Geleneksel Türk Sanatları
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Geleneksel Türk Sanatları Programı
Ders Bolognaları
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Geleneksel Türk Sanatları Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 00510004 | Tasarım İlkeleri I | 1 | Güz | 1 | 1+2+0 | 4 | 4 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Hande Ayşegül ÖZDEMİR |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Öğrencilerin sanatın temel ilkeleri ile ilgili bilgilerle donanmasını sağlayarak sanatsal yetenek, yaratıcılık ve düşünce yapısının gelişmesine katkıda bulunma konularını içerir. Uygulamalar kolaj ile yaptırılır.
Dersin Amacı
Öğrencinin; çevresini, doğayı, nesneleri gözlemleyerek yorumlayabilmesi için öğrencinin estetik yeteneklerini ve yaratıcı gücünü geliştirmektir. Geleneksel sanatlar temelli özgün tasarımlar için alt yapı oluşturmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | P.1. Sanat ve Tasarım Bilgilerini, Geleneksel Türk sanatları içerisinde yer alan Hat, Tezhip, Halı-Kilim, Kalem işi sanatlarında özgün tasarımlar yapabilir ve uygulayabilme becerisi. | 3 |
| P2 | P.2. Tasarım problemlerini oluşturma, değerlendirme ve tasarım sürecini yönetme becerisi. | 4 |
| P3 | P.3. Tasarım disiplini kapsamına giren farklı ölçeklerde tasarımların gerçekleştirilme becerisi. | 3 |
| P4 | P.4. Disiplinler arası ortak çalışabilme bilinci ve becerisi. | 3 |
| P5 | P.5. İki boyutlu düşünebilme ve ifadelendirme becerisi. | 3 |
| P6 | P.6. Özgün tasarımlar üretebilme becerisi. | 3 |
| P7 | P.7. Etkin iletişim kurma, uzmanlık düzeyindeki bilgileri yazılı ve sözlü ifade edebilme ve çalışma sunabilme becerisi. | 4 |
| P8 | P.8. Sanat ve tasarım çözümlemelerinde sürekli bilgilenme, toplumsal ve teknolojik gelişmeleri izleme ve alanında ki yeni araştırma konularına çağdaş yaklaşım önerme becerisi. | 3 |
| P9 | P.9. Tasarım alanında geçmiş ve bugün ile gelecek ilişkisi kurabilme, yorumlayabilme becerisi. | 3 |
| P10 | P.10. Tasarım alanında teknik ve teknolojik bilgileri kullanabilme becerisi. | 3 |
| P11 | P.11. Yenilikçi Tasarım, Uluslararası Rekabet, ARGE Yeteneği Kazanma. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Temel sanat ve tasarım bilgisini öğrendiklerine uyarlayabilme becerisi. | P.1.1 | 7 |
| Ö2 | Temel sanat ve tasarım bilgisini kuramsal ve uygulamalı olarak kavrayabilme becerisi. | P.1.2 | 7 |
| Ö3 | Yeni malzemeleri sınıflandırabilme becerisi | P.2.1 | 7 |
| Ö4 | Sanat ve tasarım alanında disiplinler arası çalışabilme becerisi. | P.3.1 | 7 |
| Ö5 | Temel Sanat ve Tasarım becerileri isteyen diğer alanlarla ilişkilendirme/bağ kurma becerisi. | P.3.2 | 7 |
| Ö6 | Temel Sanat ve Tasarım becerileri ile ilgili diğer alanlarla ilişkili görme becerisi. ( Makro ölçekte görme becerisi.) | P.3.3 | 7 |
| Ö7 | Bir bağlam içinde düşünme becerisi. | P.3.4 | 7 |
| Ö8 | Düşündüklerini sözel ve görsel yollarla aktarabilme becerisi. | P.3.5 | 7 |
| Ö9 | Temel sanat ve tasarım becerileri ile özgün yapıtlar ortaya koyabilme becerisi. | P.4.1 | 7 |
| Ö10 | İki boyutlu düşünTasarım alanında geçmiş ve bugün ile gelecek ilişkisini kurabilme, yorumlayabilme becerisi.ebilme ve ifadelendirme, | P.4.3 | 7 |
| Ö11 | İki ve üç boyutlu düşünebilme becerisi. | P.5.1 | 7 |
| Ö12 | Bir düşünceyi, bir kavramı veya bir olguyu görsel yolla yaratıcı biçimde ifade etme becerisi. | P.5.4 | 6,7 |
| Ö13 | Toplumun kültür, sanat ve teknolojisinin ifadesi olan kültür varlıklarını inceleme ve yeniden yorumlayabilme becerisi. | P.8.1 | 7 |
| Ö14 | Temel sanat ve tasarım becerisini diğer alanlarla ilişkilendirme/bağ kurma becerisi. | P.9.1 | 7 |
