Islamic Economics and Finance
Course Details
KTO KARATAY UNIVERSITY
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Programme of Islamic Economics and Finance
Course Details
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Programme of Islamic Economics and Finance
Course Details
Course Code | Course Name | Year | Period | Semester | T+A+L | Credit | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
99700005 | Accounting I | 1 | Autumn | 1 | 3+0+0 | 5 | 5 |
Course Type | Compulsory |
Course Cycle | Bachelor's (First Cycle) (TQF-HE: Level 6 / QF-EHEA: Level 1 / EQF-LLL: Level 6) |
Course Language | Turkish |
Methods and Techniques | - |
Mode of Delivery | Face to Face |
Prerequisites | - |
Coordinator | - |
Instructor(s) | Assoc. Prof. Aynur AKPINAR |
Instructor Assistant(s) | - |
Course Instructor(s)
Name and Surname | Room | E-Mail Address | Internal | Meeting Hours |
---|---|---|---|---|
Assoc. Prof. Aynur AKPINAR | - | [email protected] |
Course Content
Bu ders uluslararası standartlara uygunluğu sağlayarak Türk muhasebe sistemindeki tekdüzen hesap planının kullanılması ve temel mali tabloların (Bilanço ve Gelir Tablosu) hazırlanmasını kapsamaktadır
Objectives of the Course
The aim of this course is to teach the basic concepts of standards and practices of financial accounting systems at the beginning level in accordance with international standards and to provide accounting accounting and recording system which is used in the first stage of basic financial tables and preparation of these tables in Turkish accounting system
Contribution of the Course to Field Teaching
Basic Vocational Courses | X |
Specialization / Field Courses | X |
Support Courses | |
Transferable Skills Courses | |
Humanities, Communication and Management Skills Courses |
Relationships between Course Learning Outcomes and Program Outcomes
Relationship Levels | ||||
Lowest | Low | Medium | High | Highest |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|
P1 | İslam İktisadı ve Finans alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma, sahip olduğu bilgileri kullanabilme | 1 |
P2 | İslam İktisadı ve Finans alanında edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri kullanarak meseleleri tanımlama, veri toplama, değerlendirme, analiz etme, yorumlama ve çözüm önerisi geliştirebilme | 3 |
P3 | İslam İktisadı ve Finans alanıyla ilgili farklı bilgi kaynaklarına erişip sayısal analiz ve araştırma yapabilme | 3 |
P4 | Disiplin içi, çok disiplinli veya çok kültürlü gruplarda ve bireysel çalışabilme | 3 |
P5 | Ahlaki değerler ve mesleki sorumluluk bilinci ile hareket edebilme | 2 |
P6 | Alan uygulamalarının, evrensel ve toplumsal etkileri ile hukuki sonuçlarını bilme | 1 |
P7 | Öğrenim dilinde yazılı ve sözlü iletişim kurabilme, en az bir yabancı dil bilgisine sahip olabilme | 1 |
Course Learning Outcomes
Upon the successful completion of this course, students will be able to: | |||
---|---|---|---|
No | Learning Outcomes | Outcome Relationship | Measurement Method ** |
O1 | Conducts joint studies with experts from various disciplines such as economics, finance, and law. | P.4.2 | 1 |
O2 | Continuously updates professional knowledge and skills. | P.5.5 | 1 |
** Written Exam: 1, Oral Exam: 2, Homework: 3, Lab./Exam: 4, Seminar/Presentation: 5, Term Paper: 6, Application: 7 |
Weekly Detailed Course Contents
Week | Topics |
---|---|
1 | Dersin içeriğinin ve işleniş şeklinin anlatılması, Muhasebenin tanımı, muhasebeleştirilme ilkeleri, önemi, kapsamı, türleri. |
2 | Mali Tablolar; mali işlemlerin bilançoya ve gelir tablosuna etkileri. |
3 | Hesap kavramı, hesapların işleyiş kuralları, hesapların bölümlenmesi |
4 | Muhasebe sistemi, kayıt yöntemleri, işe başlama bilançosunun hazırlanması, günlük deftere kayıt, muhasebe fişleri, büyük deftere kayıt, büyük defter tali hesap ilişkisi, aylık mizanların düzenlenmesi, kayıt hatalarının düzeltilmesi. Muhasebe sürecine ait sayısal örnek |
5 | Dönen Varlıklar; Hazır değerler grubu kasa hesabına giriş ve çıkış işlemleri varlık hesaplarının işleme göre kaydedilmesinin açıklanması |
6 | Banka hesabı, Alınan Çekler hesabı, Verilen çekler hesabı, Diğer Hazır Değerler hesabı |
7 | Menkul kıymetler grubu hisse senedi |
8 | Mali duran varlık hesapları |
9 | Mali duran varlık hesapları |
10 | Özel kesim ve devlet tahvil bonosu |
11 | Ticari alacaklar grubu; alıcılar ve alacak senetleri, verilen depozito ve teminatlar, diğer alacaklar |
12 | Ticari alacağın şüpheli hale gelmesi, Şüpheli Alacaklar ve karşılık ayırma |
13 | Diğer alacaklar hesabı |
14 | Şüpheli diğer alacaklar ve karşılık ayırma |
Textbook or Material
Resources | Genel Muhasebe: İlkeler ve Uygulamalar,Prof. Dr. Yüksel Koç Yalkın. Nobel Yayın. 2019 |
Genel Muhasebe Problemleri. Prof. Dr. Ercan Bayazıtlı. Siyasal Kitabevi. 2019 | |
Genel Muhasebe. Prof. Dr. Orhan Sevilengül. Gazi Kitabevi. 2020 | |
Genel Muhasebe. Prof. Dr. Yurdakul Çaldağ, Prof. Dr. Yıldız Ayanoğlu. Gazi Kitabevi. 2020 |
Evaluation Method and Passing Criteria
In-Term Studies | Quantity | Percentage |
---|---|---|
Attendance | - | - |
Course Specific Internship (If Any) | - | - |
Homework | - | - |
Presentation | - | - |
Projects | - | - |
Midterms | 1 | 40 (%) |
Final Exam | 1 | 60 (%) |
Total | 100 (%) |
ECTS / Working Load Table
Quantity | Duration | Total Work Load | |
---|---|---|---|
Course Week Number and Time | 14 | 3 | 42 |
Out-of-Class Study Time (Pre-study, Library, Reinforcement) | 14 | 2 | 28 |
Midterms | 1 | 30 | 30 |
Quiz | 0 | 0 | 0 |
Homework | 0 | 0 | 0 |
Practice | 0 | 0 | 0 |
Laboratory | 0 | 0 | 0 |
Project | 0 | 0 | 0 |
Workshop | 0 | 0 | 0 |
Presentation/Seminar Preparation | 0 | 0 | 0 |
Fieldwork | 0 | 0 | 0 |
Final Exam | 1 | 50 | 50 |
Other | 0 | 0 | 0 |
Total Work Load: | 150 | ||
Total Work Load / 30 | 5 | ||
Course ECTS Credits: | 5 |
Course - Learning Outcomes Matrix
Relationship Levels | ||||
Lowest | Low | Medium | High | Highest |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Learning Outcomes | P4 | P5 |
---|---|---|---|
O1 | Conducts joint studies with experts from various disciplines such as economics, finance, and law. | 2 | 4 |
O2 | Continuously updates professional knowledge and skills. | 5 | 2 |