Geleneksel Türk Sanatları
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Geleneksel Türk Sanatları Programı
Ders Bolognaları
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Geleneksel Türk Sanatları Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 00541043 | Kumaş Yapı Bilgisi ve Analizi | 2 | Bahar | 4 | 2+2+0 | 4 | 4 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Hande Ayşegül ÖZDEMİR |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Hande Ayşegül ÖZDEMİR | A-Z04 | [email protected] | 7367 |
Dersin İçeriği
Dokuma kumaşların tanımı, dokumanın sınıflandırılması, kumaş yapımı için temel dokuma hareketleri.
Dersin Amacı
Tekstil sektöründe kullanılan kumaş yapıları hakkında genel bilgi verilir. Kumaşın tanımı, nitelikleri, üretim özellikleri, üretildiği tezgah türlerine ilişkin bilgiler aktarılır. Bu bilgiler ışığında dokuma ve örme kumaşların temel yapıları, dokuma ve örme kumaş türleri, özellikleri ve kullanım alanları ayrıntılı olarak incelenmektedir. Ayrıca temel dokuma örgü raporları ve türevleri anlatılarak, renk ve örgü ile desenlendirme yöntemleri, tahar, armür ve tarak raporları öğretilmekte, bilgiler kumaş analizleri yaptırılarak desteklenmektedir. Bu sürecin sonunda öğrenciler dokuma aşaması için hazır hale gelmektedir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | P.1. Sanat ve Tasarım Bilgilerini, Geleneksel Türk sanatları içerisinde yer alan Hat, Tezhip, Halı-Kilim, Kalem işi sanatlarında özgün tasarımlar yapabilir ve uygulayabilme becerisi. | 4 |
| P2 | P.2. Tasarım problemlerini oluşturma, değerlendirme ve tasarım sürecini yönetme becerisi. | 4 |
| P3 | P.3. Tasarım disiplini kapsamına giren farklı ölçeklerde tasarımların gerçekleştirilme becerisi. | 3 |
| P4 | P.4. Disiplinler arası ortak çalışabilme bilinci ve becerisi. | 3 |
| P5 | P.5. İki boyutlu düşünebilme ve ifadelendirme becerisi. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Temel sanat ve tasarım bilgisini öğrendiklerine uyarlayabilme becerisi. | P.1.1 | 7 |
| Ö2 | Temel Sanat ve Tasarım becerileri isteyen diğer alanlarla ilişkilendirme/bağ kurma becerisi. | P.3.2 | 1,7 |
| Ö3 | Eleştirel düşünme becerisi. | P.4.4 | 7 |
| Ö4 | Farklı uygulamalar arası ilişki kurabilme becerisi. | P.5.5 | 7 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Dokuma kumaşların tanımı, dokumanın sınıflandırılması, kumaş yapımı için temel dokuma hareketleri. |
| 2 | Dokuma hazırlık ve levendin hazırlanması, çözgü besleme kontrolü, ağızlık açma, ağızlık açma çeşitleri, kumaş yapısı ve ağızlık açma arasındaki temel ilişki. |
| 3 | Atkı atımı, atkı atım sistemleri, tefe vuruşu, tefe vuruş gücü ve kumaş oluşum çizgisi arasındaki temel ilişki. |
| 4 | Temel örgüler saten örgü, özellikleri, bu örgü kullanılarak üretilen kumaşlar ve kullanım alanları |
| 5 | Temel örgüler dimi örgü, özellikleri, bu örgü kullanılarak üretilen kumaşlar ve kullanım alanları |
| 6 | Temel örgüler saten örgü, özellikleri, bu örgü kullanılarak üretilen kumaşlar ve kullanım alanları |
| 7 | Dokuma kumaşların analizi |
| 8 | vize |
| 9 | Temel dokuma tasarımı, tasarım-üretim parametreleri |
| 10 | Örme kumaşların sınıflandırılması, temel örme kumaşlar ve kullanım alanları |
| 11 | Örme kumaşların üretim teknikleri |
| 12 | Temel örme kumaş yapıları, Düz örgü kumaş, haroşa örgü, rib örgü, interlock örgü |
| 13 | Kumaş analizi |
| 14 | Final Sınavı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Şeber Bahattin, Alpan Dilek, Kumaş Yapı Bilgisi, İTKİB Yayınları, İstanbul, 1989. Komisyon, ?Tekstil Teknolojisi I-II,? İstanbul, 1994. |
| EREN R., Dokuma Hazırlık Teknolojisi, MKM Yayıncılık, Bursa, 2009. | |
| Şeber Bahattin, Alpan Dilek, Kumaş Yapı Bilgisi, İTKİB Yayınları, İstanbul, 1989. Komisyon, Tekstil Teknolojisi I-II, İstanbul, 1994. | |
| Çelik N., Dokuma Kumaş Analizi ve Tasarımı Ders Notları, Çukurova Üniversitesi, Mühendislik Mimarlık Fakültesi, Tekstil Mühendisliği Bölümü, Adana, 2012. | |
| Spencer, D. J., Knitting Technology, Pergamon Pres, (1989) | |
| Acuner A., Tasarımda Konstrüksiyon Esasları, Mart Matbaacılık Sanatları, İstanbul, 2001. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
| Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 120 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P4 | P5 |
|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Temel sanat ve tasarım bilgisini öğrendiklerine uyarlayabilme becerisi. | 4 | - | - | - |
| Ö2 | Temel Sanat ve Tasarım becerileri isteyen diğer alanlarla ilişkilendirme/bağ kurma becerisi. | - | 3 | - | - |
| Ö3 | Eleştirel düşünme becerisi. | - | - | 4 | - |
| Ö4 | Farklı uygulamalar arası ilişki kurabilme becerisi. | - | - | - | 4 |
