İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Geleneksel Türk Sanatları Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
00520005 Geleneksel Sanat Atölyesine Giriş II 1 Bahar 2 3+2+0 10 10
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Hüseyin ÖKSÜZ
Yardımcı(lar) -
Dersin İçeriği
Dokumanın tanımı, kısa tarihçesi, sınıflandırılması, dokuma çeşitleri,el dokuması halı, düz dokumalar ve kumaşlarda hammadde, iplik yapımı, boyama işlemleri, üretimde kullanılan araçlar ve tezgâhlar aktarılarak, dokumaya hazırlık aşamaları ve temel dokuma teknikleri teorik olarak öğretilecektir. Dokuma literatürü hakkında bilgi verilerek kaynak toplama çalışması yapılacaktır. Ayrıca Türkiyede ve dünyada dokuma üretimi, bugünkü durumu yöresel halıcılık, halı bölgeleri hakkında bilgi verilecektir. Dersin uygulama içeriği ise çözgünün tezgâha aktarılmasını, dokuma başlangıç işlemlerini ve yerel müzelerdeki dokuma eserlerin yerinde görülmesini ve belgelenmesini kapsamaktadır.
Dersin Amacı
Atölye ortamında, teorik ve uygulamaya dayalı bir öğretim yöntemi izlenmektedir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 P.1. Sanat ve Tasarım Bilgilerini, Geleneksel Türk sanatları içerisinde yer alan Hat, Tezhip, Halı-Kilim, Kalem işi sanatlarında özgün tasarımlar yapabilir ve uygulayabilme becerisi. 3
P2 P.2. Tasarım problemlerini oluşturma, değerlendirme ve tasarım sürecini yönetme becerisi. 3
P3 P.3. Tasarım disiplini kapsamına giren farklı ölçeklerde tasarımların gerçekleştirilme becerisi. 3
P4 P.4. Disiplinler arası ortak çalışabilme bilinci ve becerisi. 3
P5 P.5. İki boyutlu düşünebilme ve ifadelendirme becerisi. 3
P6 P.6. Özgün tasarımlar üretebilme becerisi. 3
P7 P.7. Etkin iletişim kurma, uzmanlık düzeyindeki bilgileri yazılı ve sözlü ifade edebilme ve çalışma sunabilme becerisi. 3
P8 P.8. Sanat ve tasarım çözümlemelerinde sürekli bilgilenme, toplumsal ve teknolojik gelişmeleri izleme ve alanında ki yeni araştırma konularına çağdaş yaklaşım önerme becerisi. 2
P9 P.9. Tasarım alanında geçmiş ve bugün ile gelecek ilişkisi kurabilme, yorumlayabilme becerisi. 3
P10 P.10. Tasarım alanında teknik ve teknolojik bilgileri kullanabilme becerisi. 3
P11 P.11. Yenilikçi Tasarım, Uluslararası Rekabet, ARGE Yeteneği Kazanma. 3
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 "Yazı"kavramının madden ve manen önemi hakkında geniş bilgiye ve kültüre sahip olma becerisi P.1.3 7
Ö2 Yazı çeşitlerine ve büyüklüklerine göre kalem hazırlayabilme becerisi. P.1.4 7
Ö3 İslam yazılarının çeşitlerine, özelliklerine ve uygulandıkları alanlara vakıf olma becerisi. P.1.5 7
Ö4 Türk tezhip sanatı hakkında öğrenilen genel bilgiyi aktarabilme becerisi. P.1.12 7
Ö5 Türk tezhip sanatı tarihsel gelişimi içinde halkarın yeri, gelişimi hakkında öğrenilen bilgiyi aktarabilme becerisi. P.1.13 6
Ö6 Tekstil sanatıyla ilgili kavramlara vakıf olma becerisi. P.1.14 7
Ö7 Yeni malzemeleri sınıflandırabilme becerisi P.2.1 7
Ö8 Hat sanatında meşk (eğitim) usullerini aktarabilme becerisi. P.2.3 7
Ö9 Kalem ve Kalemtraş çeşitlerini tanıyabilme becerisi. P.2.4 7
Ö10 Derse ilişkin kurumsal bilgileri analiz etme becerisi P.2.9 7
Ö11 Arapça rakamları ve tarihleri kavrama ve ifade etme becerisi P.2.11 7
Ö12 Tezhip Sanatı tarihi hakkında geniş bilgiye sahip olma becerisi P.2.12 7
Ö13 Kirkitli dokuma çeşitlerini sınıflandırabilme becerisi P.2.14 7
Ö14 Hat sanatının madde ve mana yönüyle ilgili yorumlar yapabilme becerisi. P.3.8 7
Ö15 Arapça ve Farsçada bulunan kalıpları çözümleme becerisi P.3.9 7
Ö16 Osmanlı Türkçesi kitabeleri okuyabilme becerisi P.3.10 7
Ö17 Boyanan kağıdın yazı yazılabilecek kıvama gelmesi için aher işlemi yapabilme becerisi. P.4.6 7
Ö18 18. Yüzyıldan 20. Yüzyıla kadar olan dönemdeki yazı örneklerinin günümüz hattatları için önemi hakkında yorumlar yapabilme becerisi. P.4.7 7
Ö19 Yazı ve kalem ilişkisini kurarak yorumlar yapabilme becerisi P.5.8 7
Ö20 Geçmiş ve günümüz arasındaki farklılıkları görme/algılama, yorumlama becerisi. (Farkındalık) P.9.3 7
Ö21 Yazı tashih etme ve eski, tahrip olmuş bir yazıyı onarma kabiliyetine sahip olabilme becerisi. P.9.6 7
Ö22 Yazı çeşitlerini tanıma becerisi P.10.4 7
