3 Formu ikinci boyuta, iki boyutlu şekli de üçüncü boyuta (forma) aktarabilme becerisi. P.6.3
Ö4 Bir düşünceyi, bir kavramı veya bir olguyu görsel yolla yaratıcı biçimde ifade etme becerisi. P.6.4
Ö5 Üç boyutlu nesnelerin yanal yüzeylerini (yan,ön,alt,üst vb.) iki boyutlu çizgi ile ifade edebilme becerisi. P.6.6
Ö6 Teknik resim ve benzer detayları ihtiyacı doğrultusunda kullanabilme/tasarımlarına yansıtabilme becerisi. P.10.3
Ö7 Algı ve problem çözme, teknik uygulama becerisi. P.10.4
Ö8 Grafik tasarım ürününü üç boyutlu şekillendirmede kullanılan araç-gereçler hakkında doğru bilgi kazanma ve bunları kullanabilme becerisi. P.12.1 1,3,7
Ö9 Grafik tasarım ürününü üç boyutlu hale getirirken zaman ve mekan unsurlarını etkili kullanabilme becerisi P.12.2 1,3,7
Ö10 İstenilen boyutta ve hacimde ürün tasarlama becerisi. P.12.3 1,3,7
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Tanışma, dersin; amacı, öğretme, öğrenme ve kontrol yöntemi, sınav şekli ve değerlendirme notunun oluşumu ve öğrenci yükümlülüğünün açıklanması,
2 Perspektifin tarihçesi, tanımı, önemi ve perspektif görünüş elde etmede kullanılan izdüşüm türleri
3 Paralel-eğik izdüşüm yöntemiyle doğrulardan oluşan objenin perspektif görünüşünün elde edilmesi
4 Paralel-eğik izdüşüm yöntemiyle düzlem eğrilerin perspektif görünüşünün elde edilmesi
5 Paralel-dik izdüşüm yöntemiyle doğrulardan oluşan objenin perspektif görünüşünün elde edilmesi
6 Paralel-dik izdüşüm yöntemiyle düzlem eğrilerin perspektif görünüşünün elde edilmesi
7 Paralel izdüşüm yöntemiyle elde edilmiş perspektifte sonsuzdaki ve sonludaki ışık kaynağına göre gölgelendirme yapılması
8 Konik izdüşümün temel elemanlarının tanıtılması, ufuk düzlemindeki işlemin resim düzleminde anlatımı, resim düzlemine göre özel ve rastlantısal konumdaki doğru ve düzlemlerin perspektif görünüşlerinin elde edilmesi ve perspektifteki doğruları eşit parçalara bölen bölüm noktalarının yerleştirilmesi
9 Konik izdüşüm yöntemiyle düzlem eğrilerin perspektif görünüşlerinin elde edilmesi
10 Uygulama çalışmaları
11 Konik izdüşüm yöntemiyle elde edilmiş perspektif görünüşte; doğrultuların ve gerçek uzunlukların bulunması ve istenilen doğrultuda ve uzunluktaki elemanların yerleştirilmesi
12 Konik izdüşüm yöntemiyle elde edilmiş perspektifte sonsuzdaki ışık kaynağına göre gölgelendirme yapılması
13 Konik izdüşüm yöntemiyle elde edilmiş perspektifte sonludaki ışık kaynağına göre gölgelendirme yapılması
14 Konik izdüşüm yöntemiyle elde edilmiş perspektifte su ve ayna yüzeyi üzerindeki yansımanın elde edilmesi
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Onat, Esen. Mimari Perspektif ve Perspektifde Gölge. Yapı Endüstri M. Yayınları, İstanbul, 1993
Onat, Esen. Perspektif ve Perspektifde Gölge Çizimi, Güven Kitabevi Yayınları, Ankara, 1975.
Temel Sanat Eğitimi. Tiglat Matbaacılık. İstanbul. Öztuna, Y., 2007
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam 14 -
Uygulama 14 -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 5 70
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 4 4 16
Uygulama 3 5 15
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 5 5
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 152
Toplam Yük / 30 5,07
Dersin AKTS Kredisi: 5
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P6 P10 P12
Ö1 İki ve üç boyutlu düşünebilme becerisi. 5 - -
Ö2 İki /üç boyutlu nesneleri görme/algılama, yorumlama becerisi. 5 - -
Ö3 Formu ikinci boyuta, iki boyutlu şekli de üçüncü boyuta (forma) aktarabilme becerisi. 5 - -
Ö4 Bir düşünceyi, bir kavramı veya bir olguyu görsel yolla yaratıcı biçimde ifade etme becerisi. 5 - -
Ö5 Üç boyutlu nesnelerin yanal yüzeylerini (yan,ön,alt,üst vb.) iki boyutlu çizgi ile ifade edebilme becerisi. 5 - -
Ö6 Teknik resim ve benzer detayları ihtiyacı doğrultusunda kullanabilme/tasarımlarına yansıtabilme becerisi. - 5 -
Ö7 Algı ve problem çözme, teknik uygulama becerisi. - 5 -
Ö8 Grafik tasarım ürününü üç boyutlu şekillendirmede kullanılan araç-gereçler hakkında doğru bilgi kazanma ve bunları kullanabilme becerisi. - 5 -
Ö9 Grafik tasarım ürününü üç boyutlu hale getirirken zaman ve mekan unsurlarını etkili kullanabilme becerisi - - 5
Ö10 İstenilen boyutta ve hacimde ürün tasarlama becerisi. - - 5