Geleneksel Türk Sanatları
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Geleneksel Türk Sanatları Programı
Ders Bolognaları
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Geleneksel Türk Sanatları Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 00580003 | Yazma Eser Patolojisi | 4 | Bahar | 8 | 2+0+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | - |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Kültür ve tarih hazinesinin bir bölümünü teşkil eden mukavva, kağıt ve deri üzerine yazılmış el yazması eserler tanıtılıp koruma (konservasyon) metotları anlatılır. Hastalık yapan etkenler fiziksel, kimyasal (asidite) ve biyolojik (mikro organizmalar) faktörler tanıtılır. Biyolojik, kimyasal ve fiziksel hastalıklar teşhis edilir, tedavi yöntemleri laboratuar ortamında uygulamalı olarak öğretilir. Bir sonraki aşamada malzemenin cinsine göre restorasyon çalışmaları yaptırılır.
Dersin Amacı
Kültür ve tarih hazinesinin bir bölümünü teşkil eden mukavva, kağıt ve deri üzerine yazılmış el yazması eserler tanıtılıp koruma (konservasyon) metotları anlatılır. Hastalık yapan etkenler fiziksel, kimyasal (asidite) ve biyolojik (mikro organizmalar) faktörler tanıtılır. Biyolojik, kimyasal ve fiziksel hastalıklar teşhis edilir, tedavi yöntemleri laboratuar ortamında uygulamalı olarak öğretilir. Bir sonraki aşamada malzemenin cinsine göre restorasyon çalışmaları yaptırılır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Genel açıklamalar, derse giriş, yazma eser terminolojileri. |
| 2 | Restorasyon, koruma düşüncesinin gelişimi ve kuramsal temeli, |
| 3 | Yazma eser restorasyonun ilkeleri. |
| 4 | Restorasyon öncesinde yapılan çalışmalar |
| 5 | Bozulmaya neden olan unsurlar.Biyolojik etkenler, kimyasal etkenler, fiziksel etkenler, çevresel ve insan kaynaklı etkenler. |
| 6 | Onarım uygulamaları.Belgeleme, sayfa numaralarının verilmesi, eserin fotoğraflanması, rapor hazırlama |
| 7 | Restorasyon Teknikleri. Sağlamlaştırma, Bütünleme, Yenileme, Restorasyon Teknikleri, Japon kağıdı ile onarım,Kurt yeniklerini doldurma |
| 8 | Aktif koruma. |
| 9 | Koruma (Konservasyon)uygulamaları. Pasif (koruyucu) koruma |
| 10 | Temizleme. Fırça ile kuru temizleme,silgi ile sayfaların temizlenmesi,Etil alkol ile sayfaların temizlenmesi. |
| 11 | Sayfaların forma haline getirilmesi. |
| 12 | Deri tıraşlanması ile ilgili uygulamalar. |
| 13 | Su sistemi ile çalışan restorasyon makinesinin tanıtılması |
| 14 | Çalışmanın teslim alınması ve değerlendirme. |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | uygulama |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | - | - |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | - | - |
| Toplam | 0 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 0 | 0 | 0 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 0 | ||
| Toplam Yük / 30 | 0 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 0 | ||
