Geleneksel Türk Sanatları
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Geleneksel Türk Sanatları Programı
Ders Bolognaları
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Geleneksel Türk Sanatları Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 00551002 | Tezhip Tasarımı III | 3 | Güz | 5 | 3+2+0 | 10 | 10 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Ayşe KART |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Öğr.Gör. Ayşe KART | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Tezyini sanatlarda kullanılan kenar bezemelerinin tanımı, Tezyini sanatlarda kullanılan kenar bezemeleri ve kurallarına uygun çizimi, Klasik desen çeşitlerinin analizi, Orjinal desen tasarımlarının çift tahrir tekniğinde renkli uygulaması, Tezhip sanatında Üslûpların ve sanatkârların tanıtımı.
Dersin Amacı
1.Kenar bezemelerinden,yürüyen ve simetrili çift ipliğin, üç ipliğin uygulamasını yaptırmak,
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | P.1. Sanat ve Tasarım Bilgilerini, Geleneksel Türk sanatları içerisinde yer alan Hat, Tezhip, Halı-Kilim, Kalem işi sanatlarında özgün tasarımlar yapabilir ve uygulayabilme becerisi. | 3 |
| P2 | P.2. Tasarım problemlerini oluşturma, değerlendirme ve tasarım sürecini yönetme becerisi. | 3 |
| P3 | P.3. Tasarım disiplini kapsamına giren farklı ölçeklerde tasarımların gerçekleştirilme becerisi. | 3 |
| P4 | P.4. Disiplinler arası ortak çalışabilme bilinci ve becerisi. | 2 |
| P5 | P.5. İki boyutlu düşünebilme ve ifadelendirme becerisi. | 3 |
| P6 | P.6. Özgün tasarımlar üretebilme becerisi. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Türk tezhip sanatı hakkında öğrenilen genel bilgiyi aktarabilme becerisi. | P.1.12 | 1 |
| Ö2 | Derse ilişkin kurumsal bilgileri analiz etme becerisi | P.2.9 | 7 |
| Ö3 | Yeni motif tasarlayabilme becerisi | P.6.8 | 7 |
| Ö4 | Kendi özgün tasarımında öğrendiği teknikleri uygulayabilme becerisi | P.10.7 | 7 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Kenar bezemelerinden,yürüyen ve simetrili çift ipliğin uygulamasının yaptırılması, |
| 2 | Aynı konunun devamı |
| 3 | Kenar bezemelerinden,yürüyen ve simetrili üç ipliğin uygulamasının yaptırılması, |
| 4 | Aynı konunun devamı |
| 5 | Enine ve boyuna simetrili kenar bezemelerinin çeşitlerinin tanıtımı ve uygulamasının yaptırılması |
| 6 | Zencerek kenar bezemelerinin çeşitlerinin tanıtımı ve uygulamasının yaptırılması |
| 7 | Münhanili kenar bezemelerinin tanıtımı ve uygulamasının yaptırılması |
| 8 | Bağdat üslubu kenar bezemelerinin tanıtımı ve uygulamasının yaptırılması |
| 9 | Desensiz kenar bezemelerinin tanımı ve uygulamasının yaptırılması |
| 10 | Serbest desenli kenar bezemelerinin tanımı ve uygulamasının yaptırılması |
| 11 | Klasik desen çeşitlerinden analizinin yaptırılması |
| 12 | Orjinal desen tasarımlarının çift tahrir tekniğinde renkli uygulamasının yaptırılması, |
| 13 | Aynı konunun devamı, |
| 14 | Tezhip sanatında üslûpların,sanatkârların,kullandıkları motiflerin ve (Selçuklu,Fatih devri Baba Nakkaş Ekolü) eserlerinin tanıtılması. |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Hat ve Tezhip Kitabı (Editör: Ali Rıza Özcan), Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 2009 Calligraphy and İllumination Books (Editör: Ali Rıza Özcan), Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 2009 Duran ,Gülnur, "Ali Üsküdârî,Tezhip ve Ruganî Üstâdı,Çiçek Ressamı",İstanbul,2008,Kubbealtı Yayınları. Duran ,Gülnur, "Ali Üsküdârî, Illumination and Ruganî master , Flower Painter",İstanbul,2008,Kubbealtı Yayınları. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 5 | 70 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 7 | 98 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 10 | 2 | 20 |
| Uygulama | 7 | 13 | 91 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 10 | 10 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 299 | ||
| Toplam Yük / 30 | 9,97 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 10 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P6 | P10 |
|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Türk tezhip sanatı hakkında öğrenilen genel bilgiyi aktarabilme becerisi. | 3 | - | - | - |
| Ö2 | Derse ilişkin kurumsal bilgileri analiz etme becerisi | - | 2 | - | - |
| Ö3 | Yeni motif tasarlayabilme becerisi | - | - | 3 | - |
| Ö4 | Kendi özgün tasarımında öğrendiği teknikleri uygulayabilme becerisi | 3 | - | - | 3 |
