Geleneksel Türk Sanatları
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Geleneksel Türk Sanatları Programı
Ders Bolognaları
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Geleneksel Türk Sanatları Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 00541003 | Halı - Kilim ve Kumaş Desenleri Tasarımı II | 2 | Bahar | 4 | 3+2+0 | 10 | 10 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Hande Ayşegül ÖZDEMİR |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Hande Ayşegül ÖZDEMİR | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Anlatım yöntemi,tartışma, örnek olay, gösterip yaptırma, problem çözme, bireysel çalışma
Dersin Amacı
Geleneksel düz dokumaların teknikleri öğretilerek, belirlenen çeşit ve yöre dokumalarının analizler yapılacaktır. Analizi yapılan düz dokumalardan bir örnek seçilerek boyut ve kalite hesapları yapılarak tasarımlar oluşturulacak ve uygulanacaktır. Dokuma tezgahı, çeşitleri, tezgaha çözgü germe işlemleri öğretilecektir. Tasarlanan desenler ürün olarak dokutulacaktır. Ayrıca seçilen yörelerden farklı tasarımlara devam edilecektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | P.1. Sanat ve Tasarım Bilgilerini, Geleneksel Türk sanatları içerisinde yer alan Hat, Tezhip, Halı-Kilim, Kalem işi sanatlarında özgün tasarımlar yapabilir ve uygulayabilme becerisi. | 4 |
| P2 | P.2. Tasarım problemlerini oluşturma, değerlendirme ve tasarım sürecini yönetme becerisi. | 4 |
| P3 | P.3. Tasarım disiplini kapsamına giren farklı ölçeklerde tasarımların gerçekleştirilme becerisi. | 4 |
| P4 | P.4. Disiplinler arası ortak çalışabilme bilinci ve becerisi. | 3 |
| P5 | P.5. İki boyutlu düşünebilme ve ifadelendirme becerisi. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Temel sanat ve tasarım bilgisini öğrendiklerine uyarlayabilme becerisi. | P.1.1 | 7 |
| Ö2 | İki boyutlu düşünTasarım alanında geçmiş ve bugün ile gelecek ilişkisini kurabilme, yorumlayabilme becerisi.ebilme ve ifadelendirme, | P.4.3 | 7 |
| Ö3 | Bir düşünceyi, bir kavramı veya bir olguyu görsel yolla yaratıcı biçimde ifade etme becerisi. | P.5.4 | 7 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Dersin genel akışı hakkında bilgi verilmesi, |
| 2 | Geleneksel düz dokuma çeşitleri ve yörelerden örnekler anlatılarak ve analizler yapılmas |
| 3 | Belirlenen yöre ve çeşit üzerinden tasarımlar yapılması, |
| 4 | Belirlenen yöre ve çeşit üzerinden tasarımlar yapılmasına devam edilmesi, |
| 5 | Dokumacılıkta kullanılan tezgah türlerini tanıtılır, tezgahta çözgü hazırlama ve gücü örme işlemi öğretilir, |
| 6 | Çözgü üzerinde atkı ile yüzey oluşturmayı uygulanarak öğretilir. |
| 7 | vize |
| 8 | Çizilen desen uygun teknikler ile dokunması öğretilir, |
| 9 | Hazırlanan deseni bir ürün olarak dokuyarak tamamlatılır. |
| 10 | Hazırlanan deseni bir ürün olarak dokuyarak tamamlatılır. |
| 11 | Hazırlanan deseni bir ürün olarak dokumaya devam edilir. |
| 12 | Hazırlanan deseni bir ürün olarak dokumaya devam edilir. |
| 13 | Hazırlanan deseni bir ürün olarak dokumaya devam edilir. |
| 14 | Final Sınavı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Anadolu Kilimleri Kataloğu-I-II, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1995 |
| Bekir Deniz, Türk Dünyasında Halı ve Düz Dokuma Yaygıları, Ankara, 2000. | |
| Soysaldı, Aysen, Düz Dokuma Teknikleri ve Teknik Desen Çizimleri, Ankara, 2009. | |
| Çetin Aytaç, El Dokumacılığı, İstanbul, 1982. | |
| Acar, Belkıs Balpınar, Kilim, Cicim, Zili, Sumak- Türk Düz Dokuma Yaygıları, İstanbul, 1982. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 5 | 70 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 35 | 35 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 14 | 5 | 70 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 14 | 5 | 70 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 35 | 35 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 308 | ||
| Toplam Yük / 30 | 10,27 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 10 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P4 | P5 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Temel sanat ve tasarım bilgisini öğrendiklerine uyarlayabilme becerisi. | - | - | - |
| Ö2 | İki boyutlu düşünTasarım alanında geçmiş ve bugün ile gelecek ilişkisini kurabilme, yorumlayabilme becerisi.ebilme ve ifadelendirme, | - | - | - |
| Ö3 | Bir düşünceyi, bir kavramı veya bir olguyu görsel yolla yaratıcı biçimde ifade etme becerisi. | - | - | - |
