Geleneksel Türk Sanatları
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Geleneksel Türk Sanatları Programı
Ders Bolognaları
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Geleneksel Türk Sanatları Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 00571001 | Hat Tasarımı V | 4 | Güz | 7 | 3+2+0 | 10 | 10 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | - |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
18. yüzyılda hat sanatı ve meşhur hattatlar, 19. yüzyılda hat sanatı ve meşhur hattatlar, Mustafa Râkım ve ekolü, Mahmud Celâleddin ve ekolü incelenecek ve ekoller arasındaki farklılıklar tahlil edilecektir. Kadıasker Mustafa İzzet efendi, Şefik bey, Şevkî efendi, Sami efendi, Nazif bey, Hasan Rıza efendi, 20. yüzyılda hat sanatı ve meşhur hattatlar, Aziz efendi, İsmail Hakkı Altunbezer, Kamil Akdik, M. Halim Özyazıcı ve Hâmid Aytaç tanıtılacak ve yazıları incelenerek müzakere edilecektir.
Dersin Amacı
Hat sanatının zirve dönemi sayılan 19. yüzyıla hazırlık mahiyetindeki başlıca 17. ve 18. yüzyıl hattatlarını tanıtmak bu sanatçıların hat estetiğine yapmış oldukları katkıları öğretmek ve Mustafa Rakım, M. Celaleddin, Kadıasker Mustafa İzzet Efendi, Sami Efendi, Şevki Efendi gibi birçok önemli hattat ve bunların mektepleri hakkında malumat vermektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Celi yazılar ve özellikleri |
| 2 | İstif Teknikleri |
| 3 | Harekeler ve Fonksiyonları |
| 4 | Mühmel Harfler |
| 5 | Tezyini İşaretler ve Kullanma Usulleri |
| 6 | Mühmel harflerle tezyini işaretlerin yazı çeşitlerine göre farklılıkları |
| 7 | Celi yazıda kalıp çıkartma |
| 8 | Yazı Büyütme Üsulleri |
| 9 | Yazı iğneleme çeşitleri |
| 10 | Hat sanatında tashih |
| 11 | Hat sanatında karalamalar |
| 12 | Hat sanatında taklit ve önemi |
| 13 | Hat sanatında icazet müessesesi ve imza çeşitleri |
| 14 | Celi yazılar ve özellikleri |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Alparslan, Ali 1977.?Mimari Yapıların Yazı Sanatı Bakımından Önemi? Boğaziçi Üniversitesi Dergisi S:4-5. İstanbul. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | - | - |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | - | - |
| Toplam | 0 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 0 | 0 | 0 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 0 | ||
| Toplam Yük / 30 | 0 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 0 | ||
