Grafik Tasarım
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Grafik Tasarım Programı
Ders Bolognaları
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Grafik Tasarım Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| GR254 | Tipografi II | 2 | Bahar | 4 | 2+2+0 | 3 | 4 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Ahunur BÜYÜKÇAKILCI |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Öğr.Gör. Ahunur BÜYÜKÇAKILCI | - | [email protected] | ||
| Öğr.Gör. Ahunur BÜYÜKÇAKILCI | A-Z03 | [email protected] | 7432 |
Dersin İçeriği
Metni oluştururken kullanılabilecek tüm yapıların bilgisine sahip olması ve pratikte uygulayabilmesi Tasarımda hiyerarşik düzenleme (bilgiyi yapılandırabilme) yapabilmesi Tasarımda okunurluk ve okuturluk kavramını uygulamada gösterebilmesi Bir tasarımı farklı kılabilmek için sayfayı en doğru ve yaratıcı bir şekilde yapılandırabilmesi Verilen Projeleri edindiği bilgiler doğrultusunda yaratıcı bir şekilde çözüp, sonlandırabilmesi, bitirmiş olduğu projeleri doğru ve beklenmedik bir şekilde sunuma hazırlayabilmesi
Dersin Amacı
Öncelikli olarak öğrencinin metni oluşturan temel yapıları öğrenmesi amaçlanmaktadır. Metni oluştururken kullanacağı paragraf sistemleri ve metnin düzenlenmesini sağlayan yapılar üzerine odaklanılır. Metni doğru okumamızı sağlayan ve okumamızı kolaylaştıran hiyerarşik düzenlerin, `sayfayı bölme-yapılandırma, görsel-metin ilişkisi, negatif-pozitif alan değerlendirmesi gibi konuların öğrenilmesi dersin amaçları arasındadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P2 | B Tasarım problemlerini oluşturma, değerlendirme ve tasarım sürecini planlayabilme ve yönetme becerisi. | 5 |
| P3 | C Tasarım disiplini kapsamına giren farklı ölçeklerdeki tasarımları gerçekleştirebilme becerisi. | 5 |
| P4 | D Bireysel olarak ya da disiplin içi/disiplinler arası takımlarda etkin biçimde ve/veya ortak çalışabilme bilinci ve becerisi. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Tasarımın işlevsel ve görsel analizlerini yapma, sorunları saptama ve değerlendirme becerisi. | P.2.1 | 1,5 |
| Ö2 | Tasarım kavramı içerisinde bir olgunun görsel yolla ana fikrini yansıtabilme becerisi. | P.2.4 | 1 |
| Ö3 | Bir bağlam içinde düşünme becerisi. | P.3.4 | 1,7 |
| Ö4 | Eleştirel ve çözümleyici düşünme becerisi. | P.4.4 | 1,5 |
| Ö5 | Grafik tasarımı bir grup etkinliği olarak gerçekleştirme becerisi. | P.4.6 | 1,5 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Verilen bir dergi sayfasının yeniden yapılandırılması. Metnin düzenlenmesini sağlayan yapılar ve paragraf sistemleri üzerinde örneklerle anlatım. |
| 2 | Verilen bir dergi sayfasının yeniden yapılandırılması. Eskizler üzerinden kritik. |
| 3 | Verilen bir dergi sayfasının yeniden yapılandırılması. Seçilen eskizlerin bilgisayara aktarılması. |
| 4 | Verilen bir dergi sayfasının yeniden yapılandırılması. Seçilen çalışmanın sonlandırılması. |
| 5 | Verilen bir dergi sayfasının yeniden yapılandırılması. İş teslimi ve kritik. |
| 6 | Bir kitabın ilk 30 sayfasının yeniden düzenlenmesi / Bir şiir kitabının yeniden düzenlenmesi. Yazı karakteri seçimi ve tasarıma uygun yazı karakterinin kullanılması konusu üzerinde örneklerle durulur ve pekiştirmek için bir proje verilir. |
| 7 | Bir kitabın ilk 30 sayfasının yeniden düzenlenmesi / Bir şiir kitabının yeniden düzenlenmesi. . Eskizler üzerinden kritik. |
| 8 | Bir kitabın ilk 30 sayfasının yeniden düzenlenmesi / Bir şiir kitabının yeniden düzenlenmesi. Seçilen eskizlerin bilgisayara aktarılması. |
| 9 | Bir kitabın ilk 30 sayfasının yeniden düzenlenmesi / Bir şiir kitabının yeniden düzenlenmesi. Seçilen çalışmanın sonlandırılması. |
| 10 | Bir kitabın ilk 30 sayfasının yeniden düzenlenmesi / Bir şiir kitabının yeniden düzenlenmesi. İş teslimi ve kritik. |
| 11 | Bir gazetenin yeniden tasarlanması Okuturluk ve okunurluk üzerinde durulur. Tasarlanacak yüzeyi bölme ve yapılandırma, sayfada vurgu oluşturma, bilginin hiyerarşik olarak düzenlenmesi ve görsel-metin ilişkisi örneklerle irdelenir. |
| 12 | Bir gazetenin yeniden tasarlanması Eskizler üzerinden kritik. |
| 13 | Bir gazetenin yeniden tasarlanması Seçilen eskizlerin bilgisayara aktarılması. |
| 14 | Bir gazetenin yeniden tasarlanması İş teslimi ve kritik. |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | BECER, E., Modern Sanat ve Yeni Tipografi, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara. |
| SARIKAVAK, N. K., Sayısal Tipografi: Batı da ve Ülkemizde Sayısal Harf/Font Tasarımcıları, Başkent Üniversitesi Yayınları |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
| Diğer | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü: | 124 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4,13 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P2 | P3 | P4 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Tasarımın işlevsel ve görsel analizlerini yapma, sorunları saptama ve değerlendirme becerisi. | 5 | - | - |
| Ö2 | Tasarım kavramı içerisinde bir olgunun görsel yolla ana fikrini yansıtabilme becerisi. | 5 | - | - |
| Ö3 | Bir bağlam içinde düşünme becerisi. | - | 5 | - |
| Ö4 | Eleştirel ve çözümleyici düşünme becerisi. | - | - | 5 |
| Ö5 | Grafik tasarımı bir grup etkinliği olarak gerçekleştirme becerisi. | - | - | 5 |