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Dokuma nedir, tanımı, tarihçesi, sınıflanması, el sanatları sınıflamasında bulunduğu kategori, önemi, folklor, halkbilim, kültürün tanımları, kültürün özellikleri,halkbilimin kaynakları, dokumanın etkilendiği kaynaklar
2 Dokuma çeşitleri, düz dokuma, halı, mekikli dokuma, çarpanalı dokumalar (kolan)
3 Dokumalarda kullanılan hammaddeler, lifin tanımı, çeşitleri, iplik yapımı, boyama işlemi, doğal boyacılık
4 Dokumada kullanılan araçlar, tezgahlar, tezgah tipleri, tezgah nedir, tanımı, sınıflaması
5 Halı ve düz dokumalarda çözgü hazırlık, çözgünün tezgaha aktarılması, ve dokumaya hazırlık işlemleri
6 Kilim, ve cicim, dokuma tekniklerini uygulama
7 VİZE SINAVI
8 Zili ve Sumak dokuma tekniklerini uygulama
9 Halı ve düz dokumalarda dokuma teknikleri, halı dokuma ve kullanılan düğüm türleri, tülü, uygulama
10 Dokuma kumaşlarda çözgü hazırlık, çözgünün tezgaha aktarılması, ve dokumaya hazırlık işlemleri, yöresel el dokuması kumaş örnekleri, tanımları ve tanıtılması,
11 Halı ve düz dokumalarda dokuma sonrası işlemler, halıda dokuma hataları, restorasyon ve konservasyon işlemleri tanımı, uygulama biçimleri
12 Halı ve düz dokumalarda dokuma sonrası işlemler, halıda dokuma hataları, restorasyon ve konservasyon işlemleri tanımı, uygulama biçimleri
13 Merkezde bulunan ve dokumaların teşhir edildiği müzelerin gezilmesi ve raporlanması
14 Final sınavı hazırlık işlemleri, tekniklerin ayırt edilmesini sağlayan küçük uygulamalar
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Acar, Belkıs Balpınar, Kilim, Cicim, Zili, Sumak- Türk Düz Dokuma Yaygıları, İstanbul, 1982
Öğretim Üyesi Ders Notları
Öztürk İsmail, Dokumaya Giriş,Ankara, 2007.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 5 70
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 0 0 0
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 14 5 70
Uygulama 14 5 70
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 14 5 70
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 5 5
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 290
Toplam Yük / 30 9,67
Dersin AKTS Kredisi: 10
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P3 P4 P5 P9 P10
Ö1 "Yazı"kavramının madden ve manen önemi hakkında geniş bilgiye ve kültüre sahip olma becerisi 3 - - - - - -
Ö2 Yazı çeşitlerine ve büyüklüklerine göre kalem hazırlayabilme becerisi. - - - - - - -
Ö3 İslam yazılarının çeşitlerine, özelliklerine ve uygulandıkları alanlara vakıf olma becerisi. - - - - - - -
Ö4 Türk tezhip sanatı hakkında öğrenilen genel bilgiyi aktarabilme becerisi. - - - - - - -
Ö5 Türk tezhip sanatı tarihsel gelişimi içinde halkarın yeri, gelişimi hakkında öğrenilen bilgiyi aktarabilme becerisi. - - - - - - -
Ö6 Tekstil sanatıyla ilgili kavramlara vakıf olma becerisi. - - - - - - -
Ö7 Yeni malzemeleri sınıflandırabilme becerisi - - - - - - -
Ö8 Hat sanatında meşk (eğitim) usullerini aktarabilme becerisi. - 4 - - - - -
Ö9 Kalem ve Kalemtraş çeşitlerini tanıyabilme becerisi. - - - - - - -
Ö10 Derse ilişkin kurumsal bilgileri analiz etme becerisi - - - - - - -
Ö11 Arapça rakamları ve tarihleri kavrama ve ifade etme becerisi - - - - - - -
Ö12 Tezhip Sanatı tarihi hakkında geniş bilgiye sahip olma becerisi - - - - - - -
Ö13 Kirkitli dokuma çeşitlerini sınıflandırabilme becerisi - - - - - - -
Ö14 Hat sanatının madde ve mana yönüyle ilgili yorumlar yapabilme becerisi. - - 3 - - - -
Ö15 Arapça ve Farsçada bulunan kalıpları çözümleme becerisi - - - - - - -
Ö16 Osmanlı Türkçesi kitabeleri okuyabilme becerisi - - - - - - -
Ö17 Boyanan kağıdın yazı yazılabilecek kıvama gelmesi için aher işlemi yapabilme becerisi. - - - - - - -
Ö18 18. Yüzyıldan 20. Yüzyıla kadar olan dönemdeki yazı örneklerinin günümüz hattatları için önemi hakkında yorumlar yapabilme becerisi. - - - 3 - - -
Ö19 Yazı ve kalem ilişkisini kurarak yorumlar yapabilme becerisi - - - - - - -
Ö20 Geçmiş ve günümüz arasındaki farklılıkları görme/algılama, yorumlama becerisi. (Farkındalık) - - - - - - -
Ö21 Yazı tashih etme ve eski, tahrip olmuş bir yazıyı onarma kabiliyetine sahip olabilme becerisi. - - - - - - -
Ö22 Yazı çeşitlerini tanıma becerisi - - - - - - -