İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Geleneksel Türk Sanatları Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
00551002 Tezhip Tasarımı III 3 Güz 5 3+2+0 10 10
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Öğr.Gör. Ayşe KART
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Öğr.Gör. Ayşe KART - [email protected]
Dersin İçeriği
Tezyini sanatlarda kullanılan kenar bezemelerinin tanımı, Tezyini sanatlarda kullanılan kenar bezemeleri ve kurallarına uygun çizimi, Klasik desen çeşitlerinin analizi, Orjinal desen tasarımlarının çift tahrir tekniğinde renkli uygulaması, Tezhip sanatında Üslûpların ve sanatkârların tanıtımı.
Dersin Amacı
1.Kenar bezemelerinden,yürüyen ve simetrili çift ipliğin, üç ipliğin uygulamasını yaptırmak,
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 P.1. Sanat ve Tasarım Bilgilerini, Geleneksel Türk sanatları içerisinde yer alan Hat, Tezhip, Halı-Kilim, Kalem işi sanatlarında özgün tasarımlar yapabilir ve uygulayabilme becerisi. 3
P2 P.2. Tasarım problemlerini oluşturma, değerlendirme ve tasarım sürecini yönetme becerisi. 3
P3 P.3. Tasarım disiplini kapsamına giren farklı ölçeklerde tasarımların gerçekleştirilme becerisi. 3
P4 P.4. Disiplinler arası ortak çalışabilme bilinci ve becerisi. 2
P5 P.5. İki boyutlu düşünebilme ve ifadelendirme becerisi. 3
P6 P.6. Özgün tasarımlar üretebilme becerisi. 3
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Türk tezhip sanatı hakkında öğrenilen genel bilgiyi aktarabilme becerisi. P.1.12 1
Ö2 Derse ilişkin kurumsal bilgileri analiz etme becerisi P.2.9 7
Ö3 Yeni motif tasarlayabilme becerisi P.6.8 7
Ö4 Kendi özgün tasarımında öğrendiği teknikleri uygulayabilme becerisi P.10.7 7
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Kenar bezemelerinden,yürüyen ve simetrili çift ipliğin uygulamasının yaptırılması,
2 Aynı konunun devamı
3 Kenar bezemelerinden,yürüyen ve simetrili üç ipliğin uygulamasının yaptırılması,
4 Aynı konunun devamı
5 Enine ve boyuna simetrili kenar bezemelerinin çeşitlerinin tanıtımı ve uygulamasının yaptırılması
6 Zencerek kenar bezemelerinin çeşitlerinin tanıtımı ve uygulamasının yaptırılması
7 Münhanili kenar bezemelerinin tanıtımı ve uygulamasının yaptırılması
8 Bağdat üslubu kenar bezemelerinin tanıtımı ve uygulamasının yaptırılması
9 Desensiz kenar bezemelerinin tanımı ve uygulamasının yaptırılması
10 Serbest desenli kenar bezemelerinin tanımı ve uygulamasının yaptırılması
11 Klasik desen çeşitlerinden analizinin yaptırılması
12 Orjinal desen tasarımlarının çift tahrir tekniğinde renkli uygulamasının yaptırılması,
13 Aynı konunun devamı,
14 Tezhip sanatında üslûpların,sanatkârların,kullandıkları motiflerin ve (Selçuklu,Fatih devri Baba Nakkaş Ekolü) eserlerinin tanıtılması.
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Hat ve Tezhip Kitabı (Editör: Ali Rıza Özcan), Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 2009 Calligraphy and İllumination Books (Editör: Ali Rıza Özcan), Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 2009 Duran ,Gülnur, "Ali Üsküdârî,Tezhip ve Ruganî Üstâdı,Çiçek Ressamı",İstanbul,2008,Kubbealtı Yayınları. Duran ,Gülnur, "Ali Üsküdârî, Illumination and Ruganî master , Flower Painter",İstanbul,2008,Kubbealtı Yayınları.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 5 70
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 7 98
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 10 2 20
Uygulama 7 13 91
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 10 10
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 299
Toplam Yük / 30 9,97
Dersin AKTS Kredisi: 10
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P6 P10
Ö1 Türk tezhip sanatı hakkında öğrenilen genel bilgiyi aktarabilme becerisi. 3 - - -
Ö2 Derse ilişkin kurumsal bilgileri analiz etme becerisi - 2 - -
Ö3 Yeni motif tasarlayabilme becerisi - - 3 -
Ö4 Kendi özgün tasarımında öğrendiği teknikleri uygulayabilme becerisi 3 - - 3