İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Grafik Tasarım Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
GR253 Tipografi I 2 Güz 3 2+2+0 3 3
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Öğr.Gör. Ahunur BÜYÜKÇAKILCI
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Öğr.Gör. Ahunur BÜYÜKÇAKILCI A-Z03 [email protected] 7432
Dersin İçeriği
Temel yapı taşı olan yazının ne olduğu ve nasıl oluşturulduğu bilgisine sahip olması, bir yazı karakterini oluşturan temel yapılara hakim olması, bir yazı karakterinin tasarımsal özelliklerinin onu nasıl bir sınıfa dahil ettiğinin bilgisini uygulamada yaratıcı bir şekilde kullanabilmesi ve bir yazı karakterini öne çıkaran unsurları ayırt edebilmesi ve tasarımlarında bu unsurları farkında olarak kullanabilmesi.
Dersin Amacı
Öncelikli olarak öğrencinin yazıyı oluşturan temel yapıları öğrenmesi amaçlanmaktadır. Yazıyı oluştururken kullanacağı yazı karakterini nasıl seçeceği üzerine odaklanılır. Yazı Karakterinin seçiminde önemli rol oynayan `Yazı karakterinin ailesi ve yapısal özellikleri, karakterin içinde bulunduğu sınıf ve tasarıma uygunluğu gibi konuların öğrenilmesi dersin amaçları arasındadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P2 B Tasarım problemlerini oluşturma, değerlendirme ve tasarım sürecini planlayabilme ve yönetme becerisi. 5
P3 C Tasarım disiplini kapsamına giren farklı ölçeklerdeki tasarımları gerçekleştirebilme becerisi. 5
P4 D Bireysel olarak ya da disiplin içi/disiplinler arası takımlarda etkin biçimde ve/veya ortak çalışabilme bilinci ve becerisi. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Tasarımın işlevsel ve görsel analizlerini yapma, sorunları saptama ve değerlendirme becerisi. P.2.1 1,5
Ö2 Tasarım kavramı içerisinde bir olgunun görsel yolla ana fikrini yansıtabilme becerisi. P.2.4 1
Ö3 Bir bağlam içinde düşünme becerisi. P.3.4 1,7
Ö4 Düşündüklerini sözel ve görsel yollarla aktarabilme becerisi. P.3.5 1,5,7
Ö5 Tasarım alanında geçmiş, bugün ve gelecek ilişkisini kurabilme, yorumlayabilme becerisi. P.4.3 1
Ö6 Eleştirel ve çözümleyici düşünme becerisi. P.4.4 1,7
Ö7 Grafik tasarımı bir grup etkinliği olarak gerçekleştirme becerisi. P.4.6 1,5
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Type Specimen nedir Örneklerle anlatım
2 Proje I: Karakterin yapısal özelliklerinin bir afişle gösterilmesi.
3 Kritik ve Proje I'e devam.
4 Kritik ve Proje I'e devam.
5 Kritik ve Proje I'in sonlandırılması
6 Proje II: Bir dergi sayfasının yeniden yapılandırılması.
7 Kritik ve Proje II'e devam.
8 Kritik ve Proje II'e devam.
9 Kritik ve Proje II'e devam.
10 Kritik ve Proje II'e devam.
11 Proje III: Type Specimen Kitapçığı tasarımı.
12 Kritik ve Proje III'e devam
13 Kritik ve Proje III'e devam
14 Kritik ve Proje IV sonlandırılması
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar BECER, E., Modern Sanat ve Yeni Tipografi, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara.
SARIKAVAK, N. K., Sayısal Tipografi: Batı da ve Ülkemizde Sayısal Harf/Font Tasarımcıları, Başkent Üniversitesi Yayınları
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Uygulama - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 10 10
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 99
Toplam Yük / 30 3,30
Dersin AKTS Kredisi: 3
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P2 P3 P4
Ö1 Tasarımın işlevsel ve görsel analizlerini yapma, sorunları saptama ve değerlendirme becerisi. 5 - -
Ö2 Tasarım kavramı içerisinde bir olgunun görsel yolla ana fikrini yansıtabilme becerisi. 5 - -
Ö3 Bir bağlam içinde düşünme becerisi. - 5 -
Ö4 Düşündüklerini sözel ve görsel yollarla aktarabilme becerisi. - 5 -
Ö5 Tasarım alanında geçmiş, bugün ve gelecek ilişkisini kurabilme, yorumlayabilme becerisi. - - 5
Ö6 Eleştirel ve çözümleyici düşünme becerisi. - - 5
Ö7 Grafik tasarımı bir grup etkinliği olarak gerçekleştirme becerisi. - - 5