Geleneksel Türk Sanatları
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Geleneksel Türk Sanatları Programı
Ders Bolognaları
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Geleneksel Türk Sanatları Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 00561001 | Hat Tasarımı IV | 3 | Bahar | 6 | 3+2+0 | 10 | 10 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Betül ERİKOĞLU |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
18. yüzyılda hat sanatı ve meşhur hattatlar, 19. yüzyılda hat sanatı ve meşhur hattatlar, Mustafa Râkım ve ekolü, Mahmud Celâleddin ve ekolü incelenecek ve ekoller arasındaki farklılıklar tahlil edilecektir. Kadıasker Mustafa İzzet efendi, Şefik bey, Şevkî efendi, Sami efendi, Nazif bey, Hasan Rıza efendi, 20. yüzyılda hat sanatı ve meşhur hattatlar, Aziz efendi, İsmail Hakkı Altunbezer, Kamil Akdik, M. Halim Özyazıcı ve Hâmid Aytaç tanıtılacak ve yazıları incelenerek müzakere edilecektir.
Dersin Amacı
Erken Osmanlı döneminde hat sanatının durumu hakkında bilgi vermek, Klasik dönem Osmanlı hat sanatını ve bu dönemin başlıca hattatlarını tanıtmak, divani ve celi divani yazılar hakkında bilgi vermek ve talik yazının özellikleri ile başlıca talik ekollerini tanıtmak.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Erken Osmanlı döneminde hat sanatı |
| 2 | Fatih döneminde hat sanatı ve önemli hattatlar |
| 3 | Şeyh Hamdullah ve hat sanatında Türk mektebinin tesisi |
| 4 | Ahmed Şemseddin Karahisarî ekolü ve temsilcileri |
| 5 | 17. yüzyılda hat sanatı ve meşhur hattatlar |
| 6 | Hafız Osman, öğrencileri ve sülüs-nesih yazılara katkıları ve |
| 7 | Kuran-ı Kerim kitabeti ve nesih hattında önemli gelişmeler |
| 8 | Divani ve celi divani yazının özellikleri, birbirinden farkları |
| 9 | Talik ve celi talik yazılarının özellikleri |
| 10 | Türk talik mektebinin kurucuları |
| 11 | Yesari Mehmed Esad Efendi ve Yesarizade Mustafa İzzet Efendi |
| 12 | Tuğraların özellikleri ve başlıca tuğrakeş hattatlar |
| 13 | Rıka yazısının ortaya çıkışı ve gelişimi Rıka yazısının ortaya çıkışı ve gelişimi |
| 14 | İran talik mektebi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Yazar: Süleyman Berk Yayınevi : İnkılab Yayınları |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | - | - |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | - | - |
| Toplam | 0 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 0 | 0 | 0 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 0 | ||
| Toplam Yük / 30 | 0 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 0 | ||
