İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Geleneksel Türk Sanatları Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
00541001 Hat Tasarımı II 2 Bahar 4 3+2+0 10 10
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Öğr.Gör. Betül ERİKOĞLU
Yardımcı(lar) -
Dersin İçeriği
İslam yazılarının çeşitleri, ma'kıli yazı, kûfi yazı ve çeşitleri, aklâm-ı sitte hakkında bilgi verilecektir. Sülüs yazı ve kullanıldığı yerler incelenecektir. Asr-ı saâdet'te, dört halife, emeviler ve abbasiler döneminde yazı anlatılacaktır. İbn-i mukle ve takipçileri, ibn-i bevvab ve takipçileri, yakût musta'sımi ve ekolü anlatılarak aralarındaki farklar incelenektir. Büyük Selçuklular, Anadolu Selçukluları ve Beylikler döneminde yazının durumu müzakere edilecektir.
Dersin Amacı
Hat sanatında temel ve yardımcı malzemeleri tanıtmak. Kalem çeşitleri, kalem açma tekniği, mürekkep çeşitleri, is mürekkebi yapma yöntemlerini ve hokka hazırlanışı öğretmek. Kağıt boyama yöntemlerini öğretmek. Aher tekniği ve kağıt yapıştırma usûlünü öğretmek. Kalemtraş ve çeşitleri, mühre ve çeşitlerini tanıtmak. Yazıda satırın önemini anlatmak ve mıstar öğretmek.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 P.1. Sanat ve Tasarım Bilgilerini, Geleneksel Türk sanatları içerisinde yer alan Hat, Tezhip, Halı-Kilim, Kalem işi sanatlarında özgün tasarımlar yapabilir ve uygulayabilme becerisi. 5
P2 P.2. Tasarım problemlerini oluşturma, değerlendirme ve tasarım sürecini yönetme becerisi. 5
P3 P.3. Tasarım disiplini kapsamına giren farklı ölçeklerde tasarımların gerçekleştirilme becerisi. 4
P5 P.5. İki boyutlu düşünebilme ve ifadelendirme becerisi. 3
P6 P.6. Özgün tasarımlar üretebilme becerisi. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 "Yazı"kavramının madden ve manen önemi hakkında geniş bilgiye ve kültüre sahip olma becerisi P.1.3 1,7
Ö2 Yazı çeşitlerine ve büyüklüklerine göre kalem hazırlayabilme becerisi. P.1.4 1,7
Ö3 İslam yazılarının çeşitlerine, özelliklerine ve uygulandıkları alanlara vakıf olma becerisi. P.1.5 1,7
Ö4 Önemli bir yazıyı büyültme ve kalıp çıkarma usûlüyle farklı ölçüdeki mekanlarda uygulayabilme becerisi. P.1.6 1,7
Ö5 Hat sanatıyla ilgili kavramlara vakıf olma becerisi. P.1.7 1,7
Ö6 Hat sanatında meşk (eğitim) usullerini aktarabilme becerisi. P.2.3 7
Ö7 Kalem ve Kalemtraş çeşitlerini tanıyabilme becerisi. P.2.4 7
Ö8 Yazı çeşitlerine ve büyüklüklerine göre kalem hazırlayabilme becerisi. P.2.6 7
Ö9 Hat sanatının madde ve mana yönüyle ilgili yorumlar yapabilme becerisi. P.3.8 7
Ö10 Yazı ve kalem ilişkisini kurarak yorumlar yapabilme becerisi P.5.8 1
Ö11 İstif ve tasarım yapma becerisi P.6.3 7
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Hat Sanatında Temel Malzemeler
2 Kalem Çeşitleri
3 Kalem Açma Tekniği
4 Mürekkep Çeşitleri
5 İs Mürekkebi Yapma Yöntemleri
6 Hokka ve Hazırlanışı
7 Kağıt Boyama Yöntemleri
8 Kağıt Yapıştırma Usûlü
9 Kalemtraş ve Çeşitleri
10 Kalemtraş ve Çeşitleri
11 Yazıda Satırın Önemi ve Mıstar
12 Hat Sanatında Yardımcı Malzemeler
13 Dosya değerlendirmeleri
14 Dosya değerlendirmeleri
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Bayat, Ali Haydar, 2007, Mîzânül-Hatt (Firûz Beye Ait), İslam Tarih, Sanat ve Kültürünü Araştırma vakfı yayınları, İstanbul. Yazır, Kalem Güzeli Serin, Muhittin, 2003, Hat Sanatı ve meşhur Hattatlar,: Kubbealtı Neşriyat. İstanbul. Aslanapa, Oktay, 1955. Diez E., Türk Sanatı, İstanbul Derman, Uğur, 1981. Türk Hat Sanatının Şaheserleri, İstanbul. İnal, İbn-ül Emin Mahmud Kemal, 1970. Son Hattatlar, İstanbul Aslanapa, Oktay, 1955. Diez E., Türk Sanatı, İstanbul Alparslan, Ali 1977.?Mimari Yapıların Yazı Sanatı Bakımından Önemi? Boğaziçi Üniversitesi Dergisi S:4-5. İstanbul. Bayat, Ali Haydar, 2007, Mîzânül-Hatt (Firûz Beye Ait), İslam Tarih, Sanat ve Kültürünü Araştırma vakfı yayınları, İstanbul. Mustakimzade (Süleyman Sadeddin), 1928. Tuhfe-i Hattatin (Neşr. İ. M. K. İnal), İstanbul Aslanapa, Oktay, 1955. Diez E., Türk Sanatı, İstanbul
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 8 112
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 14 5 70
Uygulama 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 25 25
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 292
Toplam Yük / 30 9,73
Dersin AKTS Kredisi: 10
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P3 P5 P6
Ö1 "Yazı"kavramının madden ve manen önemi hakkında geniş bilgiye ve kültüre sahip olma becerisi 5 - - - -
Ö2 Yazı çeşitlerine ve büyüklüklerine göre kalem hazırlayabilme becerisi. 5 - - - -
Ö3 İslam yazılarının çeşitlerine, özelliklerine ve uygulandıkları alanlara vakıf olma becerisi. 5 - - - -
Ö4 Önemli bir yazıyı büyültme ve kalıp çıkarma usûlüyle farklı ölçüdeki mekanlarda uygulayabilme becerisi. 5 - - - -
Ö5 Hat sanatıyla ilgili kavramlara vakıf olma becerisi. 5 - - - -
Ö6 Hat sanatında meşk (eğitim) usullerini aktarabilme becerisi. - 4 - - -
Ö7 Kalem ve Kalemtraş çeşitlerini tanıyabilme becerisi. - 4 - - -
Ö8 Yazı çeşitlerine ve büyüklüklerine göre kalem hazırlayabilme becerisi. - 5 - - -
Ö9 Hat sanatının madde ve mana yönüyle ilgili yorumlar yapabilme becerisi. - - 4 - -
Ö10 Yazı ve kalem ilişkisini kurarak yorumlar yapabilme becerisi - - - 3 -
Ö11 İstif ve tasarım yapma becerisi - - - - 4