İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Geleneksel Türk Sanatları Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
00541003 Halı - Kilim ve Kumaş Desenleri Tasarımı II 2 Bahar 4 3+2+0 10 10
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Hande Ayşegül ÖZDEMİR
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Dr. Öğr. Üyesi Hande Ayşegül ÖZDEMİR - [email protected]
Dersin İçeriği
Anlatım yöntemi,tartışma, örnek olay, gösterip yaptırma, problem çözme, bireysel çalışma
Dersin Amacı
Geleneksel düz dokumaların teknikleri öğretilerek, belirlenen çeşit ve yöre dokumalarının analizler yapılacaktır. Analizi yapılan düz dokumalardan bir örnek seçilerek boyut ve kalite hesapları yapılarak tasarımlar oluşturulacak ve uygulanacaktır. Dokuma tezgahı, çeşitleri, tezgaha çözgü germe işlemleri öğretilecektir. Tasarlanan desenler ürün olarak dokutulacaktır. Ayrıca seçilen yörelerden farklı tasarımlara devam edilecektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 P.1. Sanat ve Tasarım Bilgilerini, Geleneksel Türk sanatları içerisinde yer alan Hat, Tezhip, Halı-Kilim, Kalem işi sanatlarında özgün tasarımlar yapabilir ve uygulayabilme becerisi. 4
P2 P.2. Tasarım problemlerini oluşturma, değerlendirme ve tasarım sürecini yönetme becerisi. 4
P3 P.3. Tasarım disiplini kapsamına giren farklı ölçeklerde tasarımların gerçekleştirilme becerisi. 4
P4 P.4. Disiplinler arası ortak çalışabilme bilinci ve becerisi. 3
P5 P.5. İki boyutlu düşünebilme ve ifadelendirme becerisi. 4
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Temel sanat ve tasarım bilgisini öğrendiklerine uyarlayabilme becerisi. P.1.1 7
Ö2 İki boyutlu düşünTasarım alanında geçmiş ve bugün ile gelecek ilişkisini kurabilme, yorumlayabilme becerisi.ebilme ve ifadelendirme, P.4.3 7
Ö3 Bir düşünceyi, bir kavramı veya bir olguyu görsel yolla yaratıcı biçimde ifade etme becerisi. P.5.4 7
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Dersin genel akışı hakkında bilgi verilmesi,
2 Geleneksel düz dokuma çeşitleri ve yörelerden örnekler anlatılarak ve analizler yapılmas
3 Belirlenen yöre ve çeşit üzerinden tasarımlar yapılması,
4 Belirlenen yöre ve çeşit üzerinden tasarımlar yapılmasına devam edilmesi,
5 Dokumacılıkta kullanılan tezgah türlerini tanıtılır, tezgahta çözgü hazırlama ve gücü örme işlemi öğretilir,
6 Çözgü üzerinde atkı ile yüzey oluşturmayı uygulanarak öğretilir.
7 vize
8 Çizilen desen uygun teknikler ile dokunması öğretilir,
9 Hazırlanan deseni bir ürün olarak dokuyarak tamamlatılır.
10 Hazırlanan deseni bir ürün olarak dokuyarak tamamlatılır.
11 Hazırlanan deseni bir ürün olarak dokumaya devam edilir.
12 Hazırlanan deseni bir ürün olarak dokumaya devam edilir.
13 Hazırlanan deseni bir ürün olarak dokumaya devam edilir.
14 Final Sınavı
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Anadolu Kilimleri Kataloğu-I-II, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1995
Bekir Deniz, Türk Dünyasında Halı ve Düz Dokuma Yaygıları, Ankara, 2000.
Soysaldı, Aysen, Düz Dokuma Teknikleri ve Teknik Desen Çizimleri, Ankara, 2009.
Çetin Aytaç, El Dokumacılığı, İstanbul, 1982.
Acar, Belkıs Balpınar, Kilim, Cicim, Zili, Sumak- Türk Düz Dokuma Yaygıları, İstanbul, 1982.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 5 70
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 35 35
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 14 5 70
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 14 5 70
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 35 35
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 308
Toplam Yük / 30 10,27
Dersin AKTS Kredisi: 10
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P4 P5
Ö1 Temel sanat ve tasarım bilgisini öğrendiklerine uyarlayabilme becerisi. - - -
Ö2 İki boyutlu düşünTasarım alanında geçmiş ve bugün ile gelecek ilişkisini kurabilme, yorumlayabilme becerisi.ebilme ve ifadelendirme, - - -
Ö3 Bir düşünceyi, bir kavramı veya bir olguyu görsel yolla yaratıcı biçimde ifade etme becerisi. - - -