| Ö15 | Bilgisayarlı tasarımda iki ve üç boyutlu düşünebilme becerisi. | P.10.2 | 7 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Temel tasarım eğitimi ve önemi, temel tasarla ilgili kavramlar ve terimler. Görsel algılamada bütünleşmeyi sağlayan gereklilikler (organizasyon esasları). Gestalt ilkeleri. |
| 2 | Tasarım öğeleri (çizgi, yön, biçim, ölçü,oran) uygulama. (gazete -dergi). |
| 3 | Tasarım öğeleri (çizgi, yön, biçim, ölçü, oran) uygulamaya devam. |
| 4 | Tasarım öğeleri (aralık, doku, renk, ton) uygulama. |
| 5 | Açık-koyu uygulama. |
| 6 | Açık-koyu uygulama. |
| 7 | Işık - gölge. Tasar ilkeleri (tekrar, uygunluk) uygulama. |
| 8 | Işık ve gölge Tasar ilkeleri (birlik-benzerlik) uygulama. |
| 9 | Işık ve gölge Tasar ilkeleri (zıtlık:Ölçü-aralık-renk-doku zıtlığı) uygulama. |
| 10 | Tasar ilkeleri (zıtlık:Ölçü-aralık-renk-doku zıtlığı) uygulama. |
| 11 | Tasar ilkeleri (egemenlik/odak noktası) uygulama. |
| 12 | Tasar ilkeleri (denge) uygulama. Simetrik-asimetrik denge. |
| 13 | Tasar ilkeleri (denge) uygulama. Yatay -dikey dengesi. Açık-koyu dengesi. |
| 14 | Tasar ilkeleri (denge) uygulama. Hareket dengesi. |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Tasarım ilkeleri |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 2 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 7 | 3 | 21 |
| Uygulama | 14 | 3 | 42 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 3 | 3 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 111 | ||
| Toplam Yük / 30 | 3,70 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P4 | P5 | P8 | P9 | P10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Temel sanat ve tasarım bilgisini öğrendiklerine uyarlayabilme becerisi. | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö2 | Temel sanat ve tasarım bilgisini kuramsal ve uygulamalı olarak kavrayabilme becerisi. | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö3 | Yeni malzemeleri sınıflandırabilme becerisi | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö4 | Sanat ve tasarım alanında disiplinler arası çalışabilme becerisi. | - | - | 3 | - | - | - | - | - |
| Ö5 | Temel Sanat ve Tasarım becerileri isteyen diğer alanlarla ilişkilendirme/bağ kurma becerisi. | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö6 | Temel Sanat ve Tasarım becerileri ile ilgili diğer alanlarla ilişkili görme becerisi. ( Makro ölçekte görme becerisi.) | - | - | 2 | - | - | - | - | - |
| Ö7 | Bir bağlam içinde düşünme becerisi. | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö8 | Düşündüklerini sözel ve görsel yollarla aktarabilme becerisi. | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö9 | Temel sanat ve tasarım becerileri ile özgün yapıtlar ortaya koyabilme becerisi. | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö10 | İki boyutlu düşünTasarım alanında geçmiş ve bugün ile gelecek ilişkisini kurabilme, yorumlayabilme becerisi.ebilme ve ifadelendirme, | - | - | - | 3 | - | - | - | - |
| Ö11 | İki ve üç boyutlu düşünebilme becerisi. | - | - | - | - | 3 | - | - | - |
| Ö12 | Bir düşünceyi, bir kavramı veya bir olguyu görsel yolla yaratıcı biçimde ifade etme becerisi. | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö13 | Toplumun kültür, sanat ve teknolojisinin ifadesi olan kültür varlıklarını inceleme ve yeniden yorumlayabilme becerisi. | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö14 | Temel sanat ve tasarım becerisini diğer alanlarla ilişkilendirme/bağ kurma becerisi. | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö15 | Bilgisayarlı tasarımda iki ve üç boyutlu düşünebilme becerisi. | - | - | - | - | - | - | - | - |
